karppaus.infon arkistoitu foorumi
https://karppi.ninja/forum/

Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?
https://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=48795
Sivu 1/4

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-22 17:38:51 ]
Viestin otsikko:  Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Säpän innoittamana halusin aloittaa ketjun, jonne voi
kertoa kaappiensa sisällön, siitä voi olla hyötyä niin aloittelijoille
kuin pitempään karpanneille!

Oma jääkaappini sisältää:
eri laatuisia kasviksia ja
juureksia, avokadoa ja sitruunoita,
kuohukermaa, miehelle rasvatonta maitoa,
partista,
muutamaa sorttia juustoa ja juustoraastetta,
tomaatti murskaa ja -pyrettä,
pekonia, lihalevitteitä ja makkaroita(miehelle),
(itse harvemmin syön niitä)
omenasosetta, montaa sorttia hilloja ed. elämästä(pitäisi heittää pois),
jalopenoja, makeuttamattomia punajuuria ja kurkkusäilykkeitä,
oliiveja, salaatinkastikkeita lukematon määrä,
nekin ed. elämästä,
yksi keräkaali, joka olisi pitänyt tehdä lammaskaaliksi,
jäi tekemättä!
Kuivakaapeissa ei ole kuin mausteita ja suolaa, annoin
miniälle kaikki riisit, pastat, nuudelit ja makaronit!
Niitä riitti joka lähtöön.
Ai niin, miehelle on toki kaurahiutaleita, jos innostuu keittämään
puuroa, mitä harvemmin tapahtuu!
Kananmunat pidän huoneen lämmössä,
niitä on aina :D

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-22 18:08:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Jaa olihan tuolla kuivakaapissa myös
vajaa paketti Torino-makaronia ja pussin pohjalla
riisiä! :oops:
Mutta myös kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä(kuorittuja),
cashew-pähkinöitä, aah mun herkkua,
soijajauhoa, maapähkinöitä(ei niin hyviä kuin cashew),
punaisia linssejä, milloin viimeksi tein, en muista,
couscousia, ostin vegaanilapselleni viikonlopun ruokailuun,
rusinoita?, varmaan viime jouluisia, heitän pois!,
kuivattua nokkosta pari pussia, pitäisikin ottaa käyttöön,
muutama epämääräinen rasia ties mitä, en tiedä sisällöstä!
Synninpäästö tehty :lol:

Julkaisija:  Anaconda [ 2010-09-22 18:13:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Tässä mun kuivakaapin sisältö:

-Mantelijauhetta
-Kokonaisia kuorellisia manteleita
-Mantelilastuja
-Siemensekoitusta
-Soijajauhoa
-Fibrexiä
-Vehnälesettä
-Pellavansiemeniä
-Pellavarouhetta
-Kookoshiutaleita
-Prosenttisuklaata
-Pähkinärouhetta
-Tonnikalaa öljyssä
-Tomaattimurskaa
-Pastaa ja riisiä miehelle

Näillä eväillä onnistuu lähes mikä tahansa karppileivonnainen.

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-22 18:15:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Mä unohdin Fibreksin, sitäkin on, en vaan ole käyttänyt,
kuidut tulee kasviksista, pussi on jäänyt notkumaan!

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-22 18:17:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Varmasti onnistuu Anaconda :D
Entä jääkaappi?

Julkaisija:  anniem [ 2010-09-22 18:20:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Kaappien perukoilta löytyy ne ainekset, jotka on siellä pelkkinä koristeina:
- Piltti-vauvanruokasosetta, joku aurinkoinen...
- Ananasmurskaa purkki
- Säilykeherneitä
- Soijarouhetta kaksi pussia (pahaa)
- Fun Light-mehutiivisteitä pari

Samaisen kaapin käyttötavararepertuaariin kuuluu taasen:
- Erilaiset mausteet ja mausteseokset, suola
- Chia- ja unikonsiemeniä
- Carobjauhetta
- Manteleita ja suolapähkinöitä, mantelirouhetta
- Pikakaurahiutaleita pari lootaa
- Pieni pyöreä moniviljanäkkileipä, syön joskus

Leivontakaapista taas löytyypi:
- Vehnäjauhot, sokeri ja vanilliinisokeri (ei-karppileipomuksiin, esim. tavalliseen pullaan)
- Leivinjauhe, kuivahiiva
- Pellavansiemenrouhe
- Fiber husk ja soijajauho, Fibrex
- Kahvinsuodattimet, teepussit ja itse kahvi löytyy täältä myös

Jääkaapistani saattaa useimmiten bongata:
- Kuohukermaa
- Tuorejuustoa
- Voita
- Valkohomejuustoa
- Edamia tai kermajuustoa
- Partista/kreikkalaista
- Vihreitä (avokado, salaatti, kesäkurppa, munakoiso, kurkku, paprika)
- Juureksia
- Lightlimua tai kivennäisvettä
- Monivitamiiniliuos (ei jaksa popsia pillereitä, laiskuuden huippu :wink: )
- Mantelijauhot
- Suolakurkut ilman lisättyä sokeria
- Lonkeroa ja sidukkaa :mrgreen:

Lisäksi siellä on yleensä eilisen ruoan jämiä, valmiiksi keitettyjä munia, tummaa sukulaatia tai muuta jänskää.

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-22 18:25:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

anniem kirjoitti:
Lisäksi siellä on yleensä eilisen ruoan jämiä, valmiiksi keitettyjä munia, tummaa sukulaatia tai muuta jänskää.


Noi on hyviä, aina löytyy pureskeltavaa pahimpaan nälkään! :D
Niin ja janoon :lol:

Julkaisija:  anniem [ 2010-09-22 18:38:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Totta turiset solekil :lol:

Julkaisija:  Anaconda [ 2010-09-22 20:07:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

solekil kirjoitti:
Varmasti onnistuu Anaconda :D
Entä jääkaappi?


Siellä sisältö vaihtelee enemmän. Varmasti sieltä löytyy aina munia, voita, punaviiniä (kyllä, nautin sen aina jääkaappikylmänä...) ja erilaisia Poppamiehen chilituotteita. Yleensä pekonia. Vaihtelevasti erilaisia lihoja ja vihanneksia. Vihannekset menee yleensä pakasteina paitsi kaalit ja kesälllä kesäkurpitsa. Ja homejuustoja on tietysti aina sekä kotona että työpaikan jääkaapissa. Ne menee kotona viinin kanssa, töissä sellaisenaan :D Ja aina saa kateellisia katseita...

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-22 20:21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Suomessa on ollut vallalla käsitys punaviinistä, että
kun se tarjoillaan huoneen lämpöisenä, niin sen lämpötila on
kesälläkin ollut plus 26-30! :shock:
Toisin on Euroopassa ja vanhoissa viinimaissa, punaviinin
tarjoilulämpötila niissä on 18-22, johtuen siitä, että heillä ei
ole keskuslämmitystä kuten meillä ja silloin sanonta huoneen
lämpötila tarkoittaa vallan muuta :smt018
Punaviinin voi todellakin säilyttää jääkaapissa ja ottaa
"huoneen" eli meillä aika korkeaan lämpötilaan vähän ennen
tarjoilua!
Lämmin punaviini on pahaa!

Julkaisija:  snowgrouse [ 2010-09-23 01:08:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

No mietitäänpäs kuinka monta tuotetta muistan ulkomuistista.

Jääkaappi:
-Jäävuorisalaattia, tomaatteja, paprikaa, keräkaalia (tiedän, tiedän, ei kaikkia vihanneksia pitäisi pitää jääkaapissa mutta olen sinkku ja ostan paljon ruokaa kerralla, ja noin säilyvät paremmin)
-Jauhelihaa
-Pekonia
-Possunleikkeitä
-Lidlin Tilsiter-viipaleita
-Rosvopaistia leikkeleinä (tästä yleensä kissa meinaa viedä puolet)
-Kuohukermaa
-Creme Fraichea
-Spice Up! Chilitahnaa
-Sinappia (Dijon on päässyt loppumaan, byääh), ketsuppia
-70% suklaata
-Voita
-Oliiveja
-Aurinkokuivattuja tomaatteja
-Pestoa
-Valmarinia
-Eridanousta
-Smetanaa
-Pakastemansikoita sulamassa
-Pakastekukkakaalia sulamassa
-Parsakaalia

Kaapit ja pöytä:
-Munakoisoa
-Kesäkurpitsaa
-Sipulia
-Mantelirouhetta
-Kookoshiutaleita
-Manteleita
-Makadamiapähkinöitä
-Auringonkukansiemeniä (pitäisi luopua noista mutta onneksi on kohta pussi loppu)
-Pellavansiemeniä (ollut joskus mahavaivoihin mutta tekivät vain pahemmiksi. Tulisipa joku ja hakisi pois!)
-Seesaminsiemeniä
-Valkosipulia
-Kookosöljyä
-Soijakastiketta
-Instakahvia
-Montaa erilaista teetä: chaita, Celestial Seasoningsin kaneliomenaa, gaselliteetä (tavallinen ja Earl Grey), vihreää teetä, "persialaismaustettua" Earl Greytä (Liptonin lirua jonka gasellitee hakkaa mennen tullen)
-Mausteita ja yrttejä
-Useampi purkki herkkusieniä, niitä uppoaa paljon ja käyvät moneen ruokaan
-Tonnikalaa
-Psylliumia
-Tomaattimurskaa
-Parsaa purkissa
-Makeutusjauhetta, Splenda-tabletteja (näitä menee tosi harvoin)
-Jotain kakunkoristelusokeritöhnää (menee pikkuisen kerran vuodessa, nyt jäi kaappiin synttärikakun jäljiltä)

Ja nut ei enää muisti riitä, mutta tuommoista. Varmaan on muutama teelaatu mikä unohtui mainita :mrgreen:

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-23 01:15:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Mitä on Valmarin, prkl, kokki eikä tiedä?
Rasvaako?

Julkaisija:  snowgrouse [ 2010-09-23 01:41:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Valmarin on sitraatti-kivennäisliuosta. Auttaa tasapainottamaan suoloja ja vähentää turvotusta. Toi on ihan kiva hurjan rehkinnän jälkeen. Tosin on niin sitruunankitkerää että se pitää juoda isoon vesituopilliseen sekoitettuna. Täältä sain joltain toiselta käyttäjältä vinkin ja auttoi kovasti kesähelteillä. Eikä ole enää ollut illalla kofeiinivieroituspäänsärkyjä kun en juo kofeiinilitkuja lounaan jälkeen :mrgreen: Tai siis mitään suurempia turvotuspäänsärkyjä.

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-23 01:45:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Sitä pitäisi suositella meille töihin, kesä oli ihan
kamalaa aikaa, vichyn voimalla tehtiin duunia, valmarin olis
ollut poikaa siellä! :shock:

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-24 13:39:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Tänään kaappi sai uutta sisuksiinsa,
broiskun koipireidet, marinoimattomia!, voitteko kuvitella,
olivat -30 % ja ostin muutaman pakkauksen, niistä pari
pakkaseen, aurajuustoa oli pakko saada lisää, kun mies
syö sitä kanssa, liikaa! ,
broiskun marinoimattomia rintafileitä iso pakkaus,
pakkaseen isoja kasvisjuureksia ja ohuita papuja,
litran kermapurkki, kerrankin oli tarjolla ja kananmunia,
miten hupenevatkin silmissä?
Muuta ei tarvitse viikonlopuksi ostaa, kun kaikkea ja
kaikkia on nyt riittämiin :D

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-24 13:43:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Ai niin, päätin tänään, että nyt lähtee roskiin
kaikki vanhat hillo- ja säilykepurkit, ties miltä vuosilta
ovat, samaten vanhat mausteöljyt ja balsamicot, keränneet
vaan sakkaa pohjalle, siis balsamicot...

Tulee uutta tilaa karppiruuille =D>

Julkaisija:  Arvo Morkkis [ 2010-09-24 14:35:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Mulla on vähän karu jääkaappi just nyt:
-puolisen kiloa naudan rasvaa
-saman verran luomuvoita
-ainakin kilo mummivainaan puolukkasurvosta
-joku desi hyvin kokoon keitettyä luulientä, loput pakkasessa
-luista irronnutta lihahitua, ystävällisesti sanottuna aladoobia :roll:
-punaviinimarjamehua äidiltä
-sinappipurkki, dijonia
-raparperihilloa (sokerista, lahja sekin)
-makkaraa
-espressopapuja

pakkasessa marjoja, lihoja, liemiä

keittiön pöydällä l. huoneenlämmössä munia ja sipulia

kuivakaapissa
-suolaa, nyt Atlantin puhdistamatonta
-sokeria
-mausteita
-kuivattuja suppilovahveroita
-teetä
-77% suklaalastuja
- sinimailasen siemeniä
-linssejä, jotka pian vanhenevat
-avaamaton viinipullonkorkki/tyhjiöpumppusetti
-karpalojauhetta
-tulitikut
-rautalankaa
-eksän leipoma ruisrusinaleipänen, erottiin yli kolme v sitten, heitin menemään :D

...ja samoin heitin nyt tätä kirjoittaessa menemään vanhaksi mennyttä luomupastaa, ohrahiutaleita, ja luomukvinoaa, kaikki nämä kavereiden tuomia.

Kyllä näilläkin pärjää, mutta taidan silti lähteä täydennysostoksille!

E: en malttanut olla täydentämättä paria unohtunutta.

Julkaisija:  solekil [ 2010-09-24 14:50:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

:lol: :lol:

Siitä se lähtee Arvo Morkkis!

Julkaisija:  Säpä [ 2010-09-24 21:50:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

Arvo Morkkis kirjoitti:
-rautalankaa
.


Onko tää kuivakaapista äkkiä otettavissa niitä vieraita varten, jotka ei ymmärrä karppauksen ydintä :lol:

Julkaisija:  Säpä [ 2010-09-24 21:52:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Mitä jääkaappisi/ kaappisi sisältävät?

solekil kirjoitti:
Säpän innoittamana halusin aloittaa ketjun, jonne voi
kertoa kaappiensa sisällön, siitä voi olla hyötyä niin aloittelijoille
kuin pitempään karpanneille!



Ou jeah! Oon varmaan ekaa kertaa elämässä innottajan roolissa :lol:

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/