karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 05:39:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1696 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 171 72 73 74 7585 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-01-12 15:52:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Onkos tämä ollut jo täällä?
Ihan vaan huumoripläjäys ilmastoaktivistien vegaaniruokavaliosta, nelisen minuuttia ja selvinnee ilman loontonkielentaitoakin
Linkki: https://youtu.be/aIG9ozEDPVg

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-12 16:35:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Nauratti taas...

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-12 16:45:57 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Lars Berniä ahdistaa metabolisten kansantautien pandemia 4000 kertaa niin paljon kuin ilmastonmuutos.

https://anthropocene.live/2020/01/12/va ... matangest/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-12 19:52:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Seitsemän naisen ennakkoluulottomasta ideasta syntyi menestysjäätelö – Iltalehti testasi Härtelö-maut
Lainaa:
Jäätelöä härkäpavuista? Opiskelijoiden kouluprojektista alkunsa saanut innovaatio tähtää ulkomaille.
Kouluprojektista kansalliseen levitykseen

Tuotekehittelyvaiheesta päällimmäisenä mieleen on jäänyt aito hämmästys härkäpavun toimivuudesta raaka-aineena.
– Muistan, kun koko laboratorio tuoksui ihan sellaiselta hernekeitolta ja pohdimme, että mitäköhän tästä tulee. Kun avasimme jäätelökoneen kantta ja kun se lusikallinen sitten suli suuhun ja katsoimme toisiamme, tajusimme, että tästä tulee jotain hyvää, Roosa Kukkonen kertoo.

Härtelö, eli härkäpapujäätelö oli syntynyt. Jäätelön raaka-aineina käytetään muun muassa kotimaista härkäpapua ja rypsiöljyä. Jäätelö on kokonaan kasvipohjainen ja sopii myös keliaakikoille sekä pähkinä- ja soija-allergikoille.
Makuina löytyy tällä hetkellä suklaa sekä lime-passion.
---
Testasimme Iltalehden toimituksessa kahta Härtelön tällä hetkellä valikoimassa olevaa makua: suklaata ja lime-passionia. Muutamaa soraääntä lukuun ottamatta Härtelö otettiin erittäin hyvin vastaan.
– Erittäin hyvää vegaanijäätelöä. Todella monet vastaavat maistuvat mielestäni vetisiltä. Esimerkiksi soijapohjaisissa jäätelöissä on aina omaan suuhun sellainen pieni erikoinen sivumaku, joka ei miellytä ja "paljastaa" jäätelön vegaanijäätelöksi. Härtelössä ei ollut tällaista ongelmaa.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-13 09:35:37 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Uskonnollisista syistä veganismia kannattava adventistikirkko ja siihen liittyen aamiaismuroteollisuus on onnistunut yllättävän paljon manipuloimaan ravitsemustiedettä ja Yhdysvaltojen virallisia ravitsemussuosituksia - ja niiden myötä meidän omiamme. Tähän ei näytä olevan tulossa muutosta myöskään nyt valmistelussa olevien uusien suositusten osalta. John Sabatahan on niitä väsäämässä.

Adventistien Loma Lindan yliopiston tuotoksista feikkilihateollisuuskin otti suuren osan argumenteistaan EAT-Lancet - eli "planeettadieetti" -propagandakampanjaansa, joka ajaa sitä, että julkisen vallan toimin ihmiset pakotettaisiin lopettamaan oikean lihan syönti lähes kokonaan.

Carnivore Aurelius: Shocking Origins of the Vegan Diet

Hienoa, että Belinda Fettken lisäksi joku muukin penkoo näitä asioita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-13 11:22:57 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Koska kasvissyöntiagenda, ei Me Naisten folaattijutusta käy ilmi, että kananmunan keltuaisessa on grammaa kohti yhtä paljon folaattia kuin sitä eniten sisältävässä vihreässä lehtivihanneksessa pinaatissa. Kuten ei sekään, että maksassa ja esimerkiksi maksamakkarassa on sitä monin verroin enemmän. Finelistä asia sentään vielä toistaiseksi selviää.

Me Naiset: Kun muistaa syödä säännöllisesti tummanvihreitä kasviksia, folaatista ei tule puutetta.

Kun muistaa syödä säännöllisesti kananmunia ja vähän vähemmän säännöllisesti maksaa, ei folaatista tule puutetta, ja aivot kiittävät.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-13 11:55:23 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Nuo pitoisuudet eivät edes vielä kerro koko totuutta. Folaatti on huonoa imeytymään ja siitä on tehty joitain tutkimuksiakin miten mistäkin imeytyy, mutta nykyään siitä ei puhuta, niin nekin ovat hautautuneet.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-13 12:31:01 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Brittiesimerkki vegaani"kermasta":

Lainaa:
Ingredients:
Faba Bean preparation, 31% Veg Oils (Palm/Rapeseed), Sugar, Modified Corn Starch, Emulsifiers(Sunflower Lecithin, Sugar Esters of Fatty Acids, Mono & Diglycerides of Fatty Acids), Stabilisers(Guar Gum, Locust Bean Gum) & more!

-Miten kukaan voi pitää tällaista terveellisenä, Zoe Harcombe aiheellisesti kysyy.

https://twitter.com/zoeharcombe/status/ ... 4591784960

Sama kysymys on aiheellista tehdä kaikista ultraprosessoiduista ruuankorvikkeista, joita ruokateollisuus median tukemana ahtopaineella tuuppaa markkinoille.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-14 06:34:23 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Ilmastoaktivisti Al Gore on osakkaana Kleiner Perkinsissä, joka puolestaan on suuri sijoittaja feikkilihayhtiössä Beoynd Meat.

https://twitter.com/BeachMilk/status/12 ... 77728?s=20

Lainaa:
Everything is connected people. Wake up.

1. Al Gore promotes #ClimateChange

2. The U.N. wants to ban meat to “save the planet”.

3. The largest investor in Beyond Meat is Kleiner Perkins, where Al Gore is a partner and advisor.

4. Al Gore stands to become a BILLIONAIRE!



Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-16 05:56:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3398
Mulle alkaa hitaasti valjeta miten isoja juttuja veganismi, raakaruokaveganismi ja jopa fruitarianismi on nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa. Ihan kauheeta. Katsokaa video hedelmänsyöjien kodista, yksivuotias ei ole kehittynyt normaalisti. Ei sitä niin huomaa ennenkuin tajuaa katsoa ranteita ja vertaa terveeseen yksivuotiaaseen. Lisäksi, vaikka vauvoilla kuuluu olla pullea maha, kuva jossa vauva on pelkissä vaipoissaan paljastaa että tässä ei ole kyse normaalipulleasta vauvasta normaalipulleine masuineen vaan se on enemmän sellanen afrikkalaistyylinen valkuaisvajauksesta johtuvan näköinen pullea maha. Jääkaapissa ei ruokaa, koska kaikki paikat notkuvat hedelmiä, niitä on kilotolkulla ympäri keittiötä. Vaikka onkin omalle terveydelle haitallista surra täysin tuntemattoman lapsen kohtaloa niin joku ehkä silti haluaa katsoa: https://youtu.be/HOAHGdXBEF8

Sitä ihmettelen kun isosisko näyttää terveemmältä ja isosiskon kyynärvarretkin ovat pulleammat kuin yksivuotiaan. Olisiko isosisko saanut aikanaan rintamaitoa tai käykö hän isovanhemmilla hoidossa ja isovanhemmat antaa ehkä salaa ruokaa?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-16 17:30:50 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Asiantuntija varoittaa, että kasvissyöntitrendi aiheuttaa ravinnepuutoksia erityisesti nuorille naisille. Toinen puolestaan siitä, että seurauksena on uusi sairauksien aikakausi. Kasvissyöntitrendin aiheuttamat sairaudet eivät liity ylipainoon (oikeammin insuliiniresistenssiin) kuten low fat -trendin aiheuttaman sairauksien epookin vitsaukset, vaan ovat tyyppiä väsymys, päänsärky, IBS, autoimmuuniusairaudet, kaikenlainen epämääräinen oireilu jne.

Diet Doctor: Dietist varnar: Vegotrend ger kvinnor näringsbrist


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-17 07:29:57 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Nextlevel Vegejauhista SERKKUSIENESTÄ! Onkohan tämä terveellistä? Ainakin tämä on ultraprosessoitua.

https://www.lidl.fi/fi/p/next-level-veg ... dklvPAPRHM

Lainaa:
NEXTLEVEL VEGEJAUHIS. Maustettu serkkusienestä sekä herne-, vehnä- ja soijaproteiinista valmistettu vegaanivalmiste. Sisältää runsaasti proteiinia. Ainesosat: vesi, säilötty herkkusieni [20,2 % herkkusientä (alkuperä: Alankomaat), vesi, suola, happo (sitruunahappo), hapettumisenestoaine (arkorbiinihappo)], puhdistettu kookosrasva, 9% herneproteiinia, 7,4% vehnäproteiinia, rapsiöljy, 3,8 % soijaproteiinia, soijajauho, mausteet, emulgointiaine (metyyliselluloosa), suola, aromit, hernetärkkelys, hivauute, bambukuitu, punajuuritäysmehutiiviste, säilöntäaineet (kaliumsorbaatti, natriumasetaatit), savuaromi. Pakattu suojakaasuun. Valmistettu Saksassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-17 07:36:46 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Njah, kanarialla oli aikoinaan kiinalaisessa ravintolassa menu todella monella kielellä. Jossain annoksessa mainostettiin olevan herkkuseiniä. :mrgreen:

Mä en ole pitkään aikaan enää sanonut jauhelihaa jauhikseksi, kun vegaanit vatasti sen sanan.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-17 21:14:45 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Ellei valitse oliivi- ja/tai kookosöljyä, kasvissyöntiin siirtyminen lisää siemenöljyjen kulutusta, mikä ei ole hyväksi.

LOPETA SIEMENÖLJYJEN SYÖMINEN


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-18 23:04:37 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Ai mikä buumi nyt olikaan menossa?

Verkkouutiset: Joka päivä lihaa syöviä on yhä enemmän

Lainaa:
Heikki Jantunen
Lihaa syödään kyselyn mukaan maun, tottumuksen ja ravintosisällön takia.
Tuoreen kyselyn perusteella 96 prosenttia suomalaista syö lihaa jossain muodossa, kertoo Lihatiedotusyhdistys ry.
Lihaa syömättömiä kuluttajia on kyselyn mukaan neljä prosenttia, kun toissa vuonna seitsemän prosenttia suomalaisista ei syönyt lihaa lainkaan.
Päivittäin tai lähes päivittäin lihaa syövien määrä on yhdistyksen mukaan noussut. Vähintään useamman kerran viikossa lihaa syödään 81 prosentissa kotitalouksista.
Lihaa syödään kyselyn mukaan ensisijaisesti maun, tottumuksen ja hyvän ravintosisällön takia. Tottumus mainitaan syyksi useammin kuin edellisvuonna ja myös hyvän maun merkitys on korostunut. Aiempaa useammalle lihan syöntiä puoltaa myös sen monipuolisuus.
Tutkimus selvitti myös lihan syönnin lisäämistä ja vähentämistä. Lihan syöntiä sanoo vähentäneensä 22 prosenttia ja lisänneensä 4 prosenttia vastaajista. Seitsemällä kuluttajalla kymmenestä lihan käyttö on kuitenkin pysynyt ennallaan.
Vähentäjiä on sama määrä kuin edellisvuonna ja lisääjiä 2 prosenttiyksikköä enemmän.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-19 11:40:08 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
-Lihaa tarvitaan ihmisten ravitsemiseen ja veganismi ei ole edes ympäristöystävällistä, sanovat Edinburghin yliopiston tutkijat.

Asiakirjoituksen tietolaatikossa selitetään termit vegangelisti, flegaani, seagaani ja pegaani.

The Telegraph: Meat is crucial for feeding the planet, and going vegan is not more green, say scientists


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-19 14:02:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Vegaaniruokavalioon liittyy ravitsemusriskejä – siihen ei voi luottaa, että kaikki osaisivat koostaa ruokavalion oikein, varoittaa Helsingin yliopiston dosentti
Lainaa:

Vegaaniruokavalioon liittyy sekaravintoa suuremmat ravitsemukselliset riskit, sillä siinä rajoitetaan lähtökohtaisesti keskeisiä ruoka-aineita, sanoo Helsingin yliopiston ravitsemustieteen dosentti Maijaliisa Erkkola.

Erkkola kuuluu valtakunnalliseen työryhmään, joka seuraa jatkuvasti lasten ja nuorten ravitsemusta Suomessa. Erkkola on ollut koostamassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Syödään yhdessä -ruokasuosituksia lapsiperheille.

Haasteita voi Erkkolan mukaan koitua, jos motiivit vegaaniksi ryhtymisessä ovat esimerkiksi eläinten hyvinvoinnissa ja ravitsemustietämys on heikompaa. Tiedonlukutaito voi olla hänen mukaansa vähäisempi esimerkiksi silloin, jos vanhemmilla on vain vähän koulutusta.

Siihen ei voida Erkkolan mukaan luottaa, että kaikki vegaanit osaisivat koostaa ruokavalion oikealla tavalla, vaikka suurin osa olisikin hyvin tietoisia vegaaniruokavalion haasteista.

– Väestötasolla suositellaankin ravitsemusterapeutin konsultointia, kun halutaan valita vegaaniruokavalio lapselle päiväkodissa, hän perustelee.

Vegaaniliiton ravitsemusterapeutti eri mieltä
Vegaaniliiton ravitsemusterapeutti ja Vegaanin ravitsemus -kirjan kirjoittaja Johanna Kaipiainen kyseenalaistaa käytännön.

– Jollei ole syytä huoleen lapsen kasvusta ja kehityksestä, on turha käyttää perhettä terveydenhuollon vastaanotolla. Se on outoakin, kun kyseessä on usein eettinen vakaumus, hän sanoo.

Kaipiaisen mukaan monilla paikkakunnilla vegaaniruokaa ei tarjota edelleenkään päiväkodeissa lainkaan. Esimerkkinä hän mainitsee Oulun lisäksi Lappeenrannan ja yleisesti pikkupaikkakunnat.

Kaipiainen näkee ongelmallisena sen, että päätöksenteko asiasta on jätetty yksittäisille kunnille.

– Tämä asettaa perheet eriarvoiseen asemaan asuinpaikkakunnan mukaan. Näinhän sen ei pitäisi olla.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-19 14:33:41 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
Kasari kirjoitti:
Vegaaniliiton ravitsemusterapeutti eri mieltä
Vegaaniliiton ravitsemusterapeutti ja Vegaanin ravitsemus -kirjan kirjoittaja Johanna Kaipiainen kyseenalaistaa käytännön.

– Jollei ole syytä huoleen lapsen kasvusta ja kehityksestä, on turha käyttää perhettä terveydenhuollon vastaanotolla. Se on outoakin, kun kyseessä on usein eettinen vakaumus, hän sanoo.

Kaipiaisen mukaan monilla paikkakunnilla vegaaniruokaa ei tarjota edelleenkään päiväkodeissa lainkaan. Esimerkkinä hän mainitsee Oulun lisäksi Lappeenrannan ja yleisesti pikkupaikkakunnat.

Kaipiainen näkee ongelmallisena sen, että päätöksenteko asiasta on jätetty yksittäisille kunnille.

– Tämä asettaa perheet eriarvoiseen asemaan asuinpaikkakunnan mukaan. Näinhän sen ei pitäisi olla.

Vegaaniliiton ravitsemusterapeutti puhuu niin kuin vegaanius olisi jokin ihmisoikeus. Jos ei päiväkoteihin saa viedä omille lapsilleen omaa voita ja punaista maitoa, niin en ymmärrä, miksi pitäisi pakottaa kaikki kunnat tarjoamaan vegaanivaihtoehtoa vain "eettisen vakaumuksen" vuoksi.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-28 10:26:44 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tapa, jolla suomalainen media promoaa veganismia, on vastuuton. On aivan varmaa, etteivät kaikki vegaaneiksi heittäytyvät osaa riittävästi täydentää ruokavaliotaan ravintolisillä. Mitään niin asillista juttua kuin oheinen BBC:n juttu veganismin aiheuttamista aivoravinteiden puutoksista ja niiden seurauksista on esimerkiksi Yleltä turha odottaa:

How a vegan diet could affect your intelligence

Lainaa:
To see how crucial B12 is for the brain, take what happens when we don’t get enough of it. In children, the consequences of B12 deficiency can be life-altering. “There are some tragic cases of children whose brains failed to develop because of their parents being ill-informed vegans,” says Benton. In one example, the child was unable to sit or smile. In another, they slipped into a coma.
Later in life, the amount of B12 in a person’s blood has been directly correlated with their IQ. In the elderly, one study found that the brains of those with lower B12 were six times more likely to be shrinking.
Even so, low B12 is widespread in vegans. One British study found that half of the vegans in their sample were deficient. In some parts of India, the problem is endemic – possibly as a consequence of the popularity of meat-free diets.
Another nutrient that’s scarce in the typical vegan diet is iron. Though we often associate it with blood, iron also plays prominent role in brain development, and is essential for keeping the organ healthy throughout our lives. For example, one 2007 study found that giving young women iron supplements led to significant intellectual gains. In those whose blood iron levels increased over the course of the study, their performance on a cognitive test improved between five- and seven-fold, while participants whose haemoglobin levels went up experienced gains in their processing speed.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-02-04 21:50:28 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Jopa BBC myöntää, että vegaani pikaruoka saattaa olla [kuten onkin] epäterveellisempää kuin lihapohjainen:

Why vegan junk food may be even worse for your health

Nyhtöhampurilaiset jakkihedelmästä eivät ole vielä tainneet ehtiä rantautua Suomeen.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1696 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 171 72 73 74 7585 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)