Olen ollut laiska ja aina laittanut teflonpannut pesukoneeseen. No nehän on menneet alle vuodessa pilalle. Viimisimmät, "professional" Jamie Oliverit kun menivät vuoden vanhoina pilalle (pinnoite naarmuilla), päätin siirtää perheen valurauta-aikaan.
Surullista, mutta totta, en saanut valurautapannua kaupasta kotiin sen painon takia. Piti lähettää mies ostoksille, pyysin pari pannua, no sehän toi kaks isoa Gensen pannua. En ollut tajunnut sanoa, että toinen sais olla pieni.
Tosiaan lapussa luki, et on valmiiks soijaöljyllä laitettu, ni aloin vaan paistelee. Tarttu kiinni. Laittelin sit reilusti oliiviöljyy, käryyttelin sitä ja kokeilin uudestaan. Sain silleen munat paistettuu et oli hulluna rasvaa. Ekaks voita pannuun, sit peksut, sit lisää voita ja munat. Ja ku pannu on niin iso ni tuntuu tyhmältä tehä vaan muutama muna. No lopputuloksena olen ollut ihan ähkyssä ja mahakipusenakin munakkaat syötyäni.
Sit tulin karppilandiaan katsomaan ja hokasin et jaa, ois pitänyt ostaa hiiliteräspannu (ehkä). Tänään näin kaupassa keraamisen pannun, jota mainostettiin ekologiseksi ja luonnonmukaiseksi. Mietin että nyt tuun ennen ostamista karppilasta katsomaan
Sankijabriha kirjoitti:
Uusimpana ostin OBH:n keraamipinnoitetun. Hyvin irtoaa ruuat ja pitäisi olla myös teflonia turvallisempi. Siitä kun ei pitäisi irrota mitään ruokaan. Tuskin silti valuuraudan tasoinen paistotulos esim. pihvin kanssa.
Onkohan se oikeasti turvallinen, luonnonmukainen jne.? Haluan nyt vähän vältellä noita kemikaaleja, se oli suurin syy tefloneista luopumisenkin. Ainakaan Suomi24:ssa joku ei ollut ollut tyytyväinen pannuunsa:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10844573Edelleen siis puuttuu pienempi pannu tai munapannu, että ostasko pienemmän valurautasen, hiiliteräspannun vai keraamisen? Vaikeaa...
muoks: olen siis jotakuinkin lukenut myös tuos toisen ketjun, en sieltä huomannut mainintaa tuosta, että onko se keraaminen oikeasti turvallinen. Hiiliteräs ei ilmeisesti juuri ole kevyempi kuin valurauta, niin siksikin sitä keraamista katselen. Mulla on jotain pulmaa lihaksissa, nyt on useampikin fyssari/lääkäri sanonut, että lihakset ovat oudon heikot, ja fyssarin testin mukaan käsien lihasvoima on 70-vuotiaan tasolla. Voi liittyä tuohon pari vuoskymmentä hoitamatta sairastettuun rT3-pulmaan tai sit T3-hoitoon, kun Jaakkolan mukaan se vie lihakset. Mielestäni olen kyllä jo vuosia ollut oudon heikkovoimainen, siis jo ennen T3-hoitoa. No on syy mikä tahansa, niin kevyempi pannu voisi olla hyvä, jos vaan on turvallinen ja terveellinen kemikaalikuorman kannalta.
muoks2: meillä on kaiken lisäks keraaminen liesi, pelkään et rikon sen pudottamalla valurautapannun siihen.
muoks3: mitä muuten tarkoittaa, kun siinä pannun paketissa luki (siis gensen valurauta), että magneettinen pohja? Mitä sen on tarkoitus tehdä?