Tässä lyhennelmä terveysportin sähkeuutisesta:
Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan runsaasti vähärasvaisia maitotuotteita käyttävät naiset sairastuvat noin viidenneksen epätodennäköisemmin aikustyypin diabetekseen kuin naiset, jotka käyttävät vain vähän maitotuotteita. Aiemmin sama on havaittu keski-ikäisillä miehillä. Tutkimukseen osallistui yli 37 000 naista, joilla ei tutkimuksen alkaessa ollut diabetesta, sydäntauteja tai syöpää, ja tutkimuksen suranta-aika oli 10 vuotta. Tuloksiin eivät vaikuttaneet painoindeksi, korkea kolesteroli, mahdollinen verenpainetauti, hormonihoidot tai tupakointi.
Maitotuotteiden uskotaan edistävän myös verenpaineen ja painon hallintaa ja pienentävän metabolisen oireyhtymän riskiä.
Tässä linkit, mutta ainakaan ylempi ei varmaankaan aukea niille, joilla ei ole terveysporttia käytössä:
http://www.terveysportti.fi/terveysport ... p_paivita=
http://care.diabetesjournals.org/cgi/co ... /29/7/1579
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu runsasrasvaisia maitotuotteita käyttäville naisille. Vai onko runsasrasvaisia maitotuotteita käyttävä nainen sen verran outo ilmestys, ettei maksa vaivaa tutkia.