westie_75 kirjoitti:
Minä tulkitsen tämän tutkimuksen tulokset niin, että tavoite maitorasvan määrän vähentämiseksi mahdollisimman alas on ollut todella suuri virhe. Kyse ei ole niinkään makroista, vaan siitä että rasvaiset maitotuotteet tuovat ravitsemukseen paljon sellaista (ilmeisen tarpeellista), mikä jää pois kun se korvataan mehulla ja margariinilla. Mm. Kwasniewski painottaa ravinteikkaan ruuan merkitystä ja siinä olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. Nykyiset terveysongelmat näen siis enemminkin "puutossairauksina" kuin "pullamössön aiheuttamina". Pullamössöäkin voi siis hyvin mielin syödä silloin kun sillä ei korvata elimistölle tarpeellisia juttuja.
Mitä enemmän kokeilen tätä, sitä enemmän olen kanssasi samaa mieltä.
Sitäpaitsi tuon tutkimuksen päätulos näyttää sopivan hyvin myös lähipiirini kokemuksiin, jota on nyt sitten testattu jo kolmen sukupolven kanssa.
- Pullan täyskieltoa ei tarvita, kunhan eläinperäiset ravinteet (lue tässä tapauksessa maitorasva, munakeltuaiset ja edes joku määrä kasviksia) pitävät kokonaisuuden kunnossa... Ja sama toisesta suunnasta: silloin kun ruoassa on riittävästi maitorasvakaloreita ja eläinpuolen hiveniä, jälkkärimäärät sokeria/viinaa (ilman keinorasvoja) eivät aiheuta sen enempää terveyskatastrofia kuin hallitsemattomia kaipuitakaan. Mikä tarkoittaa että jopa viinaa/suklaata/keksejä/olutta/viiniä/ voi säilyttää talossa viikkokausia ilman että kukaan "sortuu" mässäilemään niillä.
- Mutta pulla ilman noita suojaavia rasvaravinteita nostaa kummankin katastrofin pintaan, ja jopa aika nopeasti
B.t.w., tämän helpompaa ruokavaliota en ole vielä koskaan kokenutkaan