Itse olen kävellyt/juossut paljain jaloin n. 4 vuotta ja en aio palata enää lenkkareiden käyttöön. Minulla ei ole taustaa selkäkivuista tai muistakaan vaivoista, mutta lähinnä kiinnosti kyky olla riippumaton ylimääräisistä välineistä niinkin yksinkertaisessa toiminnossa kuin juoksemisessa.
Alku oli aika kivuliasta, koska jokainen kivi ja oksa sattui jalanpohjaan ja vaikutus moninkertaistui märällä ja kylmällä säällä. Sitkeän totuttautumisen jälkeen jalat ovat menettäneet yliherkkyytensä ja varpaat sekä nilkat ovat vahvistuneet vaatimustasoon.
Hankin tänä vuonna Vibramin Five fingersit ja ne ovat olleet ihan hyvät, mutta eivät ne vastaa täysin paljain jaloin liikkumista. Ne poistavat aika paljon tuntumaa alustaan, mutta toisaalta mahdollistavat vaikeammassa maastossa juoksemisen turvallisemmin ja nopeammin.
Pisin lenkki paljain jaloin oli puolimaraton (ei virallinen tapahtuma) suunnilleen 1,5 tunnin aikana, sekalaisessa maastossa, eli asfalttia, pururataa ja pirun isoa sepeliä (kerran sattui todella pahasti jalanpohjaan).
Vesikelloista on kokemusta ainoastaan asfaltilla kulkemisesta ja sekin oli tulosta malttamattomuudesta (liian paljon liian aikaisin).
Suosittelen kulkemaan mahdollisimman erilaisilla alustoilla ja aloittamaan pehmeällä, varsinkin jos ei ole tottunut kulkemaan edes ohutpohjaisilla kengillä.
Kokemusta on myös Feelmaxeista, mutta en käyttäisi niitä ulkona juoksemiseen, sillä ne kuluvat suunnilleen kuukaudessa puhki, jos käy 3-4 kertaa viikossa lenkillä. Käytän uusia Feelmaxejani vain kuntosalilla

.
Positiivisia vaikutuksia tästä on ollut ainakin juoksutekniikan taloudellisuuteen, varpaiden vahvistumiseen ja kykyyn juosta ja liikkua ilman kenkiä. Suosittelen kokeilemaan ja omaksumaan ainakin jollain tasolla.