Minusta lihastohtorin kirjoitus on sekava ja tiedejulkaisuilla briljeeraava. Sisältää se sinänsä kiinnostavia juttujakin. Esimerkiksi rasvan välttely johtaa testosteronitasojen laskuun miehillä. Naurettavinta on että hän vetoaa huippukehonrakentajien vähärasvaiseen ruokavalioon. Jokainen tietää että heidän kuntonsa taustalla on rankat hormonikuurit, joihin koko homma tänä päivänä perustuu. Heidän ruokavaliotaan on siis täysin mahdotonta soveltaa kuntourheilijalle ilman että otettaisiin samalla mukaan hormonikuuritkin ja se olisi laitonta. Muutenkin koko juttu keskittyy lähinnä huippu-urheilijoiden ravintoon. Siis sellaisten jotka tähtäävät maailman huipulle jossain lajissa ja jotka treenaavat käytännössä koko ajan. Ei siis sellaisten jotka haluavat laihduttaa ja samalla liikkua.
Sen sijaan hänen kirjoituksessaan oli kiinnostava linkki tänne:
http://www.pronutritionist.net/yhteenve ... avaliosta/Reijo Laatikainen on kirjoittanut hyvän selkokielisen tiivistelmän lähteineen aiheesta. Karppauksesta ja arkiliikunnasta hän toteaa näin
"Arkiliikuntaa VHH ei todennäköisesti rajoita. Elimistö sopeutuu erittäin tiukkaankin hiilihydraattien rajoittamiseen 3-4 viikossa. Ennen tätä sopeutumista liikunta saattaa tuntua aiempaa hankalammalta."
Itse olen kokenut samalla tavalla asian. Harrastan kuntouintia 3 kertaa viikossa (noin 2 km kerralla). Olen vältellyt hiilareita jo vuosia ja en tunne saavani mitään erityisboostia hiilarien syömisestä. Jos treenaisin 5-6 kertaa viikossa (kuten lihastohtori), niin tarvitsisin varmaan muutenkin tarkemman ruokavalion.