karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-15 00:34:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2011-08-24 08:15:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla on ollut heinäkuun alusta Vibramin tossut käytössä. Lenkkarit on aina aiheuttanut kipuja jalkapohjaan ja polvivamma on oireillut, selkä krampannut ym. Mulle sopi paljasjalkameno todella hyvin, totuttelin lyhyillä lenkeillä (vaikka en siis juokse enimmilläänkään kuin 5-10 kilometriä) ja nyt olen alkanut haaveilemaan pidemmistä lenkeistä joskus tulevaisuudessa.

ViestiLähetetty: 2012-04-12 12:51:10 
Poissa
voipallo
voipallo

Kesä on kohta. Pieni katsaus kenkiin:

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-04-12 14:42:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Onko se sitten enää paljasjalkajuoksua, kun suojataan noin paljon? Tai siis mä olen juossut vain fivefingerseillä ja ollut niihin oikein tyytyväinen. Enhän mä juokse kuin pururadalla enkä pitkää matkaa... mutta silti. Tyyppi Jussin videolla esitteli niitä vanhempia fivefingerseitä, mulla on ne nauhalliset ja taitavat olla vähän tukevammat kun noi vanhat. Ja parempi pohjakin niissä on - mun mielestäni eivät lipsuneet edes kallioilla viime kesänä.
Tarkoitus olisi lähteä viimeistään viikonloppuna testaamaan, mikä on juoksukunto talven jälkeen. Ainakin olen kahvakuulaillut, joten ehkä keskikeho on paremmassa kunnossa kuin viime syksynä :)

ViestiLähetetty: 2012-05-01 17:41:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

poronnahkakengät eli nutukkaat tehdään useimmiten tilauksesta. Jotkut käsityöliikkeet saattavat pitää jonkun parin varastossa.

Parhaat talvikengät ikinä! Mukavat kävellä kun pohja on vain karvaa ja nahkaa. Huovutettu pohjallinen on mun kengissä, muuten ei tahdo kovilla pakkasilla tarjeta. Ja karvattomia ei taida saada, nahka kastuu läpi. Nehän on kuian pakkaskelin kengät. Pohjahan on tehty ompelemalla kaksi palaa yhteen niin että karvan kasvusuunta on eri. Ideana että jalan liikkeen mukaan astutaan aina vastakarvaan jolloin se kenkä ei ole liukas.

Nämähän maksaa arviolta 150-250e mutta on ne ihanat :)

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-05-01 20:53:26 
Poissa
sintti
sintti

itse olen juossut Feelmaxeilla, fivefingerseillä ja Sauconyn hattoreilla. Kaikilla on ollut pieniä ongelmia akillesjänteen ja nilkan kanssa. Nyt olen
juossut asfaltilla paljain jaloin ja tuntuu aivan mahtavalta. Tosin matkat ei ole ainakaan vielä pitkiä n.5km. Suosittelen kokeilemaan.

ViestiLähetetty: 2012-06-20 14:54:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itsellä menossa jo kolmannet Vibramit kohta tilaukseen. Ensimmäiset hankinnat oli mustat miesten koon 42 Speedit, joista vahingossa tilasin turhan ison koon kun fiksuna tyttönä ajattelin että pitäähän sinne sukat mahtua väliin... Eli vapaa-ajan kengiksi menivät lähinnä, ei niillä paljon juoksemista voinut ajatella kun joka toisella askeleella varpaat luiskahtivat koloistaan pois :lol:

Toinen parini oli naisten koon 40 Jaya LR, jotka hommasin kesäkengiksi - vähän kuin ballerinat joissa on varpaat :D Kenkien hiekanvaalea väri on parikin kertaa saanut ihmiset luulemaan kävelenkö tosissani ihan paljain jaloin kaupungilla. Talvella olen Jayoja käyttänyt mm. salilla ja joogassa, sillä ne eivät sivujenkaan mukaan sovellu kuin "Fitness / Travelling / After Sport" mutta ihan tavallisina kävelykenkinä olen niitä itse käyttänyt. Täytyy vaan pestä suht usein sillä vaaleaan kankaaseen tulee tahroja suht herkästi.

Nyt tekisi mieleni tilata siis Spyridon LS -pari. Kävin sovittamassa naisten mallia mutta lesti oli aivan liian kapea. Muilla kokemuksia tästä mallista? Lienee melko uusi, taisi tulla markkinoillekin vasta maaliskuussa. Sivuston mukaan soveltuu juoksemiseen ja "light trekking", miten sekin sitten määritellään?

On ne komeat.... [-o<

Kuva

Kuva
Ruokapäiväkirja
Ajatuksia muustakin kuin ruuasta

"Jos on eri mieltä, ei se automaattisesti tarkoita että olisi väärässä."

ViestiLähetetty: 2012-06-20 15:03:41 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Miten noita varvastossuja sovitetaan? Paljain varpainko? (Epähygieenistä...) Entä hankaako ne varvasosat? Harkinnassa on. Tykkään juoksusta, ja kaiken uuden kokeileminen on hauskaa.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-06-20 15:06:53 
Poissa
voipallo
voipallo

Mulla on nämä: Kuva ja läpsyttelen ne jalassa säännöllisesti. Varmaankin aikalailla samanlaiset käytössä kuin kuvassasi olevat. Todella mukavat varpikkaat.

Ja ekat varpikkaani:

Liitteet:
varpikas4.jpg
varpikas4.jpg [ 86.19 KiB | Katsottu 4230 kertaa ]

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-06-21 06:09:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
Miten noita varvastossuja sovitetaan? Paljain varpainko? (Epähygieenistä...) Entä hankaako ne varvasosat? Harkinnassa on. Tykkään juoksusta, ja kaiken uuden kokeileminen on hauskaa.

Voi sinne varvassukatkin pistää väliin, mutta sitten saattaa tulla ostettua väärä koko (liian väljä). Jos epähygieenisyys pelottaa voi jalat nopeasti pyyhkäistä vaikka puhdistuspyyhkeellä (Savett tms) ennen sovittelua ;) Ei hankaa varvasosat ainakaan itsellä - voisin kuvitella että sitten hankaisi jos ostaa liian pienet, mutta siitä ei liene vaaraa kun liian pientä kenkää ei saa vedettyä jalkaan :D Noissa ei siis ole tarkoitus jättää mitään väljää vaan pitää istua jalkoihin niinkuin hanskat. Jos sattuu tosin kuulumaan siihen joukkoon jolla muut varpaat ovat isovarvasta pidempiä niin voi tulla istuvuusongelmia.

Kuva
Ruokapäiväkirja
Ajatuksia muustakin kuin ruuasta

"Jos on eri mieltä, ei se automaattisesti tarkoita että olisi väärässä."

ViestiLähetetty: 2012-06-21 08:59:44 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tarkoitin epähygienisyydellä sitä, että ties kuinka monta törkyvarvasta on sovittanut niitä ennen minun puhtoisia varpuleita! Ja mietin, että pakko kai ne on sovittaa ilman, ettei tule väärä koko. (Aika monella on athlet's foot, enkä todellakaan halua sitä). No, jos yrittäis huomaamatta pyyhkäistä varpaansa sovituksen jälkeen, jos sillä välttyisi pöpöiltä. :D

ViestiLähetetty: 2012-06-21 09:55:20 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mun varpikkaat!

Liitteet:
retkue.jpg
retkue.jpg [ 195.03 KiB | Katsottu 4628 kertaa ]

ViestiLähetetty: 2012-07-01 22:39:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itse juoksen reebookin tossuilla. Ovat alunperin tarkoitettu sisäliikuntaan , muutaman millin pohja ja taipuvat joka suuntaan. Keskellä jalkapohjaa on vain hyvin ohut kaistale pohjaa. Aivan mahtavat juosta, eikä kipeydy jalat. Jahka joskus rahkeet riittää, ostan FF:t samantein :D

Ja noista hyttysistä 8)
Juoksen itse paljon tuusulassa metsätiellä joka sijaitsee suoalueella. Hyttysten määrä täällä on taattu, ilma sakeana. Onko parempaa kirittäjää kuin hyttysparvi :wink: 5 sekunnin hidastus ja olet syöty, mutta jos jalka nousee tasasen tahtiin saa olla rauhassa :twisted:

Paino 6.3.2012
70.0 kg

10.10.12
65kg

1.7.13
60kg

ViestiLähetetty: 2012-07-01 23:06:54 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Tuo suoalueella juokseminen on jo aika extremeurheilua, tehilla. :lol:

ViestiLähetetty: 2012-07-02 09:05:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Missä liikkeissä myydään varpikkaita pääkaupunkiseudulla?

ViestiLähetetty: 2012-07-02 09:33:47 
Poissa
voipallo
voipallo

tehilla kirjoitti:
5 sekunnin hidastus ja olet syöty, mutta jos jalka nousee tasasen tahtiin saa olla rauhassa :twisted:

Sama toisinpäin, lenkillä voi syödä nopeasti hyttysaterian.

suopursu kirjoitti:

Konalassa Varuste.netin myymälässä on ainakin, muistaakseni myös Stockmanilla. Yhdet ostin Kampista 4 runnersilta. Retkeilytarvikkeita myyvissä liikkeissä niitä lienee jokaisessa.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-07-02 09:50:57 
Poissa
voipallo
voipallo

hoover kirjoitti:
Mun varpikkaat!

Sievät ovat :D

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-07-02 13:09:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hyttysprotskua 8) Vois olla vähän kyllä tahmasta yrittää nieleskellä isompaa määrää kerralla...

En mä sentäs siellä suolla juokse, ihan vain metsäpolulla joka siellä menee seassa :mrgreen:

muoks.ehkä sitten kun kunto alkaa olla kohillaan siihen hommaan....

Paino 6.3.2012
70.0 kg

10.10.12
65kg

1.7.13
60kg

ViestiLähetetty: 2012-07-02 13:44:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
tehilla kirjoitti:
5 sekunnin hidastus ja olet syöty, mutta jos jalka nousee tasasen tahtiin saa olla rauhassa :twisted:

Sama toisinpäin, lenkillä voi syödä nopeasti hyttysaterian.

suopursu kirjoitti:

Konalassa Varuste.netin myymälässä on ainakin, muistaakseni myös Stockmanilla. Yhdet ostin Kampista 4 runnersilta. Retkeilytarvikkeita myyvissä liikkeissä niitä lienee jokaisessa.

Kiittelee Jussia!

ViestiLähetetty: 2012-07-02 13:52:10 
Poissa
voipallo
voipallo

tehilla kirjoitti:
Hyttysprotskua 8) Vois olla vähän kyllä tahmasta yrittää nieleskellä isompaa määrää kerralla..

Juoksen Seurasaarta ympäri rantoja pitkin. Polulla on pari paikkaa jossa pienet hyttyset pyörivät pilvinä ympyrää, pientä liha-ateriaa ei voi välttää vaikka haluaisikin :)

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2012-09-06 16:40:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itse olen kävellyt/juossut paljain jaloin n. 4 vuotta ja en aio palata enää lenkkareiden käyttöön. Minulla ei ole taustaa selkäkivuista tai muistakaan vaivoista, mutta lähinnä kiinnosti kyky olla riippumaton ylimääräisistä välineistä niinkin yksinkertaisessa toiminnossa kuin juoksemisessa.

Alku oli aika kivuliasta, koska jokainen kivi ja oksa sattui jalanpohjaan ja vaikutus moninkertaistui märällä ja kylmällä säällä. Sitkeän totuttautumisen jälkeen jalat ovat menettäneet yliherkkyytensä ja varpaat sekä nilkat ovat vahvistuneet vaatimustasoon.

Hankin tänä vuonna Vibramin Five fingersit ja ne ovat olleet ihan hyvät, mutta eivät ne vastaa täysin paljain jaloin liikkumista. Ne poistavat aika paljon tuntumaa alustaan, mutta toisaalta mahdollistavat vaikeammassa maastossa juoksemisen turvallisemmin ja nopeammin.

Pisin lenkki paljain jaloin oli puolimaraton (ei virallinen tapahtuma) suunnilleen 1,5 tunnin aikana, sekalaisessa maastossa, eli asfalttia, pururataa ja pirun isoa sepeliä (kerran sattui todella pahasti jalanpohjaan).

Vesikelloista on kokemusta ainoastaan asfaltilla kulkemisesta ja sekin oli tulosta malttamattomuudesta (liian paljon liian aikaisin).

Suosittelen kulkemaan mahdollisimman erilaisilla alustoilla ja aloittamaan pehmeällä, varsinkin jos ei ole tottunut kulkemaan edes ohutpohjaisilla kengillä.

Kokemusta on myös Feelmaxeista, mutta en käyttäisi niitä ulkona juoksemiseen, sillä ne kuluvat suunnilleen kuukaudessa puhki, jos käy 3-4 kertaa viikossa lenkillä. Käytän uusia Feelmaxejani vain kuntosalilla :).

Positiivisia vaikutuksia tästä on ollut ainakin juoksutekniikan taloudellisuuteen, varpaiden vahvistumiseen ja kykyyn juosta ja liikkua ilman kenkiä. Suosittelen kokeilemaan ja omaksumaan ainakin jollain tasolla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00