karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:49:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-27 19:30:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-07-26 21:50:46
Viestit: 367
Nyt on jogurtti tuon litra maitoa - desi jogurttia -ohjeen mukaan tekeytymässä jääkaapin yläpuolisessa kaapissa. :D Laitoin kulutusmaitoa ja partajugua.

Nyt vaan pitää muistaa, että laitoin sen sinne. Olen tunnetusti lahopäinen nykyään, paree muistaa tai parin viikon päästä saatan ihmetellä keittiössä leijuvaa tuoksua... Tai sit se jugu kävelee mua vastaan keittiön ovella.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-30 16:30:57 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-08-29 14:54:57
Viestit: 31
Meinasin kokeilla tuota smetanaa lähipäivänä. Millaisessa astiassa homma onnistuu parhaiten? Käykö esim. 0,5l muovipurkki. Pitääkö olla kansi suljettuna tai jokin harso päällä? :-k


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-01 18:46:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Paikkakunta: Turku
Tein ensimmäisellä ohjeella ja hyvin onnistui! :D Laitoin lämmityskattilan yöksi kylmälaukkuun. Unohdin sen sinne itseasiassa, joten hapatusaikaa tuli 12 tunnin sijasta 21 tuntia. Hyvää se kuitenkin oli. Vähän ensin ihmettelin "ryynejä" jugurttimassassa, kunnes muistin että homogenoimattomasta maidosta valmistetusta jugurtista tulee just sen näköistä :)

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-01 19:12:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-12-08 16:45:50
Viestit: 225
Kauankos tällainen itsetehty jugurtti säilyy syömäkelpoisena? Ja säilytetään(hän) sitä valmistuksen jälkeen jääkaapissa aivan kuten tavallista jogurttia, ei siis huoneenlämmössä?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-04 19:17:09 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-25 21:28:23
Viestit: 3519
Paikkakunta: Maaplaneetta
No nyt olen minäkin kokeillut sitä smetanan tekoa, kiitos ellin00ra ja muut ohjeista! Maultaan ihan kunnollista, mutta jäi klönttiseksi. Voiko/pitääkö sekoittaa valmistumisen aikana? :shock:

Hennanna: Siirrä itsetehty jugurtti valmistumisen jälkeen jääkaappiin. Ei kai sitä kauaa kannata säilyttää siellä, syö pois marjojen yms. kera. :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-04 21:18:57 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Ohhoh! Jos hiilari vähenee noin olennaisesti, niin hapattaminen mahdollistaisi suuremman maitotuotteiden käytön! Itseasiassa happamattoman maidon juominen onkin aika nuori ilmiö, pohjoisessa on käytetty viiliä ja piimää, etelämpänä jugurttia.

Jugurtin valmistumisen ideaalilämpötila kun on 38 astetta eli sama kuin lehmän, ja perinteinen metodi on ollut, että juuri on pesemättömässä lypsyastiassa valmiina, ja siihen sitten lypsylämmin maito ja liina päälle -) sangollinen jugurttia on valmis.

Toimiiko turkkilainen juurena? Muinoin käytin bulgarianjugurttia. Kotijugurtti itseasiassa säilyi aika hyvin, se vain muuttui jatkuvasti yhä happamammaksi. Maku jakoostumus ei koskaan ollut kuitenkaan ihan "oikea", joten homma jäi.

Vuosia sitten olen tehnyt niin viiliä, smetanaa kuin jugurttiakin, jugurttikonekin purkkeineen on meillä jossakin ulkorakennuksen uumenissa. Nyt pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni.

Tuo viilin samettikerros vaatii onnistuakseen homogenoimattoman maidon, eli siis vain kevytviili onnistuu luomumaidosta. Tai jos lisää kermaa purkista joukkoon.

Smetanan valmistaminen onnistui hyvin, mutta vei muistaakseni aika monta päivää ennenkuin kiinteytyi riittävästi.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 16:48:18 
Poissa
The Pallokala
The Pallokala
Avatar

Liittynyt: 2005-01-10 10:17:28
Viestit: 3451
Sirutar kirjoitti:
No nyt olen minäkin kokeillut sitä smetanan tekoa, kiitos ellin00ra ja muut ohjeista! Maultaan ihan kunnollista, mutta jäi klönttiseksi. Voiko/pitääkö sekoittaa valmistumisen aikana? :shock:


Mie sekotin aluksi juuren hyvin kerman sekaan. Muutaman kerran pyöräytin valmistumisen aikana lusikalla kun kävin ihmettelemässä valmistuuko se koskaan. Tuli ihan hyvää kaupan smetanan oloista.

_________________
karppi nro 774

Muista, että aina kun sinulla on mahdollisuus valita, valitse ennestään tuntematon niin et tule menettämään mitään. -Osho-


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-05 16:58:34 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-25 21:28:23
Viestit: 3519
Paikkakunta: Maaplaneetta
Jahas, no mun täytyy sitten tehdä kans niin. Ja kai sitä vieläkin voi sekoittaa. Ihan hyvän makuista tuli ja valmistui ainakin minulla vuorokaudessa.

Ja seuraavaksi sitten "fiiliä" valmistamaan.... :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-07 21:51:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-12-08 16:45:50
Viestit: 225
ellin00ra kirjoitti:

Jogurtti

1 l maitoa
1 dl maustamatonta jogurttia
(2 rkl maitojauhetta)

Pastöroidun maidon rakenne puretaan siten, että se ensin kuumennetaan yli 70 asteiseksi


Jos käyttää pastöroimatonta luomumaitoa täytyykö kuumennus tehdä? Tämän mukaanhan kuumennuksella vain puretaan nimenomaan _pästoroidun_ maidon rakenne. Eli luommaidon kanssa suoraan juurijogurtti sekaan?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-07 21:57:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-12-08 16:45:50
Viestit: 225
^^ Sori, termimoka. Siis onhan luomumaitokin pästoroitua, se vaan ei ole homogenoitua elikkäs vastaan itse itselleni: täytyy kuumentaa. :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-19 18:31:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Partaäijäjugurttikokeilu meneillään :).
Vajaalla Eurolla saa purkin turkkilaista. Maistuu suhtkoht samalta.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-25 21:30:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-07-26 21:50:46
Viestit: 367
Eofis kirjoitti:
En ole itse vielä kokeillut, mutta olen kuullut vinkin että useimmissa keittiöissä jääkaapin yläpuolelta löytyvä yläkaappi on sopivan lämpöinen jogurtin hapattamiseen.

Tuo on ollut hyvä vinkki. Nytkin siellä on smetana tekeytymässä, ja mies tuo kaupasta "punaista maitoa" niin saa jogurtinkin tulemaan. Alkaa olla hätä käsissä kun jogurtti loppumassa, lapset tykkää siitä välipalana valtavasti. :)

Ihania nämä ohjeet tosiaan, nyt on smetanaakin aina jääkaapissa. Se kun tuppaa olemaan niin tyyristä, ettei aina tule ostettua. Ihan kaupan paksuista siitä ei tullut, mutta ihan kunnollista ja herkullisen makuista kyllä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-27 12:57:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-03-05 07:49:32
Viestit: 896
jogurttia on tullu tehtyä ja ihan hyväähän se on :) voi kun vain olisi rasvaisempaa maitoa kuin mitä tuo punainen maito on.

pitääpä tänään tekaista satsi jogurttia, ainekset odottavat kaapissa.

_________________
You wanna leave but you can't let go
You wanna stop but you can't say no
You'll never laugh about it
You just can't live without it
You had enough but you just want more
You never get what you're lookin' for


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-02 16:00:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-10-13 21:27:06
Viestit: 3362
Tein ensimmäise kerran elämässäni jugurttia tai jotakin sitä toivon mukaan muistuttavaa.
laitoin litran punaista bio-maitoa ja 1 dl 40% rahkan ja jugurtin väliltä olevaa fromage fraissia. Kuinkahan paljon tässä mahtaa olla hiilareita? ja kaloreita? Ettei ihan vetelis ku sika pellossa naamaansa, jos satsi onnistuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-06 15:48:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-12-05 11:26:46
Viestit: 25
Paikkakunta: Oulu
Minä olen laittanut hieman katkonaisesti jugurttia parikymmentä vuotta. Aika samanlaisella metodilla mitä on kuvailtu. Kuumennus ja sopivan jäähdytyksen jälkeen astia villapaitakääreeseen yön yli.

Suhde on ollut yleensä kaksi litraa maitoa ja 2 dl jugua juurena. Vinkki jonka aikoinaan sain, neuvoi, että jugurtista tulee sakeampaa, kun pastoroidun maidon kiehauttaa kunnolla. Ei siis ainoastaan lämmitä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-06 17:10:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-10-13 21:27:06
Viestit: 3362
Mun jugurtista tuli jotain viilin näköistä inhaa löllöä, joka haisi pahalta. Täytyy varmaan kokeilla uudestaan.

_________________
Kyllä mun kans toimeen tuloo, kunhan vaan on samaa miältä


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-06 18:37:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-07-02 00:53:26
Viestit: 82
Mä laitan maidon sekaa kermaa niin saan rasvaisempaa jugurttia.

Olen joskus lukenut (en muista mistä), että pastöroimaton maito pitää kuumentaa 90 asteiseksi jotta siitä kuolevat väärät bakteerit ja jugurtista tulee oikean makuista.

_________________
[img]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-24 13:17:46 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

Liittynyt: 2006-09-09 04:42:13
Viestit: 1686
Paikkakunta: Lentokentän vieressä
tein sitten jugurttia pitkästä aikaa. laitoin litran maitoa, 2 dl kermaa ja 1.25 dl jugurttia juureksi. kiehautin maidon ja kerman, annoin jäähtyä vähän kättä lämpösemmäksi ja laitoin viltin sisään kaappiin yöksi. tuli hyvää ja paksua jugurttia. seuraavan kerran ajattlin lisätä vielä desin maitojauhetta. katotaan tuleeko vieläkin paksumpaa. hyvää.

_________________
ENKELIT OSAAVAT LENTÄÄ, KOSKA NE OTTAVAT ITSENSÄ KEVYESTI.

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-30 12:00:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-25 10:10:23
Viestit: 563
Paikkakunta: Out of This World
Meillä seisoo Saksan-serkuilta saatu Tefalin jugurttikone kaapissa, siinä on 8 kannellista lasipurkkia ja kaukalo, joka pysyy lämpimänä. Kun jugurtti on valmista, lämpö ja lamppu sammuu. Aikoinaan tein sitä miehelle, mutta hän tykkää enemmän kaupan jugurteista. On kuulemma liian isotöistä sekoitella marjoja ja makukaan ei ole oikea, tai koostumus... Voisinhan tuota kokeilla, itselleni.

Kiitos resepteistä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Itsetehty jogurtti
ViestiLähetetty: 2008-05-14 17:18:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 21:58:59
Viestit: 2062
Paikkakunta: Between Two Worlds
Olipa hyvä että löysin tämän ketjun. Olen nyt pakon edessä päättänyt ryhtyä jugurttitehtailijaksi, täältä kun ei kunnon jugurtteja saa. Olen huomenna käymässä Suomessa ja kovasti ajattelin ehtiä käymään kaupassa hakemassa partaukkoa siemeneksi...
Toivottavasti onnistuisi, haluaisin kunnon paksua jugurttia, en mitään viiliä kuitenkaan. Vaan kuohkeaa, kermaista...kokeillaan!

_________________
"and the people did feast upon the lambs and sloths and carp and anchovies and orangutans and breakfast cereals and fruit bats"
Räjähdyksiä, Romantiikkaa ja Epäkuolleita


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 99 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)