karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 09:11:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 08:57:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2016-05-24 17:17:23
Viestit: 62
Hei,
Syön päivittäin magnesiumia, ubikinonia, omega3, d-vit, sinkkiä ja kysyisin, miten nuo kalsium, kalium ja natrium? Pitääkö nekin vetää pillereinä vai riittääkö suolan lisääminen sekä kalan ja lihan, juuston ja kerman käyttö?
Miten vaarallista noiden vajaus on? Hiilarit n.30-60pvä. Vettä tulee juotua n2l päivässä. Niin ja valmariinia lorautan välillä veteen myös.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 09:06:39 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Minä olen ketokarpannut nyt yli 10 vuotta ja labroissa esimerkiksi kalium yläkantissa, syytän kahvin juontia siitä - suolaa käytän reilusti ja magnesiumia ehkä muutama tabu kuukaudessa, maitotuotteista saa kalsiumia. Sinkkiä on kaapissa siltä varalta että on vilustumisoireita. Nyt talvella on D3 K vitamiinin kanssa ainoa ravintolisä jota käytän jonkun kerran viikossa. LCHF karppiruoka on minusta niin paljon ravinteikkaampaa kuin tavis hiilaripitoinen että en koe tarvitsevani muuta, liikahan vain rasittaa elimistöä kun pitää puhdistaa pois. Eri asia sitten jos on sairauksia tai lääkitys joka häiritsee imeytymistä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 09:16:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2016-05-24 17:17:23
Viestit: 62
Ok, mä olin saanut sen käsityksen, että elektrolyyttilisä on melkein pakollinen ja on vaarallista, jos tulee vajausta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 09:39:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
No suolan puute on ainakin vaarallista, kaliumin liikasaanti taas myös vaarallista, kalsiumia saa kyllä karppiruoasta. Paras lähde on ravinteikas ruoka. Kaliumiakaan ei taida saada liika ruoasta. Ubikinoni on tarpeen jos käyttää statiineja, b12 vitamiinilisiä tarvitsevat vegaanit ja jos on imeytymishäiriö vaikkapa lääkityksen vuoksi. Mutta myydäänhän sitä kaikkea muutakin.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 10:04:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Love kirjoitti:
Ok, mä olin saanut sen käsityksen, että elektrolyyttilisä on melkein pakollinen ja on vaarallista, jos tulee vajausta.


Jep, vajaus on vaarallista, mutta tavallinen suola riittää, kyse on nimittäin tästä:
Insuliini vaikuttaa siihen, kuinka paljon virtsan mukana poistuu kehosta suolaa. Mitä enemmän syö hiilihydraatteja, sitä enemmän erittää insuliinia ja sitä vähemmän poistuu virtsan mukana suolaa (samoin virtsahappoa, C-vitamiinia puolestaan poistuu sitä enemmän mitä enemmän insuliinia).

Ja sama päinvastoin: Kun aloittaa karppauksen vähenee insuliiniineritys ja niinpä virtsan mukana alkaa poistua enemmän suolaa (ja virtsahappoa, C-vitamiinia poistuu silloin vähemmän).

Niinpä karppaajan suolantarve kasvaa ihan vaan tuosta syystä ilman ketoosiakin ja ketoosissa suolantarve saattaa jopa nelinkertaistua. Muttasiis: Halpa suola yleensä riittää, ei tarvitse pillereitä, joskin magnesium on kyllä sellainen että sitä moni ottaa (itsekin käytän ajoittain).

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 10:20:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Sain mittautettua elektrolyytit(kin) 10 vuoden lisäravinteettoman rasvanläträyskarppauksen jälkeen.
Sapuskoissa on rasvaa 80% päivän energista ja tästä suurin osa maitorasvaa.
Kaikki tulokset olivat tasan siellä missä pitää.
Selvästikään en tarvitse lisäravinteita kunnossa pysymiseen.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 10:52:19 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
Riittävästä suolan saannista kannattaa huolehtia. Hyviä suoloja ovat melkein kaikki muut paitsi ei se tavallinen pöytäsuola jozo tai aromisuola. Mutta suola riittää, ei tarvita pillereitä. Lisäravinteista olen samaa mieltä kuin mlv, että ravitsevasta vhh-ruoasta saa kaikkea yllin kyllin, ellei ole jokin imeytymishäiriö tai lääkitys. Statiinien lisäksi oli muitakin lääkkeeitä, jotka sotkevat systeemejä.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 11:56:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2016-05-24 17:17:23
Viestit: 62
Himalajan ruususuolaa käytän. Tuo elektrolyyttiasia oli yhdessä ketovalmennuksessa tapetilla ja siitä aattelin että tarviiko niitä sitten kuinka paljon. Itse en ole missään valmennuksessa tai ryhmässä mukana. Ominpäin yritän.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 12:19:11 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Kyllä täällä Ruotsissakin on alkuperäiseen ja jopa Sosiaalihallituksen hyväksymään LCHF alkanut tulla noita erilaisia "valmennuksia" joissa sitten markkinoidaan lisiä, tuntuu että vähän samaa on kuntosalijutuissakin, on palkkiksia sun muuta jota välttämättä pitää ostaa. Tottakai jokainen päättää mitä ostaa, mutta se ravinteikas vähähiilarinen itse hyvistä raaka-aineista kokkailtu ruoka kun sitä vielä syö riittävästi, riittää pitkälle ja on se perusta. Sitten on tietysti noita erilaisia kalorirajoitettuja kuureja, joissa varmaan onkin tarve täydentää lisäravinteilla.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 12:28:15 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Ehkä jos on ennen karppauksen aloittamista ollut kitudieetillä, nuo saattaisivat puolustaa paikkaansa? Siis siinä alkuvaiheessa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 13:06:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Liika suola ja magnesiumhan poistuu luonnollista tietä joten ei kai niistä haittaakaan ole, mutta kaliumia en uskaltaisi ottaa lisinä, sitä ei esimerkiksi USAssa muistaakseni myydä kuin max 99 milligrammaa per tabu ja varoitellen, osa lääkkeistä saattaa heikentää kaliumin poistumista elimistöstä joten sen kanssa saa olla tarkkana. Kalsiumlisistä taas on ristiriitaista tietoa, aikaisemminan se on liitetty luuston kuntoon, puutteeseen vaikuttaa D vitamiinin puute ja PTH hormoonin puute eli pelkkä kalkkilisä ei auta puutteeseen. Eli jos on todettu puute niin sitten hoito ihan lääkärin kautta.
Mutta en siis ole lääkäri, tämä sellaista kymmenvuotisen ketoilun aikana kerättyä useamman lähteen ja kokemuksen kautta omaa toimintajuttua, kun alkoi karppauksen niin tietysti oli utelias vähän kaikesta ja tuleehan sitä vieläkin seurattua noita juttuja.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-11-01 18:11:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
Minulla on kysymys.
Olen ymmärtänyt että magnesiumia ja kaliumia olisi syytä ottaa yhtä aikaa, mitään dataa tästä minulla ei ole, voi olla ihan vaan vanhojen ukkojen höpinöitä.

Joskus söin niitä yhtä aikaa kramppeihin, Espanjasta saa ainakin 1g pillereitä, 1000mg, ei niitä useasti tullut syötyä sillon vaan jos oli krampin oireita, eka suolaa kädestä niin paljon ettei maistunut enään hyvältä ja pikkaisen lisää, siihen päälle 3 eri magnesiumia ja yksi kalium nappi. Onneksi on krampit pikkuhiljaa hävinneet.

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-11-01 18:27:52 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3464
Kyllä suomesta saa 750 mg ja 1 g tabuja kaliumia. Eikä ole edes reseptillä.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-11-01 18:42:06 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Mutta sisältävätkö juuri kaliumia sen 1 grammaa? Esimerkiksi 750 mg kaliumsitraattitabuissa 166 mg kaliumia ja loput muuta.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-11-01 20:36:02 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3464
Kyllä sisältää.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-12-08 14:06:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-07 23:25:05
Viestit: 1292
Jännä että toiset toisten mielestä esim. kalium on ihan välttämätön ketogeenisella dieetillä ja toisten mielestä ei.
Mulla oli viime labroissa kalium liian alhaalla mutta silloin en ollut vielä aloittanut tätä ketogeenista.
Pitää pyytää uuden verikokeet ja selvittää kaliumarvot.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-12-08 14:14:31 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Minä olen ollut nyt yli kymmenen vuotta ketogeenisella ja kaliumarvot paremmin ylä- kuin alakantissa. Mutta ketogeenisen voi koota monella tavalla, itse noudatan kuten allekirjoitus sanoo Annikan LCHF ja Heikkilän ketoruokavaliota.

Siis en käytä muita lisäravinteita kuin D3/K2 tippoja talvella ja magnesiumia muutama tabu kuukaudessa. C vitamiinia ja sinkkiä jos tuntuu kurkku karhealta. Niissäkin välttelen turhia lisäaineita kuten ruoassakin.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-12-08 15:19:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Sama täällä. 18v karppausta ilman K lisiä, ja labran mukaan sitä on plasmassa juuri sopivasti

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-12-09 07:31:17 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Minulle lääkärit joskus LFHC-aikoina "määräsivät" kalkki- ja kaliumlisiä, magnesiumista eivät puhuneet mitään. Kalium testataan muiden arvojen mukana labrakokeissa ja on vuosia ollut ok. Nykyisin LCHF-sapuskalla syön magnesiumlisää ja suolaisempaa ruokaa. Ilman sitä magnesiumia tulee suonenvetoja.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-12-09 09:30:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
Mites Seleeni, lisätäänkö sitä leipään tai johonkin ninkun maitoon vitamiineja, jääkö karppi ilman?

Mitä kaikkea nykyään vaaditan lisättäväksi?

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)