karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 12:22:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2023-11-18 10:15:08 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva


https://www.cambridge.org/core/journals ... B4#article

Lainaa:
High consumption of dairy products and risk of major adverse coronary events and stroke in a Swedish population

Published online by Cambridge University Press: 06 September 2023

Abstract
The association between the consumption of dairy products and risk of CVD has been inconsistent. There is a lack of studies in populations with high intakes of dairy products. We aimed to examine the association between intake of dairy products and risk of incident major adverse coronary events and stroke in the Swedish Malmö Diet and Cancer cohort study. We included 26 190 participants without prevalent CVD or diabetes. Dietary habits were obtained from a modified diet history, and endpoint data were extracted from registers. Over an average of 19 years of follow-up, 3633 major adverse coronary events cases and 2643 stroke cases were reported. After adjusting for potential confounders, very high intakes of non-fermented milk (>1000 g/d) compared with low intakes (<200 g/d) were associated with 35 % (95 % CI (8, 69)) higher risk of major adverse coronary events. In contrast, moderate intakes of fermented milk (100–300 g/d) were associated with a lower risk of major adverse coronary events compared with no consumption. Intakes of cheese (only in women) and butter were inversely associated with the risk of major adverse coronary events. We observed no clear associations between any of the dairy products and stroke risk. These results highlight the importance of studying different dairy foods separately. Further studies in populations with high dairy consumption are warranted.


The Swedish Malmö Diet and Cancer cohort studyn data on monta kertaluokkaa luotettavampaa kuin tavanomaisissa rasti ruutuun -kyselylomakkeisiin nojautuvissa seurantatutkimuksissa. Tässä seurattavat pitivät viikon ajan ruokapäiväkirjaa ja lisäksi heidät myös haastateltiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2023-11-18 10:27:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ Taidanpa siis jatkaa samalla linjalla.
Tosin olisin jatkanut ilman tätä julkaisuakin.
Jo (tai vasta) toinen vuosikymmen meneillään :lol:
... ja näin vähän vain siksi, etten aiemmin älynnyt ravitsemussumutusta.

Eikun onhan se hyvä, että joku uskaltaa joskus tällaisia julkaistakin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2023-11-18 10:36:11 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kummasti vaan tällaisiin tuloksiin päätyvät tutkimukset tuppaavat jäämään median ja varsinkin terveysuutisten portinvartijana toimivan Uutispalvelu Duodecimin tutkien katvealueelle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2023-11-18 10:42:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Eipä missään muuallakaan tieteessä kovin mielellään hehkuteta paradigman vastaisia tuloksia.
Toki ikävää että tämä terveys- ja ravitsemuspuolen paradigmat ovat niin kaukana todellisesta, mutta minkäs teet?

Kiva silti että tutkittukin on, niin ei tarvitse pelkästään N=1 kokemuksiin tukeutua : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2023-11-19 11:27:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Johan se alkukesästä 2006 tuli todettua:
Lainaa:
"Muutamien ruotsalaisten tutkijoiden mielestä maidossa on tekijöitä, jotka kumoavat kovien rasvojen vaikutuksia. Nämä tiedot muuttavat näkemyksen maitorasvasta ihan toisenlaiseksi."

Kansanterveyslaitoksen pääjohtaja Pekka Puska viittaa kintaalla ruotsalaiselle tutkimukselle.
"Harva asia on lääke- ja ravitsemustieteessä niin selvä kuin tämä. Tyydyttynyt rasva on monella tavalla haitallista", hän sanoo.

Ja tuolloinkin oli kyseessä Malmö Diet and Cancer aineisto.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16018792/

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2023-11-21 19:01:46 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Voi on osoittautunut viattomaksi monissa aikaisemmissa tutkimuksissa. Esimerkiksi tässä meta-analyysissa:

https://x.com/nicknorwitz/status/172698 ... G1kiC43xsw

Diabetesriskiin se vaikutti merkitsevästi. SUOJAAVASTI.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)