karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-26 19:52:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 726 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2013-09-25 14:38:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^
Oi sienen saanti olisi mahtavaa! Olen nyt loppuvuoden Hollannissa, mutta sitten palaan taas Suomeen. Pidän mielessä. ;)

Juu saman kuvan minäkin sain, mutta ajattelin että parempi kuin ei mitään. Yritin syynätä kefiirini pikkusienten varalta, mutta ei siellä tosiaan sellaisia näkynyt. :( Ajattelin kuitenkin että aina voi kokeilla. ;) Viilinteko on minusta aina ollut hauskaa, mutta sitä ei ole enää karppiaikoina tullut harrastettua. Minkäslainen bakteerikanta muuten viilissä oli/kuinka vatsaystävällinenä sitä voisi pitää? Ei taida kyllä vetää mitenkään vertoja kefiirille (ainakaan "oikealle").

ViestiLähetetty: 2013-09-25 14:41:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjän kefiiriä meni taas yksi erä eilen eteenpäin, kun kaverini lapset alkoivat kysellä, että "milloin meille tulee se eläin joka tekee piimää". Suosittelen lämpimästi :) Mäkin voin tuoda miittiin joskus jos tulee paljon haluavia, otus(kerho) on kasvanut aika reippaasti, vaikka on asunut meidän melko viileällä parvekkeella toukokuusta tähän asti. Nyt on varmaan edessä paluumuutto keittiön ikkunalaudalle.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2013-09-25 14:47:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi olla että ihan pelkällä kefiirilläkin saa hapatettua uutta, mutta sillä uudella ei ehkä enää seuraavaa kun mikrobimäärä tippuu koko ajan (tai sitten pitäisi ehkä aina käyttää 2vrk eikä 1), eli ostokefiiri pitäisi sitten säästää siemeneksi pelkästään? Mielenkiintoista kuulla miten kävi, kerro sitten kun olet kokeillut.

Kiva kuulla Arvo, nyt voin kertoa omalleni että se sai taas yhden lapsenlapsen. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-10-04 08:44:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä se kefiirin kasvaminen tuntui lähtevän käyntiin kaupan kefiiristäkin, olen nyt kasvatellut kefiiriä maidossa ja kermassa toista viikkoa. Vähän epäilen että tehot alkavat nyt laskea (tai sitten en malttanut käyttää viimesatsia huoneenlämmössä tarpeeksi pitkään), mutta kyllä siitä ihan kefiirinmakuista tulee. Kirjoitin blogiin tarkemmin, kts. Kefiirin valmistaminen kotona.

Etenkin kermakefiiri (kuvassa) oli ihanan paksua ja herkullista!
Kuva

ViestiLähetetty: 2013-10-04 09:10:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vive, jos haluat ihan sen oikean sienen, niin minä olen niitä myynyt postareineen 7 eurolla.

Sen sienen kanssa saat parhaat määrät bakuja maitoon ja kun sen oppii käyttänään, niin ei ole raskasta tai vaikeaa.
Taukoilu onnistuu kun nostaa tuoreessa maidossa vain jääkaappiin.

Olen muuten onnistuneesti postittanut belgiaan, joten hollanti ei varmaan ole kummempi ;)

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2013-10-06 17:08:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos tarjouksesta, Ronja-Aliisa. :)
Keittiöolosuhteeni ovat täällä niin askeettiset (ja *köh* epäsiistit), että taidan odotella kotiinpaluuta. Tetriksen peluu pienen jääkaapin ainoan hyllyn kanssa on muutenkin päivittäistä. Sieni kyllä kiinnostaa sen verran että enköhän sen Suomessa hanki. :)

ViestiLähetetty: 2013-10-24 13:43:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Keksin täysin sattumalta keinon tehdä tavallista kermaisemman tuntuista kefiiriä ihan samanlaisesta maidosta (kyytön luomu raakamaito, rasvaprosentti vaihdellen mikä nyt lehmästä ulos tulee eli se vähän päälle 4%) kuin ennenkin:

Olen laiska, eli teen kefiirini 1,5 litran lasipurkissa josta tilaa vie vähän yli puoli-litraa gargantuamainen kefiirisieneni. Tämä tekee sen, että siivilöin kefiirin vain joka toinen päivä ja se 7-8 dl mitä sitä tulee riittää sitten pariksi päiväksi eli seuraavaan siivilöintiin saakka. Noh, tällä viikolla kävi niin, että viimeiset maidot kyytönmaito-tonkasta (se on sellainen hanaviinipakkauksen kaltainen 3 litran tonkka) olivat vain puolet siitä mitä purkkiin yleensä mahtuu, mutta kun seuraavana päivänä olin menossa ostamaan uutta tonkkaa, ajattelin että käykööt nyt tällä maitomäärällä yhden vuorokauden, lisään sitten maitoa huomenna ja saa käydä toisen vuorokauden. Näin teinkin ja lopputulos oli aivan käsittämättömän loistavan pehmeän kermainen!

Mikäli siis tapana on käytellä isommassa purkissa 2 vrk kerrallaan, niin tämä metodi tuottaa näemmä loistavan tuloksen, eli näin aion jatkaa tästä eteenpäin.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2013-10-24 13:45:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eli lisäsit vanhaan uutta maitoa??

Kokeile muuten joskus tehdä jääkaapissa. ota vaikka siitä sun kefiiristä osa ja laita maitoon ja anna olla jääkaapissa pari viikkoo.
Tulee ihan tajuttoman pehmeetä ja hyvää!!

ViestiLähetetty: 2013-10-24 14:13:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, eli siivilöinnin yhteydessä puolet normaalista maitomäärästä ja sitten sai käydä yhden vuorokauden, sen jälkeen toinen puoli maitomäärästä ja reipas sekoitus, minkä jälkeen sai käydä toisen vuorokauden. Ihan käsittämätön lopputulos, se oli jotenkin 'kuohkeampaakin' kuin yleensä.

Minä en paljoa jaksa hifistellä erilaisilla kefiireillä olen suu mutrussa käyttänyt turhan hapantakin kefiiriä ihan vain sen vuoksi että en jaksa siivilöidä joka päivä, vaan vain joka toinen. Tässä on nyt sitten minun ratkaisuni liikaan happamuuteen, nyt tulee tällä puolet-ja-puolet maitosysteemillä pehmeää kefiiriä 2 vrk:n käymisellä. Mutta jos nyt hifistelynhalu iskee, niin pistän mieleen tuon jääkaappikäymisneuvon. Yleensä minun kefiirini on jääkaapissa vain yhden viikon vuodessa, kun olen treenileirillä enkä pääse ruokkimaan sitä 2 päivän välein.

ViestiLähetetty: 2013-10-24 14:30:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä taas teen kefiiristä niin väkevää, että tukka nousee pystyyn :D
Jos teen itelleni annan sen ihan herottua pöydällä ja sitten vielä pidän kansi kiinni viikon jääkaapissa, että tulee oikeen happoja.
sillon on mun mieleen. Sitä ku aamulla vetää nassuun, niin ei kyllä muuta herätystä tarvi, efekti on kuin avanto uinnissa :D

ViestiLähetetty: 2013-10-24 14:36:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse olen kefiröinnissä melko noviisi, mutta paras satsi tuli seoksesta, jossa 1/3 kermaa ja 2/3 täysmaitoa. Tuosta satsista sain myös vähän smetanaa ja koostumus ja maku kefiirissä oli miellyttävä, vaikka aika happamaksi pääsikin.

Nyt sieni on lepäilemässä maidossa kylmässä. Pitääkin käydä ostamassa tölkki luomumaitoa. Tuossa lähikaupassa ei tosin ole kuin kevytmaitona, mutta kerman kanssa silläkin tulee ihan kelvollista! :D

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2013-10-24 15:49:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu, kermakefiiri on kyllä ihanaa!! :)

ViestiLähetetty: 2013-10-25 11:11:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä säästän aina tyhjät kermapurkit (jääkaapissa) kefiirin maidonvaihtoon, siinä vaiheessa huuhtelen ne maidolla kefiirin sekaan ja raaputtelen lastalla sinne purkin reunoihin kertyneet rasvakokkareet. (Niitä tulee helposti kuohukermaan vaikka ei happanisikaan, kun on muutaman päivän vanhaa.) Kuohukermaa menee minulla ihan hapattamattakin jo 1-1,5 litraa viikossa, en enää viitsi sitä siis kefiiriin laittaa: Valmiiseen kefiiriin kyllä, eli laimennan sen happamuutta lorauttamalla kuohukermaa sekaan.

Välillä tuntuu että voisin elää melkein pelkällä kuohukermalla ja haluaisin kovasti maistaa viikinkien Valhalla-juhlaruokaa, josta Asterix ja Normannien Maihinnousu -sarjakuvassa kerrotaan: Kermaa kermakastikkeessa. :D

ViestiLähetetty: 2013-10-25 11:37:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä rajoittaa kermaa ihan krooninen rahapula, sitä menee pelkästään kahviinki 4dl päivässä, siis miehen ja mun... ja kaikkeen muuhunki haluaisin lisätä

ViestiLähetetty: 2013-10-25 11:46:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tällä hetkellä köyhäilen, mikä tarkoittaa sitä että köyhäilyn ajan ostan tavallista kuoharia puolen litran purkissa, sillä lailla saa halvimman litrahinnan. Kun en köyhäile, se on sitä Arla-Ingmanin luomua, jota valitettavasti saa vain 2 dl purkissa. Ja tuo kermankulutus 1-1,5 litraa viikossa on siis yhden hengen talouden kulutus.

ViestiLähetetty: 2013-10-25 14:02:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meiän kaupoissa ei luomua ollu ku ihan vähän aikaa. Ei tainnu olla kysyntää.

ja siitä ärsyttävä, että puolenlitranpurkit on kalliimpia ku pienet.

Kssa pirkka on halvempaa ku valion 1/2 (ja muutenkin boikotoin valiota, vaikka mistä sen tietää onko pirkka valiota??)
Sssä rainbow 2dl on halvempaa ku 1/2 valio

ViestiLähetetty: 2013-10-25 14:13:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rainbow-kuohukermassa on stabilointiainetta, eli on teollinen tuote eikä oikea kerma. Yleensä se stabilointiaine on vielä syöpää ja tulehduksia aiheuttava karrageeni...
Pirkan kuohukermassa ei näyttäisi olevan lisäaineita.

Valion kuohukerma on puolen litran tölkissä kyllä halvempaa kuin 2 dl tölkissä, siinä ylipäätään hyllyn reunasta katsoen näyttää litrahinta olevan kuohukermoista halvin. Arla-Ingmanin luomukuohukerma on ainoa lisäaineeton luomukuohukerma mitä olen löytänyt, tosi moni niistä on nimittäin pilattu lisäaineilla. Niinpä valinta on helppo: Köyhäillessä Valkion puolen litran kuohari ja varakkaampana aikana Arla-Ingmanin luomukuohari.

ViestiLähetetty: 2013-10-25 15:27:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:shock: siis ihan tosi, ei ole tullu katottua, ei ole tullu mieleenkään, että siinä vois olla muutaku kermaa...
Mitä ihmettä. Pakko nousta tsekkaan paketti.
äh, rainbowit menny jo polttoon, ingamannin 2dl löyty kaapista ja niissä ei lue kuin kerma.

Mutta meillä siis hyllyssä Valio on aina kalleinta vaikka ostaa 1/2l. Siis nimenomaan se litrahinta. Joskus jopa valion 2dl on halvempia!!??

Ingmannin ja ja muitten 2dl purkit on aina halvempia

ViestiLähetetty: 2013-10-25 17:10:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Katselin lähiässässä, että Rainbown kuoharissa tosiaan on karrageenia. Siellä oli Valion 0,5 l halvin, mutta samaan olen törmännyt kuin R-A, välillä noissa kermojen hinnoissa ei tunnu kertakaikkisesti olevan mitään logiikkaa. :lol:

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2013-10-25 17:56:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meilläkin ainoastaan raha rajoittaa kerman kulutusta.Ja kyllä-Rainbowssa ollut pitkään jo karrageenia,tosi pitkään.
Ja kyllä-meillä valion 0,5L tölkki on AINA litrahinnaltaan kalliimpaa kuin 2 dl tetrat. 5 pikkutetraa on jo varmaan 10 senttiä halvempaa kuin 2 puolenlitran tölkkiä.

Noita kefiiri-asioitakin joutais varmaan joskus opetella.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 726 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00