karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-30 22:49:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-01-26 15:53:02 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Lääkäreiden tieto ravitsemuksesta on aika kehnoa, sanoo kliinisen ravitsemustieteen professori Helena Gylling. Samalla kannalla on Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen professori Markku Ahotupa.

Tilanne on kuitenkin parantumaan päin. Opiskelijoiden keskuudessa kiinnostus ravitsemusta kohtaan on noussut selvästi ja opetuksen määrää on hiljalleen lisätty.

Lähde: Mediuutiset - Ravitsemuskoulutus laihaa Suomessa

ViestiLähetetty: 2007-02-08 18:54:33 
Poissa
sintti
sintti

Olen tutuilta karppaajilta kuullut, että lääkärit suorastaan kauhistuvat kuultuaan karppaamisesta. Aloitimme mieheni kanssa karppauksen elokuun 21. päivänä 2006 ensisijaisena tarkoituksena painonpudotus. (Itselläni 57 v 83:sta 62:een ja miehelläni 49v 91:stä 75:een)
Mieheni oli ollut kohonneen verenpaineen :( takia tarkkailussa eli joko määrättäisiin lääkitystä. Viikon karppauksen jälkeen verenpaine on ollut normaali :lol: . Luulimme muuten aluksi verenpainemittarin menneen rikki.
Miehellä on myös kihti vaivanaan ja siihen estolääkitys. Mies tietenkin omalta työpaikkalääkäriltään kysymään toimiemme terveellisyydestä ja lääkari oli sitä mieltä, että siitä vaan jos hyvältä tuntuu. Kertoi vielä, että tuohan on sama dieetti, jota lääkärit aikoinaan määräsivät diabeetikoille. Että silleen. Painomme ovat pudonneet hyvin ja vointi on erinomainen! Onko muuten kihdin hoitoon hyviä vinkkejä? :?:
Brunhild

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-08 21:17:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun mielestä ei voi ihan sanoa että lääkärien tiedot ravitsemuksesta ois parantumassa, koska niille tietenkin opetetaan virallisterveellisiä teesejä. Oikei, tulevat saamaan enemmän ravitsemuskoulutusta, mutta "tiedon" arvo on sitten toinen juttu. En ihan tiedä, pitäisikö olla hyvillään vai pahoillaan. Voi käydä niinkin, että lääkärien harjoittaman vhh-ennakkoluuloisuus vain yltyy, koska ravitsemusluennoilla on saatu kuulla selvästi päinvastaista... sitä en tiedä, kuinka suuri osa on niin ajattelukykyisiä että ymmärtää esim. insuliinin toimintaa muun koulutuksen perusteella sen verran, että tajuavat ettei virallisterveellisessä hömpässä ole mitään järkeä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-08 22:09:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Millähän Gyllingin ravitsemustietämyksen saisi paranemaan?

Lainaus JariJ:n sigistä:

Lainaa:
"Vain kasviöljyistä saa ihmiskeholle välttämättömiä rasvahappoja." - Helena Gylling, lääketieteen ja kirurgian tohtori, professori, Kuopion yliopisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-09 19:59:42 
Poissa
tapakarppi
tapakarppi

Muksuni opiskelee lääkäriksi Tanskassa...Kysyin häneltä kuuluuko lääkärin opintoihin ravitsemustiedettä...Ei kuulema tuntiakaan!!! Et sillee...Toivottavasti tähän tulee muutosta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-09 20:15:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulle tänään sanoi lääkäritäti, että paras keino pudottaa painoa on painovartijat-tyyppinen ruokavalio. Kerroin että moinen ruokavalio on mulle mahdoton, koska on alati nälkä ( :arrow: pahalla päällä), järjetön makeanhimo ( :arrow: repsahtelu). Karppauksesta en viitsinyt valistaa, vaikka varmaan olisi pitänyt. Sitten kun on oikeasti jotain tuloksiakin syntynyt, niin sit voin käydä kertomassa että miten ne ylimääräiset kilot lähti!

ViestiLähetetty: 2007-02-10 13:30:57 
Poissa
Ilveilijäbarbi
Ilveilijäbarbi

Brunhild kirjoitti:
Onko muuten kihdin hoitoon hyviä vinkkejä? :?:
Brunhild

Onko karppaus vaikuttanut millään tavalla miehesi kihtiin?
Äidilleni olen jo karppauksen myynyt lääkkeenä korkeaan kolesteroliin, ylipainoon, verenpaineeseen ja -sokeriin. Isäni kärsii vaikeasta kihdistä, olis kiva pystyä kertomaan, että sama lääke tepsii.

ViestiLähetetty: 2007-02-10 21:18:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Brunhild kirjoitti:
Olen tutuilta karppaajilta kuullut, että lääkärit suorastaan kauhistuvat kuultuaan karppaamisesta.

No ei minulla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-10 22:07:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Heikkilällä on joku kihtipotilas voinut karpaten oikein hyvin, ei sitä varmaan tiedä kuin kokeilemalla.

Joo ei ole minunkaan tapaamani lääkärit kauhistelleet karppaamista, päin vastoin. Joko minulla on hyvä tuuri tai osaan esittää asiani, en ole puhunut Atkinsista mitään. Olen vain sanonut että tärkkelys korvataan muilla kasviksilla ja syntynyt kalorivaje lisäämällä rasvaa, sekä öljyä että eläinrasvaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00