karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 18:48:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-10-29 18:53:06 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ No se on hyvä kuulla.
Omassa nuoruudessa struuma oli aika yleistä, muttei silloin vielä rehuja kai juurikaan ravinteilla paranneltu.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-10-29 20:21:48 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3464
Sitä vaan että oikeasti niukkaseleeninen Ruotsi on kovasti yrittämässä koronatilastoissa mitalisijoille.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-10-30 10:30:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Noh, Ruotsissakaan kyse ei ollut seleenistä, vaan jostain ihan muusta. Valitettavasti.
Syksyn uudessa aallossa Ruotsin kuolleiden määrä on enää vain tuplat Suomesta ja Suomi on onneksi Euroopan hännillä yhdessä Norjan kanssa,
ja nyt sairaalaan joutuvia osataan (ilmeisesti ainakin täällä) hoitaa järjellisemmin, mikä osaltaan helpotta tehon paineita ja kuolleisuuttakin.

Mutta yhdistelmässä seleeni ja C ja D Suomen pitäisi olla länsimaiden pahiten kärsineitä, koska talvi ja vajeet. Onneksi näin ei ole.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-10-31 09:21:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Tolonen kirjoitti vuonna 2008
Lainaa:
Maatalousministeriö määräsi 1984 Kemiran lisäämään lannoitteisiin seleeniä. Silloin seleenin saanti nousi eurooppalaiselle suositellulle tasolle. Lisäys on saattanut vaikuttaa edullisesti sydänkuolleisuuteen, mutta lisäys ei ilmeisesti ole riittävä metabolisen oireyhtymän ehkäisyyn. Oireyhtymä on lisääntynyt Suomessa ja muissa länsimaissa räjähdysmäisesti. Nyt seleenin saanti on taas vähentynyt Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Ihanteellinen seleenin saanti lienee 100– 200 µg/vrk. Seleeni on erinomainen antioksidantti, joka lisäksi ehkäisee ja vaimentaa tulehdussytokiineja, mikä on tärkeää kaikkien kroonisten tautien ehkäisyssä ja jarruttamisessa.

MUOKS, Evira:
Lainaa:
Suomalaisten seleenin saantia seurataan jatkuvasti elintarvikkeista sekä väestön veren seerumista ja seleenilannoituksen määrää muutetaan tarpeen mukaan. Tutkimusten mukaan seleenitaso on nyt 60 prosenttia suurempi kuin ennen vuotta 1984, jolloin seleenin lisäys lannoitteisiin aloitettiin. Seleenin saanti on Suomessa parhaalla tasolla Euroopassa.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-10-31 09:41:35 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3464
No Tolonen saa kirjoittaa mitä haluaa mutta Suomalaiset saavat seleeniä euroopassa eniten. Mun mielestä tämä on ongelma. Enkä kyllä muutenkaan allekirjoita varsinkaan suomalaisten c-vitamiinin puutosta. D-vitamiinista varmaan maltillista ouutosta.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-10-31 21:37:25 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Seleenistä https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikk ... c&offset=0

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-10-31 23:00:58 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Artikkeli mekanismeista joilla keto ehkäisee ja hoitaa lihavuutta ja diabetesta.

viewtopic.php?p=2371912#p2371912


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-25 16:46:34 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
THL pysyy poterossaan

https://blogi.thl.fi/d-vitamiini-korona ... utuksista/

vaikka jopa Knuuti oli vähän eri mieltä (suosittelee 50 mikrogrammaa päivässä)

https://blogit.ts.fi/terveys-tiede/d-vi ... -ja-covid/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-25 21:59:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
^Ja mitä sanookaan lähde, johon THL itse viittaa:

https://twitter.com/Sukkola/status/1331 ... 28225?s=20

Lainaa:
Thus, the evidence seems strong enough that people and physicians can use or recommend vitamin D supplements to prevent or treat COVID-19 in light of their safety and wide therapeutic window.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-26 10:44:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Ravitsemustieteilijöiden antia:
Tutkijat varoittavat koronapandemian aikana suitsutetusta vitamiinista – yliannostus vaarantaa terveyden
Lainaa:

D-vitamiinista on toivottu apua taisteluun koronavirusta vastaan, mutta eurooppalais-yhdysvaltalainen tutkijatiimi varoittaa korkeiden vitamiiniannosten riskeistä.

D-vitamiinin on arveltu voivan auttaa erityisesti koronaviruksen riskiryhmiin kuuluvia huolehtimaan terveydestään pandemian aikana, sillä D-vitamiinin on tutkimuksissa havaittu parantavan vastustuskykyä ja keuhkotoimintaa.

Alustavissa tutkimuksissa matalat D-vitamiinitasot on lisäksi liitetty kohonneeseen riskiin kuolla koronaviruksen aiheuttamaan covid-19-tautiin. Löydöstensä perusteella brittitutkijat kehottivat toukokuun alussa ihmisiä syömään D-vitamiinilisää koronatartunnalta suojautuakseen.

Nyt toinen tutkijatiimi kuitenkin toppuuttelee vitamiinilisistä innostuneita.

Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinin tehosta covid-19-taudin ehkäisemisessä ja hoitamisessa ei ole näyttöä. Birminghamin yliopiston tiedotteessa tutkijat kirjoittavat, että vaikka riittävä D-vitamiinin saanti on terveyden kannalta tärkeää, voi sen liiallinen syöminen omatoimisesti nostaa veren kalsiumtasoja ja olla täten terveydelle haitallista.

Veren liian suuri kalsiumpitoisuus eli hyperkalsemia aiheuttaa väsymystä, ruokahaluttomuutta, vatsavaivoja, keskittymiskyvyn puutetta ja sekavuutta sekä suurentaa vaaraa munuaiskivien muodostumiseen ja munuaisten vajaatoimintaan. Suuret kerta-annokset D-vitamiinia voivat myös heikentää luustoa.

Ei tieteellisiä perusteita D-vitamiinin väitetyistä hyödyistä

Tutkimusta varten tieteilijät perehtyivät aiemmin julkaistuihin tutkimuksiin D-vitamiinin yhteydestä covid-19-tautiin ja muihin hengitystieinfektioihin.

Tutkijat eivät löytäneet tieteellisiä perusteita sille, että suuret D-vitamiiniannokset auttaisivat ehkäisemään ja hoitamaan covid-19-tautia. Tällaiset väitteet perustuvat tutkijoiden mukaan riittämättömiin tutkimuksiin, joissa ei tarkasteltu kyseistä aihepiiriä.

Aiemmissa tutkimuksissa D-vitamiinin puute on yhdistetty hengitystieinfektioihin, mutta löydökset perustuvat pääosin kehittyvistä maista kerättyihin aineistoihin, eivätkä ne näin ollen välttämättä päde kehittyneempiin länsimaihin. Tutkijoiden mukaan ei ole pitäviä todisteita siitä, että D-vitamiinin saanti lisäisi vastustuskykyä hengitystieinfektioita vastaan.


Runsas sisätiloissa oleskelu syy syödä vitamiinilisää

D-vitamiinia syntyy ihossa auringon säteilyn vaikutuksesta, minkä lisäksi sitä saadaan tietyistä ruoista, kuten kalasta sekä vitaminoiduista maitotuotteista ja rasvalevitteistä. Suomalaiset tarvitsevat D-vitamiinilisää erityisesti pimeinä talvikuukausina ja tilanteissa, joissa altistus auringolle ei ole riittävää esimerkiksi runsaan sisälläolon tai peittävän vaatetuksen vuoksi.

Koronapandemian aikana on kannettu huolta siitä, saavatko kotieristyksissä paljon sisätiloissa oleskelevat ihmiset riittävästi D-vitamiinia. Birminghamin yliopiston tutkijat suosittelevat tällaisille henkilöille D-vitamiinilisää, mutta kohtuudella. Turvallisen päiväannoksen ylärajana pidetään 125 mikrogrammaa.

D-vitamiinin saannista tulee huolehtia muulloinkin kuin pandemia-aikana. Parhaimmat hyödyt vitamiinilisistä saa, kun niitä käyttää säännöllisesti – ei kerralla suurina annoksina, joilla voi olla terveydelle haitallisia vaikutuksia.

Tutkimus ilmestyi BMJ Nutrition, Prevention and Health -tiedejulkaisussa.

High doses of vitamin D supplementation has no current benefit in preventing or treating Covid-19

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-27 08:08:36 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tärkeimmät viimeaikaiset D-vitamiinilisäkannanotot pähkinänkuoressa:

Knuuti: 50 mikrogrammaa päivässä sopiva. Lasse Lehtonen: otan itse 40 mikrogrammaa. THL: 10 mikrogrammaa riittää.

Diet Doctor näyttäisi olevan 50 mikrogramman kannalla, vaikka ei sitä ihan suoraan sanokaan.

https://www.dietdoctor.com/se/sa-mycket ... ska-du-ata


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-28 10:09:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Diet Doctorin linkkaamassa TV-haastattelussa tutkija Mats Humble suosittelee 50 µg. Se riittää ylläpitämään kesäisen vitamiinitason.
Tuubissa on hänen maratonluentonsa aiheesta
https://www.youtube.com/watch?v=GeyNB-GBKlg

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-11-30 23:26:14 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Mikko Paunio: Ison Britannian hallitus turvaa vanhusten D-vitamiinin saannin


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-12-04 20:47:07 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Iltalehti: Jos joudut koronan vuoksi sairaalaan, näin sinua nyt hoidetaan: ensin ainakin D-vitamiinia

Lainaa:
Sairaalahoidossa koronapotilas saa yleensä ainakin veren hyytymistä ehkäisevää lääkettä ja D-vitamiinia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-12-05 08:49:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Yhden miehen komitea kirjoitti:
Iltalehti: Jos joudut koronan vuoksi sairaalaan, näin sinua nyt hoidetaan: ensin ainakin D-vitamiinia

Lainaa:
Sairaalahoidossa koronapotilas saa yleensä ainakin veren hyytymistä ehkäisevää lääkettä ja D-vitamiinia.

Saa sen 20 µg, joka muutenkin kuuluisi saada.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-12-05 11:53:26 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tuo ei riitä edes Knuutille:

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3179647

Lainaa:
Hänen mukaansa D-vitamiinin lisäannoksen voi korottaa 50 mikrogrammaan päivässä epidemian aikana.


Eivätkö viralliset suositukset olekaan aina oikeassa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-12-05 17:27:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Knuuti puuttuu kerrankin myös oikeaan HuuHaahan. Mitähän mieltä tuosta ovat Sokrates-palkinnon myöntäjät?

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-12-08 12:52:57 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
James D13 listaa koronakuolon riskiä nostavia tekijöitä:

Lainaa:
Relative risk of death from COVID-19
1.Severe VITAMIN D deficiency - 15X
1.Old age (> 60) - 9.45X
2.Cardiovascular disease - 6.75X
3.SELENIUM deficiency -5X
4.Hypertension - 4.5X
5.Type 2 diabetes - 4.43X
6.Metabolic syndrome - 3.5X
7.Morbidly obese - 3X
8.ZINC deficiency- 2X


https://twitter.com/drjamesdinic/status ... 73121?s=20


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-12-08 17:28:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Semmoinen tiukka D-vitamiinin vaje taitaa olla jotain, jota löytyy vain hoitolaitoksista - eikä tässä(kään)( enempi ole parempi

Itse laittaisin varmaan (maksan) insuliiniresistenssin ensimmäiseksi listalla, oli sitten kakkosdiabetes jo ilmaantunut eli ei.
Noh, se nyt olen vain minä, eli ei kannata huolestua, jatka vaan : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-12-09 15:38:32 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Timo Kuusela VHH-terveysravinto -sivustolla:

Lainaa:
Oletus tietenkin on:

1. että keskeiset vitamiiniasiat ovat kunnossa. D3-vitamiini kuuluu näihin yhtenä tärkeimpänä. D3-vitamiinin määritys verinäytteestä EI OLE ylivoimaista. Sitä vain ei tehdä yksilöä ”virallisesti” tutkittaessa & hoidettaessa.

2. että kehon energia-aineenvaihdunta säätelyineen on kunnossa.
Laajojen asiantuntijanäkemysten mukaan keto-ravitsemus on tärkeä ja tehokas keino metabolian palauttamiseksi ”normaalimmaksi”/normaaliksi. Syvemmässä katsannossa insuliiniresistenssin normalisoimiseksi.

3. että altistumista virukse/(i)lle voi myös (pitää) välttää järkevillä keinoilla.

Sana KRIITTISYYS näyttää saaneen varsinkin julkisessa tiedottamisessa negatiivisen sävyn. TIEDETTÄ ILMAN KRIITTISYYTTÄ EI OLE! Onko niin, että nykytiede ei enää ole kriittistä, kun muut intressit syrjäyttävät kriittisyyden?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)