karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-30 16:42:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karppaus ja hiilarit
ViestiLähetetty: 2007-12-29 15:40:49 
Poissa
sintti
sintti

Terve!

Olen nyt rekisteröitynyt tänne ja olen kahlannut läpi tietoja karppauksesta. Enään on epäselvää, että kuinka paljon kasviksia saa syödä/pv? Olen itse ajatellut noudattavani sitä linjaa, että hh olisi 20g. (olen vaikeasti ylipainoinen ja tiputettavaa on yli 30 kg!) Nyt luettuani montaa eri lähdettä (niin kirjoista kuin täältä ym.) niin jotkut väittävät, että esim. parsa- ja kukkakaalia saisi syödä aterialla "rajattomasti". Mutta eikö niissäkin ole hh?!!!

Ja toinen hämmästelyn aihe, useammat karpit sanovat syövänsä puoli kiloa kasviksia / pv vaikka noudattavat "alakarppia"! Kuinka tämä on oikeasti mahdollista? Vai olenko oikeasti niin pöljä etten ole tajunnut tätä logiikkaa!? :shock: :?

Voitteko hyvät gurut auttaa?!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-29 15:44:26 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tutkaile Finelistä eri kasvisten hiilihydraattimääriä. Jos kaikki hiilarit otettaisiin parsakaalista (käytännössä näin ei tietysti tapahdu monipuolisessa ruokavaliossa), sitä saisi syödä 20 g -rajaa noudattaen kilon verran päivässä. Se on jotakuinkin rajattomasti.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=324&lang=fi (imeytyvät hiilarit: 2 g/100 g)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-29 15:56:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuskin ne rajattomasti jotain kasvista suosittelevat tarkoittavat, että sitä saisi rajattomasti syödä, jos pyrkii vaikkapa maksimissaan 20 grammaan hiilihydraatteja. Kilossa kukkakaalia on n. 22 grammaa hiilihydraatteja ja parsakaalissa 20. (chiman tuon jo kertoikin, mutta meni itsellä tässä kirjoittamisessa vähän kauan :D)

Kannattaa vilkuilla Finelin Eniten ja Vähiten -toimintoa, katsoa sieltä vähiten hiilihydraatteja sisältävät kasvikset. Ja vaikka laskeskella siellä ruokakorin tai kalorilaskuri.fi:n avulla noita hiilihydraattimääriä.

Jos valitsee kasvikset oikein, niin pystyy ihan helposti syömään kilonkin verran kasviksia päivän aikana jos muu ruoka koostuu sitten lähestulkoon hiilihydraatittomista juustoista, lihoista, munista, rasvoista jne. Esimerkiksi 100 grammaa jäävuorisalaattia, 150 grammaa kurkkua, 120 grammaa tomaattia, 100 grammaa paprikaa ja 50 grammaa puolukkaa, eli yhteensä 520 grammaa kasviksia sisältää vain 15,9 grammaa hiilihydraatteja.

Tsemppiä sinne! :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00