karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:57:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Liha
ViestiLähetetty: 2022-03-30 16:34:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Taitaa olla niin, etä liha on aivan välttämätön osa karppausta. Vaihdoin lihan seitiin noin puoli vuotta sitten ja olen alkanut kärsimään rajusti etenevästä kaljuuntumisesta. :shock: :shock:

Koska alan lähestyä kuuttakymppiä, ajattelin pitkään, että tämä on jotain, mille ei mahda mitään, mutta nyt tajusin, että saatan kärsiä sinkin puutoksesta ottaen huomioon, että hiuksia rupesi löytymään siivotessa enenevässä määrin juuri viime syksynä. Hiustenlähtöni on sittemmin kiihtynyt entisestään, mutta olen laittanut sen pitkittyneen koronan piikkiin.

Nyt löysin tiedon, jonka mukaan sinkin puute voi aiheuttaa hiustenlähtöä, kaljuuntumista ja makuaistin katoamista. Kärsin niistä kaikista. :( https://www.puhti.fi/tuote/sinkki/

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-04-01 06:41:04 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Mulla oli korona ihan normisettiä, kahdessa viikossa oireettomasta takaisin oireettomaksi hajuaistia myöden. 1,5 kuukautta tämän jälkeen alkoi hiukset ja silmäripset tippua tosi rajusti. Kaksi kuukautta tätä nyt jatkunut ja hiusta irtoaa tosi runsaasti edelleen, ripset on jo lopettaneet ( kaikki pitkät tippuneet :shock: ). Uutta hiusta ja ripset kasvaa ihan hyvään tahtiin, joten en jaksa huolestua. Hiton ärsyttävää kyllä kun koko ajan selkää kutittaa putoilevat kutrit.

Lihan pidän kyllä tärkeänä osana omaa ruokavaliota satunnainen kala/broisku menee mutta tekee mut vihaiseksi :lol:

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-04-01 15:05:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Aika hurjaa! :shock:

Kävin eilen testauttamassa vereni rauta- ja sinkkipitoisuuden. Rauta oli ok, mutta sinkkitesti ei ole vielä valmis.

Voi tämä olla kyllä kai myös testosteronista johtuvaa. Löysin nimittäin eilen leuastani sentin pituisen ihokarvan. :x Onko kukaan saanut apua hiustelähtöön estrogeenivalmisteesta?

P.S.
Myös minulla oli pitkään sopeutumisvaikeuksia tuon seitin kanssa. Aluksi se ei tuntunut maistuvan oikein miltään. Siirryin jossain vaiheessa tummempaan laatuun, jossa on enemmän makua (on myös halvempaa). Nyt on elimistöni jo niin "herkistynyt" seidin maulle, että koen siinä olevan ihan älyttömästi umamia. Nimenomaan siinä rasvaisessa paistoliemessä.

Seiti on myös todella helppo ja nopea paistaa verrattuna esim. jauhelihaan. Mutta en minä sen vuoksi lihaa hylännyt vaan siksi, että sen laatu heikkeni äkillisesti viime syksynä.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-04-10 01:12:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Nyt tuli loputkin tulokset. Myös sinkki oli ihan reilusti viitearvojen sisällä: 13 (viitealue 9-22).

Olisiko sittenkin niin, ettei noihin virallisiin suosituksiin tarvitse suhtautua kovin vakavasti? Niissähän taitaa olla melko suuret turvamarginaalit. Esim. tällaiselle maholle naiselle suositellaan 9 mg rautaa päivässä. Minä söin puoli vuotta korkeintaan 5 milligrammaa ilman että sain puutosta (sekä ferritiini että hemoglobiini olivat ok.)

Vaihdoin seidin takaisin naudanjauhelihaan 10 päivää sitten. (Poistettu tekstiä.)

Hiuksia lähtee valitettavasti ihan yhtä paljon kuin ennenkin. :( Kai minun on seuraavaksi kokeiltava sitten estrogeenia. :|

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-04-16 23:07:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Tuo "kala tekee vihaiseksi" kuulostaa ihan tutulta. Mutta luulen, että aivot huutavat paljolti myös sitä ruokaa johon ne (tai s-bakteerit) ovat tottuneet. Minä olen nyt totuttanut aivoni kookosöljyssä haudutettuun seitiin ja olen siihen ruokaan niin rakastunut, etten aio vaihtaa vähään aikaan. :D

Muutenkin olen alkanut kuunnella entistä enemmän omaa kroppaani ja pääkoppani viestejä. Siitä lähtien kun luin tutkimuksesta, jonka mukaan ihminen osaa valita ihan vaistomaisesti täysipainoisen ruokavalion, kunhan valittavana on pelkkiä prosessoimattomia elintarvikkeita. Yksi todiste tuosta, luulen, on se, että kookosöljy alkoi oksettaa minua noin puoli vuotta sen jälkeen kun olin käyttänyt sitä terveyssyistä yksinomaisena ravintorasvana. Kun vaihdoin kookosöljyn voihin, joka maistuikin vallan erinomaiselta, oksetus katosi mutta selkäsärky paheni. Lopulta palasin kookosöljyyn, mutta pidän huolta, että syön joka päivä myös jonkin verran voita, eikä oksetus ole enää palannut.

Alan myös tajuta, etteivät minimihiilarit maksimoi hyvinvointiani. Jo Atkins tiesi, että ihmisten hiilaritoleranssi vaihtelee, miksei siis myös hiilarin optimimäärä. Voin toki elää minimihiilareilla ja maksimirasvalla, mutta minulla on silloin nälkiintynyt olo.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-04-17 07:36:42 
Poissa
rakastajakarppi
rakastajakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-08 13:31:14
Viestit: 7401
Paikkakunta: Venäjältä vähäsen vasempaan.
Viettelin joulun alla kuukauden pelkällä lihalla. Lueskelin erään tunnetun karnivoorin kirjaa samalla. Kuvittelin, että kyllästyn kolmen päivän jälkeen. Oli aika ällistyttävää, että ihan paistettu perusjauhelihapötkylä jaksoi maistua hyvälle joka päivä. Tai varsinkin rosmariinilla maustettu riimi"härkä" pakkasesta. Mut' sit' kuiteskin kaipasin tiettyjä kasviksia sen verran, että aloin lisäillä niitä ja taas menee entiseen malliin. Juustoja kaipailin också veri mats'. Jostain syystä miulle eivät antiravinteet ole koskaan aiheuttaneet ainaskaan näkyviä oirehtimisia :-k Uskoisin kuiteskin, että liha on evolutiivisesti aateltuna ihmiselle luonnollisinta ravintoa.

_________________
- pikkuiii... "Hui hai"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-04-18 00:10:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Näin varmaan on, mutta toisaalta on myös väitetty, että ihmiskunta olisi asunut aluksi vesistöjen lähellä, joten kai kalakin on ihan ok. Minä en pysty syömään loputtoman paljon lihaa tai varmaan mitään muutakaan kovin proteiinipitoista. Jossain vaiheessa vain tulee stoppi et ei pystykään enää vetämään yhtä paljon proteiinia.

Jossain vaiheessa eri paikoista tulleilla ihmisillä oli ihan eri ruokavalio eli samalla maantieteellisellä alueella saattoi elää paljon ihmisiä, joilla oli ihan eri ruokavalio. Eli pitivät siis todella pitkään sen vanhan ruokavalionsa.

Ehkä minä olen kalastajien jälkeläinen. Tykkäsin lapsena ihan hulluna kalasta. :D

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-05-14 21:31:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Miten lampaanliha voi maistua makealta, jos siinä ei ole sokereita?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-08-16 20:07:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Lihan laatu on jatkanut heikkenemistään viimeisen 12 kuukauden aikana. Ensinpiti lopettaa porsaankielten käyttö, koska ne muuttuivat kertalaakista täysin syömäkelvottomiksi. Niistä tuli täysin vetelää, hyvin rasvaista massaa, joka maistui lauantaimakkaralta. :x

Vaihdoin S-marketin naudanjauhelihaan, mutta siihen ilmestyi koulu- ja yliopistoruokailusta tuttu makkaraa muistuttava maku ja sen seasta alkoi löytyä sidekudosta. Sitten vaihdoin Atrian parempaan naudanjauhelihaan, joka oli kallista, mutta maistui siltä miltä lihan kuuluukin maistua. Kunnes siihenkin tuli kammottava sivumaku ja niitä ällöttäviä pieniä kokkareita.

Nyt joudun hylkäämään jopa Snellmanin lisäaineettoman chorizo-makkaran, koska sekään ei maistu enää herkulliselta ja joka makkarasta löytyy rustonkappaleita. :x :x :x

Kai tässä pitää ruveta vastentahtoiseksi pescovegetaariksi. :roll:

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-08-16 21:02:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-12-09 19:29:24
Viestit: 184
Paikkakunta: kymenlaakso
:D Josko unohdat lihan ja lähdet ongelle? :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2022-08-18 20:21:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Ei täällä ole kuin ruutanoita...

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2023-08-02 02:33:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Osaako kukaan selittää, miksi kielen keitinvedestä pitää kuoria vaahto pois?

P.S.
Hiustenlähtöni johtuikin kilpirauhasen vajaatoiminnasta eikä sinkin puutteesta.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liha
ViestiLähetetty: 2023-08-02 10:38:48 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Joo, kilpparin vajis on ollu ongelma miulaki monee asiaa. Mut olen syöny pitkää jo biotiinia tai priorinia, ni näillä oon saanut pidettyä kutrini päässä ja jopa saanu viel tähä ikääki jopa kasvatettua, et nää on melkei vyötärölle asti :shock:
Ja lihaa, suolaa ja rasvaa lisänny ruokavalioo, et palasin takasi vanhaa hyvää, enkä enää tästä pois vaihda. Näi hyvi en ole voinu vuosii.
Ja joo, en syö kun 1-2krt päiväs, mut tää sopii miule paljo paremmi ku vähän väliä syöpöttely.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)