karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2025-10-28 11:11:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: oi, kun voisin...
ViestiLähetetty: 2009-06-24 20:30:26 
Poissa
sintti
sintti

Olen 56v.nainen. Painoni on pituuteen nähden /150) merkittävä ylipaino (74,4).
Olen elämäni aikana karpannut monta kertaa, varsinkin nuoremman pojan synnyttyä -87.
Hyväksi olen kokenut tämän aikaisemmin, koska tätä on aika helppo noudattaa.
Mutta...on sellaisia seikkoja, esim , pidän ruisleivästä ,joka ei ole syötävien listalla, kuten myös tärkkelys-
pitoiset ruoat, joita en kylläkään paljon syö.Oluesta pidän ja se on usein syy, miksi epäonnistun :( .
Sanokaapa, mikä olisi suurin hiilarimäärä/vrk.ssa, joka on sallittavavissa, jotta laihtuisin.
Proteiinia syön päivittäin kohtuullisesti. Sokeria en ole käyttänyt moneen kymmeneen vuoteen.
Tavoitteenani on 15-20kg pois,jotta olisin aikaisemmissa lukemissa.

Terv. ponteva pellinki

Viestin otsikko: Re: oi, kun voisin...
ViestiLähetetty: 2009-07-25 01:00:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sehän on vaan kokeiltava millä h-määrillä paino putoo. Jokaisen kohalla vähän yksilöllistä, sit se selvii.

ViestiLähetetty: 2009-07-25 07:49:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Entäs jos lähtisit matkaan toisesesta suunnasta?

Siis et ajattelisi asioita joista pidät (ja joita joudut jättämään) vaan miettisit sitä, miten saisit karppisopivista (ja todellisista aineksista) ruoista sinun suullesi niin hyviä, ettei noita muita enää tekisikään niin paljoa mieli. Etkä koettaisi korvata vanhoja suosikkeja korvikkeilla vaan hakisit (ja löytäisit) ne uudet ruoat joita todella pidät - niitä kun takuulla on.

Olen itse niitä karppeja, joiden lähtömaku oli kaikkea muuta kuin karppiruokamyönteinen (juuri ja juuri voita lukuun ottamatta), mutta "valitettavasti" pysyn hereillä ja kunnossa vain karpilla. Pelkällä itsekurilla ei olisi ollut mitään mahiksia pysyä karppina... mutta hyvällä, normiruoan myös maultaan hyvin korvaavalla karppiruoalla se ei ole enää ongelma eikä mikään. Mutta opettelua ja itsensä hyväksymistä se vaatii. (Nimmarilla "kokemuksella", koska kerran täällä elellään jo kymmenettä vuotta karppina ilman hiilarimaakierroksia. Ja koska näin on onnistunut käymään jopa tosi, tosi surkealla itsekurilla)

Ja kysymykseesi: ne hiilarimäärät eivät ole "se juttu" juuri kellekään.
Se että pidät siitä mitä syöt ja se, että syömäsi pitää sinut kunnossa (myös painon suhteen) on "se juttu".

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-07-25 08:19:42 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Els sen jo sanoikin... pitää tosiaa miettiä, mitä muita vaihtoehtoja on ja paljonhan niitä löytyy... ja aikaa kun kuluu, ni ei välttis muista enää, mistä ennen piti, kun uusia makuja on kokeillu... :roll:

Itse etenkin ruisleipää söin ennen paljon ja luulin, etten vois siitä luopua, mutta ei tee tiukkaakaa olla syömättä, koska en kestä sitä enää ja siitä tulevia turvotuksia en halua enää kokea... [-X Asian oon ratkassu nii, vaikka viljoja en kestä, niin joskus ruisnäkkäriä runsaalla voilla saatan syödä, mut ei siihenkää himoa ole tullu ja sen kestää... :roll:

Onnea valinnoillesi ja toivon mukaa nyt onnistuisit! Tsemppiä! :wink:

ViestiLähetetty: 2009-07-25 10:17:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun mielestäni on myös aika armollista, että laihdutus voi alkaa uusien lempiruokien etsimisellä ja ruokakirjojen selailulla :) Yksi tapa karpata on sellainen, että vain valitsee sen tavan, millä haluaisi syödä lopun ikäänsä ja sitten hiljalleen kiinteytyy kohti luonnon tarkoittamaa muotoa. Itselläni kehitys on ollut tooodella hidasta, mutta niinpä vain kehossa on tapahtunut tälläkin metodilla. Omien ruoka- ja juomasuosikkien valitsemisesta saattaa olla hyötyä, jättää vain sitten ne pois joista ei ole niin väliksi ja hakee kohtuutta niiden kanssa, joista ei voi luopua. Esimerkiksi saunakaljan voisi pitää, jos vaikka muuten vaihtaisi viiniin.

On karppaustyylejä, joissa ei kielletä tärkkelyspitoisiakaan ruokia, kuten perunaa tai leipää (Kwasniewski). "Hyväkarppaamisessa" suositaan täysjyväjuttuja, mutta tarkkaillaan määriä. Hyvä ohjenuora voisi olla vaikka ~50 g, tai jos laihtumiseen riittää niin vaikkapa sataan grammaan asti hiilihydraatteja. Laihduttamisen ja ylläpitämisen ajan ruokavalioissa kun ei voi olla kovin suurta eroa, tai lihominen on varmaa. Tai painon pitäminen tuskallista.

ViestiLähetetty: 2009-07-25 10:33:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

160276 kirjoitti:
Olen 56v.nainen. Painoni on pituuteen nähden /150) merkittävä ylipaino (74,4).
Olen elämäni aikana karpannut monta kertaa, varsinkin nuoremman pojan synnyttyä -87.
Hyväksi olen kokenut tämän aikaisemmin, koska tätä on aika helppo noudattaa.
Mutta...on sellaisia seikkoja, esim , pidän ruisleivästä ,joka ei ole syötävien listalla, kuten myös tärkkelys-
pitoiset ruoat, joita en kylläkään paljon syö.Oluesta pidän ja se on usein syy, miksi epäonnistun :( .
Sanokaapa, mikä olisi suurin hiilarimäärä/vrk.ssa, joka on sallittavavissa, jotta laihtuisin.
Proteiinia syön päivittäin kohtuullisesti. Sokeria en ole käyttänyt moneen kymmeneen vuoteen.
Tavoitteenani on 15-20kg pois,jotta olisin aikaisemmissa lukemissa.

Yhdyn edellisiin kommenteihin :) tämän lisäksi kerron jotain itsestäni..

Olin tammikuussa samassa tilanteessa kuin sinä, painoa oli lähdettävä putoamaan ja koska karppaus oli jo kauan kiinnostanut oli se erittäin potentiaalinen vaihtoehto. BMI oli 29,1 (158cm/73kg). Olen aina juonut olutta/kaljaa, opiskelijana on vielä tullut noissa nestemäisissä pileissä juostua usemman kerran viikkoon. Itse asiassa en juonut oikein mitään muuta kuin kaljaa ja pari lonkeroa ryyppyreissuillani. Aloitin sitten muuttamaan hiljalleen ruokavaliotani, ensin koulussa tekemään valintoja karpimman ruoan puolesta, sitten kotona.. jossain vaiheessa kaljakin alkoi vaihtua muihin juomiin (kossuvischyyn lähinnä, nykyään myös valkoviiniä juon). Nykyään pystyn juomaan sen pari olutta ja sitten pakki menee sekaisin - ja itse asiassa tämä ei haittaa yhtään :D Paino putosi loppujen lopuksi toukokuun loppuun mennessä 11kg (bmi alle 25). Kesän nyt olen ollut ylläpidolla (tai oikeatsaan epätoivoisesti yrittänyt pudottaa kahta kiloa #-o ), syksyllä olisi tarkoitus pudottaa "turvallisiin lukemiin". Tarkoitan vain sanoa, että lähde hitaasti liikkelle, tee pieniä valintoja ja valitse niitä ruokia joista pidät :)

ViestiLähetetty: 2009-07-25 11:27:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep. Totuuden sanoja edellä. Karppina saa syödä niin ihania ruokia - luvan kanssa eikä vain herkkuhetkinä, että yks ruisleipö sinne tänne. En ikinä vaihtais. Mutta pitää vaan löytää ne omat herkut karppiruokien joukosta. Minä en esim. juurikaan syö munia, enkä sitä pekoniakaan.... :lol:

ViestiLähetetty: 2009-07-25 13:23:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täällä kun tarpeeksi lueskelee, niin käy pian samallalailla kuin minulle, eikä vaan kykenekkään enää ostamaan hiilareita :smt036 Minun piti aloittaa vasta 4. päivä kun rahatilanne sen olisi oikeasti sallinut, mutta kun eilen kauppaan menin, niin en vain kyennyt ostamaan muuta kuin karppi ruokaa :-s ja kotona pakastelokerosta lensi kaksi avaamatonta litran pakettia jäätelöä, jotta sain kukka- ja parsakaalit sinne. Eikä edes tuntunut missään! :-k \:D/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00