Koitan nyt kuvailla mahdollisimman rehellisesti dilemmaani, siinä toivossa että joku osaisi antaa hyviä neuvoja. Googlea olen jo yrittänyt, mutta kaikenmoisten ohjeiden joukosta on vaikea löytää omaan tilanteeseen sopivia. Varoitan jo etukäteen, että tästä tulee pitkä juttu.
Olen nainen, 50v. Aloitin ketogeenisen viikko sitten, toiveena laihtua ja kohottaa energiatasoa. BMI on tällä hetkellä juuri ja juuri merkittävän ylipainon puolella. Rasvaa siis on poltettavaksi, mutta kehtaan väittää etten ole ihan täyslöllö, lihasmassaakin on aika paljon. Aikaisempaan kokemukseen perustuen en edes tavoittele normaalia BMI:tä, vaan tavoitepainoni on sellainen jossa BMI on noin 26 ja koen olevani melko timmissä kunnossa,uskokaa tai älkää. Eli noin 10kg rasvaa (toivottavasti) olisi poltettavana. Viimeksi olin tässä painossa kymmenen vuotta sitten ja olo oli hyvä.
Paino on noussut vuosien mittaan, johtuen uskoakseni stressistä, vähäunisuudesta, tunnesyömisestä, sekä hormonaalisista ongelmista (kilpirauhanen, estrogeeni). Olen jo ottanut askeleita parantaakseni kaikkia näitä vaikuttajia.
Olen karpannut/ketoillut aiemminkin, vuosia sitten, mutta en kestänyt kauempaa kuin 4-5viikkoa. Näläntunne lähti ja laihduin, mutta minkäänlaiseen liikuntaan jossa pulssi kohosi en oikeastaan pystynyt, happi alkoi heti loppua. Lopetin siinä kohtaa kun yöunet alkoivat kärsiä, ja koin liikuntakyvyn tärkeämpänä kuin kilojen pudotuksen. Aivan villisti en ole vetänyt pullaa ja pastaa ennen tätä uutta ketogeenistäkään, hh 70-150g useimmiten. Nyt halusin kuitenkin yrittää uudestaan, koska en tunnu saavan kiloja pois millään muulla konstilla, ja koen että ylipaino alkaa jo vaikuttaa terveyteeni ja jaksamiseeni. Muut laihdutusyritykset kestävät yleensä 4-5 päivää, jonka jälkeen ahmin jääkaapin/lähipizzerian tyhjäksi.
Viikko ketogeenistä siis takana, hh 20-35g (hh 5-10%, p 20-25%, r 65-75%) näläntunne hyvin kurissa, vaikka olo muuten onkin todella väsähtänyt ja hiukan huippaa kun nousen ylös. Lasken kaloreita ja pidän melko suurta vajetta (500-1000kcal), mutta nälkä ei siis vaivaa kuitenkaan. Kcal päivässä noin 1300-1700, kulutus kellon ja kokemuksen mukaan 2200-2600, liikunnan määrästä riippuen. Tämän viikon aikana en ole jaksanut käydä salilla, yleensä käyn kaksi kertaa viikossa. Kävelen koiran kanssa n. 45-90 min päivässä, rauhallista menoa.
Ja nyt vihdoin itse asiaan. Kuuden viikon päästä alkaa loma ja olen lähdössä ns. aktiivilomalle, eli kaksi viikkoa joiden aikana useimpina päivinä mennään vuoristossa pidempiä matkoja rinkan kanssa tai ilman. Lepopäiviäkin on tosin suunniteltu 1-2 viikkoon. Mieluusti pudottaisin muutamia kiloja ennen reissua (haaveena -4-5kg), jotta meno vuorilla olisi hiukan kevyempää. Mutta jos ennen reissua en jaksakaan muuta kuin hissutella rauhallisia kävelyjä koiran kanssa, niin johan ehtii kunto romahtaa ennen reissua ja pelkään, etten jaksakaan pysyä mukana loman koittaessa. Ja sitten mietyttää ruokavalio itse lomalla, ehdinkö muuttua niin rasvapolttoiseksi, että jaksan vaeltaa ja kivuta vuorille ilman hiilareita, vai pitäisikö loman ajaksi palata normisyömiseen?
1. Onko koko yhtälö epärealistinen, että samanaikaisesti laihdun ketoillen melko suurella vajeella ja ylläpidän/mieluusti kohotan kuntoa ennen lomaa? Kuusi viikkoa aikaa. Olen ajatellut, että jos vielä viikon antaisin itselleni aikaa tottua ketogeeniseen, sen jälkeen haaveena palata salille, ainakin kerta viikko, ja lisäksi tehdä 2 reipasta pidempää lenkkiä mäkisessä maastossa per viikko.
2. Mitä jos koko kuusi viikkoa ennen lomaa menee niin, että en juurikaan jaksa liikkua? Pitäisikö suosiolla vaan lykätä ketoilut loman jälkeiselle ajalle? Mutta sitten painan loman alkaessa edelleenkin yhtä paljon kuin raskaana oleva norsu…
3. Entä itse loman alkaessa? Yritänkö edes mennä ketoillen, vai lisäänkö suosiolla hiilareita normitasolle? Vai koitanko jotain muuta kikkailua, hiilareita aamuisin ja matkalla, protskua ja rasvaa illalla? Tuntuu että ns «targeted ketogenic diet» hommat ei ehkä toimi hyvin, jos päivämatkat kuitenkin ovat sellaista 5-7 tunnin luokkaa.
Kiitos jos jaksoit lukea loppuun