karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 09:11:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 08:57:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei,
Syön päivittäin magnesiumia, ubikinonia, omega3, d-vit, sinkkiä ja kysyisin, miten nuo kalsium, kalium ja natrium? Pitääkö nekin vetää pillereinä vai riittääkö suolan lisääminen sekä kalan ja lihan, juuston ja kerman käyttö?
Miten vaarallista noiden vajaus on? Hiilarit n.30-60pvä. Vettä tulee juotua n2l päivässä. Niin ja valmariinia lorautan välillä veteen myös.

Viestin otsikko: Re: Elektrolyytit
ViestiLähetetty: 2018-10-31 09:06:39 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä olen ketokarpannut nyt yli 10 vuotta ja labroissa esimerkiksi kalium yläkantissa, syytän kahvin juontia siitä - suolaa käytän reilusti ja magnesiumia ehkä muutama tabu kuukaudessa, maitotuotteista saa kalsiumia. Sinkkiä on kaapissa siltä varalta että on vilustumisoireita. Nyt talvella on D3 K vitamiinin kanssa ainoa ravintolisä jota käytän jonkun kerran viikossa. LCHF karppiruoka on minusta niin paljon ravinteikkaampaa kuin tavis hiilaripitoinen että en koe tarvitsevani muuta, liikahan vain rasittaa elimistöä kun pitää puhdistaa pois. Eri asia sitten jos on sairauksia tai lääkitys joka häiritsee imeytymistä.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 09:16:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ok, mä olin saanut sen käsityksen, että elektrolyyttilisä on melkein pakollinen ja on vaarallista, jos tulee vajausta.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 09:39:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No suolan puute on ainakin vaarallista, kaliumin liikasaanti taas myös vaarallista, kalsiumia saa kyllä karppiruoasta. Paras lähde on ravinteikas ruoka. Kaliumiakaan ei taida saada liika ruoasta. Ubikinoni on tarpeen jos käyttää statiineja, b12 vitamiinilisiä tarvitsevat vegaanit ja jos on imeytymishäiriö vaikkapa lääkityksen vuoksi. Mutta myydäänhän sitä kaikkea muutakin.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 10:04:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Love kirjoitti:
Ok, mä olin saanut sen käsityksen, että elektrolyyttilisä on melkein pakollinen ja on vaarallista, jos tulee vajausta.

Jep, vajaus on vaarallista, mutta tavallinen suola riittää, kyse on nimittäin tästä:
Insuliini vaikuttaa siihen, kuinka paljon virtsan mukana poistuu kehosta suolaa. Mitä enemmän syö hiilihydraatteja, sitä enemmän erittää insuliinia ja sitä vähemmän poistuu virtsan mukana suolaa (samoin virtsahappoa, C-vitamiinia puolestaan poistuu sitä enemmän mitä enemmän insuliinia).

Ja sama päinvastoin: Kun aloittaa karppauksen vähenee insuliiniineritys ja niinpä virtsan mukana alkaa poistua enemmän suolaa (ja virtsahappoa, C-vitamiinia poistuu silloin vähemmän).

Niinpä karppaajan suolantarve kasvaa ihan vaan tuosta syystä ilman ketoosiakin ja ketoosissa suolantarve saattaa jopa nelinkertaistua. Muttasiis: Halpa suola yleensä riittää, ei tarvitse pillereitä, joskin magnesium on kyllä sellainen että sitä moni ottaa (itsekin käytän ajoittain).

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 10:20:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sain mittautettua elektrolyytit(kin) 10 vuoden lisäravinteettoman rasvanläträyskarppauksen jälkeen.
Sapuskoissa on rasvaa 80% päivän energista ja tästä suurin osa maitorasvaa.
Kaikki tulokset olivat tasan siellä missä pitää.
Selvästikään en tarvitse lisäravinteita kunnossa pysymiseen.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-10-31 10:52:19 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Riittävästä suolan saannista kannattaa huolehtia. Hyviä suoloja ovat melkein kaikki muut paitsi ei se tavallinen pöytäsuola jozo tai aromisuola. Mutta suola riittää, ei tarvita pillereitä. Lisäravinteista olen samaa mieltä kuin mlv, että ravitsevasta vhh-ruoasta saa kaikkea yllin kyllin, ellei ole jokin imeytymishäiriö tai lääkitys. Statiinien lisäksi oli muitakin lääkkeeitä, jotka sotkevat systeemejä.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 11:56:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Himalajan ruususuolaa käytän. Tuo elektrolyyttiasia oli yhdessä ketovalmennuksessa tapetilla ja siitä aattelin että tarviiko niitä sitten kuinka paljon. Itse en ole missään valmennuksessa tai ryhmässä mukana. Ominpäin yritän.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 12:19:11 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kyllä täällä Ruotsissakin on alkuperäiseen ja jopa Sosiaalihallituksen hyväksymään LCHF alkanut tulla noita erilaisia "valmennuksia" joissa sitten markkinoidaan lisiä, tuntuu että vähän samaa on kuntosalijutuissakin, on palkkiksia sun muuta jota välttämättä pitää ostaa. Tottakai jokainen päättää mitä ostaa, mutta se ravinteikas vähähiilarinen itse hyvistä raaka-aineista kokkailtu ruoka kun sitä vielä syö riittävästi, riittää pitkälle ja on se perusta. Sitten on tietysti noita erilaisia kalorirajoitettuja kuureja, joissa varmaan onkin tarve täydentää lisäravinteilla.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 12:28:15 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ehkä jos on ennen karppauksen aloittamista ollut kitudieetillä, nuo saattaisivat puolustaa paikkaansa? Siis siinä alkuvaiheessa.

ViestiLähetetty: 2018-10-31 13:06:44 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Liika suola ja magnesiumhan poistuu luonnollista tietä joten ei kai niistä haittaakaan ole, mutta kaliumia en uskaltaisi ottaa lisinä, sitä ei esimerkiksi USAssa muistaakseni myydä kuin max 99 milligrammaa per tabu ja varoitellen, osa lääkkeistä saattaa heikentää kaliumin poistumista elimistöstä joten sen kanssa saa olla tarkkana. Kalsiumlisistä taas on ristiriitaista tietoa, aikaisemminan se on liitetty luuston kuntoon, puutteeseen vaikuttaa D vitamiinin puute ja PTH hormoonin puute eli pelkkä kalkkilisä ei auta puutteeseen. Eli jos on todettu puute niin sitten hoito ihan lääkärin kautta.
Mutta en siis ole lääkäri, tämä sellaista kymmenvuotisen ketoilun aikana kerättyä useamman lähteen ja kokemuksen kautta omaa toimintajuttua, kun alkoi karppauksen niin tietysti oli utelias vähän kaikesta ja tuleehan sitä vieläkin seurattua noita juttuja.

ViestiLähetetty: 2018-11-01 18:11:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla on kysymys.
Olen ymmärtänyt että magnesiumia ja kaliumia olisi syytä ottaa yhtä aikaa, mitään dataa tästä minulla ei ole, voi olla ihan vaan vanhojen ukkojen höpinöitä.

Joskus söin niitä yhtä aikaa kramppeihin, Espanjasta saa ainakin 1g pillereitä, 1000mg, ei niitä useasti tullut syötyä sillon vaan jos oli krampin oireita, eka suolaa kädestä niin paljon ettei maistunut enään hyvältä ja pikkaisen lisää, siihen päälle 3 eri magnesiumia ja yksi kalium nappi. Onneksi on krampit pikkuhiljaa hävinneet.

ViestiLähetetty: 2018-11-01 18:27:52 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Kyllä suomesta saa 750 mg ja 1 g tabuja kaliumia. Eikä ole edes reseptillä.

ViestiLähetetty: 2018-11-01 18:42:06 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mutta sisältävätkö juuri kaliumia sen 1 grammaa? Esimerkiksi 750 mg kaliumsitraattitabuissa 166 mg kaliumia ja loput muuta.

ViestiLähetetty: 2018-11-01 20:36:02 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Kyllä sisältää.

ViestiLähetetty: 2018-12-08 14:06:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jännä että toiset toisten mielestä esim. kalium on ihan välttämätön ketogeenisella dieetillä ja toisten mielestä ei.
Mulla oli viime labroissa kalium liian alhaalla mutta silloin en ollut vielä aloittanut tätä ketogeenista.
Pitää pyytää uuden verikokeet ja selvittää kaliumarvot.

ViestiLähetetty: 2018-12-08 14:14:31 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä olen ollut nyt yli kymmenen vuotta ketogeenisella ja kaliumarvot paremmin ylä- kuin alakantissa. Mutta ketogeenisen voi koota monella tavalla, itse noudatan kuten allekirjoitus sanoo Annikan LCHF ja Heikkilän ketoruokavaliota.

Siis en käytä muita lisäravinteita kuin D3/K2 tippoja talvella ja magnesiumia muutama tabu kuukaudessa. C vitamiinia ja sinkkiä jos tuntuu kurkku karhealta. Niissäkin välttelen turhia lisäaineita kuten ruoassakin.

ViestiLähetetty: 2018-12-08 15:19:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Sama täällä. 18v karppausta ilman K lisiä, ja labran mukaan sitä on plasmassa juuri sopivasti

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-12-09 07:31:17 
Poissa
voinen
voinen

Minulle lääkärit joskus LFHC-aikoina "määräsivät" kalkki- ja kaliumlisiä, magnesiumista eivät puhuneet mitään. Kalium testataan muiden arvojen mukana labrakokeissa ja on vuosia ollut ok. Nykyisin LCHF-sapuskalla syön magnesiumlisää ja suolaisempaa ruokaa. Ilman sitä magnesiumia tulee suonenvetoja.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2018-12-09 09:30:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mites Seleeni, lisätäänkö sitä leipään tai johonkin ninkun maitoon vitamiineja, jääkö karppi ilman?

Mitä kaikkea nykyään vaaditan lisättäväksi?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00