karppaus.info
https://karppi.ninja/forum/

Hiilareiden nauttimisajankohta
https://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=107183
Sivu 1/1

Julkaisija:  vanha karppu [ 2021-03-23 00:26:39 ]
Viestin otsikko:  Hiilareiden nauttimisajankohta

Onko teillä kokemuksellista tai muuta tietoa siitä, onko hiilareiden ajoituksella tai jaksotuksella merkitystä?

Itse pyrin nauttimaan niitä mieluummin iltasella, koska ne väsyttävät minua enemmän päivällä nautittuna. (Saattaa johtua uni-valverytmin häiriöstäni, koska tuppaan muutenkin nukahtelemaan päiväsaikaan.)

Julkaisija:  Wi-uusi [ 2021-03-23 07:37:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Ilta saattaa olla paras hetki myös unen laadun kannalta ja itsekin säästäisin niitä iltaan uni-valverytmiä tukemaan. Toinen mahdollinen tapa ajoitukseen on ennen treeniä tai muuta fyysistä rasitusta, jolloin päätyvät nopeasti käyttöön ja saattavat auttaa joissain tapauksissa parempaan suoritukseen.

Julkaisija:  vanha karppu [ 2021-03-23 22:19:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Onko siis yhdentekevää, vaikka vetäisi kaikki päivän hiilarit kerralla nassuun? (Kunhan vain nauttii niiden kanssa rasvaa ja proteiinia "jarruksi")

Julkaisija:  vanha karppu [ 2021-03-23 22:25:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Ei ehkä sittenkään. Löysin tällaisen jäbän viestin toisesta ketjusta:
jäbä kirjoitti:
Yksi mikä voi vaikuttaa on, että syöt niitä hiilareita illalla. Verensokerit nousevat ja laskevat yön aikana ja se aiheuttaa nälän aamulla.

Julkaisija:  Wi-uusi [ 2021-03-24 17:12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Minä yleensä mieluummin olen jakanut vähemmät hiilarini tasaisesti päivän ajalle - ihan siksi että aterioiden laatiminen on helpompaa. Nyt syön aika usein vain sen yhden aterian päivässä, joten asia ei useimpina päivinä ole lainkaan ajankohtainen.

Mutta olen testannut vähän isompaa iltahiilariannosta - ja ei se itselläni mitenkään vaikeaa aamunälkää aiheuttanut. Tuolloin söin kolme ateriaa päivässä - ja pyrin vaikuttamaan unen laatuun ja nukahtamiseen hiilareiden ajoituksella. Oli sillä jonkin verran itselleni vaikutusta nukahtamisvaikeuksien kanssa painiessa.

Ei kuitenkaan kannata pelkästään nojata toisten kokemuksiin, vaan testailla, mikä itsellä toimii. Kannattaa vähän pitää kirjaa testiajoista. Minulla oli vihkokaupalla niveltulehduksiin ja nukkumiseen liittyviä testailuja päiväkirjattuna, joitakin testejä myös taulukoituna.

Julkaisija:  vanha karppu [ 2021-03-25 04:30:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Mielenkiintoista! :D Pystyisitkö antamaan niveltulehdukseen liittyviä vinkkejä?

Julkaisija:  Wi-uusi [ 2021-03-25 10:40:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

No kyllä itselläni niveltulehdusten kannalta ehdottomasti suurin vaikutus on ollut pätkäpaastolla. Jo 18:6 -sykli pitää omat niveleni hyvässä kunnossa. Vaikutus on niin selkeä, että jos joku minulta asiasta kysyy, niin uskallan kyllä suositella asian kokeilemista.

Hiilareiden vähentäminenkin aikanaan vaikutti jo myönteisesti - ja pidän hiilareiden vähentämistä jossain määrin edellytyksenä onnistuneelle pätkäpaastoamiselle. Omasta mielestäni hyvä käytäntö on se, että ensiksi etsii hyvän VHH-balanssin ruokailussa (tuntuu hyvältä, maistuu hyvältä ja on riittävän helppoa - ja paino ei ainakaan nouse). Sen jälkeen on hyvä alkaa vähitellen pienentää syömisikkunaa. Itse saatoin jättää aamiaisen aika helposti vaan pois, mutta uskon, että monelle asteittainen siirtymä on parempi.

Kehon tulehduksellisuus vähenee melko nopeasti paastoikkunan kasvaessa. Jos on aktiivista tulehdusta meneillään, niin myönteisiä vaikutuksia voi tulla päivissä. Käytän itse joskus (aika harvoin) pidempää paastoa ajoittaisten tulehdusten katkaisemiseen. Ei niitä usein tule, mutta toisinaan, esim. flunssan jälkiseuraamuksena lonkka, polvi tai joskus molemmat saattavat tulehtua. Mutta näin siis minulla. On mahdollista, että joku toinen voi joutua odottelemaan vaikutusta pidempäänkin.

Käytännössä omat psoriasikseen liittyvät niveltulehdukset (rintaranka, SI-nivelet, lonkat ja polvet) ovat olleet remissiossa jo vuosia - ja lasken tämän ensisijaisesti pätkäpaaston ansioksi. Ajoittaisia tulehduksia on harvoin.

Julkaisija:  Pienetär [ 2021-03-25 10:43:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Ennen treenausta.

Julkaisija:  vanha karppu [ 2021-03-25 22:09:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Minä myös olen huomannut, että syöminen aiheuttaa minulle selkäsärkyä tai sen pahenemista. Ongelmani on kuitenkin se, että minulle tulee nälkä 3-4 tunnin kuluttua heräämisestä. Ruokailu aiheuttaa minulle tällöin yleensä niin kovan väsymyksen, että menen päiväunille. Kun herään, selkäsärky alkaa yleensä aika pian ja loppuu usein vasta kun syön päivän pääaterian.

Olen miettinyt, että pitäisikö tässä ehkä lihottaa itseään, jotta rasvankierrätys toimisi helpommin. Kun on kait niin, että mitä vanhempi nainen, sitä hanakammin elimistö pitää kiinni rasvakudoksestaan. Tai ainakin niin, että menopaussin jälkeinen elimistö ei halua päästää rasvakerrosta liian ohueksi, koska se tuottaa estrogeenia.

Olen yrittänyt järjestää syömiseni lähes koko elämäni ajan ennen kaikkea kulttuurinen hoikkuusideaali edellä. Nyt olen alkanut miettimään, että pitäiskö olla vähän plösömpi jo ihan vain terveyssyistä.

Olen mittauttanut rasvakudokseni määrän ja jakauman moneen kertaan ja vaikuttaa siltä, ettei sisuskaluillani ole todellakaan tapana kerätä rasvaa ympärilleen edes silloin, kun sitä on vatsassa. Eli minulla ei näyttäisi olevan terveydellisiä esteitä lihomiselle.

Ehkä lihominen mahdollistaisi pätkäpääston ja kivuttoman elämän?

Julkaisija:  jäbä [ 2021-03-26 04:49:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Hiilareiden nauttimisajankohta

Pienetär kirjoitti:
Ennen treenausta.


(Rasva-adaptoituneen) Paastotilassa on parempi kuntoilla, kasvuhormoni on koholla, energiatasot koholla ja poltto aineena lähinnä rasva. Kun nauttii maltillisen määrän hiilareita treenin jälkeen tämä menee nopeasti lihasten käyttöön. Tälle on myös nimi Targetinketo.
Jos nauttii hiilarit ennen treeniä, niin treenin aikana poltetaan niitä pois ja koska kun niiden varastot ovat rajalliset (riippuen toki tankatusta määrästäkin) ne mahdollisesti loppuvat treenin aikana.
Toiset kyllä saavat paremman suorituskyvyn ennen treeniä olevasta tankkauksesta, toiset eivät. Yksilöllinen juttu. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/