karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-24 06:49:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: D-vitamiini
ViestiLähetetty: 2008-05-09 18:40:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

LottaX kirjoitti:
Oon muuten kuullut, että tummaihoisten iho huonommin muodostaa D-vitamiinia, ainakin Suomen auringosta. Tarkoittaako tää, että me hyvin vaaleat sitten paremmin tuotettais? Jos olisi edes joku ilo tästä valkoisesta pinnasta..

Joo, vaalea iho tosiaan muodostaa enemmän D-vitamiinia tästä vähästä auringosta. Jossain olen nähnyt selitettävän, että ero on jopa 50-kertainen. Vaaleaa ihoahan pidetään sopeutumana elämiseen täällä pohjoisessa, en tiedä sitten onko tämä pelkkää nojatuolibiologiaa.

ViestiLähetetty: 2008-05-09 21:24:12 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Ite olen vuoden alusta syönyt Solgarin D:tä sen 50 ug. Mitä eroa olen huomannut? Ensimmäistä kertaa en ole palanut auringossa vaikka olen ollut monta tuntia pihalla t-paidassa viikon verran. Olen vaalea jossa punapohjaa eli yleensä palan herkästi ensimmäisenä päivänä ensimmäisten tuntien aikana. Olin lukenut jostain tästä vaikutuksesta ja nyt olin koeihmisenä ja se piti paikkansa!! Koskaan aikaisemmin ei myöskään väri ole tarttunut näin tehokkaasti minuun. Tuttuni näki minut jokin aika sitten ja sanoi että minä olen valtavan ruskea, enkä ollut kuin muutaman päivän pihatöissä ulkona. Uskon vakaasti tähän D-vitamiinijuttuun, itse kokeneena. Kerran telkkarissakin oli iso juttu tästä D-vitamiinin annostuksesta, että se on moninkymmenkertaisesti liian alhainen suomessa. Ja tuosta auringon tuottamasta D:tä, luin myös jostain että pitää olla ihan nakuna pitkän aikaa auringossa jotta saa edes jonkinasteisesti sitä D:tä. Nykyajan stressi, ympäristömyrkyt, jalostetut ruuat ym vaikuttavat voimakkaasti vitamiinivajeisiin meidän elimistössämme.

ViestiLähetetty: 2008-05-09 22:21:48 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

No vitsit, mä olin viime kesänä jo syönyt vuoden 50ug päivässä, ja paloin kyllä kevään ensi auringossa tosta dekoltee-alueelta ihan kunnolla. Ei auttanu deet. En sitten muuten ollut auringossa pitkiä aikoja, enkä kyllä uudelleen mistään palanut. Mutta ehkä tänä kesänä saisin väriä, jos varovasti alottelen? Ruskettuminen on laulutaidon ohella mun suuria haaveitani :lol:

ViestiLähetetty: 2008-05-10 07:16:56 
Poissa
taistelukala
taistelukala

LottaX kirjoitti:
No vitsit, mä olin viime kesänä jo syönyt vuoden 50ug päivässä, ja paloin kyllä kevään ensi auringossa tosta dekoltee-alueelta ihan kunnolla. Ei auttanu deet. En sitten muuten ollut auringossa pitkiä aikoja, enkä kyllä uudelleen mistään palanut. Mutta ehkä tänä kesänä saisin väriä, jos varovasti alottelen? Ruskettuminen on laulutaidon ohella mun suuria haaveitani :lol:

Oliko se D3:sta? Varmasti tuossakin vitskujen vaikutuksessa, niinkuin kaikessa, on ihan ihmiskohtaisia eroja. Toisen elimistö hyödyntää paremmin aineet kuin toisen jne. Eli tekijöitä on paljon. Ite olen aivan ihmeissäni mun ihon väristä, tällaista kun ei ole koskaan ennen tapahtunut. Samoin kävi mun veljelleni joka aloitti suunnilleen samoihin aikoihin samalla annoksella, eli ei palanut ja väri tarttuu herkästi.

ViestiLähetetty: 2008-05-10 08:40:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ot tuohon D asiaan...

Meille kalkkilaivan kapteeneille tuli juuri uutta tietoa tomaatin vaikutuksesta palamiseen. Taisi olla brittitutkimus (?) jossa todettiin, että tomaattipyreetä syömällä ihon auringonkestävyys parantui huomattavasti. Syynä pidettiin tomaatin väriainetta lykopeeniä.

Joku tarkempi voi googlettaa enemmän tietoa. Minun kaltaiselleni punapäälle, joka palaa joka ikinen kesä kaikesta rasvoilla läträämisestä huolimatta, tämäkin tieto riittää. Nyt vain pyrettä peliin!

ViestiLähetetty: 2008-05-10 08:54:46 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei tarvitse olla kokonakuna, ja vaaleaihoiselle parikymmentä minsaa riittää. Siinä ajassa syntyy jos en vallan väärin muista about 10 000 IU:ta, kun virallinen suositus on jotain reippaasti alle 1000. Itse syön talviaikaan 2000 IU:ta päivässä, kesäaikaan en.

Ihon palaminen ei edistä D:n saantia mitenkään. Siitä on pelkkää haittaa. Myös UVA polttaa ihon, mutta ei muodosta D-vitamiinia. Eli parempi olla keskipäivällä 20 minuuttia auringossa kuin tuntitolkulla.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-05-10 11:28:30 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

Dumpo: Oli toki D3 ja mullahan just tässä vasta mitattiin se veriarvo (oli 83nmol/l, kun viitearvo on muistaakseni 50-170), samalla 50ug annostuksella. Mut ehkä arvot kuitenkin oli huonommat vielä viime kesänä. Ja silloin, kun paloin, oli kieltämättä tosi kirkas aurinko ja jouduin yllättäen olemaan monta tuntia auringossa. Ja meren rannalla. Lenkkeilessä (topissa) en sitten koko kesänä palanut. Hmm, sehän olikin oikeastaan aika merkillistä. :? Ehkä dee sittenkin auttoi?

Hillahillo: Olipa hyvä uutinen, rakastan tomaattia kaikessa muodossa, taas yksi syy lisää syödä sitä paljon ja tunkea joka ruokaan! :D

Joo, palamistahan tässä on aina melanooma/rypistymis -tiedon valossa yritetty välttää. Hei, oliski hienoa, kun voisi hyvin suunnitellun aikataulun mukaisesti ottaa aurinkoa järjestelmällisesti, aina minuutteja vähitellen lisäten. Sillon mäkin ehkä ruskettuisin ja saisin sen deen palamatta. Mutta toi pirun aurinko ei halua noudattaa mun aikataulujani! Paistaa, milloin sitä huvittaa. :roll:

ViestiLähetetty: 2008-05-10 11:58:11 
Poissa
taistelukala
taistelukala

En minäkään tykkää palamisesta ja siksi tämä tilanne on mielenkiintoinen, kun en ole kärtsännyt. Tosin en minä aurinkoa otakkaan vaan pihatöissä shortseissa ja t-paidassa. Harvoin menen loikoilemaan aurinkoon, ja jos niin teen, niin tosiaan kork puol tuntii, sitten iskee levottomuus.

Lotta, voipi olla mahdollista että merenrannalla topissa olikin jo liikaa vaikka olisit syönyt purkillisen D:tä kerralla :wink: . Vesi kun kertaa nuo auringonsäteet. Ja olen myös ite kuullut tuosta tomaattipureesta, se nimittäin piti olla sitä pureeta - en muista syytä miksi juuri sitä. Siitä oli joku ohjelma.

ViestiLähetetty: 2008-05-10 12:11:36 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

Dumpo kirjoitti:
merenrannalla topissa olikin jo liikaa vaikka olisit syönyt purkillisen D:tä kerralla :wink: .

Tottahan tuo on. Ei sentään ihmeparantumisia :lol: . Mutta tämä kesä näyttäköön! Harmi, että jouduin muuttamaan kerrostaloon, jää tuo hyötyulkoilu lenkkeilyn/kävelyn varaan. Ja tietty mökkeilyn. :D

Sellanen vaan vielä tuli mieleen, että kun oot syönyt Solgaria, jossa on siis muutakin kuin deetä, niin oisko niillä muilla aineilla vaikutusta? Mä en ole ostanut Solgaria, kun muistelen Heikkilän kirjassa olleen, että A jotenkin estäisi D:n imeytymistä, ja tuossahan on niitä molempia. :? Liekö totta, kun kalanmaksaöljyssäkin luontaisesti on myös runsaasti A:ta.

ViestiLähetetty: 2008-05-10 14:56:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

A:ta tulee helposti itelläänkin liikaa sitä ei kannata tosiaan purkista syödä. Ja mieluummin kalaöljyä kuin kalanmaksa- juuri liiallisen A-vitamiinin takia.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-05-10 16:18:51 
Poissa
taistelukala
taistelukala

tuosta A:n ja D:n suhteesta on ollut paljon juttua ja kädenvääntöä, kuulemma viimeisin tutkimustulos on ettei se A sittenkään estä D:tä, ota niistä sitten selvää :roll: . Tänään tämä ja huomenna toinen....
Ja tuosta A:n saamisesta. Suomessahan siitä on varoiteltu, varsinkin raskaana oleville. Mutta kas, Ruotsissa taas sitä ihan tuputetaan oottaville, niin yksi ravintoterapeutti selitti minulle. Turvallisin A:n lähde on beetakaroteeni, josta elimistö valmistaa ite sen A:n mitä tarvii ja loppu tulee pois. Tosiasiahan on että Suomessa on muihin maihin nähden alhaisimmat suositukset vitskuille. Veljelläni on lääkärin opas jossa kerrotaan mitkä on turvallisia annoksia ottaa ja ne oli uskomattoman korkeita annoksia kaikille vitskuille. Juttelin tuossa alkuvuodesta tullin labran kanssa ja siellä sanottiin että vitskujen alhainen annostusmääräys poistuu Suomesta lähiaikoina, joten täällä saa myydä isompiakin vitskuannoksia sisältäviä purnukoita ja niitä ei enää luokitella lääkkeiksi, kuten muualla maailmassa jo on ollut pitkään.

ViestiLähetetty: 2008-05-11 08:42:45 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

PaksuKojootti kirjoitti:
Onko muita vitamiineja mitä pitäis karpin popsia

Mulla on toi kalaöljy deen lisäksi. Välillä, maidottomina päivinä otan kalsiumia ja sen kanssa magnesiumia ja kaliumia. Natriumit tulee suolasta. Joskus vielä vuosi sitten olin ihan hurahtanut kaiken maailman lisiin, mutta ne on jääny. Pappa muistaakseni on sanonut, että jos alkaa jotain syödä paljon, voi suhteet helposti mennä sekaisin. Kuulostaa järkevältä mun korvaan. Rahaahan noihin sais uppoamaan ihan pohjattomasti, ja mun uskoni antioksidanttihoitoon on kyllä horjunut pahasti, kun oon lukenu tälläkin foorumilla tutkimuksia niiden tehosta. Siis puolueettomia tutkimuksia. Eli lähinnä D-vitamiinilla ja kalaöljyllä mennään!

ViestiLähetetty: 2008-05-11 20:56:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Dumpo kirjoitti:
Ja tuosta A:n saamisesta. Suomessahan siitä on varoiteltu, varsinkin raskaana oleville. Mutta kas, Ruotsissa taas sitä ihan tuputetaan oottaville, niin yksi ravintoterapeutti selitti minulle. -- Juttelin tuossa alkuvuodesta tullin labran kanssa ja siellä sanottiin että vitskujen alhainen annostusmääräys poistuu Suomesta lähiaikoina, joten täällä saa myydä isompiakin vitskuannoksia sisältäviä purnukoita ja niitä ei enää luokitella lääkkeiksi, kuten muualla maailmassa jo on ollut pitkään.

Varmaan olet käsittänyt väärin jotain: on ollut jo parikin vuotta, kun annos lakkasi määrittämästä valmisteen statuksen automaattisesti lääkkeeksi. Nykyäänkin ko. lakiteksti kuuluu, että lääkkeeksi voidaan katsoa valmiste, jonka ravintoainemäärä ylittää liitteen taulukon annokset (ennen oli että katsotaan). Enimmäkseen rajanvetoa määrittää nykyään purkissa sanottu käyttöaihe, ja jos valmistetta myydään ei-lääkkeenä, silloin ei vain saa esittää lääkkeellisiä väittämiä.

Raskaanaolevat ja A-vitamiini: on totta, että täälläkin ois syytä huolehtia raskaanaolevien A-vitamiininsaannista. Evirahan on laskenut viime syksynä ilmestyneessä selvityksessään Finravinto-tutkimuksen pohjalta, että läheskään kaikilla lisääntymisikäisillä naisilla ei tule A-vitamiinia riittävästi, ja jos tarkasteltiin heistä niitä, jotka eivät käytä lainkaan maksaa, enemmistö jäi saantisuosituksen alapuolelle ja kolmannes jopa pienimmän hyväksyttävän saannin alle (=altistuvat puutosoireille). Tästä jos miettii, mihin ryhmään raskaanaoleva kuuluukaan, niin aika varmasti maksaa syömättämiin. On totta, että karotenoidit ovat turvallinen lähde, mutta ei-turvallisena pidetyt määrät A-vitamiinia ovat jotain 3000-7000 yksikköä (per kerta-annos tai vrk). Jos jossain Multitabsissa on 400 tai 800 yksikköä, niin voitte laskea miten vaarallista sen käyttö onkaan :roll:. Tietysti on tärkeää, ettei silloin käytä useampaa tällaista ravintolisää päällekkäin, mutta on vahvasti liioiteltua pelotella, että raskaanaoleva ei missään tapauksessa saa käyttää A-vitamiinia sisältävää ravintolisää.

VRN:hän väittää, että raskaanaoleva saa A-vitamiinitarpeen tyydytettyä puolella kilolla kasviksia päivässä, mutta käykääpä Finelistä ottamassa listaus eniten A-vitamiinia sisältävistä kasviksista: porkkanahan on ainoa, minkä niistä voi ottaa vakavasti niin merkittävänä lähteenä. Punaista paprikaa harvoin vedetään kovin suuria määriä, tillistä puhumattakaan, bataatti tuskin on kovin tavallinen suomalaisessa ruokapöydässä jne. Rasvaiset juustothan ovat hyvä lähde, mutta eihän niitä saisi kukaan, varsinkaan odottaja, syödä... 5-prosenttisissa juustoissa ei ole paljoa A-vitamiiniakaan.

Sori tilitys, ottaa vaan niin päähän tuo raskaanaolevien pelottelu A-vitamiinilla, että oli pakko purkautua aiheesta.

Linkkiä Eviraan.

ViestiLähetetty: 2008-05-11 21:32:53 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Kuutiojuuri kirjoitti:
Dumpo kirjoitti:
Ja tuosta A:n saamisesta. Suomessahan siitä on varoiteltu, varsinkin raskaana oleville. Mutta kas, Ruotsissa taas sitä ihan tuputetaan oottaville, niin yksi ravintoterapeutti selitti minulle. -- Juttelin tuossa alkuvuodesta tullin labran kanssa ja siellä sanottiin että vitskujen alhainen annostusmääräys poistuu Suomesta lähiaikoina, joten täällä saa myydä isompiakin vitskuannoksia sisältäviä purnukoita ja niitä ei enää luokitella lääkkeiksi, kuten muualla maailmassa jo on ollut pitkään.

Varmaan olet käsittänyt väärin jotain: on ollut jo parikin vuotta, kun annos lakkasi määrittämästä valmisteen statuksen automaattisesti lääkkeeksi. Nykyäänkin ko. lakiteksti kuuluu, että lääkkeeksi voidaan katsoa valmiste, jonka ravintoainemäärä ylittää liitteen taulukon annokset (ennen oli että katsotaan). Enimmäkseen rajanvetoa määrittää nykyään purkissa sanottu käyttöaihe, ja jos valmistetta myydään ei-lääkkeenä, silloin ei vain saa esittää lääkkeellisiä väittämiä.

Raskaanaolevat ja A-vitamiini: on totta, että täälläkin ois syytä huolehtia raskaanaolevien A-vitamiininsaannista. Evirahan on laskenut viime syksynä ilmestyneessä selvityksessään Finravinto-tutkimuksen pohjalta, että läheskään kaikilla lisääntymisikäisillä naisilla ei tule A-vitamiinia riittävästi, ja jos tarkasteltiin heistä niitä, jotka eivät käytä lainkaan maksaa, enemmistö jäi saantisuosituksen alapuolelle ja kolmannes jopa pienimmän hyväksyttävän saannin alle (=altistuvat puutosoireille). Tästä jos miettii, mihin ryhmään raskaanaoleva kuuluukaan, niin aika varmasti maksaa syömättämiin. On totta, että karotenoidit ovat turvallinen lähde, mutta ei-turvallisena pidetyt määrät A-vitamiinia ovat jotain 3000-7000 yksikköä (per kerta-annos tai vrk). Jos jossain Multitabsissa on 400 tai 800 yksikköä, niin voitte laskea miten vaarallista sen käyttö onkaan :roll:. Tietysti on tärkeää, ettei silloin käytä useampaa tällaista ravintolisää päällekkäin, mutta on vahvasti liioiteltua pelotella, että raskaanaoleva ei missään tapauksessa saa käyttää A-vitamiinia sisältävää ravintolisää.

VRN:hän väittää, että raskaanaoleva saa A-vitamiinitarpeen tyydytettyä puolella kilolla kasviksia päivässä, mutta käykääpä Finelistä ottamassa listaus eniten A-vitamiinia sisältävistä kasviksista: porkkanahan on ainoa, minkä niistä voi ottaa vakavasti niin merkittävänä lähteenä. Punaista paprikaa harvoin vedetään kovin suuria määriä, tillistä puhumattakaan, bataatti tuskin on kovin tavallinen suomalaisessa ruokapöydässä jne. Rasvaiset juustothan ovat hyvä lähde, mutta eihän niitä saisi kukaan, varsinkaan odottaja, syödä... 5-prosenttisissa juustoissa ei ole paljoa A-vitamiiniakaan.

Sori tilitys, ottaa vaan niin päähän tuo raskaanaolevien pelottelu A-vitamiinilla, että oli pakko purkautua aiheesta.

Linkkiä Eviraan.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi tuon A:n kanssa!!
Se keskustelu tullilabran kanssa meni näin, että maahan tuotavat EU:n ulkopuolelta tulevat viitearvojen ylittävät vitamiiniannostukset ovat tähän asti luokiteltu lääkkeiksi ja niitä ei ole saanut tuoda maahan. Mutta kun ostat samaisen tuotteen netistä EU:n sisällä vaikka on korkeat annostusmäärät, tulli ei ole voinut siihen puuttua. Joten tämä kuulemma poistuu ja saat tuoda EU:n ulkopuolelta isoilla annostuksilla olevia vitskuja ilman että ne luokitellaan lääkkeeksi, esim. mun tapauksessa Jenkeistä, jossa niitä myydään ihan ruokakaupoissa ja meillä katsotaan lääkkeeksi. Sanoi labra että se laki onkin ollut ihan hullu ja on hyvä että poistuu. Ymmärsin myös että labrantti puhui jotain kaupoissa vapaasti myytävien vitskujen viitearvojen muutoksista juuri tämän takia. Muistan n 8 vuotta sitten, kun ostin tiskin alta, Ruotsista tuotua Mivitotalia, joka oli täysin pannassa täällä ja käytin sitä hyvin tuloksin. Sitten ajan kanssa se hyväksyttiin tänne, mutta tl-annostuksina vaikka alkuperäisessä ohjeessa oli 2rkl. Ajan kanssa sekin muuttui alkuperäiseksi annostukseksi. Tätä Mivitotalia mainostetaan tällä hetkellä markkinoiden vahvimmaksi monivitamiinivalmisteeksi. Hulluinta on se että kyseinen herra joka tämän tuotteen kehitti vaikeasti sairaille ihmisille, tutki poikani ja määräsi kolminkertaisen annoksen tuota kyseistä ainetta. Olen syöttänyt sitä ainetta nyt pojalleni yli 7kk ja tulokset ovat olleet mahtavia. Päiväannos on vajaa desi, ja jaan sen kolmeen osaan.

ViestiLähetetty: 2019-01-23 11:43:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mikä on paras D-Vitamiini lisä 2019, omat arvot aika heikossa hapessa ja meinasin boostatata niitä, jos vaikka pääsis alarajalle.
Mikään kanamunan (µg) 2.2 i riitä, voi toki niitä kelstuaisia syödä sivussa.
Aurinko tietty, katotaan jos saan lento luvan.
Mutta nyt raasti pilleriä ja paras niistä. Niin tai vauvva tippoja, on vissiin sopivasti yksi annos pullossa?

ViestiLähetetty: 2019-01-23 12:16:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kuinka huonot ne on? Parissakymmenessä vaiko yli?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2019-01-23 12:17:01 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Vauvatipat taitaa olla kasvisperäisiä. Antti Heikkilä kertoo ottavansa kalanmaksaöljyä tässä viimeisimmässä kirjassaan. Itse otan nyt kalaöljyä (Tesco) kun halvalla sain. Mutta kuulemma se kalanmaksaöljy ois tehokkaanpaa.

ViestiLähetetty: 2019-01-23 13:34:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nousis vaikka 20 nyt ensin, syy tai seuraus kun kattelee, ei voi kun arvailla.

Kalanmaksa öljy kuulostaa helpolta ja pätevältä

ViestiLähetetty: 2019-01-23 13:39:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aika pahan maatala siinä tapauksessa.
Melkein mikä vaan D3 varmaan auttaisi tuossa. Tai kalanmaksaöljy.
Ja jos olisin tuossa tilanteessa, käyttäisin normaaleja annoksia eikä mitään superisoja.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2019-01-23 13:44:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Totta annostuksessa, nyt ei kaivata mitään ylimääräisiä elimistöllisiä shokkeja.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00