karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-19 11:40:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-07-19 12:56:49 
Poissa
sintti
sintti

Viikon verran olen nyt karppaillut, hiilarit on vaihdelleet 30-39/pvä. Mulla on nyt sellainen ongelma, että proteiiniakin tahtoo tulla liikaa. Painan nyt 63 kg joten laskeskelin että proteiinia saisi tulla n.95 g/pvä, mutta sitä tahtoo tulla reilusti enemmän. Koko ajan tuntuisi olevan pieni nälkä joten rasvaa tarvisi, mutta mistä mä sitä saan jos pitäisi rajoittaa sekä hiilareita että prodeja?

Ekat päivät mulla oli tosi huono olo, iski kerran päivässä ihan sellainen olo että pakko oli vetää pitkälleen kun teki niin pahaa. Se on nyt mennyt ohi, pientä kuvotusta vielä havaittavissa kun nälkä iskee. Johtuu varmaan hiilariviekkareista. Muuten tätä pientä nälkää lukuunottamatta olo on nyt ihan ok. :D

Mutta niin, miten mä saan tarpeeksi rasvaa ilman liikoja hiilareita/proteiinia? Vai johtuuko tämä nälkä ja pikkukuvotus vaan alun hiilariviekkareista vieläkin?

Avocadoa en taida tällä hetkellä alas saada, nuo pahimmat olot kun iski pari kertaa heti avocadon syönnin perään. Pekoni ja kananmuna alka myöskin tökkimään, samoin grillimakkarat, salamit yms. Himot olisi kaikkeen makeaan, marjoihin, leipään ja jätskiin. :oops:

Sanokaa nyt että tämä helpottaa vielä!

ViestiLähetetty: 2009-07-19 13:05:30 
Poissa
sintti
sintti

Voisin muuten esimerkkinä kertoa eilisen syömiseni:
-aamupalana mikrosämpylä (soija- ja mantelijauhosta) + pari viipaletta pekonia, kahvia
-lounaaksi (Pirkka) naudan jättipihvi (en tykännyt!), grillipekonia, salaattia (kiinankaali, kurkku, vihreä paprika, feta) ja iso pätkä kurkkua
-jälkkäriksi kahvia ja pala (10 g) 81% suklaata
-vieraitten kanssa kahvipöydässä yksi Oopsi kermavaahdon ja muutaman mustikan kera, kahvia
-päivälliseksi kaalilaatikkoa reilulla voisilmällä (kaali, jauheliha, pekoni, sipuli, kerma+mausteet)
-iltamättönä sohvalla (iski huono olo ja himot) leipäjuustoa kermavaahdolla sekä suolapähkinöitä ja light-colaa

Hiilareita kertyi eilen 30 g, protskuja 122 g ja rasvaa 180 g. Mun käsittääkseni hiilarit ok, prostkuja liikaa ja rasvasta en yhtään tiedä, kaiketi ok? Vai kuinka? Prostkut olisi pysynyt ihan kuosissa ilman noita iltasyömisiä mutta tosiaan kun iskee se huono olo niin ei riitä enää itsekuri kieltäytymiseen. :oops:

ViestiLähetetty: 2009-07-19 13:59:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä oon viime päivinä syönyt aika monesti aamupalaksi 3-4 keltuaista (jätän valkuaiset pois koska niissä ei oo oikein mitään muuta ravinteita kuin proteiinit) parilla pekonipalalla. Ja tähän vielä ihan vähäsen voita lisään. Pitäisi olla ainakin rasvan suhde proteiiniin aika hyvä noin.

Joskus söin jälkkäriksi omena-/banaanipaloja kermavaahdossa. Kuohukerman rasvaprosentti on kai 35.

ViestiLähetetty: 2009-07-19 16:30:12 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Helpottaa se :D

No rasvaa saa rasvasta! :D
Lihalisukkeen kylkeen esim parsakaalta ja voita päälle! Salaattiin oliiviöljyä reilulla kädellä. Tai vaikkas majoneesia kastikkeeksi kasviksille. Kermavaahtoa marjojen kera jne jne...

Vähärasvaiset raaka-aineet ensalkuun pois! Tyyliin broilkeri, maitorahka jne. Niin et opit ottaan riittävästi rasvaa ruuan mukana. Kaikki juustot ja maitotuotteet täysrasvaisiin! Ja lihana kantsii alkuun suosia sikaa.
Pähkinät kehiin siinä määrin kuin hiilarit antaa myöten. Kyllä se siitä.

Mulla tänään ruuan suhteet hiilarit 7% (36g aikas paljon mut johtuu mansikoista :D )
Prodet 17% (eli 93g mulle just hyvä määrä) ja rasvat 76% (181g suht paljon, mut en osaa syödä vähempääkään :lol: )

Peksu&mun&salaatti aamupala, välipalana partisjuttua ja suolapähkinöitä. Illalliseksi tulossa lohta ja salaattia ja mansikkarahkaa.

ViestiLähetetty: 2009-07-20 06:25:07 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Sitä pitää syödä, eikä laskea niitä perkeleen grammoja. Totta helvetissä on nälkä, jos lasketaan alusta pitäen protskugrammoja. Menkää painonvartijoihin laskemaan. :lol: JA LUKEKAA SE KIRJA!

ViestiLähetetty: 2009-07-20 20:48:45 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksista. :) Ehkä mun on sitten tullut laskeskeltua vähän liikaakin, kuvittelin että laihdutus ei onnistu (ainakaan niin hyvin) jos proteiinia saa liikaa. Täytyisi tosiaan lukea aiheesta kirjoja ja lukisinkin jos nuo natiaiset antaisi äitilleen hetken rauhan. :lol: Täytyy käydä kirjastosta hakemaan opuksia siis.

Jotain mä teen kyllä joko väärin tai sitten tää ei vaan sovi mulle. Nälkä ja kuvotus kun jatkuu, ja tänään alkoi ripuli. Voihan tietty olla joku pitkäkestoinen mahatautikin kyseessä... ihan kuin olisi raskaana :shock: mutta siitä ei kyllä ole kyse.

ViestiLähetetty: 2009-07-20 21:06:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Vempula, voisit kokeilla että söisit vain kaksi tai kolmekertaa päivässä ja silloin hyvää monipuolista ja ravitsevaa ruokaa niinpaljon kuin sopivalta tuntuu. Ainakin tuossa esimerkkipäivässäsi olit syönyt kuusi kertaa ja se on aika paljon. Anna elimistöllesi rauhaa välillä.

Juu ja lue se kirja kuten karpaasikin kehoitti!

Mä en muuten oikein tajua miksi kananmunia ei voi syödä kokonaisina, sehän on luonnon hyvin järjestämä ravintopommi, miksi siitä pitää proteini poistaa :?:

ViestiLähetetty: 2009-07-20 23:28:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suopursu kirjoitti:
Hei Vempula, voisit kokeilla että söisit vain kaksi tai kolmekertaa päivässä ja silloin hyvää monipuolista ja ravitsevaa ruokaa niinpaljon kuin sopivalta tuntuu. Ainakin tuossa esimerkkipäivässäsi olit syönyt kuusi kertaa ja se on aika paljon. Anna elimistöllesi rauhaa välillä.

Juu ja lue se kirja kuten karpaasikin kehoitti!

Mä en muuten oikein tajua miksi kananmunia ei voi syödä kokonaisina, sehän on luonnon hyvin järjestämä ravintopommi, miksi siitä pitää proteini poistaa :?:

Niinpä ehkei kannata ihan tolle linjalle lähtee. Minäkin vedän munat kyllä ihan kokonaisina.

ViestiLähetetty: 2009-07-21 05:05:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Elintarvike Paino Kcal hiilih rasva proteiini g
Kananmuna keitetty 55 78,5 0,2 5,6 6,9
Kananmunan keltuainen 20 57,0 0,0 5,0 3,1

Protskut jää puolta pienemmäksi, kun syö vain keltuaisen/keltuaiset!! Ja rasvaa tulee lähes samanverran!! =D>

ViestiLähetetty: 2009-07-21 21:47:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos metukka, munat ja peksu etoo, niin kannattaa kokeilla raikasta salaattia (esim. ihan perus vihreä paprika-salaatti-tomaatti) vaikka fetalla, savulohella tai katkaravuilla höystettynä ja kunnolla oliiviöljyä tai majoneesia kyytipojaksi. Majoneesi on helpompaa, jos ei lusikalla tahdo ryystää öljyjä pohjalta ;)
Saa hyvin rasvaa, vähän hiilareita ja sitä protskulisäkettä säätämällä saa protskun haluamakseen.

ViestiLähetetty: 2009-07-21 22:29:51 
Poissa
Leijona
Leijona

Noin käytännössä se saattaa hyvinkin olla jopa proteiinin puutetta se nälän tunne. Joillakin prode on se joka pitää nälkää. Joillakin se on rasva tai sitten se on näiden yhdistelmä, kuten minulla. Saan syödä voita lusikalla tai juoda öljyä pullosta, niin tulee vaan etova olo, mutta kun syön saman määrän rasvaa prodella höystettynä, niin johan alkaa homma toimia. Ei kiinnosta sitten vähääkään monta grammaa siitä muuttuu glukoosiksi, kun homma kerta toimii. Proden haittaraja on todella korkea (eikä sitä ole voitu edes täsmällisesti osoittaa).

No summa summarum. Ensin pitää opetella tekemään ruokaa joka maistuu hyvältä ja saa aikaiseksi kylläisyyden tunteen. Sen jälkeen jos homma ei toimi niin voi laskea, mutta silti sanon, että kokonaisuus ratkaisee ei yksittäinen hiilari- tai prodegramma. Jos kwasniewski oli oikeassa, niin miksei koko maailma syö niin. Viisas mies ja loistava tutkija, sitä en kiellä, mutta toimiiko kaikilla. Tuskinpa. Se oma kroppa kyllä kertoo mitä se haluu. Jos viestit ovat ristiriidassa tavoitteen kanssa, niin sitten pitää vaan opettaa se kroppa uskomaan mikä sille on hyvästä. Yleensä prodetyypin ihminen ei koskaan opi vähille prodeille. Vähille hiilareille oppii kaikki, mutta toiset vaan on luotuja siihen että juusto, liha, kala maistuu ja sillä hyvä. Mitäs sitä vastaan tappelee, jos ei oo pakko.

Monella laihduttajalla yksinkertaisesti homma menee liiallisuuksiin juuri makroravinnejakauman kanssa. Pidetään sitä yhtä totuutta niin suurena viisautena, ettei enää uskalleta kuunnella oman kehon signaaleja. Joku fiksu sanoo että prodesta tehdään glukoosia 56% teholla ja se on sama kuin sokeria söis. Ei se niin mene. Toisilla saattaa aminohappokierto olla huomattavasti vilkkaampi kuin toisella ja näin ollen proden tarve on erilainen. Rasvaakin moni täällä toitottaa autuaaksi tekevänä ihmelääkkeenä. Ei sekään mene niin. Jos halutaan polttaa niitä omia varastoja, niin sillekin pitää antaa mahdollisuus. Niistä omista varastoista voi parhaimmillaan laskea sellaisen 50g/d ihan loistavaa tyydyttynyttä rasvaa ihan puhdasta energiaa.

Nämä pienet eroavaisuudet ihmisten fysiikassa ja tavoitteen muistaen saattaa muodostua realistisempi käsitys siitä mitä tässä oikeestaan ollaan tekemässä. Yritetään estää insuliinipiikit ainakin sillä tasolla ettei rasvavarastoja ainakaan kasvatettaisi ja siihen taas toimii vanhat säännöt. Hallitse verensokeri niin ettei haiman tartte innostua ylivilkkaaksi. GNG:lla tehty sokeri tulee kiertoon sen verran hitaasti, että siinä inskat ei juurikaan ryntäile.

ViestiLähetetty: 2009-07-22 00:49:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hailin kommentit piristävät aina allekirjoittaneen päivää.

Minulla kun on suuria ongelmia saada alas kasviksia, jos niitä on kypsennetty tai niihin on sotkettu rasvaa, ja pähkinät maistuvat omassa suussa sonnalta, joten oma rasvansaantini on kiinni yksinomaan "rasvaisen proteiinin" määrästä. Toisin sanoen rasvassa paistettua lihaa, rasvaista juustoa jne, niistä tulevat minun rasvani (ja selkeästi enemmän proteiinia kuin keskivertokarppaajalla).

Jos kovasti alkaisin varoa proteiinia, niin sitten joutuisin kakomaan alas jotakin oliiviöljysalaattia tms. Ja olisin nälkäinen. (Kokeiltu on. Runsasrasvainen proteiinirajoitettu systeemi tietää omalla kohdallani nälkää ja huonoa oloa.)

Mutta onneksi haili näytti valon, ja nyt olen tyytyväinen ja kylläinen proteiinin ahmija. (Kasviksia tietysti kanssa, mutta ilman mitään rasvapeitettä.)

ViestiLähetetty: 2009-07-22 06:19:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hailin kommentissa oli asiaa....!!! =D> =D>

ViestiLähetetty: 2009-07-22 20:31:46 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos taas neuvoista! :) Mä olen nyt syönyt protskua ihan surutta ja laskenut vain hiilareita, ja niinhän sen on munkin elimistöni tottunut tähän hommaan. :) Nälkä ei enää ole ja etova olo tulee vaan jos ruokailuväli pääsee liian pitkäksi. Olen myös siirtynyt syömään kolme ateriaa päivässä (+sohvamätöt :oops: ) ja se riittää ihan hyvin.

Tänään joutui sosiaalisen pakon edessä taipumaan täti-vierailulla ja syömään hiilaripommeja ("ota tosta, ota ny") :evil: mutta se on eka lipsuminen tänä aikana ja siihen saa jäädäkin. Ottaa pannuun niin paljon että mieluummin olisi jättänyt syömättä. Toivottavasti yksi pulla ja kakunpala ei taas sekoita elimistöä, painokin oli jo kivasti laskussa.

ViestiLähetetty: 2009-07-22 21:20:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itellä ei ole ollut nälkä ollenkaan sen jälkeen kun olen hylännyt hiilarimössöt. Päin vastoin, kun pitäisi syödä, tulee yleensä ekana mieleen kylläinen, tuhti, jopa hieman äklö olo "taas, vastahan eilen söin". :D

Ja tosiaan, erittäin rasvapitoista sapuskaa jossa on niukasti proteiinia ja mieluiten ei ollenkaan tai alle 5% hiilareita, jos joku löytää niin kajauttaa ilmoille. :)

Pekoni on kyllä sikäli hyvää että se ei ole aivan järjettömän kallista, siinä on P/R/H 12/37/0, joten päivän energiantarpeen voisi jotakuinkin tyydyttää vetämällä noin 500g pekonia, siitä tosin tulisi vain 60g proteiinia mutta 190g rasvaa. :wink:

ViestiLähetetty: 2009-07-22 21:24:57 
Poissa
pallopollari
pallopollari

kobolt kirjoitti:
Ja tosiaan, erittäin rasvapitoista sapuskaa jossa on niukasti proteiinia ja mieluiten ei ollenkaan tai alle 5% hiilareita, jos joku löytää niin kajauttaa ilmoille. :)
:

No tuohan on ihan selkeesti kahvi kermalla ja parilla ruokalusikallisella kookosöljyä!

Välipalana uppoaa kyllä...

ViestiLähetetty: 2009-07-24 21:14:42 
Poissa
sintti
sintti

Mahdollisesti selvisi niitten pahoinvointien syykin, tänään rantautui meille ihan kunnon mahatauti koko porukkaan. :evil: Kaipa se teki mulle tuloaan jo jonkin aikaa.

Karppaukset on nyt muuten sujuneet ihan mallikkaasti mutta kyläilyreissut on hankalia, kun kaikista pöydän antimista ei kehtaa kieltäytyäkään. Parina päivänä hh:t on hypänneet sen vuoksi 60 tienoille mutta muuten pysyn aika helposti 30:ssä. Ehkäpä niitä on jossain vaiheessa syytä nostaa vähän, mutta mennään nyt näin toistaiseksi kun hyvin sujuu. :) Tai sujuu kunhan tauti voitetaan...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00