karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 14:06:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-03 10:57:19 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
no, en oo hiiliteräspannua raaskinut vielä ostaa.
tähän asti on ollut munapannuna valurautainen pannu. en halua sotkea siihen muuta.
sitten on jamie oliver teflon(?)pannu, joka alkaa vedellä viimeisiä mutta on jo kohta 2 vai jopa 3 vuotta vanha...
sit äsken just hokasin että tossa paistokasarissa lukee hackman INDUKTION pohjassa.. öö? meil on kyl ihan ikivanha hella, mutta tossa se on palvellut sekin pari-kolme vuotta. -- kaikki ottaa vaan nykyään siihen kiinni ...
koskaan en oo pannuja koneessa pessyt, enkä pese.
eilen ostin heräteostoksena jonkun ECO-pannun: oli tarjouksessa prismassa 59,95-> 35€.. siinä lukee kahvassa GreenPan ja keraamista pitäs olla.
appivanhammat on sitä ostosTV:n keraamista sarjaa kuolannut ja olis kiva kyl koittaa että onko hintansa väärti.
tätä GreenPania aattelin taas pitää ku kukkaa kämmenellä... isäntä ei siihen oo vielä uskaltanut koskea, ku valitan sille aina metallisten aterimien käytöstä pannujen kanssa!! argh!

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-03 14:25:23 
Poissa
Ilveilijäbarbi
Ilveilijäbarbi

Liittynyt: 2006-05-04 13:31:51
Viestit: 4150
etanainen kirjoitti:
no, en oo hiiliteräspannua raaskinut vielä ostaa....
eilen ostin heräteostoksena jonkun ECO-pannun: oli tarjouksessa prismassa 59,95-> 35€.. siinä lukee kahvassa GreenPan ja keraamista pitäs olla.
appivanhammat on sitä ostosTV:n keraamista sarjaa kuolannut ja olis kiva kyl koittaa että onko hintansa väärti.
tätä GreenPania aattelin taas pitää ku kukkaa kämmenellä... isäntä ei siihen oo vielä uskaltanut koskea, ku valitan sille aina metallisten aterimien käytöstä pannujen kanssa!! argh!


Eihän hiiliteräspannu tuota enempää maksa :shock:
Ja saa rauhassa kaapia metallivehkeilläkin

_________________
Koodilla WEP390 iHerb-tilauksesta 5$ alennusta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-03 18:31:56 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Tokihan hiiliteräspannuun kannattaa sijoittaa, kestää loppuiän. Mulla kaikki paistohommelit DeBuyerin pannulla, edelleen tyytyväinen. Patinoitunut kivasti. Helppo putsata kuumalla vedellä.

_________________
äh


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-03 19:07:48 
Poissa
rakastajakarppi
rakastajakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-08 13:31:14
Viestit: 7401
Ruåttalaiset valurautapannut toimii. Ehkä suomalaisetkin, tai jopa kiinalaiset (halpoja). CityMarketin koiranruokapakastimesta saa silavaa, jolla pannu saadaan kuosiin tarvittaessa. Pikku biitti ja iso lämpö.

_________________
- pikkuiii... "Hui hai"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-05 21:37:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-01-20 20:56:13
Viestit: 61
erfyt kirjoitti:
Sankijabriha kirjoitti:
Uusimpana ostin OBH:n keraamipinnoitetun. Hyvin irtoaa ruuat ja pitäisi olla myös teflonia turvallisempi. Siitä kun ei pitäisi irrota mitään ruokaan. Tuskin silti valuuraudan tasoinen paistotulos esim. pihvin kanssa.


Onkohan se oikeasti turvallinen, luonnonmukainen jne.? Haluan nyt vähän vältellä noita kemikaaleja, se oli suurin syy tefloneista luopumisenkin. Ainakaan Suomi24:ssa joku ei ollut ollut tyytyväinen pannuunsa: http://keskustelu.suomi24.fi/node/10844573

Edelleen siis puuttuu pienempi pannu tai munapannu, että ostasko pienemmän valurautasen, hiiliteräspannun vai keraamisen? Vaikeaa...

muoks: olen siis jotakuinkin lukenut myös tuos toisen ketjun, en sieltä huomannut mainintaa tuosta, että onko se keraaminen oikeasti turvallinen. Hiiliteräs ei ilmeisesti juuri ole kevyempi kuin valurauta, niin siksikin sitä keraamista katselen. Mulla on jotain pulmaa lihaksissa, nyt on useampikin fyssari/lääkäri sanonut, että lihakset ovat oudon heikot, ja fyssarin testin mukaan käsien lihasvoima on 70-vuotiaan tasolla. Voi liittyä tuohon pari vuoskymmentä hoitamatta sairastettuun rT3-pulmaan tai sit T3-hoitoon, kun Jaakkolan mukaan se vie lihakset. Mielestäni olen kyllä jo vuosia ollut oudon heikkovoimainen, siis jo ennen T3-hoitoa. No on syy mikä tahansa, niin kevyempi pannu voisi olla hyvä, jos vaan on turvallinen ja terveellinen kemikaalikuorman kannalta.

muoks3: mitä muuten tarkoittaa, kun siinä pannun paketissa luki (siis gensen valurauta), että magneettinen pohja? Mitä sen on tarkoitus tehdä?


Itse nyt muutaman kuukauden keraamista pannua käyttäneenä olen myös pettynyt siihen, että pannu on vääntynyt melko kieroksi, vaikka pinnoite pysyy hyvin toistaiseksi (kuuluukin pysyä näin vähän aikaa käytettynä). Tämä kertoo siitä että pannu on tehty halvalla ohueksi.

Mutta mitä tulee terveysväitteisiin, niin pointti on siinä että keraamiset materiaalit kestävät kovia lämpötiloja toisin kuin Teflon, joka enemmän tai vähemmän alkaa pehmetä 200 asteen yläpuolella. Teflonin sulamispiste on 325 °C. Jos tuonne päädytään, niin ruoka on takuulla täynnä Teflonia ja sen hajoamistuotteita. Keraamiset veitset tehdään zirkoniumoksidista, jonka sulamispiste on yli 2700 °C. En ole varma että mistä keraamista pannut on tehty (ei ole kerrottu missään). Useimmat keraamit on äärimmäisen lämpökestäviä. Tällöin paistaessa kovaakin pinnan ei pitäisi luovuttaa ruokaan mitään ja vaikka luovuttaisikin, niin zirkoniumoksidi (ja monet muutkin keraamit) on kyllä harmittomia elimistössä. Siis samaa luokkaa kuin hiekkaa söisit. Jos niitä väkipakolla raaputat pannusta irti, niin ne eivät silti muodosta enää uusia yhdisteitä. Niiden kemiallinen reaktiivisuus kun on erittäin huono.

Yksi uhkakuva on siinä, että kun keraamiset ja myös Teflon paistinpannut tehdään nykyään alumiinista. On olemassa ainakin alustavaa näyttöä siitä, että alumiini voi aiheuttaa mm. Alzheimerin tautia.

Niin ja joo tuo magneettinen pohja on induktioliesiä varten. Ne kun eivät lämmitä lainkaan pannua, mikäli siinä ei ole magneettista pohjaa. Tavallinen rauta on magneettista (esimerkiksi valuurauta). Sen sijaan alumiini ei ole. SIksi ne eivät sellaisenaan käy induktioliesille.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-06 06:31:52 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Valurautapannuja on useampi. On hyvä ja turvallinen. Teflonpannuun en koskis pitkällä tikullakaan.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-06 10:09:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Kuvassa rakas hiiliteräspannuni. Ollut käytössä vajaa 3 vuotta. Onnistuu munien valmistus ja muutenkin ihan paras, kun muistaa oikeanlaisen huollon.

Kuva

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-06 12:38:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-01-20 20:56:13
Viestit: 61
Sen verran on pakko hämmentää, että ei valuurautakaan saa täysin puhtaita papereita. Valuurautaa ja sen ainesosia liukenee myös ruokaan.
Wikipediassa sanotaan seuraavaa valuuraudasta:

Lainaa:
Tyypillinen koostumusalue:
Hiili 2,9 - 3,6 %
Pii 1,4 - 2,5 %
Fosfori 0,002 - 1,0 %
Rikki 0,02 - 0,25 %
Mangaani 0,2 – 1,0 %


Noiden aineiden ei kylläkään pitäisi aiheuttaa terveysriskejä pieninä annoksina, mutta kun edelleenkin ilmeistyy raportteja tyyliin että alumiini aiheuttaakin alzheimerin tautia, niin kukapa voi olla varma.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-10-06 13:06:01 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Rautapannusta liukenee rautaa, teräspannusta terästä! Olen teräsmies.

lis. Selvennös - kevytmetallimiehistä kannata puhuakaan, saati teflonmiehistä. Keraamimiehet on hämärä entiteetti mulle, en osaa sanoa. Pintakova?

_________________
äh


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-11-25 11:16:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-03-26 18:59:56
Viestit: 2700
Kaikkien vinkkien jälkeen ostamassa uutta pannua itselle ja aikuisille lapsille joululahjoiksi. Hain eka ilman mitään hintarajaa sieltä ja täältä, mutta ehkä hinnallekin jotain rajaa... laadusta en tiedä miten timanttinen on, mutta hinta on kohdallaan :mrgreen: :shock: http://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/keittiovalineet/L10FP13E/logik-paistinpannu-10-l10fp13e


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-11-25 16:03:43 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
moi kirjoitti:
Rautapannusta liukenee rautaa, teräspannusta terästä! Olen teräsmies.

lis. Selvennös - kevytmetallimiehistä kannata puhuakaan, saati teflonmiehistä. Keraamimiehet on hämärä entiteetti mulle, en osaa sanoa. Pintakova?


Mä oon sit rautarouva :mrgreen:

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2014-01-07 15:32:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2010-09-17 13:45:33
Viestit: 54
Huomasin että Lidlissä on kaupan kahta kokoa matalahkoja teräspannuja. Lienevät kuvan mukaan aika ohutta tavaraa, omakohtaista kokemusta noista ei ole. Ilmeisesti kuitenkin pinnoittamattomia ja hinta suht edullinen.

Toisaalta Eiringiltä saa De Buyerin ohkaisia syvempiä pannuja samaan hintaan. Itse olen tykästynyt Carbone Plus -sarjan pannujen vahvuuteen, vaikka ne ovatkin kohtuullisen painavia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2014-01-07 22:37:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-01-04 23:49:48
Viestit: 6
Ihan jokaista viestiä en lukenut, mutta kehottaisin kitkuttelemaan vanhalla pannulla ja säästämään "Sveitsin timanttiin" eli Swiss Diamond.

Siinä on ylivertainen pannu ja tulee halvemmaksikin kuin muutamassa vuodessa pari pinnasta hajonnutta paskaa "kovanaamaa" :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2014-01-19 22:30:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-14 10:52:14
Viestit: 575
Ostinpa sitten hiiliteräspannun verkkokauppa.com'sta.
Pesin huolellisesti tehdasrasvat pois. Ja youtub (fry pan seasoning) ohjeilla paistoin muutaman kerran tyhjää pannua. *Elikkä panin pannun liedelle, kun pannu oli kuumentunut jonkin verran, kaadoin hieman öljyä ja pyyhin ylimääräiset paperilla pois. Sitten kuumensin pannua, niin että öljy "savusi" ja siirsin pannun jäähtymään. Kun pannu oli jäähtynyt siiryin taas kohtaan *.
Muutamia kertoja kuumensin pannua ja "poltin öljyä pannun pohjaan", kunnes rohkenin kokeilla paistaa kananmunaa. Ja sehän toimi se pannu, :D ei tarttunut yhtään kiinni. Viikonloppuna testailtiin pihvin paistossa ja kastikkeen teossa. Toimii vieläkin. Ja kastike oli jopa helpompi pestä pannusta pois, kuin teflonpannusta.
Pannu kuumeni nopeammin kuin entiset pannut, pitää vielä tarkkailla ja opetella lämpötilaa kun munia paistelee, ettei tule "ylikypsiä".


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2014-01-20 16:26:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
iineskoo kirjoitti:
Pannu kuumeni nopeammin kuin entiset pannut, pitää vielä tarkkailla ja opetella lämpötilaa kun munia paistelee, ettei tule "ylikypsiä".


Tämä on hyvä huomio! Itse teen niin, että lämmitän pannun kuumaksi kutosella ja munat rikottuani pannuun tiputan lämpötilan kolmoseen. Näin kypsyy munakaskin tasaisesti. Toki tässäkin on sitten hellakohtaisia eroja.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2014-02-24 12:14:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-25 14:52:16
Viestit: 395
de Buyerin hiiliteräspannu ollut käytössä nyt muutaman kuukauden. Olihan se suolaisen hintainen, mutta miksi mulla on ikinä edes ollut teflonpannuja? Aivan loistava ostos! Ei enää ikinä teflonpannuja!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2014-02-25 09:30:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-01-05 12:22:31
Viestit: 66
Kaikennäköisiä on testailtu; IKEA tarjous nyt apout 9e. Yksi ennestään, ostin kolme su. Hyviä kavereita valurauta ja Jamie oliver yms. härpäkkeile.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2015-08-16 20:45:39 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-08-16 14:34:05
Viestit: 7
Mulla oli ennestään yksi vanha isoäidiltä saatu Ronab merkkinen valurauta pannu, itseasiassa paras pannu jota olen koskaan käyttänyt. Nyt tilasin kaksi Gensen valurauta pannua, jotka on käsittääkseni myös Ronabin eli Ronnebyn ruukin valmistamia, toinen on ainakin täysin samannäköinen kuin vanha pannu. Tilasin myös kaksi DeBuyerin Carbone Plus sarjan pannua, saapa nähdä millaisia ovat. Pinnoitettuja pannujahan mulla ei ole, eikä tule :P


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2015-08-20 17:55:53 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-08-16 14:34:05
Viestit: 7
Nyt on testailtu hiiliteräspannuja, ensimmäisenä huuhtelin pannut ja kuivasin ne. Sitten pistin pannun kuumenemaan kuivana, kun pannu alkoi muuttaa väriään lisäsin hieman muurikka silavaa ja edelleen pidin levyn täysillä. Kun savu alkoi nousta, niin laitoin pannun jäähtymään ja otin toisen pannun käsittelyyn. Kaasuliesi varmaan olisi parempi, niin saisi tasaisemman polton, nyt reunoilla ei ole patinaa
ollenkaan. Mutta itse paistoon, olen tyytyväinen, ei tartu, tosin käytän suhteellisen reippaasti voita ja mikä parasta voin käyttää rosteri lastoja :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2015-08-21 18:42:23 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Emzik kirjoitti:
Nyt on testailtu hiiliteräspannuja, ensimmäisenä huuhtelin pannut ja kuivasin ne. Sitten pistin pannun kuumenemaan kuivana, kun pannu alkoi muuttaa väriään lisäsin hieman muurikka silavaa ja edelleen pidin levyn täysillä. Kun savu alkoi nousta, niin laitoin pannun jäähtymään ja otin toisen pannun käsittelyyn. Kaasuliesi varmaan olisi parempi, niin saisi tasaisemman polton, nyt reunoilla ei ole patinaa
ollenkaan. Mutta itse paistoon, olen tyytyväinen, ei tartu, tosin käytän suhteellisen reippaasti voita ja mikä parasta voin käyttää rosteri lastoja :lol:


Pannu vaan paranee käytössä, kuten sen ominaisuudetkin.. Se etä pannusta tulee luonnollisen nonstik vaatii käyttöä mutta sitä vartenhan se onkin..

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)