mulla toi hirveän paljon apua myös vatsatanssiin se, että puolitoista vuotta ratsastin, kävin joogassa ja pilateksessa ja pelasin tennistä. Mitä se teki? Se korjas notkoselän pois.
Nyt kun testailin vanhoja tanssikamppeita päällä, hahmotin ihan eri tavalla just undulaation, lonkan pudotukset ja myös isot ja pienet ympyrät. Mulla on tosi voimakas alaselän notko, mikä siis varmaan tarkottaa, että ne lonkan koukistajat on äärisuppenevassa minimitassa koko ajan, joten on ollut välillä tosi vaikea saada selkä silleen suoraksi. Tai siis että lonkkaluut tulis oikeasti suoraan linjaan ja vieläpä eteenpäin just noissa pudotus- ja eteenpäin rullaavissa liikkeissä. Varmaan ollut polville ja lonkillekin ylirasitusta tanssia "muka" oikein selkä notkolla...
... mutta senkin voi korjata. Etenkin pilates ja ratsastus korjas selän suoruutta ihan tosi paljon! Voishan sitä korjata peilinkin kanssa, mutta mulla oli lapsesta asti vaivannut joten ei enää pikkuhiominen auttanut.
Oikeassa asennossahan napatanssi pidentää hurjasti selkää ja rentouttaa ihan tosi paljon nikamien välejä ja tuntuu jotenkin, että kehoon tulee sisälle paljon enemmän tilaa. Just siks kun selältä lähtee rasitusta pois ja vatsa lähtee tosissaan töihin. Vähän niin kuin joogassa tehdään selkärangan ja tukirangan ympärille tilaa, joka tukee tukirankaa, mutta se tila täytetään sen jälkeen niillä pienillä pehmeillä ihmispinnan väreillä.
Se on ihan eri tavalla maagista, niin kuin olis joku merenneito. tai niin kuin savu tai joku muu pehmeä hivelis ihoa saaden vartalon pyöreisiin kurveihin ja musiikin iskuihin. Se on aika taianomaista, ihan tavistreeneissä verkkareissakin!
Minunkin suosikkisuuntauksista toinen löytyy Egyptistä, toinen Turkista. Venäläistanssi on vähän ehkä jopa flamenco-tyylistä kun naiset on luonnostaan niin laihoja ja luut on helppo "naksautella" näyttävästi suuntaan jos toiseen, Pohjois-Afrikkalaisen ja Euro-Orientin liikkeissä sen sijaan on jotain maagista ja räväkkää yhdessä pehmeän naisellisuuden kanssa.