Se iän perusteella annettu maksimisykearvo on ihan vaan keskiarvo, ja jos vähänkin enemmän olet treenannut, liian matala.
Lisäksi, toisilla syketasot vaan ovat korkeammat, toisilla matalammat. Minulla on leposyke ollut parhaimmillaan 40 pinnassa, mutta maksimia en ole koskaan saanut lähellekään kahtasataa. Juuri tänään juttelin miespuolisen työtoverini kanssa, joka kertoi ettei hänen leposykkeensä ole koskaan laskenut alle 65:n, mutta nuoruusiällä ei tehnyt kovinkaan tiukkaa nostella sykettä 220:een. Hänellä oli myös huomattavasti korkeampi ruumiinlämpö - ja varmasti myös nopeampi aineenvaihduntakin. Kenties...

Ja laitoinhan minä aiemminkin juttua siitä papasta, joka juoksi 4 tuntia (maraton) pitäen sykettä koko ajan 170 yläpuolella. Iän mukaan (60+) se olisi ollut hänen maksimisykkeensä!! Minä taas olen ylpeä, kun pystyin sunnuntaina pitämään yli 175:ttä yllä kokonaiset 3,5 minuuttia!!! Mutta silloin olikin suorastaan moottorisaha jo kyljessä!
Jos sykemittarista haluaa ihan oikeat hyödyt, pitäisi ensin hakea testeillä ne omat sykerajat. Kai sykemittareissa nykyään sellaiset testitikin on - joissain malleissa...
Meikää vois sanoa ton syömisen osalta hirveeksi numerohifistelijäksi, mutta treenaamisessa en sit taas hirveesti noita mittareita tuijota. Kun ikänsä on urheillut, tietää kyllä kroppatuntumalla milloin ollaan aerobisella tasolla, ja milloin ollaan vauhtikestävyysmeiningissä. Ei puolen tunnin lenkillä tarvitse hidastella - eihän lyhyestä lenkistä saa muuten mitään irti. Mutta toki sitten välillä pitempää matkaa alhaisemmalla sykkeellä.
Testeistä hunajapupulle - joo, tiedän ettei Cooper ole kovin hyvä testi (en minäkään siinä ikinä kovin hyviin tuloksiin ole päässyt - liian lyhyt matka), mutta ilman laitteita kuitenkin parempi hyväkuntoiselle kuin se UKK. Itse voi toki itseään testata... Mä teen musiikin tahtiin mun crossari-treenin, joten pyöritysnopeus on joka kerta melko lailla sama. Siinä on sit kalorimittari, joka tietysti mittaa sen 60 minuutin aikana tehdyn työn - joten mitä suuremman luvun saan kalorimittariin "samassa" treenissä, sitä kovemmilla vastuksilla olen pystynyt tekemään. Tän "testin" oon tehny nyt about joka toinen viikko. Ja kehitystä näkyy!