erfyt kirjoitti:
Sankijabriha kirjoitti:
Uusimpana ostin OBH:n keraamipinnoitetun. Hyvin irtoaa ruuat ja pitäisi olla myös teflonia turvallisempi. Siitä kun ei pitäisi irrota mitään ruokaan. Tuskin silti valuuraudan tasoinen paistotulos esim. pihvin kanssa.
Onkohan se oikeasti turvallinen, luonnonmukainen jne.? Haluan nyt vähän vältellä noita kemikaaleja, se oli suurin syy tefloneista luopumisenkin. Ainakaan Suomi24:ssa joku ei ollut ollut tyytyväinen pannuunsa:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10844573Edelleen siis puuttuu pienempi pannu tai munapannu, että ostasko pienemmän valurautasen, hiiliteräspannun vai keraamisen? Vaikeaa...
muoks: olen siis jotakuinkin lukenut myös tuos toisen ketjun, en sieltä huomannut mainintaa tuosta, että onko se keraaminen oikeasti turvallinen. Hiiliteräs ei ilmeisesti juuri ole kevyempi kuin valurauta, niin siksikin sitä keraamista katselen. Mulla on jotain pulmaa lihaksissa, nyt on useampikin fyssari/lääkäri sanonut, että lihakset ovat oudon heikot, ja fyssarin testin mukaan käsien lihasvoima on 70-vuotiaan tasolla. Voi liittyä tuohon pari vuoskymmentä hoitamatta sairastettuun rT3-pulmaan tai sit T3-hoitoon, kun Jaakkolan mukaan se vie lihakset. Mielestäni olen kyllä jo vuosia ollut oudon heikkovoimainen, siis jo ennen T3-hoitoa. No on syy mikä tahansa, niin kevyempi pannu voisi olla hyvä, jos vaan on turvallinen ja terveellinen kemikaalikuorman kannalta.
muoks3: mitä muuten tarkoittaa, kun siinä pannun paketissa luki (siis gensen valurauta), että magneettinen pohja? Mitä sen on tarkoitus tehdä?
Itse nyt muutaman kuukauden keraamista pannua käyttäneenä olen myös pettynyt siihen, että pannu on vääntynyt melko kieroksi, vaikka pinnoite pysyy hyvin toistaiseksi (kuuluukin pysyä näin vähän aikaa käytettynä). Tämä kertoo siitä että pannu on tehty halvalla ohueksi.
Mutta mitä tulee terveysväitteisiin, niin pointti on siinä että keraamiset materiaalit kestävät kovia lämpötiloja toisin kuin Teflon, joka enemmän tai vähemmän alkaa pehmetä 200 asteen yläpuolella. Teflonin sulamispiste on 325 °C. Jos tuonne päädytään, niin ruoka on takuulla täynnä Teflonia ja sen hajoamistuotteita. Keraamiset veitset tehdään zirkoniumoksidista, jonka sulamispiste on yli 2700 °C. En ole varma että mistä keraamista pannut on tehty (ei ole kerrottu missään). Useimmat keraamit on äärimmäisen lämpökestäviä. Tällöin paistaessa kovaakin pinnan ei pitäisi luovuttaa ruokaan mitään ja vaikka luovuttaisikin, niin zirkoniumoksidi (ja monet muutkin keraamit) on kyllä harmittomia elimistössä. Siis samaa luokkaa kuin hiekkaa söisit. Jos niitä väkipakolla raaputat pannusta irti, niin ne eivät silti muodosta enää uusia yhdisteitä. Niiden kemiallinen reaktiivisuus kun on erittäin huono.
Yksi uhkakuva on siinä, että kun keraamiset ja myös Teflon paistinpannut tehdään nykyään alumiinista. On olemassa ainakin alustavaa näyttöä siitä, että alumiini voi aiheuttaa mm. Alzheimerin tautia.
Niin ja joo tuo magneettinen pohja on induktioliesiä varten. Ne kun eivät lämmitä lainkaan pannua, mikäli siinä ei ole magneettista pohjaa. Tavallinen rauta on magneettista (esimerkiksi valuurauta). Sen sijaan alumiini ei ole. SIksi ne eivät sellaisenaan käy induktioliesille.