Harlamovski kirjoitti:
Pannun hyvyys riippuu myös liesityypistä, samoin omista mieltymyksistä ja mitä milläkin pannulla laittaa - pitääkö olla kovan paiston pannu vai haudutteluun hyvä...
Itellä on induktiokeittotaso. Pannu- ja patakokemukset seuraavat:
- Hackmann Kovanaaman pohja kupertui, nykyään mallia on kuulemma paranneltu?
- Hackmann Matadoreja on kaksi, ovat olleet melkein päivittäisessä käytössä v. 2009 lähtien ja ovat kuin uusia. Matador on kovan paiston kestävä eikä niinkään hyvä haudutuspannu. Itellä alkoi pinnoite jumittaa välillä, tarttui kananmunat kiinni jne. mutta kun tajusin lopettaa sitkeästi harrastamani pannujen pesun tiskikoneessa ja siirryin tiskaamaan Matadoritkin käytön jälkeen käsin valurautapannujen pesuohjeiden mukaisesti, pinnoitteen toimivuus on palautunut ennalleen. Myös käytettävällä rasvalla on iso merkitys, Matadorilla on parasta paistaa voissa - esim. Oivariinin käyttö paistirasvana pilaa pannun nopeasti. Eläinperäiset silavat ja ihrat on hyviä pannuille! Induktiolla pitää varoa, että ei posota liian isolla teholla pannua pilalle.
- Valurautapannu Hackmann Rotisser ja valurautapata Hackmann Enmuistamerkkiä mutta ei ole Brasserie vaan sileämpipohjainen ja linjoiltaan modernimpi. Erinomaiset haudutteluun, jauhelihan ja broilerisuikaleiden paistoon, varaavat loistavasti lämpöä. Induktio kuumentaa vain keittoastian pohjan ja jotenkin sillä kokatessa tuntuu, että valurautaiseen pannuunkin paartaa esmes munakas helpommin kiinni kuin tavan hellalla paistellessa. Ehkä se johtuu siitä, että ei ole keittolevyä varaamassa lämpöä, vaan kaikki varaus riippuu keittoastian kyvystä varata lämpö?
Valurautaisten loistojuttu on myös se, että voi käristää lihaa aluksi ja sitten laittaa samassa astiassa uuniin.
Tykkään käyttää eri tarkoituksiin noita, mikä mihinkin paistamiseen on kulloinkin paras.
Ostipa minkä hyvänsä, käsinpesu ja hyvä paistorasva on tärkeintä.
Lähinnä kovaan paistamiseen sekä päivittäiseen aamiaisten tekoon pannu on hakusessa, hyvä haudutuspata löytyy jo. Mainitsin ekassa viestissä käyttäväni tavallista liettä, mutta unohdin kertoa että kylminä aikoina tulee käytettyä myös puuhellaa.
Ennen karppausta käytin usein Oivariinia tai rypsäriä paistamiseen, nykyään voita ja joskus oliiviöljyä. Oliskohan toi nykyinen Tefal mennyt vituiksi jo silloin, väärät rasvat ja usein enempi lämpöä kuin pinnoitetulle olisi hyväksi..? Kaikki pannut on aina pesty käsin ja useimmiten ilman tiskiainetta. Teflon-pannusta irtoaa moska helposti pelkällä vedelläkin.
_________________

----------------------------------------------------------------------------------
KarppausbloginiBlogin reseptiarkisto