karppaus.infon arkistoitu foorumi
https://karppi.ninja/forum/

Marjajäätelö
https://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=81297
Sivu 1/1

Julkaisija:  vanha karppu [ 2018-12-12 20:41:27 ]
Viestin otsikko:  Marjajäätelö

Nyt kyllä lynkkaatte mut, mutta tää on silti pakko kertoa, koska tää on niin hulvatonta. :D

Kerma oli päässyt loppumaan, joten tein mustikkajäätelöä täysmaitoon ja laitoin pari ruokalusikallista pahamaineista rypsiöljyä joukkoon. Ajattelin, että nyt tulee varmaan tosi pahaa korviketta. Mutta tuloksena olikin paras marjajäätelö, mitä olen ikinä syönyt. Notkea ja marjaisa.
:D :D

Kerman ongelma on siinä, että mitä enemmän sitä laittaa marjajäätelöön, sitä haaleammaksi marjojen maku muuttuu. Rypsijäätelö maistui syvän mustikkaiselta. Kyllä sellaisen saisi varmaan kermastakin, mutta mustikoiden määrä pitäisi silloin ehkä moninkertaistaa.

P.S.
Luuletteko, että terveyteni vaarantuu, jos söisin päivittäin muutaman ruokalusikallisen rypsiöljyä jäätelöön sekoitettuna? :D

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2018-12-12 20:52:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Aikuinen valitsee itse.

Julkaisija:  Toisinsyöjä [ 2018-12-13 08:59:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Vaikka terveys ei vaarantuisi, muistutan että kaikki rypsiöljynkäyttäjät tukevat pölyttäjähyönteisten tuhoamista, koska rypsin (ja sokerijuurikkaan) käytössä tarvitaan niitä neonikotinoideja. Suomi haki ja sai erikoisluvan käyttää niitä näiden kahden kasvin viljelyyn, muuten ovat juurikin pölyttäjähyönteisten tuhon vuoksi kiellettyjä.

Että olen kyllä huolissani pölyttäjähyönteisistä aika paljonkin, siitä sen sijaan en mitä ihmiset sitä rypsiöljyä syömällä tekevät terveydelleen. Se on täysin toissijainen asia sen rinnalla, että moderni ruuantuotanto nykyisessä laajuudessaan loppuu kun pölyttäjähyönteiset tuhoutuvat riittävässä määrin.

Ja sitten syödään toisiamme.

Julkaisija:  Peksu [ 2018-12-13 10:08:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

...miksei tohon voi käyttää oliiviöljyä?

Julkaisija:  els [ 2018-12-13 10:32:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Greda sen sanoi, ihan on oma asiasi.

Ja kun kerran suurin osa aikuisista suomalaisista näyttää olevan jo kroonikkoreseptillä,
niin et kuitenkaan terveydeltäsi poikkeaisi muusta populasta mitenkään jatkossa : )

Julkaisija:  vanha karppu [ 2018-12-13 21:50:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Toisinsyöjä kirjoitti:
rypsiöljynkäyttäjät tukevat pölyttäjähyönteisten tuhoamista, koska rypsin (ja sokerijuurikkaan) käytössä tarvitaan niitä neonikotinoideja.

Olisiko auringonkukkaöljy nikotinoidivapaata? (Kun epäilen, että oliiviöljyn maku ei ihan sentään sovellu jäätelön valmistukseen. :lol: )

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2018-12-13 22:55:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Tämä https://www.google.com/search?q=borges+ ... yoPGP5NvSM: on neutraalin makuinen oliiviöljy. Auringonkukkaöljyä voit toki käyttää, vaikka se on esim. rintasyövän karsinogeeni.

Julkaisija:  Toisinsyöjä [ 2018-12-14 09:04:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

vanha karppu kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
rypsiöljynkäyttäjät tukevat pölyttäjähyönteisten tuhoamista, koska rypsin (ja sokerijuurikkaan) käytössä tarvitaan niitä neonikotinoideja.

Olisiko auringonkukkaöljy nikotinoidivapaata? (Kun epäilen, että oliiviöljyn maku ei ihan sentään sovellu jäätelön valmistukseen. :lol: )


1970-luvulla yritettiin korvata elinsiirtopotiladen immunosuppressiolääkitys auringonkukkaöljyllä, jolla tunnetaan olevan imuunipuolustusta heikentävää vaikutusta. Ajatus oli kaunis, että voitaisiin korvata kova teollinen lääke joka mm. nostaa syöpäriskiä, jollain luonnollisemmalla. Koe jouduttiin lopettamaan kesken, koska ihmisparat saivat vielä enemmän syöpiä, kuin mitä saivat niillä teollisilla immunosuppressanteilla.

Siemenöljyistä on hankala löytää ainuttakaan, jonka kohdalla ei olisi jotain ongelmaa.

Julkaisija:  els [ 2018-12-14 10:42:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Minusta on jokseenkin hassua lähteä edes yrittämään kokkausta systeemiin sopimattomista raaka-aineista,
mutta se olen toki vain minä :)

Makua saa aina paranneltua sopivilla lisillä, jos se on kokkaamisen päätarkoitus, keinoista välittämättä.
Elintarviketeollisuudella on kymmenittäin mielenkiintoisia ratkaisuja; siis muitakin kuin sokeri...
Se on sitä laatikaiskarppausta ja amerikkalaisten terveysuokaa,
jolla tavalla suomalaisten sapuskat on muutenkin pilattu.
Eikun onnea matkaan vaan o/

Julkaisija:  vanha karppu [ 2018-12-14 22:59:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Toisaalta on kai niinkin, että määrä tekee myrkyn, vai päteekö se syövän suhteen? Minulla on kyllä sen verran sukurasitetta syövän kanssa, että vähän juu hirvittää pienikin riski.

Ostin tänään Bertollin keltaista oliiviöljyä ja maku oli yllättävän neutraali. Jopa niin neutraali, että aion kokeilla sitä jäätelöön. :D

Julkaisija:  vanha karppu [ 2019-03-15 19:24:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Marjajäätelö

Luovuin sitten aika pian tuosta "kasvirasvajäätelöstä". Syynä taisi olla sen liika jäähileisyys eli oli liian kylmää etenkin talvella nautittavaksi. (Olen huomannut, että jäätelöön muodostuu sitä enemmän pieniä jäähileitä. mitä vähemmän siinä on rasvaa.)
Vaihdoin muuten hiljan "täysmaidon" kokorasvaiseen luomumaitoon. Siinä vain tahtoo olla sellainen ongelma, että rasvaa kertyy ärsyttävästi hampaiden pinnalle sitä syödessä. En ihan tajua, miksi, kun jäätelössä oleva kerma ei ole aiheuttanut samaa ilmiötä, eikä kermaakaan kait homogenoida.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/