Els kirjoitti:
"Nyt vanhempana kävin uimassa vuosien ajan sitkeästi kerran viikossa, kun kerran kaikki vannoivat urheilun terveellisyyteen. Arvaa miksi lopetin?
1. Kloori kuivatti ihon silkkipaperiksi, vaikka olisin hypännyt voidepurkkiin uinnin jälkeen ja vaikka uintipaikaksi valittiin aina ne otsonipuhdistetut, vähiten klooratut vedet. Järvet jäivät, koska kerran kastauduttuani vain kutisin, ties mistä luonnon pölyistä ... merestä puhumattakaan.
2. Kävimme uimassa muistaakseni sunnuntaisin, alkuiltapäivästä. Lopun iltapäivää nukuin. Vaikka olisi ollut muutakin tekemistä ...
Nyt voin uida, pyöräillä, kävellä ja todennäköisesti käydä salillakin, mutten edellenkään ole erikoisen innostunut urheilija. Hyötyliikun hiukan, mm. siksi että työmatka sujuu yhtä nopeasti autolla kuin pyörällä. Miksen sitten halua? Koska voin hyvin jo näin. Ihoni parantui oireettomaksi ruokavaliolla, ei liikunnalla. Siitepölyoireet katosivat ruokavaliolla, ei liikunnalla. Painoni palautui normaaliksi ruokavaliolla, ei liikunnalla. Unentarpeeni väheni pari tuntia ruokavaliolla - jos lisäksi voin jättää sen tunnin lenkin väliin, minulla on kolme ylimääräistä tuntia päivässä tehdä juuri sitä mitä haluan."
-
Jepjep, nuin pahoja oireita uimisesta minulla ei ole ollut, mutta hiukset värjääntyivät aikoinaan vihreiksi josta parturini jotain silloin jäkätti. Samoin ihon kuivuminen. Eikö kloori enää tartu vai mitä on kuin ei enää vaivaa?
Kuitenkin pointtini olisi seuraava: ollessani kunnolla ylipainoinen ei liikunta maistunut, olin liian väsy koko ajan. Alakarppauksella sain painoa alas, ja vireystaso nousi. Nuo Elsinkin mainitsemat 2-3i h/vrk "uutta" valveillaoloaikaa voi käyttää seuraavastikin eli itse aloin käymään aamulla uimassa ja illalla salilla.
On tosin vaikea sanoa, mikä olisi kunto nyt pelkällä alakarppauksella ilman uimassa/salillakäyntiä, tuskin niin hyvä kuin nyt.
Notta kaikki vaikuttaa kaikkeen, en tiedä olisinko saanut itsestäni irti urheiluharrastusta jos ei olisi alkanut herätä tämän ruokavalion myötä aamuisin jo klo 5.30