karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:38:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-11-18 23:14:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-10-27 12:41:42
Viestit: 195
Paikkakunta: Pohjois-Suomi
Meillä on myös VVV-taapero. Aloitin kun neiti oli 5 viikkoa, tosin sitä ennen teki jo kakat lavuaariin kun ei muualle suostunut. Nyt vaihtelevalla menestyksellä pottailee, hoidossa tulee tosi usein pissat vaippaan. Lisäksi käytetään siis kestovaippoja hoidossa, ulkoillessa, kylässä ja kun neiti on isin kanssa kotona. Mä en jaksa vaippoja pitää neidillä, vaikka joskus tulee housuun pissa kun en huomaa että on pissahätä. Ainoatakaan kertakäyttövaippaa ei neiti ole käyttänyt ja ikää on jo yli vuosi.

_________________
Harkitaan tickeriä sitten lokakuussa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-26 08:33:01 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Kaivelin tätäkin ketjua lanoliinistä... tai naftaliinistä tjsp.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-07-13 21:21:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Kokeilin altaalle pissatusta esikoisen, pojan, kohdalla, mutta se ei ottanut tulta alleen. Käytimme kestoja sekä tarvittaessa muovivaippoja. Poika potatettiin 9kk alkaen ja alkoikin kakata ensisijaisesti pottaan, mikä teki kestojen käytöstämiellyttävää yli 2v asti, oppi ensin yökuivaksi ja sitten päiväkuivaksi. Tästä kiitos hoitajalle, joka jaksoi potattaa paljon.

Nyt toisen pojan ollessa 2kk, olen huomannut paremmin pissi, kakka, mahaa mukristaa, nälkä itkut. En noudata mitään rytmiä orjallisesti, mutta vaipan vaihdon yhteydessä pissatan lavuaarille. Samoin nostan pyllyttelemässä olevan, nitkuavan lapsen lavuaarille tai helle päivänä puskaan. Lisäksi lähden vaihtamaan vaippaa aikaisemmin jos tunnistan pissitys itkun. Joskus altaaseen tulee kakkakin, sehän passaa. Tuntuu, että meille on vauvan kanssa tullu tästä yhteinen juttu. Mieskin käyttää lavuaarilla välillä, eli on myönteinen tälle asialle. Muuten käytössäkestot ja tarvittaessa muovivaipat.

Toivon, että esim. Yövaippq on kuivempi pitempään, unet olisi paremmat. Että vaippojen määrä vähenisi, niin muovien kuin kestojen, vähemmän roskaa ja pyykkiä. Aikaa tähän ei mee paljoa, vähän aikaa ja piss piss ääntä. Katotaan mitä hyötyjä löydän puolen vuiden tai vuoden päästä.

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-07-19 07:37:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-12-27 23:42:30
Viestit: 1532
Itsellä olisi tarkoitus käyttää omille harsovaippoja jotta ovat mahdollisimman epämukavat ja houkuttaa pysymään kuivana..
Nykyajan vaipat on niin inukykyisuä että muksu tuntee itsensä puhtaaksi ja kuivaksi eikä sitä niinkään huvita potalla istua..
Ja mahdollisimman paljon haluisin käyttää kestoja ihan vain rahaa säästääkseni.

Tuo potattaminen on aina ollut jotenkin itsestään selvyys, säännöllisin ajoin ihan vauvasta lähtien potalle. Ennemmin näen alussa kovan ns vaivan jotta päästään mahd nopeasti eroon vaipparallista.
Näin minä koirankin sisäsiistiksi opetin että aina syömisen, nukkumisen ja leikkimisen jälkeen ulos. Katsoin oikein kellosta aikaa että alkuun mentiin puolen tunnin välein ulos niin saatiin monet pissat ulos.
Kyllähän sitä luulis vauvankin kanssa oppivan milloin ylensä pissaa, ja ehkä just niistä kitisyistä yms.

Itse olen nähnyt kuinka hankalaa joskus lapsille on se potalle meno (tekevät tarpeet ennemmin vaippaan) jos ri ole ihan pienestä asti siihen totutettu. Toki jos on aistiherkkyyksiä tms. Mutta kyllä se pottailu on luonnollisempaa kun se on rutinootunut ja ollut siinä istuttavana ja katsottamana ihan pienestä lähtien.

Mutta ihan rahallisista syistä haluisin kestottaa edes osan vaipoista päivässä ja helpottaakseni omaa elämää tulevsisuudessa kerätä pissat/kakkat ihan alusta lähtien muualle kuin vaippaan. Haaveena ainakin.. :)

_________________
iherb koodi uusille asiakkaille OMU074 saat $5 alennuksen


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-07-21 12:27:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-07-08 22:35:22
Viestit: 3370
Mä en harrastanut esikoisen kanssa vessahätäviestintää, vaikka se kiinnostikin, mutta kestoilin alkuun ahkerasti ja sit vuoden ikäisenä siirryin kylläkin enemmän kertseihin. Oliskohan tyttö ollut noin 10 kk, kun aloin kalastella kakat pottaan.. ne oli niin helppo kalastaa, koska naamasta näkee ison hädän. :D Alkoikin siis tehdä jo suht aikaisin kaikki kakat pottaan, joka oli kyllä suuri helpotus vaippatouhuihin. On niin paljon miellyttävämpää siivota kakka potasta kuin lääriytyneenä vaipasta! Lopulta pottaan pissiminenkin alkoi 1 v 7 kk iässä ihan sattumalta, kun tyttö oli pylly paljaana ja potta sattui olemaan olkkarissa, niin istahtikin itse siihen pissalle. Tätä ennen pissat pottaan oli hyvin satunnaisia ja tuurilla napattuja. Jätettiin sit vaipat pois ja parissa päivässä - viikossa oli päiväkuiva eikä ole tehnyt sen housuun päivisin kertaakaan. Yövaippaa pidettiin kaksivuotiaaksi asti, vaikka senkin olisi voinut jo aikaisemmin jättää, mutta käytinpähän vaippavarastot pois.. ja nehän ei kuluneet kovin äkkiä, kun vaipat oli useimmiten kuivia ja pidin sitten samaa aina pari yötä. :D Nyt tyttö on 2 v 2 kk ja pääasiallisesti kuiva. Toki joskus öisin on saattanut vähän lirahtaa ja viimeksi tuli viime yönä pissat housuun, kun raukka parka on kipeänä nukkunut varmaankin sikeästi. Mielestäni tyttö alkoi "kakkakuivaksi" ja päiväkuivaksi melko varhain ja annan siitä kyllä kiitokseni kestoille ja varhaiselle, ahkeralle potattamiselle. Se työ todellakin kannattaa tehdä.

_________________
Pikkukarppi 05/12


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-07-30 08:20:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-01 15:14:16
Viestit: 1392
Paikkakunta: Porvoo
Meillä harrastettiin vvv:ää 2-3-kuisesta lähtien. Lapsi inhosi märkää vaippaa ja teki tarpeet paljon mieluummin lavuaariin. Puolivuotiaasta eteenpäin kaikki kakat tuli pottaan/pyttyyn ja pissatkin tuli useasti pottaan. Mutta reilun vuoden iässä alkoi silti kieltäytymään potasta, vaikka se kuin oli jo tuttu juttu. Eikä häntä enää inhota tehdä tarpeita sinne vaippaankaan, eikä myöskään häiritse litimärkä pöksy :roll: Yleensä ei halua edes vaippaa otettavan pois :roll: Ikää on nyt 1v10kk. On saanut olla ilman housuja nyt kesän, mutta lorottelee minne sattuu. Käy kyllä puskapissillä kun kehottaa, mutta omatoimisesti ei mene pissalle vessaan/puskaan. Välillä tuntuu, että hän itseasiassa tykkää siitä lattialle pissaamisesta, kun niin innoissaan kipittää hakemaan siivousvälineitä ja touhukkaasti siivoaa lirinsä. Paljon hauskempaa kuin vessanvetäminen :lol:
En kyllä vaihtaisi ensimmäisen vuoden vvv:tä pois, mutta meillä se ei harmillisesti edesauttanut mitenkään taaperon kuivaksioppimista :/
Uskon kuitenkin, että vessahätäviestitellään myös mahdollisen seuraavan tulokkaan kanssa. Ehkä jo paljon aikaisemmassa vaiheessa. Säästyy ainakin vaippapyykiltä :D

_________________
Poika 09/12, Tyttö 02/15

Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-08 19:18:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-12-11 12:15:13
Viestit: 254
Mä en vaan ikinä hoksannut sitä viestintää. Olin niin kokonaisvaltaisesti ulalla. Aloin kyllä nelikuisesta pissattamaan muualle kuin vaippaan (käytännössä ensin harson kanssa hoitopöydällä ja vähän päästä lavuaariin) mut en mä siltikään tunnistanut sitä. Vaihdoin kestovaippaa tosi usein, ja meidän vaipat ei pääsääntösesti olleet kuivapintaisia.

Yökuiva lapsi oli meillä tosi nuorena jo, hampaiden puhkeamisia lukuunottamatta. Hampaita tehdessä asui tissillä perhepedissä kaikki yöt, ja pissasi yöllä vaippaan, muina aikoina osasi odottaa aamulla vähän aikaa, että saatiin vaippa pois.

Lapsi oppi istumaan vasta hieman yli vuosikkaana, joten potattaminen tuli vasta myöhemmin. Osasi kyllä kävellä tukea vasten, joten hillui sitten ympäri kämppää ilman vaippaa ja minä luutun kanssa perässä... Reilusti alle kaksivuotiaana osasi ilmoittaa vessahätänsä kyllä sitten ihan sanallisesti.

Vaikka lapsi oli jo aika pienestä lähes täysin kuiva, pidin sitä "turhaa" yövaippaa siihen saakka kunnes kaikki hampaat oli puhjenneet.

_________________
iHerbistä ensitilaajalle jopa 10$ alennus koodilla KAJ789


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-15 15:46:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
Hei nyt tarvitsisin uskonvahvistusta!
Nuorimmainen on nyt 1v10kk ja pissittämistä ja vaipattimuutta olen nyt omalla tavallani opetellut hänen kanssaan viime toukokuusta lähtien. Vika on minussa. En tunnista tämän villikon merkkejä ja nyt alan olla hermorauniona pissisohvien ja vaatteiden kanssa. Potta on tuvassa ja vessassa hän käy pöntöllä. Mulla ei ole ollut mitään rutiinia kun en halua pakottaa häntä pöntölle ettei ahistus iske vaan olen aina ohi mennessä koittanut käyttää kun itse käyn tai muuta lapset jne. Ulos olen laittanut usein vaipan nyt kylmänä aikana. Tämän viikon olen pitänyt nyt vain öisin ja nyt on kaikki paikat kusessa! Ha alan hermostua siitä jo niin etten voi enää edes pidätellä harmistustani, tänäänkin hän pissi kotiteatterin subbarin päälle :oops:
Kertikset on nyt käytössä ollut, kestovaipat oli imetysajan pääosin mut sit siirryin taas kertiksiin kun hän oli mahdoton ripulimaha imetyksen lopettamisen jälkeen. Ahistaa nuo kertiksetkin sen jätteen takia vaikka ollaan kyl niitä usein poltettu pihalla mut tiedätte kyllä mitä tarkoitan.
Mutta mitä tehdä nyt? Miten jatkaisin ettei aleta Ahistunaan itsekukin asian johdosta :?:

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-15 20:04:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Noin vanhalla on niin meno päällä, että tuskinpa siellä on suuremmin mitään merkkejä. Piteleekö alapäätään koskaan, pysähteleekö, piiloutuuko? Tää on nyt enemmän pottaharkkoja, koska vvv:hän aloitetaan jo vauvana.

Kokeilisin kuitenkin sitä kellottamista. Aluksi voisit ottaa käyttöön niin sanotusti varmat ajat eli aina herätysten jälkeen ja ruoan jälkeen (tarkkaile ensin kuinka kauan ruokailusta menee ennen kuin pissi tulee) ja jos kannat, niin kantovälineestä poisottamisen yhteydessä. Kun varmat ajat sujuu, niin voi yrittää ennen ja jälkeen ulkoilun sekä esim. joka 45min. Istutetaan potalle ja joko ei sanota mitään tai pyydetään pissaamaan/suhistellaan. Jos ei tule, niin saa oma-aloitteisesti poistua. Pottakammoiselle voi koittaa antaa jotain muuta kippoa ja jos on poika, niin voi ehkä tykätä tähdätä. Tai anna lorottaa seisaaltaan esim. suihkussa. Potta kannattaa tuoda leikkipaikan viereen ja antaa leikkiä tai lukea myös potalla istuessa. Yksi hyvä vaihtoehto on myös tehdä vessassakäynti mahdollisimman itsenäiseksi.

Oletko huomauttanut vääriin paikkoihin pissimisestä? Noin vanhan kuitenkin pitäisi ymmärtää sen verran puhetta. Ei tarvitse torua, mutta huomauttaa, että sänkyyn ei saa pissiä, jos sattuu näkemään lapsen itse teossa. Toimin näin 12kk vvv-vauvan kanssa ja meni ihan kerrasta jakeluun. Tai oletko yrittänyt saada häntä kertomaan hädästä? Empiiristen havaintojeni mukaan vvv-vauvat ilmoittavat sanallisesti vessahädästään ainakin ajoittain ennen 1,5v ikää.

Laita vaan vaipat tai harkkahousut tai ihan tavalliset (kirppari)housut, jos meinaa hermo mennä. Halkiohousutkin voisivat saada lapsen mieltämään, että jotain on päällä, eikä kannata lorottaa housuun. Kuivapintainen vaippa ei tietenkään edistä harjoittelua, mutta koska tässä varmaan menee jonkun aikaa, niin aluksi mieluummin vaipat kuin kärähtäneet hermot.

Ei sen vessaan juoksuttamisen tarvi olla painostavaa. Asennoidu itsekin niin, että käydään kokeilemassa ja jos ei tule, niin ei se mitään. Jos pisut tulee sitten heti vessasta poistumisen jälkeen, niin kaipa se lapsi (ja sinä) siitä jotain oppii ja seuraavalla kerralla osaa paremmin. Eli tarjotaan pyttyä, mutta ei vaadita asioimista. Ongelmia tulee lähinnä niissä tilanteissa, kun tietää, että pienokaisella on hätä, mutta hyviä leikkejä ei malta millään jättää kesken.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-16 02:23:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
Jess kiitos paljon vastauksestasi Jeanne c'Arb!
Illalla ilo oli suuri meillä kaikilla kun ulkona ollessa napero tuli sanomaan kakka ja sit siltä seisomalta juostiin sisälle vessaan ja pönttöön tuli kuin tulikin iso pissi! Yöksi laitoin vaipan mutta aamulla taas jatketaan treenejä , mutta päivisin yritän kuitenkin välttää niitä kertiksiä ainakin, sillä ne varmasti ovat niin imukykyisiä ja kuivia että ne ei ainakaan tunnu häiritsevän, mutta yleensä housuun pissiessään tulee sit valittamaan. Hän usein sanoo sen kakka, mutta sitten kun mennään istumaan niin ei hän malta siellä sit kuitenkaan olla niin pitkää että jotain tulisi vaan lorottaa sitten housuihin kun silmä välttää. Hänellä siis kuitenkin on oman käsitykseni mukaan jo jonkinlainen käsitys siitä että pissi tulee ja kykenee sitä pieniä aikoja pidättämään, nyt vain mun täytyisi saada ne tulemaan oikeaan paikkaan.
Kiitos vielä monista vinkeistä! :)

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-16 10:55:11 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Minusta tuntuu että meidänkin vauva osaa kyllä vessahätäviestiä, ja vaikeaham sitä kakkaähinää ois olla tunnistamattakaan kun se on pitkäkestoista. :lol:

Mie vaan en jaksa nousta ylös pissattaan tai kakattaan yhtään mihinkään, paitsi syötön jälkeen ehkä yhden tai kahden kakkaturauksen jälkeen yritän jäädä hoitopöydälle odottaan, että tulis vielä yks pissa tai kakka tai kummatkin siinä hoitopöydällä. Aika usein jo ihan vauvana oli märän vaipan kitinä, mutta sitten vaippa oli tyhjä ja ilman vaippaa tarpeet päästi siinä hoitopöydällä pyyhkeeseen tai harsoon tai ihan vaan siihen pöydälle...

Mie oon vaan niin poikki, että en kykene meidän yhden hoitajan huushollissa todellakaan siihen, että vvv:lisin sen kummemmin, joten sääli sinänsä menee hyvän vauvan viestit "hukkaan". Pissalle sais nousta jatkuvasti, ja kun poika itkee märkiä vaippoja HETI (kesto 5min), niin jos oon tarvinnu ite unosia, oon laittanu kuivan tuntosena pysyvän kertsin.

Seki on jännä että se märkä vaippa kiusaa vain toisinaan ja toisinaan kesto saa olla monta tuntia. :roll:

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-16 21:51:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Laita siihen imetyspisteen/sängyn viereen pyyheliina/vati ja pissata poika siihen. Vastasyntynyt pissaa todella usein eikä sitä tietenkään mitenkään voi jaksaa koko ajan kiikuttaa lavuaarille. Erilaisia pissatusasentoja esitellään varmaan netissäkin, mutta kirjallisuudessa: Diaper free! The gentle wisdom of natural infant hygiene. Näistä oppaista saa vaan aina sen käsityksen, että vvv on todella helppoa, eikä se nyt aina ihan mee niin kuin Strömsössä. Mutta kun löytää sen itselle sopivan tyylin, niin kyllä se vaipparumbaa helpottaa ja lyhentää.

Meillä kuivapintaiset kestovaipat toimi mahdollisesti jopa kertiksiä paremmin eli coolmax, fleece tai kuivaliina ja itsekään ei tiedä, onko vaippaan pissitty.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-17 06:31:15 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liittynyt: 2008-07-17 22:10:54
Viestit: 5168
Paikkakunta: Helsinki
Mulle on se jo röyhtäisemään nostaminen raskasta niin jopa fati tai pyyhe sängyn vieressä eikä ite sängyssä on haaste. Mutta hyvä vinkki heti kun voimistun!

Mulla on kaapissa coolmaxia ja leikkasin sitä kuivaliinaksi päälle. Palaset ei oo yhtä hyviä kun kokonaan kuivavuorattu pinta, mutta välillä hämää tarpeeksi. Fleeceä en muistanut mutta sitäkin on!

Tässä kun voimat palaa niin s- ja m-koon vaippoja meen kyllä ostaan kuivapintasina. Pitää myös purkaa muutama ostoimu irralleen, koska yhteen ommeltuna ne riittävän imukykyset on vaan liian paksuja pienikokoselle vauvalle.

_________________
Älä pilaa ruusunpunaista laalaa-ländiäni, koska se on asennekysymys.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-20 10:20:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
Uskomatonta mutta nyt tämä meidän jukuripää on ollut viikonlopun yli päiväkuiva, poislukien osa päiväunista ja yövaipassa on pissiä mut siitä viis sillä päivät ovat menneet paremmin kuin hyvin!
Kyllä kannatti avautua ja pyytää vinkkejä, pääsin pois huonoista rutiineista jotka ei edes toimineet. Vapaakasvatus ei tässäkään asiassa toiminu meillä :mrgreen:

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-10-20 21:08:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
:smt023


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)