karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-28 23:26:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: karppaus ja refluksi
ViestiLähetetty: 2009-08-16 08:41:46 
Poissa
sintti
sintti

Moi vaan!
Sellaista kyselisin et miten karppaus vaikuttaa jos sairastaa kroonista refluksitautia? Uskaltaako aloittaa rasvan ja proteenin mätön, kun refluksin hoito-ohjeissa pitäisi välttää rasvaisia ruokia? Oma närästysvaiva on pysynyt kurissa kohtuullisen hyvin Nexiumilla jota menee päivittäin. Onko kellään kokemuksia paheneeko närästys vai kenties helpottaa?

T. Epätietoinen aloittelija

Viestin otsikko: Re: karppaus ja refluksi
ViestiLähetetty: 2009-08-16 09:15:02 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Ihan taudiksi luokiteltua refluksia en sairastanut, mutta närästi kyllä niin, ettei ilman lääkettä voinut mennä nukkumaankaan, kun liemet tunki ylös nenästä. Vettäkään ei kestänyt juoda. Pahin närästyttäjä oli vaalea leipä, rasvaisestakin sain oksennuskohtauksia. Enpäs saa enää, eikä närästäkään, ellen sorru vehnäjauhoihin.

Ensimmäisellä induktioviikolla alle 20g hiilareilla närästys katosi täysin, samoin muutkin mahavaivat laktoosi-intoleranssia myöten. Liekö sittenkin ollut viljayliherkkyyttä/keliakiaa... Kyllä sen nopeasti huomaa, mitä ruokavalion muutos tekee.

ViestiLähetetty: 2009-08-16 09:38:00 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Vaikkei miulakaa tuota ole, ni tällä on hävinny miulaki närästys... ja johtu nimenomaa viljoista, vaik luulin kans, et rasvalla osuutta asiaa, vaan kun ei ollut... :roll:

ViestiLähetetty: 2009-08-16 10:59:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mullakaan ei refluksia ole mutta jatkuva närästys oli ja rennietä ja ranimexia oli aina työpöydän laatikossa jotta sai heti lounaan jälkeen ottaa kun vääntäminen alkoi... kaikki katos kun viljat jäi, luulen että vilja on se närästäjä numero ykkönen mutta vt-taho ei vaan sitä halua tunnustaa niin moititaan rasvaa iheuttajana... Kokeile ihmeessä viljattomuutta/tärkkelyksettömyyttä ja lisäile sitten rasvaa hissukseen. Prodea riittää jos syö entiseen malliin (niinkin vähä riittää kuin jos saa n. gramman per painokilo päivässä) ja raportoi sitten kuin menee!

Lisäys:// Olen muuten raskaana ja loppusuora lähenee, olin just vanhempainvalmennuksessa jossa puhuttiin jatkuvasta närästyksestä joka useimpia vaivaa tässä vaiheessa kun maha alkaa painaa sisuskaluja.... pitäis syödä usein ja vähän, ja kevyttä... Muut äidit nyökyttelivät ja valittelivat happamia röyhtäsyjä ja vatsanväänteitä, ja hämmästelin siinä kun ei mua oo närästäny. Ja syön harvoin (2-3 ateriaa päivässä) ja todella isoja määriä kerralla (esim. ilta-ateria eilen n.500g sekasalaattia mm. avokadoa, lohitartaria oliiviöljyssä 150g, marjoja 400g ja kermaa 1,5dl, voissa paistettuja sieniä 150g, ja sorruin vielä mässäämään maapähkinävoita ihan liikaa eli 150g mutta eipä olossa tuntunut... mutta ruokaa yhdellä istumalla 1,5kg josta vielä suurin osa rasvaa)

ViestiLähetetty: 2009-08-16 13:02:25 
Poissa
sintti
sintti

Kiitokset vastauksista :D
Tänään kolmaspäivä ilman sokereita ja viljoja ja ainakin turvotus ja röyhtäily ruoan jälkeen on poissa! Olisipa hienoa jos voisi vielä jättää närästyslääkkeet vex.

ViestiLähetetty: 2009-08-16 18:15:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mahtavaa! Kyllä se varmaan siitä helpottaa kun alku mennyt noin lupaavasti! =D>

ViestiLähetetty: 2009-08-16 21:48:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täällä myös yksi ex-närästäjä. Karppaus vei pois moisen poltteen. Liekö sitten viljojen vika, sitä en osaa varmaksi sanoa mutta näin epäilisin. Viina ja urheilu aiheuttavat vielä toisinaan närästystä mutta arkielämässä ei tarvitse enää kulkea renniet mukana joka helkutin paikkaan. Myös satunnaiset ripulitapaukset katosivat karppauksen myötä. Gluteiinia epäilen senkin lähteeksi. Lähestulkoon magiaa tämä karppaus, sanoisin =D>

ViestiLähetetty: 2009-08-17 10:03:16 
Poissa
Elitistikarppi
Elitistikarppi

Täälläkin ilmoittautuu diagnosoitu refluksitautinen, joka on kokenut ihmeparantumisen karppaamalla. Kuten edelliselläkin, viinakset ja urheilu välillä aiheuttavat oireita, mutta muuten närästys on taakse jäänyttä elämää. Tauti on siis parantunut juurikin kääntämällä viralliset ohjeet päälaelleen!

...Tai en nyt sentään ole sängyn jalkopäätä nostanut. :twisted:

ViestiLähetetty: 2009-08-17 12:19:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin olen parantunut refluksista karppaamalla. Sitä riemua ei tajua ennenkuin sen kokee.

ViestiLähetetty: 2009-08-17 12:59:07 
Poissa
sintti
sintti

Täällä myös yksi jolla on diagnosoitu refluksivaiva, ja syön päivittäin Nexiumia. Karppausta on takana vasta n.4kk mutta närästys on vähentynyt huomattavasti. Mä en ole vetänyt ihan niin tiukkaa linjaa viljojen suhteen ja uskonkin että jos jättäisin viljatuotteet kokonaan pois jäisi myös närästys historiaan. Pelotti aluksi syödä rasvaista ruokaa kun lääkäri tähystyksen jälkeen niin tomerasti luetteli mitä ei saa syödä, rasva "tietenkin" pahimpana... Mut sain pienentää nexium annostustani puolella jo 1-2kk karppauksen jälkeen ja se on mulle tässä vaiheessa jo iso saavutus. Seuraavaks odotan sitä hetkeä kun saan jättää lääkkeet kokonaan pois!

Yhtään en epäile etteikö se onnistuis, joten tsemppiä sullekin :)

ViestiLähetetty: 2009-08-17 14:27:23 
Poissa
sintti
sintti

Minullakin diagnosoitiin refluksitauti joku vuosi sitten, tauti oli silloin niin pahana että kun kumartui kengännauhoja sitomaan tai joi lasin vettä, sai närästyskohtauksen. Lääkäreiden mukaan ainoastaan leikkaus (tai loppuikäinen happosalpaajien syönti) auttaisi, satuin sittemmin muista syistä kokeilemaan karppausta ja närästysoireet hävisivät samantien. Nykyään närästää ainoastaan kokopäiväiset juopottelut sekä riisi ja jotkut tuliset jalapenot, muuten saa olla närästykseltä rauhassa ilman leikkausta tai lääkkeitä!

ViestiLähetetty: 2009-08-17 16:49:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oli aikoinaan refluksitautidiagnoosi, ja joku lääkekin siihen. Kun aloitin viljattoman karppauksen, ne(kin) vaivat loppuivat siihen pisteeseen... :D

ViestiLähetetty: 2009-08-17 20:24:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässähän alkaa luottamus herätä - ehkäpä pääsen eroon tästä närästyksestä ja vatsakatarista tällä tapaa! [-o< Se jäi pahasti päälle edellisen raskauden aikaan, eli närästys on ollut päällä jatkuvasti jo reilusti yli vuoden. Notta olis aika!! :twisted:

ViestiLähetetty: 2009-08-18 08:32:13 
Poissa
sintti
sintti

Hienoa :P Tässä alkaa jo toivomaan vaikka mitä! Mulla viides päivä menossa tällä uudella dieetillä ja nyt toinen päivä menossa kun vaihdoin nexiumin miedompaan lääkkeeseen ja ei ainakaan vielä mitään viitteitä närästyksestä tai katarrista. Jospa vihdoin koittaisi se aika että uskaltaa jättää estolääkkeet pois!

ViestiLähetetty: 2010-02-16 09:37:20 
Poissa
sintti
sintti

Mulla on lievä refluksitauti, todettu pari vuotta sitten, mutta oireet ovat pysyneet aisoissa...tähän asti. Pari kuukautta karppausta takana ja viikonloppuna sitten alkoi polte :( Totesinpa vielä oudon jutun, eli närästys alkaa, kun vatsa on tyhjä :shock: Eli syöminen auttaa vaikka ennen on ollut toisinpäin...

Kahvi ja suklaa on pahimmat aiheuttajat, samoin sipulit. Mikähän on, kun yks kaks närästys taas iski? Luulin jo päässeeni tästä vaivasta :(

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wPu3E7n/]
Kuva

ViestiLähetetty: 2010-02-16 09:54:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä myös parannuin refluksitaudista karppaamalla, jo muutaman viikon päästä sain ottaa sängyn päädystä korotustuet pois, enkä ole niitä sen jälkeen tarvinnut. :D

ViestiLähetetty: 2010-02-16 12:19:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mitä ihmettä teidän leikkaukseen tuomittujen ja muuten vaan "toivottomien tapausten" lääkärit ovat sanoneet, kun ovat kuulleet refluksinne nykytilan? Tai siis -tilattomuuden? Vai ovatko lääkärit ylipäätään kuulleet ihmeparantumisesta, kun teidän ei ole tarvinnut siinä asiassa enää heihin turvautua?

ViestiLähetetty: 2010-11-10 22:54:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pantoufle kirjoitti:
Mitä ihmettä teidän leikkaukseen tuomittujen ja muuten vaan "toivottomien tapausten" lääkärit ovat sanoneet, kun ovat kuulleet refluksinne nykytilan? Tai siis -tilattomuuden? Vai ovatko lääkärit ylipäätään kuulleet ihmeparantumisesta, kun teidän ei ole tarvinnut siinä asiassa enää heihin turvautua?

Lääkärit tuntien voin sanoa varmuudella, että eivät usko ja väittävät parantumisen olevan huuhaata. Oma kokemukseni on että oikeassaolemisen tarve voittaa potilaan parantamisen tarpeen lääkäreillä. No poikkeuksiakin tosin löytyy.

ViestiLähetetty: 2010-11-10 23:27:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla oli myös pahoja närästysoireita ennen karppausta. Yöllä heräsin usein, kun suuhun tuli hapan mahaneste. Oli karmea herätys! Minulla närästyksen aiheutti vilja, etenkin ohra ja vehnä. Kun jätin ne pois, niin närästys hävisi heti ja ei ole vaivannut kertaakaan karppauksen aikana! :-D

Iherb:stä uusille tilaajille 5$ alennus koodilla SUT778

ViestiLähetetty: 2010-11-11 22:11:56 
Poissa
sintti
sintti

Olen kärsinyt refluksitaudista monta vuotta ja sen aiheuttaa ainakin palleatyrä, joka on gastroskopiassa havaittu. Zolttia (happosalpaaja) olen syönyt 120 mg vuorokaudessa ja ennen nukkumaanmenoa vielä kulaus gavisconia ja silti närästi!!
Karppaamisen aloitettuani olen päässyt gavisconista melkein irti, zolttia vedän edelleen. Olen varma, että kun painoni tästä laskee, niin tyräkin lakkaa vaivaamasta ja pääsen tuosta refluksista kokonaan. Ylipaino aiheuttaa sitä ja myöskin viljat. Ja olen myös sitä mieltä, että myös hiiva, jota melkein kaikissa leivissä on, on yksi syy närästykseen, ainakin minulla. Ja hiivahan rakastaa sokeria, joten makeanhimo on varmaan johtunut siitä.
Nyt olen päässyt makeanhimostanikin eroon. Painoni on nyt kahden viikon jumin jälkeen taas lähtenyt laskuun, olen siitä NIIN innoissani :-D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00