^ Hyvä pointti tosiaan, ettei tämä(kään) ihmeaine välttämättä karppisapuskoilla elävälle ole tarpeellinen, ainakaan mielettöminä yliannoksina?
Itse en karppaa kovin tunnollisesti, ja D-vitamiinin saanti ruoasta jää aika vähäiseksi, joten tilasin pillereitä tuolta iHerbistä. En kylläkään uskaltanut tilata kuin 2000 (Carlson Labs) ja 2400 IU:n (Healthy Origins) vahvuisia, vaikka periaatteessa kai mitään vaaraa noista vahvemmistakaan ei ole, ja voishan niitä syödä harvemmin. Mutta olkoon vaan kuinka tutkimuksin todettu turvallisiksi, silti tuntuu epäilyttävältä syödä teollisesti valmistettuja lisäravinteita hurjasti yli suositusten, en usko että ne voi koskaan olla ihan sama asia kuin luonnollisista lähteistä saadut.
Miten uskallatte syödä purkista yli 100 µg päiväannoksia, ja syöttekö vaan talven ajan vai jopa ympäri vuoden? Olen ehkä ylivarovainen, mutta ajattelen, että pitäisi käydä sitten mittauttamassa veriarvot, ettei syö turhaan ylimääräistä. Eri ihmisillähän D-vitamiini samoin kuin muutkin vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät erilailla (mm. ruokavaliosta ja suolen kunnosta riippuen...), jotkut reagoivat herkemmin?
Onko kellään muuten käsitystä D-vitamiinin valmistusprosessista, voiko tuotteissa olla isojakin eroja? Tai mistä tietää, onko purkissa sen vahvuisia pillereitä kuin kyljessä lukee? Toisella foorumilla jotkut valittelivat ettei Now Foodsin tuote tuntunut tehoavan? Ja itse mietin, voiko halvin olla oikeasti hyvä? Ainakaan Healthy Originsin nettisivut ei olleet kovin vakuuttavat... No tulipa niitäkin kokeeksi tilattua.
D-vitamiineissa ei kai kuitenkaan niin tarkkaa ole raaka-aineiden ja valmistusprosessin kanssa kuin esim. kalaöljyissä? Niitä en toistaiseksi tilannut, kun totesin että kotimaasta taitaa löytyä parempia (toki kalliimpia). Muutenkin haluaisin kyllä suosia suomalaista, mutta D-vitamiineissa tarjonta on vähän heikkoa...
Tässä vielä mun alennuskoodi iHerbiin, saa käyttää vapaasti

:
ALA530