Erfis kirjoitti:
Greda Carpo kirjoitti:
Niinpä. Puuvillaa, pellavaa, villaa, viskoosia vai polyesteriä?

Lyocell on aivan ylivoimainen. Viskoosin tapainen muuntokuitu, mutta ominaisuuksiltaan parempi. Entsyymiviimeistyksillä saadaan ihanan siliäväksi. Mittapysyvyydessä voi olla ongelmaa, mutta ei aina. Lindexistä ostamani ekolyocellpaita on kestänyt hyvin pesut 95 asteessa (olen haisuli).
Nykyisin viskoosimenetelmä voidaan toteuttaa täysin ympäristöystävällisesti kemikaalit kierrättäen. Lyocell jo lähtökohtasesti tehdään sillä tavoin. Muuntokuidut hengittävät ja ovat vilpoisia. Sitten taas jos tarvitaan lämpöä, tilanne muuttuu. En ole kuullut teksturoidusta lyocellista, mutta ei se varmaan mahdoton ole. Jos kerran itsessään täysin vailla mitään lämpöominaisuuksia oleva polyesteri voidaan teksturoida lämpöseksi fleeceksi ni miksipä ei onnistuisi lyocellin kohdalla.
Suomalaisista kuusista tehtynä olisi lähituotekin. Ei takuulla kelpaa nykyvihreille, niille kelpaa vaan jostain kaukaa tuotu bambu joka sitten kuitenkin on loppuviimeksi samaa tavaraa kuin kotimaisesta kuusesta olisi.
Villan selkäreppu on oikeesti korkee mut lyocellin ei. Ei olis mikromuovejakaan. Eikä puuvillanviljelyn ongelmia.
Kiitos tästä minultakin! Olen pitänyt puuvillaa ympäristön kannalta ongelmallisena jo pitkään ja suosinut muuntokuituja sekä villaa. Viskoosissa ei käyttöpuolella ole minusta myöskään mitään vikaa, ja ne muutama lyocell-kapistus, jotka omistan, vaikuttavat okein kestäviltä.
Villan korkeasta selkärepusta kysyisin lisää, jos sulta irtoaa

Minä en siitä taida luopua, tilasin kokeeksi Tamsilkin verkkokaupasta villaiset pikkuhousutkin

Villan käyttömukavuus, käyttöikä sekä pesuntarpeen vähäisyys (paitsi ehkä noissa tulevissa kalsongeissa

) ovat vaan ylittämättömät.