karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-26 05:30:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2010-08-20 17:07:27 
Poissa
sintti
sintti

Harrastaako kukaan paljasjalkajuoksua?

Milloin ja miten aloitit? Minkälaisia kokemuksia? Itse perehdyin aiheeseen ja hurahdin heti.

Mitä jalkaan pakkasilla, vai vaihtuuko treeni kylmillä keleillä sisätreeniksi tai toiseen lajiin?

Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2010-08-20 17:17:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse olen myös hurahtanut lajiin. kesän alussa rupesin juoksemaan näin ja aluksi tekniikan opiskeluun meni hieman aikaa, ja akillesjänne ei oikein tykännyt. Jalkapohjaan tuli ja tulee vieläkin törkeänkokoisia rakkuloita, vaikka muuten ovat jalat kovettuneet. Viikko sitten juoksin 5,5 km lenkin ja valmiiksi rakkulaiseen jalkaan tuli verellä täyttynyt vesikello. Tämän jälkeen sitten tilasin Vibram Fivefingers KSO:t, eli tällaiset paljasjalkajuoksuun tarkoitetut kengät joissa on vain pieni suoja kiviä ja siruja varten. Paketti tuli postissa juuri tänään, illemmalla lähden koettamaan :D

ViestiLähetetty: 2010-08-20 18:56:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Paljasjaloilla jos tarkoitat kevytjalkineita, niin niitä kyllä on tullut pari kesää käytettyä. En tosin useinkaan välitä juosta kovin pitkiä matkoja. Harvakseltaan 5-15 km matkoja. Tänä kesänä ehkä 10 -15 juoksulenkkiä, muutoin kävelyn lomassa pieniä pyrähdyksiä kun siltä tuntuu.

Talvella olen kulkenut feelmaxeilla + villasukilla.

Täällä on jossain ketju nimeltä "kokemuksia Fibram Fivefingers tossuista" tjsp.

Vielä kokemuksista lyhyesti: Takaisin en palaa.

ViestiLähetetty: 2010-08-20 20:05:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt sitten 6,5 km lenkki takana ja hyvin pelittivät Vibramit. Jalkapohja pysyi täysin kunnossa, rakkulat eivät sattuneet ja tekniikka pysyi täysin samana päkiä-kantapää-päkiä-tyylinä. En voi muuta kuin suositella lämpimästi :)

ViestiLähetetty: 2010-08-20 20:21:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei näillä kiloilla polvet kestä juoksua... Mutta muistanpa vaan, kuinka yläasteaikoina juoksin cooperit ja vastaavat radalla paljain jaloin. Lähti kerran siitä kun olin sitonu lenkkarit liian tiukalle kerran, ja ne sitten matkan aikana riuhdoin pois... Sen jälkeen aina sit radalla paljain jaloin, tuntui hyvältä.

ViestiLähetetty: 2010-08-20 21:03:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muutama vuosi sitten kävelin Koh Samuilla joka aamu 1,5h hiekkarannalla ja tulihan ne rakot siitäkin hommasta. Oltiin saarella 5 viikkoa ja kolmen viikon jälkeen piti lopettaa kun tuli rakkoja niin paljon.
Oli oikein mukavaa hommaa 35 lämpötilassa 8)

ViestiLähetetty: 2010-08-20 21:48:48 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

mikä idea tuossa paljasjalka juoksussa on ? Itse ainakin juoksen mieluummin kunnon lenkkareilla.

ViestiLähetetty: 2010-08-21 10:28:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

jt95 kirjoitti:
mikä idea tuossa paljasjalka juoksussa on ? Itse ainakin juoksen mieluummin kunnon lenkkareilla.

Liiallisesti tuetuissa ja vaimennetuissa lenkkareissa joita iso osa tarjonnasta on, ei jalka pääse tekemään luonnollista liikettään. Kun juoksee ilman kenkiä niin jalka liikkuu niinkuin luonto sen on tarkoittanut.

EDIT: Niin ja sen verran piti vielä sanoa että muistan ala-asteelta kuinka kaikki juoksukilpailut tuli juostua pelkät sukat jalassa, vauhti oli huomattavasti kovempi kuin lenkkareilla. Äiti tykkäs hyvää tosin noista sukkajuoksuista :)

ViestiLähetetty: 2010-08-21 10:59:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Daadeli kirjoitti:
jt95 kirjoitti:

Liiallisesti tuetuissa ja vaimennetuissa lenkkareissa joita iso osa tarjonnasta on, ei jalka pääse tekemään luonnollista liikettään. Kun juoksee ilman kenkiä niin jalka liikkuu niinkuin luonto sen on tarkoittanut.

Tärkein idea paljasjalkajuoksussa on ehkä se, että paljain jaloin joutuu juoksemaan päkiöillä, jolloin jalkaterän luonnollinen vaimennusmekanismi suojelee vammoilta. Vaimennetuissa lenkkareissa sen sijaan tullaan maahan kantapää edellä, jolloin joka askel saa aikaan tärähdyksen, mikä ajan myötä aiheuttaa rasitusvammoja. Tutkimusten mukaan paljasjalkajuoksijoilla on vähemmän jalkavammoja kuin vaimennetuilla lenkkareilla juoksevilla (ks. esim. kesän Tiede-lehti).

ViestiLähetetty: 2010-08-21 11:15:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kuohukerma kirjoitti:
... Itse perehdyin aiheeseen ja hurahdin heti.

Mitä jalkaan pakkasilla, vai vaihtuuko treeni kylmillä keleillä sisätreeniksi tai toiseen lajiin?

Missäs tätä harrastat? Pururadalla, asfaltilla vaiko ihan metsäpoluilla? Itse olen kävellyt kesällä paljon paljain jaloin (niinkuin kesällä kuuluukin), ja siinä kyllä huomaa että keskikroppa on paremmin mukana, kuin kengät jalassa kävellen. Johtuneeko siitä, että tiedostamatta odottaa, milloin astuu sen terävän kiven päälle. :) Juoksemisesta en ole vielä haaveillut.

Feelmaxit ja lämpimät sukat voisi olla ratkaisu talvea varten, kuten yllä jo todettiin. Feelmaxeista on minulla kesäkäytössä hyviä kokemuksia - tosin kastuvat läpi helposti eli tuskin nuoskakelilllä hyvät

ViestiLähetetty: 2010-08-21 19:15:58 
Poissa
sintti
sintti

Olen juossut toistaiseksi ihan pururadalla, polulla, sekä nurmikentällä, joka osuu sopivasti matkan varrelle. Asfaltilla olen vain kävellyt, tosin pikku hiljaa meinasin alkaa siirtyä myös juoksuun asfaltilla.

Kivuista sen verran, että olen kärsinyt alaselkävaivoista muutaman vuoden, ja vaiva muistuttaa itsestään aina kävelyn, seisomisen, juoksun ja kaiken seisaallaan olon jälkeen. Usein jomotus alkaa jo lenkillä, joskus vasta seuraavana päivänä. Harrastan liikuntaa aktiivisesti ja monipuolisesti. Selkävaivojen takia olen jo pitkään treenannut myös selän, lantion yms. stabiloivia lihaksia sekä muuta selkäystävällistä. Siksi onkin ollut erittäin turhauttavaa, että selkä aina vaan jumahtaa, vaikka tekisi mitä. Mutta nyt, paljasjalkajuoksun aloittamisen jälkeen, alaselkä ei ole vaivannut! Ekan kengättömän lenkin jälkeen tajusin, että selkä ei reagoinut mitenkään lenkkiin!! Ei jomotusta, puutumista, kipua, eikä mitään muutakaan. Erittäin motivoivaa! Paljasjalkajuoksussa selvästikin keskivartalo on paljon todemmin mukana kuin lenkkareilla juostessa. Tällöin saadaan luonnollinen tuki selälle. Toivon, että mikäli jatkan juoksua 3 kertaa viikossa kuten tähänkin asti, saan selkäkivut pidettyä poissa lopullisesti. Onko muilla vastaavia kokemuksia selkä-, polvi- yms. kipujen loppumisesta?

Todennäköisesti tulee hankittua 5-sormiset lähitulevaisuudessa, niin paljon olen niistä positiivista kuullut. Nähtäväksi jää, miten toimin sitten talvella kun on oikeen kylmä, en ole vielä päättänyt.

ViestiLähetetty: 2010-08-24 09:52:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

MTV3 kirjoittaa paljasjalkakävelyn hyödyistä:

"Paljaat jalat, terve ruumis?"
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 08/1174634

ViestiLähetetty: 2010-08-26 08:49:03 
Poissa
sintti
sintti

Voi teidän kanssa, mihin mut yllytitte!

Mulla on alaselkä oireillut aina vähän pidemmän juoksulenkin jälkeen, joten päätin kokeilla tuota paljasjalkajuoksemista. Normaalisti kesäisin kävelen paljon paljain jaloin, mutta juoksemista en ole kokeillut.

No nytpä tiistaina sitten kokeilin. Ulkona lämmintä 14 astetta kun aloitin varovaisen hölköttelyn paljain jaloin metsäpolulla. Maa tuntui viileältä, mutta muuten mukavalta. Näin ensimmäisellä kerralla päätin edetä varovasti ja hölköttelin 3 min ja kävelin toiset 3 min yhteensä reilun puolituntia. Loppupäässä kun hommaan rupesi tottumaan, tuntui että mun vauhti kiihtyi kiihtymistään ja polku tuntui entistä mutkaisemmalta. Syke tuntui alhaisemmalta kuin kenkien kanssa juostessa vastaavilla vauhdeilla. Selässä ei tuntunut mitään kireyden merkkejä lenkin aikana.

Lenkin jälkeen pohkeet tuntuivat lämpimiltä ja rasitetuilta, mutta ei mitenkään negatiivisella tavalla. Mieli oli kyllä harvinaisen iloinen! Aivan kuin olisi löytänyt jotain uutta ja ihmeellistä, no aivan niinkuin löysinkin :lol:

Keskiviikkona kävin kaupassa sovittamassa Fivefingers kenkiä ja illalla laitoin semmoiset tilaukseen. Oli muuten aika työlästä vetää ensimmäistä paria jalkoihin, mutta seuraavat menivät jo hieman helpommin. Kenkiä sovittaessa piti aivan oikeasti laskea, montako varvasta multa löytyy ja mihin ne tungetaan.

Nyt tänään torstaina pohkeet on sitten oikeasti arat. Eilen pohkeet vähän muistutti edellisen päivän lenkistä, mutta ei ollenkaan pahasti. No, jos tänään käy uudestaan varovaisen lenkin paljain jaloin, niin eiköhän ne totu. Selässä ei edelleenkään mitään juoksemisesta johtuvaa kireyttä tai kipua!

Suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan paljasjalkajuoksua! Varsinkin kaikkien sellaisten, jotka oireilee selän tms. kanssa. Ei siihen alkuun kenkiä tarvita, hyvin tarkenee vähän viileämmällä kelilläkin. Sopivat kengät voi hankkia sitten, jos tuntuu siltä.

ViestiLähetetty: 2010-08-26 10:16:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hienoa! Minulla oli ongelmia polven kanssa lenkkareilla juostessa (ns. juoksijan polvi luulisin) aina kun oli pitempi lenkkeilyputki päällä. Kevytjalkineilla ei ole ollut kertaakaan samanlaista kipua. Ehkä asia olisi ollut korjattavissa myös "oikeanlaisilla" juoksukengillä, mutta näin on parempi ja hauskempi. En enää osaa kuvitellakaan ostavani perinteisiä juoksukenkiä.

ViestiLähetetty: 2010-08-26 10:42:45 
Poissa
voipallo
voipallo

Kiitos ketjun, kipitin vibrameilla kolmisen kilometriä koiran perässä. Kivaa oli.

Paino tosiaankin siirtyy päkiöille kuin itsestään. Jalat väsyvät eritavalla kuin lenkkareissa, kallioilla ja poluilla vilistäminen on parasta.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-08-26 15:34:35 
Poissa
sintti
sintti

Täällä yksi "barefoot running"-intoilija

Itse juoksen Inov-8 -tossuilla
http://inov-8.com/News-Detail.asp?NL=27&L=26&NID=345
koska juoksen aika paljon maastossa koirien kanssa.

Neutraali kenkä antaa ihan eri tuntuman kuin tiiliskivilenkkari.

Nyt heiltäkin on tulossa vielä ilman välipohjaa olevia malleja syksyllä ja talvella. Ensi kesäksi uudet mallit jalkaan.

ViestiLähetetty: 2010-08-28 12:40:20 
Poissa
sintti
sintti

Onko täällä muita ylipronaatiosta kärsiviä? Mitenköhän tämä vaikuttaisi jos yrittäisi paljain jaloin kulkea? Tuettomilla kengillä en ole voinut kävellä lainkaan, tuntuu kuin jokin repeäisi jalan sisäsyrjältä; toisaalta taas en ole löytänyt oikein istuvia tuettuja kenkiä/pohjallisia. Fysioterapeutilta hankin pohjalliset, jotka tosin erittäin huonosti sopivat kenkiin kun nostavat jalkaa niin ettei asetu ainakaan lenkkareissa kantapää kantakuppiin, mistä seurauksena hiertymät ja rakot. Kalliit, erittäin tuetut lenkkaritkin ostin, tosin niistäkään ei minkäännäköistä hyötyä. Että näin opiskelijan budjetti kiittää :roll: Pitempiä matkoja ei näin kaupungissa oikein voi paljain jaloin kulkea, joten en tiedä miten jalat lenkkeihin reagoisivat. Tosin mieluummin otan kymmenen askelta sukkasillani kuin millään kengillä, joten ehkä siitä voi jotain päätellä... 8)

ViestiLähetetty: 2010-08-28 20:37:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Natula kirjoitti:
Onko täällä muita ylipronaatiosta kärsiviä? Mitenköhän tämä vaikuttaisi jos yrittäisi paljain jaloin kulkea? Tuettomilla kengillä en ole voinut kävellä lainkaan, tuntuu kuin jokin repeäisi jalan sisäsyrjältä; toisaalta taas en ole löytänyt oikein istuvia tuettuja kenkiä/pohjallisia.

Sulla taitaa olla aika voimakas ylipronaatio, jos et voi kävellä luonnollisesti ilman kenkiä. Jokin rakenteellinen vika? Toisaalta jos olet koko elämäsi käyttänyt voimakkaasti tuettuja kenkiä, voi paha ylipronaatio olla ihan seurausta siitä, että jalkojen lihaksisto on surkastunut. Asiaa tuskin auttaa se että etsit aina vaan tuetumpaa kenkää ja passivoit näin jalan lihaksistoa entisestään. Ihminen on kävellyt ja juossut satoja tuhansia vuosia ilman kenkiä, parisataa vuotta kengillä ja 20 vuotta tuetuilla kengillä, joten luonnontilaisen liikkumisen luulisi onnistuvan ellei ole harvinaisia synnynnäisiä rakennevikoja. Lähtökohtaisesti kukaan ei tarvitse mitään laskettelumonoja pronaation vuoksi, joka muuten on tärkeä iskunvaimennusmekanismi.

Itselläni on lievää ylipronaatiota eikä se vaikuta paljain jaloin liikkumiseen mitenkään. Juostessa paljain jaloin pronaatio on vähäisempää kuin kengillä, koska askel tulee päkiälle eikä samanlaista nilkan sisäkiertoa pääse tapahtumaan.

ViestiLähetetty: 2010-08-29 13:51:03 
Poissa
sintti
sintti

Kolmisen vuotta sitten rupesi toiseen jalkaan tuleen ylipronaatiota, tasaisesti ilmeisesti vain voimistunut, nyt siis siinä tilanteessa ettei kengät jalassa voi yksinkertaisesti kävellä ilman tukea alla. En aikaisemmin käyttänyt mitenkään tuettuja kenkiä, en edes lenkkareita, jostain vain tullut :x Olettaisin siis ettei mikään rakenteellinen vika.

Voisin kyllä tässä vaiheessa, epätoivoisena jo, käydä hankkimassa Feelmaxit tai Vibramit. Ei tässä nimittäin enää paljon huonompaan suuntaankaan voi mennä :? Ja tokkopa ainakaan haittaa olisi kun saisi vähän lihaksia vahvistettua kintuista.

ViestiLähetetty: 2010-08-30 11:40:02 
Poissa
sintti
sintti

Natula: Kyllä paljasjalkajuoksua/kävelyä kannattaa varmasti kokeilla, mutta hyvin hyvin hyvin varovasti alkuun.

Luin jostain, että esim. Vibrameilla ja muilla vastaavilla kengillä on aluksi vähän vaikea löytää oikeaa juoksuasentoa. Jalka yrittää juosta perinteisesti ja se on todella rankkaa jalalle kun ei ole mitään pehmennystä. Eli paljasjalkajuoksua olisi hyvä harjoitella aivan oikeasti paljain jaloin ensin alkuun. 1-2 lenkkiä riittänee ja tämän jälkeen voi kenkien kanssa pyrkiä pysymään samassa juoksutyylissä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00