karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 02:49:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 617 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-15 14:03:34 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

-walhalla- kirjoitti:
...yli 50km niin pitäs olla pehmeempi penkki ettei tuu hiertymiä.

Kunnolliset pyöräilyhousut, niin ongelma hoituu paremmin kuin vaihtamalla satulaa pehmeämmäksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-15 15:50:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Usein kova satula onmukavempi kuin pehmeä. Geelisatulat hiertävät pitkillä matkoilla.
Kova ja kapea satula ja kunnon ajohousut, niin rullaaminen maistuu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-15 18:28:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lapset tietävät minkä aikuiset unohtavat: Pyöräily onnistuu ihan ilman mitään käsikirjoja ja useimmiten vielä vanhalla ruostuneella romulla ja silti on hauskaa.

Kun liikutaan karppiliikunnan puitteissa eikä pyritä ammattilaiseksi, pieni kärsimys on pakko hyväksyä. Se karaisee kestämään kovaa todellisuutta, esimerkiksi Herttoniemessä väli Lidl-Kulosaari on ilmeisesti saanut vaikutteita esteratsastuksesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-15 20:59:27 
Poissa
sintti
sintti

Einomies kirjoitti:
-walhalla- kirjoitti:
...yli 50km niin pitäs olla pehmeempi penkki ettei tuu hiertymiä.

Kunnolliset pyöräilyhousut, niin ongelma hoituu paremmin kuin vaihtamalla satulaa pehmeämmäksi.

juu mul on semmoset sortsit mis pehmusteet pakaroitten kohal..
toimii hyvin verkkahousujen alla..

XTC ENERGY DRINK - PURE ENERGY

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-16 08:10:32 
Poissa
Karpihko
Karpihko

kattoks kukaan elixiriä eilen? Siinä Samuli Vasala opasti jotain kaveria pyöräileen. hartiat oli jo alhaalla ja rentoina, mutta nilkat liian jäykkinä. Nilkoissa piti olla neljä eri asentoo, joiden nimet tietty jo unohdin (paino, nosto, työntö ja joku). Mutta pointtina oli, että nilkat liikuisi rennosti rullaten polkemisen aikana. Koitin tuota tänä aamuna ja totta, pyöräily oli helpompaa ja tuli mieleen, kuinka lapsena poljettiin tuhattaja sataa kouluun, silloin tuollaista asiaa ei näköjään tarvinnut telkusta kuulla. Eri lihakset teki töitä, kun nilkat eivät olleet jäykkinä. Kokeilkaas tai ainakin kiinnittäkää huomiota, pyötäiletkö niin, että nilkat on koko ajan samassa asennossa.

Viestin otsikko: pyöräily
ViestiLähetetty: 2006-05-16 09:54:58 
Poissa
sintti
sintti

Innostuneille vinkiksi:
http://www.fillari-lehti.fi -foorumi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-16 10:51:21 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Jenni84 kirjoitti:
Punapää kirjoitti:
Kyllä pari tuhatta kilsaa on suurimmalle osalle pyöräilijäitä tosi paljon! Ei tässäkään sakissa montaa ole joka tuon yli vuodessa polkisi....

Ihmisten ajokilometrien määrää en lähde kommentoimaan. Mutta polkupyörälle tuo ainakin on vähän.

Einomies: No niinpä sanoin. Ja seison edelleen sanojeni takana.

No ootte te sitten kovia polkemaan. Kyl mulle on saavutus jos mä kesässä poljen reilun 500 kilsaa, en olis uskonut että on näin yleistä että monet polkee kesät talvet ja vuodessa keposesti yli 2000 kilsaa!
Siihen saa nimittäin muutakin sotkea kuin työmatkansa tms... monta pitkää lenkkiä ja usein.
Mitä tässä monet kertoo polkevansa, niistä matkoista ei hetkessä tule paria tonnia, mutta kaipa ne sit polkee sellaista mitä eivät täällä kerro.
Minun silmääni on matkoissa pistänyt ainoastaan tuo Pienetär kilometreillään, joka on nyt kovasti asiaa vihkiintynyt, muilta en ole moisia kilsoja silmiini hokannut...
Hyviä matkoja kaikille polkijoille!

Mulle riittää hyvin tuo polkupyörätukusta tilattu pari vuotta vanha "city maasturi" joka muutaman satasen silloin maksoi. Joskus mulla oli kallis ja hieno Crecent, joka sitt pöllittiin kahteenkin kertaan, toisella ei enää löytynyt, siitä lähtien mulle on kelvannut halvempikin pyörä, mukavampi ostaa vaikka useimmin uusi...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-16 13:31:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Punapää kirjoitti:
Minun silmääni on matkoissa pistänyt ainoastaan tuo Pienetär kilometreillään, joka on nyt kovasti asiaa vihkiintynyt, muilta en ole moisia kilsoja silmiini hokannut...

1500 km tänä vuonna täynnä.
Minulla oli tässä kahdeksan vuoden tauko polkemisessa Yhdysvalloista palattuani. Kaliforniassa minulla oli Huffyn halpismaasturi, mutta siellä polkeminen oli perin vaivalloista. Ei se johtunut pyörästä niinkään kuin Kaliforniasta.
Sitä ennen Suomessa poljin aika tehokkaasti välin Karttula-Tuupovaara.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-16 15:52:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Punapää kirjoitti:
Siihen saa nimittäin muutakin sotkea kuin työmatkansa tms... monta pitkää lenkkiä ja usein.

Laskinpa huvikseni, paljonko kilometrejä kertyy pelkästä työmatkapyöräilystä. Päivässä matka töihin edestakaisin noin 25 kilometriä, se joka arkipäivä 5 päivänä viikossa vähintään 8 kuukautta vuodessa. Se tekee jo pyöreästi 4000 kilometriä! Muu ajo fillarilla onkin sitten lyhyitä kauppareissuja tai vastaavia eli kyllä ilman sen pidempiä fillarilenkkejäkin noita kilometrejä tuntuu kertyvän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-16 21:35:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nimenomaan, kilsat kertyvät sutjakasti, suorastaan huomaamatta :D

Laskekaapa huviksenne ja yllättykää ;) Omatkin 1000 - 2000 km vuodessa tulee ihan hyötyliikunnasta, en siis käytä julkisia ollenkaan kesäkuukausina. Muutamasta kännikaatumisesta viisastuneena opettelin nää dokausreissut sittemmin hoitamaan muita teitä kuin fillaroiden :roll: Mut en kyllä minään sunnuntaipäivänä lähde huvikseni suhaamaan minnekään, kyllä sitä saa kiertää kampee ihan riittävästi ilmankin :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-16 21:46:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos puhutaan ajosta joka tuo alle 2000km/vuosi, silloin sen pyörän todellakin voi etsiä sieltä ojien pohjilta. Tai no, onhan sekin jo 5.5km/päivä joten pientä laatua odottaisin siihenkin. Mutta se on oma valinta.

Se mitä olen itse kommenteillani ajanut takaa on se, että jos haluaa toimivan pyörän joka kestää useita vuosia se sillon maksaa yksinkertaisimmillaan yli tonnin. Hyvä ohjesääntö on se, että etujousesta 500EUR lisää ja takajousituksesta toinen 500EUR lisää.

Tonni on vielä sellainen summa, että pyörää kasatessa on jouduttu tinkimään merkittävän paljon. Jos hinta nostetaan 1500 euroon niin ainakin maantiepyörien osalta silloin saadaan pyörä, jolla ei enää kisoissa häviötä voida pistää pyörän syyksi. Silloin pyörä on jo täysin toimiva, mutta painava ja kestävyys ei ole se mitä sen kuuluisi olla. Tässä ei kannata takertua siihen, ettei aja kisaa. Se ei muuta mitään. Harrastelijan hyvällä pyörällä voidaan voittaa ihan mikä kisa tahansa.

Jos haluaa eniten hintalaatusuhdetta eli vastinetta rahoilleen, se on hintaluokka 1500-2500 euroa. Silloin pyörissä ei ole mitään vikaa, mutta ei myöskään mitään hienoa. Siitä ylöspäin pyörät paranevat vielä reilusti, mutta eivät enää hinnan suhteessa. 3000-4000 euron pyörällä voisi ajaa jo kuka tahansa ammattilainen tyytyväisenä. Erittäin moni harrastelija ajaa tätä kalliimmalla pyörällä eikä syyttä.

Nämä hinnat siis maantie- tai etujousitetulle maastopyörälle. Täysjoustopyörät ovat noin 500 euroa kalliimpia.

Silti hintaa tärkeämpi asia on oikean kokoinen runko ja oikea ajoasento. Näitä ei saa rahalla. Joko tiedät itse millilleen jokaisen osan koon tai luotat kauppiaaseen. Jälkimmäinen vaatii melkoisen alan tuntemuksen, että tietää kauppiaan, joka aiheesta tietää yhtään mitään. Rullaluistinkauppiaalta ei osteta pyörää. Aivan samoin kuin pesukonekauppiaalta ei osteta milloinkaan stereoita. Tai voit ostaa, jos todellakin tiedät, että itse tiedät kaiken tarpeellisen aiheesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 07:26:31 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Kaapo kirjoitti:
Jos puhutaan ajosta joka tuo alle 2000km/vuosi, silloin sen pyörän todellakin voi etsiä sieltä ojien pohjilta.

Voitko kertoa sen ojan, josta ilmaiseksi saa vaikka 900 euron fillareita, niin tulen noutamaan.

Kaapo kirjoitti:
Se mitä olen itse kommenteillani ajanut takaa on se, että jos haluaa toimivan pyörän joka kestää useita vuosia se sillon maksaa yksinkertaisimmillaan yli tonnin.

Ja vitut maksaa. :)

Kaapo kirjoitti:
Jos hinta nostetaan 1500 euroon niin ainakin maantiepyörien osalta silloin saadaan pyörä, jolla ei enää kisoissa häviötä voida pistää pyörän syyksi.

Jos kuitenkin pidettäisi kisapyörät irti tästä ketjusta, harrastus ja kilpailu kun ovat kuitenkin täysin eri asioita. Totta kai kisapyörät maksavatkin älyttömästi, mutta et silti voi sanoa etteikö tonnilla saa helvetin hyvää pyörää normaaliin harrastekäyttöön. Vai sanotko autoistakin, että saadakseen hyvän auton, pitää siihen uhrata miljoonia euroja koska formulat ja WRC-ralliautotkin maksavat niin paljon?

Kaapo kirjoitti:
Silti hintaa tärkeämpi asia on oikean kokoinen runko ja oikea ajoasento. Näitä ei saa rahalla.

Totta kai saa nimenomaan rahalla. Kun lyöt tarpeeksi tauhkaa fillarinvalmistajalle, hän tekee sinulle juuri sen kokoisen fillarin minkä haluat ja sellaisella ajoasennolla, joka vaan on fyysisesti mahdollinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 07:49:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja noissa osissakin tahtoo olla että keskihintainen on lujempi kuin halpa tai kallis. Halvat ovat usein huonoja, ja kalliit ovat niin kevennettyjä että alkaa tulla lujuusopilliset rajat vastaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 09:49:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:
Se mitä olen itse kommenteillani ajanut takaa on se, että jos haluaa toimivan pyörän joka kestää useita vuosia se sillon maksaa yksinkertaisimmillaan yli tonnin.

Ja vitut maksaa. :)

Onko sinulla, Kaapo, jotain sellaista erityistietoa jota esimerkiksi Tekniikan Maailman testiryhmällä numerossa 7/2006 ei ollut?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 10:14:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vähän off topiccina pohdintaa tekniikan, välineiden ja kunnon merkityksestä eri lajeissa.

Jos tavoitteena on pelkästään liikkuminen, niin välineillä ja oikeastaan tekniikallakaan ei ole mitään väliä (tietysti olettaen ettei tule vammoja).

Oma subjektiivinen arvio eri osa-alueiden vaikutuksesta lähinnä liikunnan nautittavuuteen menee jotenkin näin:

1 = ei merkittävä 2 = merkittävä 3 = erittäin merkittävä

järjestyksessä:
tekniikka
välineet
kunto

hiihto 3 3 3
uinti 3 1 2
pyöräily 2 2 1
juoksu 1 1 2
vesijuoksu 1 1 1
kävely 1 1 1

Hiihdossa ja uinnissa tekniikan merkitys suurin. Tosin hiihdossa keli vaikuttaa ratkaisevasti. "Lentokelillä" millä tahansa laudoilla voi kokea vauhdin hurmaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 10:15:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heh, joo, tahtoisin kanssa eritä tässä mielipiteessä... Se vuonna -91 ostettu Crescent on siis edelleenkin käyttökelpoinen... En edes uskalla arvata, montako tuhatta mailia sillä on sotkettu, eikä varmaan tuolloin neukkuvuosina maksanutkaan edes markoissa monta tonnia :roll: Sepä se vaan kävi mulle liian pieneks (ihan tosi, ettei 9 -vuotiaalle ostettu pyörä enää passaa? :shock:)

Oon ajanu sillä alamäkeen lyhtypylvääseenkin eikä ees tullu lommoa. En tosin kehtaa edes miettiä, millaista jälkeä tulis yli tonnin hifipyörällä.

Muokatel: Kyllä mun mielestä juoksussa ja kävelyssä on tekniikalla aika paljon väliä, joskin tuskin ihan niin paljon kun vaikka hiihdossa. Juoksussa pistäisin välineiden piikkiinkin lisää pojoja, jos ainoa väline on kengät niin niiden paree olla hyvät =)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 10:26:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kertoisiko joku mitä eroa on harrastelu- ja kisapyörällä? Minun mielestä niissä ei pitäisi olla mitään eroa. Ihan samaan asiaan ne ovat tarkoitettu. Ja nyt en tarkoita erolla vaikka vain lokasuojia tai niiden puuttumista.

Jos joku haluaa harrastaa huonoilla välineillä, itse siitä kärsii. Harrastus pitäisi olla kivaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 10:38:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaapo hyvä, ikinä en ole pyöräillessä kärsinyt, vaikka halpoja pyöriä olenkin ainoastaan omistanut... Mutta kiitos huolenpidosta!

Tässä jutussa taitaa korvien väli painaa enemmän kun se, mitä siellä poljinten välissä on ;) Asenteen korjaaminen tosin on vaikeampaa monesti kuin uuden pyörän osto =)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 10:46:01 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos polkee enemmän vuositasolla, niin kyllähän pyörän laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Pyörän hinnannousu kuitenkin lienee suoraan verrannollinen pyörän painoon ja ennen kaikkea liikkuvien osien laatuun. Jos ja kun enemmän polkee ja jos niitä vaihteita osaa/viitsii käyttää, niin esim. vaihtajien laadulla on merkitystä. En nyt tiedä voiko sitä hintarajaa noin karkeasti 1000€ vetään, mutta kyllähän pyörissäkin hinta on verrainnollista pyörän käyttöikään ja käyttömukavuuteen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-17 10:56:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

C1RCA kirjoitti:
kyllähän pyörissäkin hinta on verrainnollista pyörän käyttöikään ja käyttömukavuuteen.

Jos joku ruostuva Crescent kesämökin huussin takaa on kestänyt 1950-luvulta niin että sitä voi vielä karppiliikunnassa käyttää, niin kun minulla ei perillisiä kuitenkaan ole ja karppauksesta huolimatta arvelen etten 50 vuoden päästä paljoa enää pyöräile, niin perikunnalleko minä sitä kallista pyörää olen ostamassa?

Yhden tonnin hintaisen pyörän hinnalla saa viisi Insera Canyonia jotka jos vaikka kestäisivät "vain" 10 vuotta, riittäisivät loppuiäkseni.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 617 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00