karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 01:48:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-03 15:56:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2013-03-10 10:41:37
Viestit: 121
Näyttää tuo vanha pannu olevan tiensä päässä. Joku parin kympin Tefal, ja tosiaan kaikki tarttuu jo vuoden käytön jälkeen, varsinkin kananmuna vaikka pinnoite ehjältä näyttääkin. Eli mitä tilalle? Kovanaama, Matadori vai joku keraaminen? Mitään halpispannua en enää aio ostaa. Timanttipannut taitaa maksaa yli satasen, joten en tiedä olisko budjetin yläpuolella... Niin, ja tavallinen liesi on käytössä.

Haluaisin kuulla kokemuksia nimenomaan pitkäaikaisesta päivittäisestä käytöstä ja kestävyydestä.

_________________
Kuva

----------------------------------------------------------------------------------

Karppausblogini

Blogin reseptiarkisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-03 16:32:11 
Mitään halpispannua ei kannata ostaa. Mulla on kaks hakmannin pannua ja olen pärjännyt.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-03 16:42:24 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-31 20:19:53
Viestit: 29
Suosittelen hiiliteräspannua. http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=253
Joutuu käyttämään paljon rasvaa paistossa, mutta se ei liene karppaajalle ongelma. :D Joka aamu tommosella munat paistelen kookosöljyssä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-03 18:36:06 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8749
Valurauta- tai Swiss Diamond...vaikka maksaa paljon niin on ikuinen (tai 20v.?) takuu 8)

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-03 18:38:58 
Poissa
Ilveilijäbarbi
Ilveilijäbarbi

Liittynyt: 2006-05-04 13:31:51
Viestit: 4150
Mulla on uudehko hiiliteräspannu. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen, vaikkei se vielä parhaita ominaisuuksiaan ole näyttänyt. Kuulemma on ikuinen ja vaan paranee vanhetessaan. Rasvaa tarvii toistaiseksi paljon ainakin jos kananmunia paistaa.

_________________
Koodilla WEP390 iHerb-tilauksesta 5$ alennusta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-03 18:49:22 
Poissa
napakettu
napakettu

Liittynyt: 2009-07-25 19:43:02
Viestit: 12442
Etsi-toiminnolla löytyy muutama paistinpannuketju, kun laittaa hakuvaihtoehtoihin otsikkohaun...

_________________
Kuva
This woman is made of curves and lines

18518 Nirrilä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-03 21:56:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-20 14:12:57
Viestit: 896
Mä oon tykännyt mun OBH Nordican Eco Kitchen pannusta. Se on tosin ollut vasta reilun vuoden käytössä, mutta mulla ei Hackmannin Matadorit kestänyt näinkään kauaa. Ekan Matadorin kävin palauttamassa, kun alle vuodessa meni ihan surkeaan kuntoon. Sain tottakai uuden (mallikin oli tossa välissä ehtinyt hieman muuttua), mutta ei sekään kestänyt. Uudestaan en jaksanut lähteä palauttelemaan kun sain ton OBH:n tuparilahjaks. Munakaspannuna mulla toimii ihan Ikeasta ostettu alle 5e pannu. :lol: Se on niin sopivan kokoinen 2-3 munalle, eikä tartu mikään kiinni. :) Valurautapannun aion vielä joskus ostaa.

_________________
Karppaus aloitettu 8.10.2010
Liikkumisia

iHerb-alennus koodilla SUV365


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 07:09:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2013-03-10 10:41:37
Viestit: 121
Ilmeisesti voin siis Hackmannit unohtaa. Ei huvita maksaa 60€ pannusta joka kestää vuoden. Tuo hiiliteräs kiinnostaisi, tosin siinä oli vääntymistaipumusta kovilla lämmöillä. Taidan silti laittaa tilaukseen kun ei ole kalliskaan. Eco Kitchen vois olla sitten vaihtoehto jos tuosta ei olekaan mihinkään.

Mulla on myös vuosia sitten Lidlistä ostettu pinnoitettu 4 litran pata, jota parempaa paistoastiaa en ole vielä löytänyt. Paistinpannuja on mennyt, mutta tuo vain porskuttaa päivittäisessä käytössä eikä vieläkään mitään vikaa. Vehje maksoi peräti kympin tai jotain. Jos samaa sarjaa löytyisi myös paistinpannuna, ei tarvitsis kahta kertaa miettiä millaisen pannun ostaa.

Ja Swiss Diamond on ja pysyy budjetin ulkopuolella. Elinikäinen takuu kattoi vain valmistusviat, ei pinnoitteen kulumista. Testimielessä olisi kyllä kiva kokeilla miten perinteinen valurautainen soveltuisi, eli jos jostain kirpparilta valmiiksi sisäänajetun halvalla löytäis... En ole koskaan muita kun pinnoitettuja käyttänyt, ja usein on niin että perinteinen on teknistä parempi, monessa asiassa. :)

_________________
Kuva

----------------------------------------------------------------------------------

Karppausblogini

Blogin reseptiarkisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 07:15:02 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Tefalin 70€pannu on kestänyt loistavasti reilun vuoden, eikä vieläkään mitään huononemisen merkkejä. Samoin tefalin n. 50-60€ wokkipannu on toiminut loistavasti, eikä mitään ongelmia vieläkään..
Hackmannin 70€pannu meni alle puolessa vuodessa vituiks.
Valurautapannu ollut 4vuotta ja paranee vaan käytettäessä,

Ja tässä taloudessa pannut ovat ainakin kovassa käytössä ja aika suurilla lämpötiloillakin mennään.. :)

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 07:29:16 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-03 20:39:22
Viestit: 4772
Perin mummon mökiltä kaksivanhaa valurautapannua. Ison ja pienen. Sekä valurautaisen lettupannun. Tykkään niistä tosi paljon :)

_________________
Mitä turhia äiti naureskeli. Nyt rupeat vain itseäsi kaunistamaan . Syö vuosi sulaa voita ja toinen vuosi sianlihaa, ja niin sinusta tulee muita sirkeämpi
Kalevala


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 07:44:19 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8749
Mulla on aamiaispannuna toi Swis Diamond (on vaan aika painava)ja jatkossa ostan semmosen ison. Toinen hyvä on kevytvalurautapannu keraamisella pinnoitteela...vissiin joku Kaisa?

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 09:36:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2013-03-10 10:41:37
Viestit: 121
Noita valurautaisia tuossa katselin, ja varteenotettavilta vaikuttivat Skeppshult ja Gense kohtuullisessa 40-50€ hintaluokassa. Samaan hintaluokkaan irtoaisi myös Hackmannin Brasserie. Onko joku noista selvästi toisia parempi? Kaikki olivat esipoltettuja, mutta kauankohan vaatii käyttöä että esimerkiksi munan paisto sujuisi vaivattomasti? Ja entäpä tuo makujen imeytyminen valurautaan, jossain kun sanottiin ettei kalaa ja pihviä kannattaisi paistaa samassa pannussa. Mulla on toisinaan tapana käyttää mausteitakin reippaanlaisesti.

Heirol mattaemaloitu kevytvalurautapannu olisi myös yksi vaihtoehto, edullinen eikä ilmeisesti vaadi juuri hoitoa. Kaisa-merkkistä vastaavaa en googlaamalla löytänyt. Tuo "kevyt"-etuliite vähän karppaajaa tosin häiritsee... :D Pannun paino ei tietenkään ole mulle ongelma, tietää ainakin ostaneensa jämäkkää tavaraa.

_________________
Kuva

----------------------------------------------------------------------------------

Karppausblogini

Blogin reseptiarkisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 10:31:32 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Mulla on valurautapannuja kaikki. Kaksi eri kokoista ja lisäksi lettupannu. Muuta en tartte. Paranevat vain käytössä.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 10:47:31 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Pannun hyvyys riippuu myös liesityypistä, samoin omista mieltymyksistä ja mitä milläkin pannulla laittaa - pitääkö olla kovan paiston pannu vai haudutteluun hyvä...

Itellä on induktiokeittotaso. Pannu- ja patakokemukset seuraavat:
- Hackmann Kovanaaman pohja kupertui, nykyään mallia on kuulemma paranneltu?

- Hackmann Matadoreja on kaksi, ovat olleet melkein päivittäisessä käytössä v. 2009 lähtien ja ovat kuin uusia. Matador on kovan paiston kestävä eikä niinkään hyvä haudutuspannu. Itellä alkoi pinnoite jumittaa välillä, tarttui kananmunat kiinni jne. mutta kun tajusin lopettaa sitkeästi harrastamani pannujen pesun tiskikoneessa ja siirryin tiskaamaan Matadoritkin käytön jälkeen käsin valurautapannujen pesuohjeiden mukaisesti, pinnoitteen toimivuus on palautunut ennalleen. Myös käytettävällä rasvalla on iso merkitys, Matadorilla on parasta paistaa voissa - esim. Oivariinin käyttö paistirasvana pilaa pannun nopeasti. Eläinperäiset silavat ja ihrat on hyviä pannuille! Induktiolla pitää varoa, että ei posota liian isolla teholla pannua pilalle.

- Valurautapannu Hackmann Rotisser ja valurautapata Hackmann Enmuistamerkkiä mutta ei ole Brasserie vaan sileämpipohjainen ja linjoiltaan modernimpi. Erinomaiset haudutteluun, jauhelihan ja broilerisuikaleiden paistoon, varaavat loistavasti lämpöä. Induktio kuumentaa vain keittoastian pohjan ja jotenkin sillä kokatessa tuntuu, että valurautaiseen pannuunkin paartaa esmes munakas helpommin kiinni kuin tavan hellalla paistellessa. Ehkä se johtuu siitä, että ei ole keittolevyä varaamassa lämpöä, vaan kaikki varaus riippuu keittoastian kyvystä varata lämpö?
Valurautaisten loistojuttu on myös se, että voi käristää lihaa aluksi ja sitten laittaa samassa astiassa uuniin.

Tykkään käyttää eri tarkoituksiin noita, mikä mihinkin paistamiseen on kulloinkin paras.

Ostipa minkä hyvänsä, käsinpesu ja hyvä paistorasva on tärkeintä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 11:41:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2013-03-10 10:41:37
Viestit: 121
Harlamovski kirjoitti:
Pannun hyvyys riippuu myös liesityypistä, samoin omista mieltymyksistä ja mitä milläkin pannulla laittaa - pitääkö olla kovan paiston pannu vai haudutteluun hyvä...

Itellä on induktiokeittotaso. Pannu- ja patakokemukset seuraavat:
- Hackmann Kovanaaman pohja kupertui, nykyään mallia on kuulemma paranneltu?

- Hackmann Matadoreja on kaksi, ovat olleet melkein päivittäisessä käytössä v. 2009 lähtien ja ovat kuin uusia. Matador on kovan paiston kestävä eikä niinkään hyvä haudutuspannu. Itellä alkoi pinnoite jumittaa välillä, tarttui kananmunat kiinni jne. mutta kun tajusin lopettaa sitkeästi harrastamani pannujen pesun tiskikoneessa ja siirryin tiskaamaan Matadoritkin käytön jälkeen käsin valurautapannujen pesuohjeiden mukaisesti, pinnoitteen toimivuus on palautunut ennalleen. Myös käytettävällä rasvalla on iso merkitys, Matadorilla on parasta paistaa voissa - esim. Oivariinin käyttö paistirasvana pilaa pannun nopeasti. Eläinperäiset silavat ja ihrat on hyviä pannuille! Induktiolla pitää varoa, että ei posota liian isolla teholla pannua pilalle.

- Valurautapannu Hackmann Rotisser ja valurautapata Hackmann Enmuistamerkkiä mutta ei ole Brasserie vaan sileämpipohjainen ja linjoiltaan modernimpi. Erinomaiset haudutteluun, jauhelihan ja broilerisuikaleiden paistoon, varaavat loistavasti lämpöä. Induktio kuumentaa vain keittoastian pohjan ja jotenkin sillä kokatessa tuntuu, että valurautaiseen pannuunkin paartaa esmes munakas helpommin kiinni kuin tavan hellalla paistellessa. Ehkä se johtuu siitä, että ei ole keittolevyä varaamassa lämpöä, vaan kaikki varaus riippuu keittoastian kyvystä varata lämpö?
Valurautaisten loistojuttu on myös se, että voi käristää lihaa aluksi ja sitten laittaa samassa astiassa uuniin.

Tykkään käyttää eri tarkoituksiin noita, mikä mihinkin paistamiseen on kulloinkin paras.

Ostipa minkä hyvänsä, käsinpesu ja hyvä paistorasva on tärkeintä.

Lähinnä kovaan paistamiseen sekä päivittäiseen aamiaisten tekoon pannu on hakusessa, hyvä haudutuspata löytyy jo. Mainitsin ekassa viestissä käyttäväni tavallista liettä, mutta unohdin kertoa että kylminä aikoina tulee käytettyä myös puuhellaa.

Ennen karppausta käytin usein Oivariinia tai rypsäriä paistamiseen, nykyään voita ja joskus oliiviöljyä. Oliskohan toi nykyinen Tefal mennyt vituiksi jo silloin, väärät rasvat ja usein enempi lämpöä kuin pinnoitetulle olisi hyväksi..? Kaikki pannut on aina pesty käsin ja useimmiten ilman tiskiainetta. Teflon-pannusta irtoaa moska helposti pelkällä vedelläkin.

_________________
Kuva

----------------------------------------------------------------------------------

Karppausblogini

Blogin reseptiarkisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 17:04:10 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
Mä huomasin Oivariinista semmoisen, että siitä erottuu lämmittäessä jotain nesteen tapaista ja sit se ei ole sellainen rasvainen se rasva, vaan jotenkin nahkea ja ruoka juuttuu pohjaan sitten herkemmin.

Tefalejakin on ollut näinä vuosina jo niin moneen lähtöön markkinoilla... on niitä huonojakin pinnoitettuja. Mut meillä on siis Matadorit kestäneet hyvin hyvällä hoidolla, ja just sellaista kuumaa paistoa ne kestää kyllä muita käyttämiäni pinnoitepannuja paremmin. Minä kun teen perheellisenä immeisenä toisinaan epäkarppia vehnäjauhoilla suurustettua ruskeaa kastiketta, niin paistan ne suurustejauhot aina Matadorilla ja lihat valuraudalla - pääsen paljon helpommalla niin. Valurauta pakkaa vaan hauduttamaan ne jauhot ja ne tarttuu pannun pohjaan - Matadorissa ne ruskistuu helpommin eikä tartu kiinni yhtään. Ja sit kun pannut on vähän jäähtyneet, pesaisen kuumalla vedellä molemmat pannut. :) Pelittää.

Mutta oon kuullut ennenkin joltakin tuota että Matador ei oo ollut hyvä. Sitä en osaa sanoa, johtuuko sit huonosta käytöstä vai mistä.

_________________
Krapulan parantaminen ryypiskelemällä on yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä...

Quidquid latine dictum, altum videtur.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 18:08:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-20 14:12:57
Viestit: 896
Tai onkohan niissä Matadoreissa sitten jotain valmistuseroja... Mä sitä mun ekaa pesin koneessa enkä kauhean hyvin muutenkaan kohdellut, mutta tokan kanssa olin sitten paljon tarkempi, pesin käsin yms. Silti ei kestänyt kauempaa kuin ekakaan. Mut piti ihan käydä tarkistamassa, niin on mulla näköjään Matadorin paistokasarikin. Se taas on toiminut ihan täydellisesti tän 3-4vuotta. Tosin onkin vähemmällä käytöllä, mutta toisaalta useinmiten päätyy tiskikoneeseen... :lol:

_________________
Karppaus aloitettu 8.10.2010
Liikkumisia

iHerb-alennus koodilla SUV365


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 18:36:20 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-19 07:27:49
Viestit: 3471
No voikse olla paistolämpötilat sitte? Ei luulis ku pitäishän sen kestää liekitystäkin. Tosi outo juttu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 19:03:57 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Manda kirjoitti:
Tai onkohan niissä Matadoreissa sitten jotain valmistuseroja... Mä sitä mun ekaa pesin koneessa enkä kauhean hyvin muutenkaan kohdellut, mutta tokan kanssa olin sitten paljon tarkempi, pesin käsin yms. Silti ei kestänyt kauempaa kuin ekakaan. Mut piti ihan käydä tarkistamassa, niin on mulla näköjään Matadorin paistokasarikin. Se taas on toiminut ihan täydellisesti tän 3-4vuotta. Tosin onkin vähemmällä käytöllä, mutta toisaalta useinmiten päätyy tiskikoneeseen... :lol:



Paistinpannut kannattaa ehdottomati pestä käsin! Samoin veitsilläkään ei ole tiskikoneeseen mitään asiaa...

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Paras paistinpannu?
ViestiLähetetty: 2013-05-04 19:15:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-07-08 22:35:22
Viestit: 3370
Mä hommasin hiiliteräspannuja ja ne on vielä sisäänajovaiheessa, mutta hyvin ovat pelittäneet. Tänään tosin munat meinas vähän tarttua, kun oli liian vähän rasvaa. Mut meillä on myös joku vanha mikälietefalpannu ja vaikka se on ehjä, kaikki kärähtää kiinni. Uskoisin, että noista hiiliteräksistä tulee vielä muikeat pannut, kunhan patinoituvat kunnolla. Ja ovat mielestäni edullisia ja kenties ikuisia? Tykkään.

_________________
Pikkukarppi 05/12


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 84 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)