karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-02 00:04:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-10-12 09:08:01 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tein minuuttisämpylän, koska sitä oli kehuttu tosi hyväksi "leiväksi". Onko tuo oikeasti hyvää toisten mielestä, vai onko siihen vaan tottunut, eli opittu tykkäämään? Tein myös the pizzapohja:n, no sitä söi kun päälle pisti tarpeeksi mössöjä, mutta ei sitäkään pelkälteen. Onko minulla nyt asenne hukassa, vai.. Noh, pitää yrittää jotain muuta leipäohjetta tms. Joka aamu ei pysty syödä munakasta, alkaa tökkimään. Tuo pizzapohja on kyllä sinänsä hyvä, että tein tuolla yhdellä ohjeella neljä pyöreää leipästä, ja yhdessä on vain 2.1g hiilareita, eli eipä juuri mitään. :roll:

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-10-12 09:11:02 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Kokeile seuraavaksi mantelileipää, se on minusta ehkä eniten sämpylää muistuttava karppileivonnainen.

ViestiLähetetty: 2008-10-12 10:03:02 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Minuuttisämpylästäkin voi kehitellä oman maistuvan version ja laittaa siihen selllaiset ainekset mistä itse tykkää. Mä en tykkää soijajauhosta enkä sitä käytä. (en tosin edes nyt muista oliko sitä tuossa ohjeessa kun teen omalla ohjeella.) Minusta minuuttisämpylä on paljon maistuvampaa kuin höttösämpylä ja paistan sen runsaassa voissa paistinpannulla.Siis oikeasti hyvää! Mä laitan siihen jauh.auringonkukansiementä ja hasselpähkinäjauhoa.

ViestiLähetetty: 2008-10-12 10:40:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mäkään en ole saanut minuuttisämpylästä maistuvaa, siitä on tullut aina sellainen jähmettynyttä puuroa muistuttava liisteriläjä. Yök. :sick:

Parasta karppileipää mun mielestä on juustoleipäset: http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=196

Oon tota reseptiä vähän muokannut, lisännyt mukaan mm. fibrexiä ja auringonkukan siemeniä ja teen yhdestä annoksesta 9-10 pientä sämpylää/rieskaa. Hiilareita yhteen leipään tulee noin 1 ja kaloreita noin 100, riippuu tietysti vähän aineksista mitä käyttää.

Toinen rypistys: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=38008
Ekan rypistyksen ruokapäikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=35286

ViestiLähetetty: 2008-10-12 10:43:29 
Poissa
himokarppi
himokarppi

^Mantelileipä taitaa olla melko lailla samanlainen leipomus.

ViestiLähetetty: 2008-10-12 11:01:42 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Hassua, mulla taas tuo minuuttisämpy on onnistunut tosi hyvin ja on kuohkea ja täysin leipämäinen. En itekään tykännyt laittaa mitään soijajauhoja tai pellavansiemeniä, mutta juuri auringonkukan-, seesaminsiemenet ja pähkinät erinomaisia. Lisäksi hiukan fiberhuskia tekemään sitkosta.

ViestiLähetetty: 2008-10-12 11:40:03 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minunkin mielestä pellavansiemenet ja soijajauhot olivat aika yököttävä yhdistelmä. Manteli- ja pähkinäjauhoilla ja siemenillä minuuttileivästä tullut paljon parempaa. Suosikkini ovat silti mantelileipä ja siemenleipä.

ViestiLähetetty: 2008-10-12 14:46:57 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Olen kokeillut Oopseja lukuunottamatta varmaan kaikkia karppi-leipäohjeita, ja en ole kyllä tykännyt yhdestäkään kovin paljoa. Mantelileipä ja siemenleipä on mennyt alas, mutta mikään makunautinto ei ollut kumpikaan. En tosin pidä tätä minkäännäköisenä ongelmana: leipää en kaipaa enkä päällisiäkään. Aamupalaa en syö, kun ei ole pakko, joten sinnekään ei tarvitse "korvikkeita" kehitellä. :) Jos söisin aamupalaa, ottaisin varmaan leipäjuustoa marjoilla, tekisin etukäteen möttösiä tai söisin salaattia tai jogurttia/rahkaa.

ViestiLähetetty: 2008-10-15 20:41:15 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi

Minä en syö mitään, missä on soijajauhoja...
Pidän kyllä pelkistä pellavansiemenistä tehdystä minuuttisämpylästä, mutta tyttäreni muutti väliaikaisesti takaisin luokseni ja olen tehnyt nyt monta kertaa leipävuokassa uunissa ja on meille ainakin maistunut.
Tähän versioon olen laittanut auringonkukan- ja sesaminsiemeniä, mantelia, leseitä ja hieman pellavansiemeniä. Pari vuokaa kun tekee ja siivuttaa jäähtyneenä sekä pakastaa osan, niin riittää pidemmäksi aikaa.

ViestiLähetetty: 2015-08-17 12:11:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tämä kädetön kokki teki tänään marjapiirakan korviketta minuuttisämpylän sovelletulla ohjeella:

*Reilu rkl voita sulatetaan keraamisessa pikkuvuoassa
*1 kananmuna sekoitetaan haarukalla jäähtyneeseen voihin
*2tl canderel green (stevia+erytritoli) sekoitetaan voi-munaseokseen
*1tl kardemummaa ja hippunen vaniljauutetta sekaan
*Vajaa 1/2dl pellavarouhetta ja vajaa 1/2dl mantelijauhoja + ripaus leivinjauhetta sekoitetaan muiden aineiden joukkoon tasaiseksi taikinaksi.
*Pinnalle painellaan vattuja ja mustikoita
*paistetaan 1-2 minuuttia mikrossa täydellä teholla.

Olen niin laiska leipuri, etten viitsinyt vatkainta kaivaa enkä uunia lämmittää. En ole vielä syönyt piirakkaa, mutta pieni maistiaismuru vaikutti lupaavalta.

ViestiLähetetty: 2015-08-17 12:35:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nyysnääs kirjoitti:
Tämä kädetön kokki teki tänään marjapiirakan korviketta minuuttisämpylän sovelletulla ohjeella:

*Reilu rkl voita sulatetaan keraamisessa pikkuvuoassa
*1 kananmuna sekoitetaan haarukalla jäähtyneeseen voihin
*2tl canderel green (stevia+erytritoli) sekoitetaan voi-munaseokseen
*1tl kardemummaa ja hippunen vaniljauutetta sekaan
*Vajaa 1/2dl pellavarouhetta ja vajaa 1/2dl mantelijauhoja + ripaus leivinjauhetta sekoitetaan muiden aineiden joukkoon tasaiseksi taikinaksi.
*Pinnalle painellaan vattuja ja mustikoita
*paistetaan 1-2 minuuttia mikrossa täydellä teholla.

Olen niin laiska leipuri, etten viitsinyt vatkainta kaivaa enkä uunia lämmittää. En ole vielä syönyt piirakkaa, mutta pieni maistiaismuru vaikutti lupaavalta.

Makutesti ohi. Aika kuituinen "koostis". Marjoja olisi saanut laittaa enemmänkin. Makeus oli sopiva ja mausteet kohdillaan. Ehdottomasti teen toistekin, mutta lisään marjoja!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00