karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-01-20 23:10:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 428 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1122 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Pilkettä keittiössä
ViestiLähetetty: 2013-11-02 15:00:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Moi Vive,
Noista piparkakkutryffeleistä kiinnostuin. Ostin yhtenä päivänä pieniä paperivuokia, että tekisin jouluksi jotain konvehdin tapaisia. Pystyykö tuota massaa pursottamaan, jos ei anna jäähtyä jääkaapissa kauaa? Onko se lämpimänä ihan "juoksevaa" vai olisiko parempi antaa jäähtyä jonkin verran ennen pursotusta? Haluaisin niihin muotteihin sellaisia kiemuroita pursotella.

ViestiLähetetty: 2013-11-02 17:28:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^
Itse en ole kokeillut pursottamista, mutta uskoisin että se toimii tällä tryffelimassalla! :) Massa on aika paksua jo lämpimänäkin. Lyhyt jäähdyttäminen varmaan riittäisi, en tosin tiedä minkälämpöisestä suklaamassasta tryffelit yleensä on helpointa pursottaa? Uskoisin kuitenkin että toimii. Kerro miten kävi, jos kokeilet! :)

ViestiLähetetty: 2013-11-07 11:22:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Paistetut juustokakkuleivokset appelsiini-marja-chiahillolla

Siskolla oli synttärit. ;)

ViestiLähetetty: 2013-11-09 11:43:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Melanzane alla parmigiana - parmesaani-munakoisovuoka

ViestiLähetetty: 2013-11-09 22:43:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

vive kirjoitti:
^
Itse en ole kokeillut pursottamista, mutta uskoisin että se toimii tällä tryffelimassalla! :) Massa on aika paksua jo lämpimänäkin. Lyhyt jäähdyttäminen varmaan riittäisi, en tosin tiedä minkälämpöisestä suklaamassasta tryffelit yleensä on helpointa pursottaa? Uskoisin kuitenkin että toimii. Kerro miten kävi, jos kokeilet! :)

No niin, pursoteltu on ja hienosti onnistui. Annoin jäähtyä massan melko viileäksi koska kattilassa sekoitellessa ei ihan lämpimänä jäänyt kuvioita massan pintaan. Sihtasin kaakao-kaneliseosta päälle ja sitä on tietysti tarjottimellakin. Näitä tuli varmaan 50kpl kun nuo karamellivuoat oli niin pieniä. Sen verran "taikinaa" maistoin, että aika tymäkän makuista oli. Piparkakkumaustetta laitoin 2tl. Huomenna pääsevät isänpäiväpöytään.
Kuva

ViestiLähetetty: 2013-11-10 15:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vive kirjoitti:

Näitä tuli tehtyä tänään, olivat tosi hyviä! Hillon sijaan laitoin lime curdia, jonka myös tein sun reseptiä mukaillen, joten kiitos ohjeista! :)

ViestiLähetetty: 2013-11-10 20:33:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyysnääs kirjoitti:

No niin, pursoteltu on ja hienosti onnistui. Annoin jäähtyä massan melko viileäksi koska kattilassa sekoitellessa ei ihan lämpimänä jäänyt kuvioita massan pintaan. Sihtasin kaakao-kaneliseosta päälle ja sitä on tietysti tarjottimellakin. Näitä tuli varmaan 50kpl kun nuo karamellivuoat oli niin pieniä. Sen verran "taikinaa" maistoin, että aika tymäkän makuista oli. Piparkakkumaustetta laitoin 2tl. Huomenna pääsevät isänpäiväpöytään.

Tulipa nättejä! =D> Pitänee opetella itsekkin pursottimenkäyttöä. ;) Hmm, käyttämäni piparkakkumauste oli pussinpohja viime keväältä - olisiko sitten päässyt hieman väljähtämään... Minulla on kyllä tapana laittaa mausteita vähän reilusti. :P

Miffu kirjoitti:
vive kirjoitti:

Näitä tuli tehtyä tänään, olivat tosi hyviä! Hillon sijaan laitoin lime curdia, jonka myös tein sun reseptiä mukaillen, joten kiitos ohjeista! :)

Kiitos, todella kiva kuulla! :) Tuo lime curd kakun kanssa kuullostaakin aivan taivaalliselta (rakastan limeä ja sitruunaa), kiitos vinkistä - pitänee kokeilla. ;)

ViestiLähetetty: 2013-11-10 22:00:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tryffelit maistuivat molemmille lapsille, vaikka olikin voimakas piparkakun maku eikä makeutta ainakaan liikaa minun makuuni. Anopille, appiukolle ja miehelle ei kovin montaa saanut uppoamaan. Kauankohan nuo säilyy? Olen pitänyt jääkaapissa.

ViestiLähetetty: 2013-11-11 16:33:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä taas en kaipaisi makeutta yhtään enempää - se on niin kovin yksilöllistä, ensi kerralla voi sitten lisätä haluttua makeutusta. ;)
Tryffelit säilyvät todella pitkään. Itselläni tryffelit kuluvat nopeasti, mutta äidilläni olen joskus syönyt ainakin kuukauden jääkaapissa olleita tryffeleitä eikä niissä ollut mitään vikaa. Suosittelen kuitenkin syömään nopeammin. ;) Kannellisessa astiassa voivat ruveta hieman ehkä keräämään kosteutta.

ViestiLähetetty: 2013-11-12 09:01:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Pipari-banaani-kookosmuffinssit (paleo)

Lisää piparkakkumakuja. ;)

ViestiLähetetty: 2013-11-12 09:15:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tollaset muffarit voisi olla aika bueno aamupala liikkumispäivinä, kun tarttee vähän normaalia enemmän hiiliä. Tai sitten menisi hyvin ns. prodepatukasta liikkumisten jälkeen. Kulkisi näppärästi mukana kassissa! :D

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2013-11-12 10:47:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Totta ja muutenki vaikuttaa hyvältä, vois testata!

ViestiLähetetty: 2013-11-12 12:28:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
Tollaset muffarit voisi olla aika bueno aamupala liikkumispäivinä, kun tarttee vähän normaalia enemmän hiiliä. Tai sitten menisi hyvin ns. prodepatukasta liikkumisten jälkeen. Kulkisi näppärästi mukana kassissa! :D

Jep, näin minäkin olen juuri järkeillyt. ;) Liikun paljon, ja näistä saa hillitysti hiilaria ja lisäksi keskipitkiä rasvahappoja kookoksesta, joiden pitäisi myös olla hyviä liikunnankannalta. :) Ja lisäksi ne ovat vielä todella hyviä. ;) Tänään söin aamiaiseksi kaksi muffinssia ja kolme keitettyä kananmunaa.

ViestiLähetetty: 2013-11-12 15:10:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

vive kirjoitti:
Minä taas en kaipaisi makeutta yhtään enempää - se on niin kovin yksilöllistä, ensi kerralla voi sitten lisätä haluttua makeutusta. ;)
Tryffelit säilyvät todella pitkään. Itselläni tryffelit kuluvat nopeasti, mutta äidilläni olen joskus syönyt ainakin kuukauden jääkaapissa olleita tryffeleitä eikä niissä ollut mitään vikaa. Suosittelen kuitenkin syömään nopeammin. ;) Kannellisessa astiassa voivat ruveta hieman ehkä keräämään kosteutta.

Anteeksi kun nyt sun ketjuusi vallan tuppaudun, mutta vielä näistä tryffeleistä piti jatkamani. Tytön koulusta tuli lappu, jossa kysyttiin haluaako joku tehdä/lahjoittaa/leipoa jotain joulumyyjäisiin. Tuli heti mieleen nämä jouluiset namipalat (kiitos vain reseptistä!). Tyttökin innostui ja kielsi ehdottomasti vähentämästä piparimausteen määrää. Mulla itselläni taitaakin sitten olla vain "liian herkät" makuhermot. Ainoa ongelma mikä tuli mieleen on, että miten pakkaisin ja kuljettaisin tryffelit. Jos tekisi pahvista esim. sydämen muotoisia pieniä alustoja, joille latoisi sopivan määrän tryffeleitä ja kääräisisi koko komeuden sellofaaniin ja päälle joulunarusta rusetti tms. Nämä ainakin säilyisivät vaikkei tekisikään samana tai edellispäivänä.

ViestiLähetetty: 2013-11-13 10:29:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyysnääs kirjoitti:
Anteeksi kun nyt sun ketjuusi vallan tuppaudun, mutta vielä näistä tryffeleistä piti jatkamani. Tytön koulusta tuli lappu, jossa kysyttiin haluaako joku tehdä/lahjoittaa/leipoa jotain joulumyyjäisiin. Tuli heti mieleen nämä jouluiset namipalat (kiitos vain reseptistä!). Tyttökin innostui ja kielsi ehdottomasti vähentämästä piparimausteen määrää. Mulla itselläni taitaakin sitten olla vain "liian herkät" makuhermot. Ainoa ongelma mikä tuli mieleen on, että miten pakkaisin ja kuljettaisin tryffelit. Jos tekisi pahvista esim. sydämen muotoisia pieniä alustoja, joille latoisi sopivan määrän tryffeleitä ja kääräisisi koko komeuden sellofaaniin ja päälle joulunarusta rusetti tms. Nämä ainakin säilyisivät vaikkei tekisikään samana tai edellispäivänä.

On vain kiva saada palautetta! Muuten alkaa jossain kohdassa pohtia onko tassa mitään jarkea. ;) Ja todella kiva kuulla että tytölla kolahtivat noinkin hyvin. ;)
Nämä ovat tosiaan siitä kivoja, että ne voi tehdä valmiiksi silloin kun itsellä on aikaa. :) Pienet rasiat olisivat tietty helpoimpia, mutta niitä voi olla hankala saada - ainakaan tarpeeksi. Sellofaani ja pahvi kuullostavat hyvältä, niitä minäkin olen käyttänyt kun olen antanut tryffeleitä lahjaksi. Minä osasin joskus taitella paperista pieniä laatikoita, mutta sekin on jo unohtunut... Pitääpä koittaa kaivella jos löytaisin ohjeen vielä jostain! :)

ViestiLähetetty: 2013-11-17 11:40:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tulin vaan kiittämään vispipuuron ohjeesta! Olen tuunannut sitä viime aikoina vaihtamalla peruskerman kookoskermaan, ja marjoina käyttänyt välillä puolukkaa =P~

:respect:

Back to basics

ViestiLähetetty: 2013-11-18 10:42:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mEmily kirjoitti:
Tulin vaan kiittämään vispipuuron ohjeesta! Olen tuunannut sitä viime aikoina vaihtamalla peruskerman kookoskermaan, ja marjoina käyttänyt välillä puolukkaa =P~

:respect:

Se on yksi omistakin suosikeista, namnam. ;)

ViestiLähetetty: 2013-11-20 08:56:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Lime-kookos-chiavanukas

ViestiLähetetty: 2013-11-22 08:27:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Douhgy Mint Chocolate Chip Cookies / Taikinaiset minttusuklaahippukeksit

Käsittämättömän herkullisia keksejä, ja kaupanpäällisiksi paleoa. ;)

ViestiLähetetty: 2013-11-22 11:21:58 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Minä puolestani suitsutan paahtoleipä/vuokaleipäohjetta!
kiitos!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 428 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1122 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00