karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-07 15:27:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-15 08:47:30 
Hohhoijaa. Tänään taas yksi kollega alkoi kyseenalaistamaan ruokavalioni, liikunnan näkökulmasta. Itse kun en ole mikään verenmaku-suussa-urheilija, vaan tykkään enempi ihan hyötyliikunnasta ja koiran kanssa metsissä lenkkeilystä. Siksi itseni ei ole tarvinnut ajatella mitään hiilaritankkauksia sun muita douppinkeja.

Hän oli ollut taas jollain talomme järjestämällä liikuntakurssilla, jossa oli puhuttu kovasti aineenvaihdunnasta, aerobisista kynnyksistä sun muista. Noh, hän oli nyt sitä mieltä, että tälläinen alakarppiruokavalio ei sovi yhteen liikunnan kanssa, koska elimistö ottaa tarvitsemansa hiilarit suoraan lihaksista ja lihakset katoaa.. Löysin tämmöisen jutun atkinsin sivuilta ja niinpä mailasin sen skeptikko-kollegalleni. Oliskos kellään muulla jotain lisäosviittaa?

Alkaa pikkuhiljaa nyppimään tuo tiettyjen työkavereiden asennevamma. He paasaavat keventämisestä ja low-fatista, ja sitten kun minä laihdunkin päinvastaisin keinoin, niin he ovat huulet pyöreinä. Mutta edelleen itsepintaisesti jatkavat jankkaamista: kevennystä kevennystä, maapallo on litteä, ... Ja uskottelevat itselleen, että minä olen väärässä, olen vain hurahtanut tähän hömppään.

No, miks helvetissä nää mun housut putoo jalasta!?!

http://atkins.com/Archive/2001/11/28-742445.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 11:32:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllähän se keho ottaa aminohappoja lihaksista glukoosiksi. Eli ei se nyt ihan pielessä ollut se kollegan lausunto. Tietysti se kehon adaptoitumisen mukana vähenee se lihasproteiinin hajotus.

Sinänsä, jos pudotetaan rasvaprosenttia, niin lihasta lähtee aina jossain vaiheessa, kun rasvaprosentti putoaa tarpeeksi alas.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 12:52:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mutta miksi vereen työnnettäisiin aminoita lihaksista, jos siellä valmiina virtaa iso joukko käyttämätöntä aminoa, joka on peräisin - ruoasta?

Toki kyseessä on nk. tasapainoreaktio. Mutta lihaskatoon en usko, jos ruoasta tulee valkuaista 1.5g/kilo. Paitsi mahdollisesti urheilun ammattilaisilla ja alle 10 rasvaprosenttiin tähtäävillä kehonrakentjilla. Puhun tässä siis tavallisen, korkeintaan harrastelijaliikkujan näkökulmasta.

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 14:14:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hmm, uskoisin, että jos nyt keho sitten ottaakin osan glukoosiksi muutettavista aminohapoista lihaksista, niin ravinnosta saatava tarpeeksi runsas proteiinimäärä korjaa nämä "väliaikaisvauriot". Mulla ainakin nimittäin on lihaskunto parantunut ja lihakset kasvaneet ihan alakarpilla. Tietenkin osa illuusiota on se, että rasvaa on lähtenyt lihasten päältä ja siten ne näkyvät nyt paremmin. Silti uskon ihan lihasmassan kasvaneen, erityisesti hyväkarppivaiheessa, jossa paino ei enää pudonnut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 14:29:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vanilla kirjoitti:
Hmm, uskoisin, että jos nyt keho sitten ottaakin osan glukoosiksi muutettavista aminohapoista lihaksista, niin ravinnosta saatava tarpeeksi runsas proteiinimäärä korjaa nämä "väliaikaisvauriot". Mulla ainakin nimittäin on lihaskunto parantunut ja lihakset kasvaneet ihan alakarpilla. Tietenkin osa illuusiota on se, että rasvaa on lähtenyt lihasten päältä ja siten ne näkyvät nyt paremmin. Silti uskon ihan lihasmassan kasvaneen, erityisesti hyväkarppivaiheessa, jossa paino ei enää pudonnut.

Allekirjoitan saman: pari kuukautta alakarppausta takana, ja kiloja tippunut n. 5, mutta salilla tulokset ovat joko ennallaan tai hieman parantuneet, vaikka treenaan saman verran kuin ennen alakarppaustakin. Toisaalta yksilöllistähän tämäkin varmasti on, eli ehkä joillekin ei sovi alakarppaus + liikunta yhdistelmä.

- Life is a beach and then you learn to type -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 14:50:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulla ainakin hyväkarppaaminen on muuttanut liikkumista miljoona kertaa helpommaksi (tarkasti laskettuna 1002134 kertaa). Luulen sen johtuvan siitä, että ennen karppailua elimistöni pani lihasten ja maksan hiilarivarastojen huvettua täyden stopin ja oli hyvä ettei taju lähtenyt. Nyt tuo ilmiö on hävinnyt.

Nyt hyväkarppailuni on alakarpistunut ja saa nähdä kuinka tämä muutos vaikuttaa. Ainut mikä mietityttää on tuo toisaallakin käsitelty liikunnan jälkeinen hiilaritankkaus.

Hyvä muuten tuo Atkins-sivujen artikkeli.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 17:17:28 
Joo sitähän minäkin. Ja vaikken mikään valentinkononen olekaan, niin huomaan kyllä että vaikka vaaka näyttää lähes seitsemän kiloa vähemmän kuin elokuussa, niin vaatteet todella tipahtaa yltä. Silloin ennen kun painoin saman verran kuin nyt, niin nämä housut vielä istuivat yllä. Nyt jouduin siirtämään housunnappia vähän aikaa sitten ja taas tuntuu, et nämä tipahtavat yltä. Jos olisin menettänyt hirveästi lihasta, niin luulisi vaa'an näyttävän enemmänkin miinusta? Mutta koska läski painaa vähemmän kuin lihas, niin lopputulos on se, että olenkin saanut LISÄÄ lihasta, enkä suinkaan menettänyt sitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 17:31:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Nist kirjoitti:
Joo sitähän minäkin. Ja vaikken mikään valentinkononen olekaan, niin huomaan kyllä että vaikka vaaka näyttää lähes seitsemän kiloa vähemmän kuin elokuussa, niin vaatteet todella tipahtaa yltä. Silloin ennen kun painoin saman verran kuin nyt, niin nämä housut vielä istuivat yllä. Nyt jouduin siirtämään housunnappia vähän aikaa sitten ja taas tuntuu, et nämä tipahtavat yltä. Jos olisin menettänyt hirveästi lihasta, niin luulisi vaa'an näyttävän enemmänkin miinusta? Mutta koska läski painaa vähemmän kuin lihas, niin lopputulos on se, että olenkin saanut LISÄÄ lihasta, enkä suinkaan menettänyt sitä.

Hei Nist!

Eihän teillä (siis itse laitoksessa) järjestetä vertailututkimuksia asiasta? Täällä olisi yksi täysin vapaaehtoinen koehenkilö, jolla ei istumatöiden, huonojen harrastusten ja pitkään jatkuneen tappajadieetin takia liene enää lihaksia ollenkaan. Voitas vaikka verrata arvojani johonkin näpsäkkään, innostuneeseen ja vasta paikkareilla painonsa ihanteisiin tiputtaneen (samanikäisen) typyn arvoihin? Sellaisia paikkareilla tusinan kilon menettäjiä pitäisi Suomessa olla vuosittain pilvin pimein - joka vuosi ...

terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 17:38:52 
els kirjoitti:
Hei Nist!

Eihän teillä (siis itse laitoksessa) järjestetä vertailututkimuksia asiasta? Täällä olisi yksi täysin vapaaehtoinen koehenkilö, jolla ei istumatöiden, huonojen harrastusten ja pitkään jatkuneen tappajadieetin takia liene enää lihaksia ollenkaan. Voitas vaikka verrata arvojani johonkin näpsäkkään, innostuneeseen ja vasta paikkareilla painonsa ihanteisiin tiputtaneen (samanikäisen) typyn arvoihin? Sellaisia paikkareilla tusinan kilon menettäjiä pitäisi Suomessa olla vuosittain pilvin pimein - joka vuosi ...

terv els

No voi hitsi, kun en itse ole ravitsemusyksikössä töissä! Muuten pistäisinkin tämmöisen tutkimuksen pystyyn.. Ko. yksikkö tutkii ainakin tällä hetkellä suomalaisten elintarvikkeiden vaikutusta sokeriaineenvaihduntaan. Sinänsä mielenkiintoista sekin. Tosin enempää en saa siitä kertoa, vaikka tietäisinkin.

Kenties tulevaisuudessa sielläkin herätään tutkimaan myös vähä/hyvähiilarisen ruokavalion vaikutuksia ihmiseen.. Täytyypäs kysästä siltä porukalta, jotta millos meinaavat :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 21:14:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Mutta miksi vereen työnnettäisiin aminoita lihaksista, jos siellä valmiina virtaa iso joukko käyttämätöntä aminoa, joka on peräisin - ruoasta?

Koska ollaan miinuskaloreilla. Eli keho saa ruuasta vähemmän energiaa kuin tarvitsee ja purkaa silloin omia varastojaan sen energiavajeen täyttämiseen. Eli sitä rasvaa, mikä on toivottu asia, ja valitettavasti myös lihasta.
Totta kai ruuasta tuleva proteiinimäärä "suojelee" lihasproteiinia ja jos rasvaprosenttia ei pudoteta kovin alas, ja vielä tehdään niillä lihaksilla jotain, niin tuskin sitä lihasmassaa juurikaan lähtee. Tuossa olen samaa mieltä kanssasi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 21:28:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jooo. Eiköhän me olla tässä(kin?) samoilla linjoilla, Sam, vaikka sinä tiedätkin enemmän urheilupuolen metaboliasta. Lihaskato on sekä mahdollinen että todennäköinen yläkarpilla tai paastolla laihduttaessa - mutta alakarpilla syöty valkuainen suojaa varastoja eli lihaksia. Ja ainakin ne, joiden insuliiniherkkyys on normaali, voivat tällöin käyttää rasvaa lihasten polttoaineena...

Ja ehkä nopeissa lajeissa ja ammatilaisena tällöin tarvitaan sitä hiilihydraattiakin lihasten turvaksi - tai sitten ei. Odotellaan, josko joku vielä pääse tutkisi tätäkin ihan kunnolla. Viikonloppurauhaa t. els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 22:21:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketoosissa kuntosalilla käyntejä piti vähentää, kun lihasmassaa alkoi tulla riittävästi. En usko, että käytin lihaksiani energiaksi. On kivaa olla rasvakäyttöinen, kun ei tyhjene varastot, vaan jaksaa treenata, ilman hiilareita ennen treeniä, palautusjuomia tai refeedejä. Kokonaishiilarit alle 50g päivä, proteiinia vain sen verran, että ei polttoaineeksi ja polttoaineet rasvasta. Myös vararasvasta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 22:38:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
On kivaa olla rasvakäyttöinen, kun ei tyhjene varastot, vaan jaksaa treenata, ilman hiilareita ennen treeniä, palautusjuomia tai refeedejä.

Minulla taas loppuu yleensä energia kuin seinään jossain vaiheessa ja hiilaritankkauksen jälkeen taas kulkee.

Lihasmassaa ei ole tullut riittävästi hiilareilla, eikä rasvalla. :roll:

Lihasmassan menetys riippuu tietysti myös siitä kuinka alas se rasvaprosentti vedetään. Minullakin aina dieetin alussa tulokset vielä nousevat, mutta loppuvaiheessa alkaa laskua tapahtua. Osin tietysti ihan energianpuutteen takia, mutta osin lihasmassan menetyksen takia.

Dieetti on muuten toisaalta mukavaa, kun näkee, mitä siellä rasvan alla on, mutta myös ikävää, kun näkee, että ei siellä ole juuri mitään. :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 16:49:55 
Elka kirjoitti:
Ketoosissa kuntosalilla käyntejä piti vähentää, kun lihasmassaa alkoi tulla riittävästi. En usko, että käytin lihaksiani energiaksi. On kivaa olla rasvakäyttöinen, kun ei tyhjene varastot, vaan jaksaa treenata, ilman hiilareita ennen treeniä, palautusjuomia tai refeedejä. Kokonaishiilarit alle 50g päivä, proteiinia vain sen verran, että ei polttoaineeksi ja polttoaineet rasvasta. Myös vararasvasta.

Tämä on aika yleinen luulo, kun lihaksen ja ihon välissä oleva "pehmuste" vähenee.

Samaa tekniikkaa käyttää kehonrakentajat kilpakaudelle siirryttäessä. Lihasmassa vähenee, mutta lihasten piirto kasvaa.

Elka: Lihaksesi tulivat rasvan alta näkyviin, mutta todellisuudessa massa pieneni. Vai lisääntyikö kilot?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 19:40:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä varmasti lihakset erottuvat paremmin, kun päältä häviää rasvaa. En ole vaakaa käyttänyt aikoihin, koska yhden erikoistutkijan, Sirpa Seljo-jotakin innoittamana päätin lopettaa painontarkkailun. Hän kun oikein väitöskirjan voimin väitti, ettei joskus laihduttanut voi koskaan lopettaa painontarkkailua. Rasvaa on häipynyt (vatsa, vyötärönympärys pienentynyt). Vipunostot sivulle on tuoneet lisää lihasta (ja kun teen ne "pikkurillit ylöspäin lopussa") erityisesti olkapäiden takaosaan, mistä on kivasti apua ball room tanssissa. Opettaja ei lakkaa ihmettelemästä, mitä on tapahtunut.

Hauiksen ympärys alkoi kasvaa (mittasin) joten pudotin hauisliikkeet kahteen. Ja tuskin se rasvan päältä poistuminen selittää, että lihaksiini on tullut lisää voimaa. Massan takia en edes treenaa, vaan voiman. Jalat on vahvistuneet, jaksan kiivetä ripeästi telakan portaita edestakaisin ilman että jalat väsyvät. Ja argentiinalainen tango, (siinä joutuu joissain kohdissa nousemaan aika "alhaalta"), minä nousen omin lihaksin, jälleen opettajan suureksi riemuksi. Venäläisiä 20 tai yli kiloa minua kevyempiä hoikkia tyttöjä hän joutuu kiskomaan ylös.

Eli ei mene läpi teoriasi, vieras taas. Siinä muuten olen samaa mieltä, että jos haluaa käyttää tehokkaasti vararasvoja energiaksi, on turha syödä paljon. Parhaiten se onnistuu, kun syö riittävästi rasvaa. Nälkä pysyy poissa vähemmilläkin kaloreilla. Minulla on nyt 70% joka aterian kaloreista rasvasta ja en pääse lähellekään kutrin laskurin minulle suosittelemia kalorimääriä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 20:06:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minulle kävi juuri tänään sellainen ilkeä tilanne, kun ruoanhakureissulla koetin löytää myös siistejä toimistohousuja, että meinasi tulla pää vetävän käteen. Näemmä koko 34 on paitsi harvinainen niin ilmeisesti myös roimasti kasvanut sitten 80-luvun alun, jolloin olin lähes 10 kiloa kevyempi (kiitos lähes vegetaarisella opiskelijabudjetilla nautitun ruoan ja parin vuoden aktiivisten tanssi- ja kilpatanssitreenien). Kesän alussa, 2.5 kiloa painavampana 38 kelpasi vielä hyvin, mutta nyt lököttävät ikävästi.

terv els-epäliikkuja

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 20:11:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
Ja tuskin se rasvan päältä poistuminen selittää, että lihaksiini on tullut lisää voimaa. Massan takia en edes treenaa, vaan voiman. Jalat on vahvistuneet, jaksan kiivetä ripeästi telakan portaita edestakaisin ilman että jalat väsyvät.

Voima on osin riippuvainen lihaksen poikkipinta-alasta, mutta hermostolliset tekijät vaikuttavat merkittävästi lihaksen voimantuottoon. Esimerkiksi painoharjoittelun alussa tapahtuva selkeä voimatason nousu johtuu hermostollisista tekijöistä. Lihasmassa alkaa kasvaa vasta myöhemmin. Eli lihasvoima (niitäkin on tietysti erilaisia muotoja)voi kasvaa hienosti ilman lihasmassa lisäystäkin. Tietysti hermostollisten tekijöiden ollessa samat, isompi lihas on vahvempi (maksimivoiman osalta). :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-16 20:20:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sam kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Ja tuskin se rasvan päältä poistuminen selittää, että lihaksiini on tullut lisää voimaa. Massan takia en edes treenaa, vaan voiman. Jalat on vahvistuneet, jaksan kiivetä ripeästi telakan portaita edestakaisin ilman että jalat väsyvät.

Voima on osin riippuvainen lihaksen poikkipinta-alasta, mutta hermostolliset tekijät vaikuttavat merkittävästi lihaksen voimantuottoon. Esimerkiksi painoharjoittelun alussa tapahtuva selkeä voimatason nousu johtuu hermostollisista tekijöistä. Lihasmassa alkaa kasvaa vasta myöhemmin. Eli lihasvoima (niitäkin on tietysti erilaisia muotoja)voi kasvaa hienosti ilman lihasmassa lisäystäkin. Tietysti hermostollisten tekijöiden ollessa samat, isompi lihas on vahvempi (maksimivoiman osalta). :wink:

Kun en treenaa sen enempää voimanosto- kuin painonnostokisoihin, ei minua se maksimivoima kauheasti kiinnosta. Tietysti joskus ihan vaan omaksi iloksi pistän maastavetoihin isot levyt tankoon. Jos lihasvoima voi kasvaa hienosti ilman lihasmassan lisäystä, sopii se minulle parhaiten. En halua näyttää venäläiseltä kuulantyöntäjältä. Mutta se hauiksen ympärys nyt kuitenkin kasvoi. Eikä energiavarastot tyhjene :wink: .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 13:15:14 
"kiitos lähes vegetaarisella opiskelijabudjetilla nautitun ruoan ja parin vuoden aktiivisten tanssi- ja kilpatanssitreenien"

Tulihan se Els sieltä... :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-17 15:53:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... kommenttisi tapaavat yleensäkin olla kuin tanssiin kutsu 8) ...
terveisin (vihdoinkin elimistöltään terveen kirjoihin päässyt) els

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00