karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 06:13:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 392 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1320 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-02-01 09:31:26 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Multiple sclerosis risk changes with the season

Previous studies have shown multiple sclerosis (MS) patients are more often born in spring than in any other season, indicating that there is an environmental risk factor for the disease. A paper in the journal Neurology, reviewed for f1000 Medicine by Emmanuelle Waubant and Ellen Mowry, now suggests that this seasonal effect is mediated by the gene HLA-DRB1.

In many European populations, the HLA-DRB1*15 allele of this gene is associated with an increased risk of MS, and the large-scale study of MS patients from Canada, Sweden and Norway now shows that this allele is more common among patients born in the spring.

Waubant and Mowry said the study was "unique in its attempt to understand how genes and environment interact in MS". However, even though there is a correlation between birth month, genetics and risk of MS, it is not yet clear how this is regulated.

One likely contender is vitamin D, which influences expression of the HLA-DRB1*15 allele. Since vitamin D production fluctuates with the seasons, a vitamin D deficit in pregnant mothers could be related to the increased risk of MS among spring births, but this requires further investigation.

Waubant and Mowry said the study may influence preventative and therapeutic treatments through the understanding of environmental risks and their interaction with relevant genotypes.

Previous studies by the Neurology paper's authors showed that in people who carry the gene variant, a lack of vitamin D during early life might impair the ability of the thymus to delete rogue T cells, which then go on to attack the body, leading to a loss of myelin on the nerve fibres.

Study author Dr Sreeram Ramagopalan said that taking vitamin D supplements during pregnancy may reduce the risk of a child developing MS in later life. Government guidelines also recommend that children under five take daily vitamin D supplements.
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 012910.php

Lyhyt suomennos, MS-tautiin sairastuneista suuri osa on syntynyt keväällä, D-vitamiinin puutosta epäillään syyksi MS-taudille altistavaan geenimuunnokseen. Kanadassa, Ruotsissa ja Norjassa tutkittiin. D-lisän käyttö raskauden aikana saattaa vähentää riskiä sairastua MS-tautiin. Hallituksen linjaus suosittelee D-lisän käyttöä alle viisivuotiaille. Ilmeisesti Kanadan hallitus, en tiedä Ruotsista ja Norjasta. D-tippoja kai Suomessakin suositellaan, muistaakseni monet lopettavat antamisen n. kolmevuotiaana.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-01 17:58:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
Kysymys:

D menee rasvakudokseen, joten lihavat tarvitsevat enemmän Deetä. Kerääntyykö se sinne vai metaboloituuko, eli vapautuuko laihduttaessa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-01 18:03:36 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
kekexxx kirjoitti:
Kysymys:

D menee rasvakudokseen, joten lihavat tarvitsevat enemmän Deetä. Kerääntyykö se sinne vai metaboloituuko, eli vapautuuko laihduttaessa?


Hyvä kysymys, ei hajuakaan. Siitäkö onnistuneen laihduttajan euforia? Dee rokkaa.
:?
e. Pilaantuuko D läskissä lilluessaan, härskiintyy? Marshallin protokollat ja muut pakteerit tulee mieleen. Mikrogramma on aika pieni yksikkö, mutta niin on atomikin.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-04 11:53:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-10-13 09:15:31
Viestit: 210
Tämä Mirkan laittama linkki Financial Timesin juttu Deestä on tosi hyvä.

http://www.ft.com/cms/s/2/11180df8-beaa ... ab49a.html

Ne, jotka nyt häilyvät edes takas sen välillä ja säikkyvät jonkun Tuohimaan tai muun lausuntoja, että ottaako suositusten mukaan vai nostaako määriä, kannattaisi lukea tuo ajatuksen kanssa.

Mutta lyhyesti sanottuna:

WHO ei nosta suosituksia (no, nostaa, mut vasta 2012 ja aika vähän loppujen lopuksi), koska niistä tutkimuksista mistä se on saanut tuloksia, ei Deen lisäyksellä ollut merkitystä terveyteen. MUTTA. Tutkimuksen Dee pitoisuudet olivat liian matalia, n. 800 IU:n kahtapuolen. Vieth, joka on aloittanut Dee tutkimukset jo 1974, on saanut omissa testauksissaan tuloksia vasta, kun määrät ovat olleet väh. 1100 IU.

Ja lisäpeikkona ja taustajarruna on tietenkin lääketeollisuus, joka ei Deen tutkimuksista hyödy paljon *skaakaan, sillä vitamiineja ei voi patentoida ja ne ovat halpoja. Enpä ihmettelisi, vaikka lääketeollisuus sanelisi ns. riittävät saannit vitamiineillekin. Pidetään porukka riisitaudista erosta, mutta niitä muita tauteja saa mielellään esiintyä. Johan ne määrittelevät kolesterolirajatkin. (Käsittämätöntä on se, että puoli miljoonaa suomalaista syö statiineja!)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-04 12:55:10 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Niin, jostain jäi mieleen että statiininpopsijoita olisi 600000. Statiinien teho kai perustuu tulehduksen ehkäisyyn, ja D:n inflammatoriset vaikutukset on todettu. Maatalouspolitiikka, massojen ravitseminen ja osakkeenomistajat ja työpaikat, siinäpä soppa. Viljat ja sokerit. Coca-cola on kai edelleen 'maailman arvostetuin brändi'.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-05 10:45:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-07-23 12:06:49
Viestit: 189
moi kirjoitti:
D:n inflammatoriset vaikutukset on todettu.


En usko tuohon. Pitäisi varmaankin olla anti-inflammatoriset? Sinänsä mielenkiintoista on, että tietyt statiinit nostavat veren D-tasoja, esim. rosuvastatiini nostaa D-tasoja

Increased levels of 25 hydroxyvitamin D and 1,25-dihydroxyvitamin D after rosuvastatin treatment: a novel pleiotropic effect of statins?

Jospa statiinit todellakin ovat D-vitamiinin analogeja?

Are statins analogues of vitamin D?

eli statiinien vaikutus voi "heijastua" D-tasojen kautta. Mielenkiintoinen aihe, en ole ehtinyt kuitenkaan perehtyä tarkemmin. Ja tosiaan, statiinien popsijoita on Suomessa arviolta 500 000 - 600 000 ja minustakin yritettiin tehdä sellainen. :( . Pitäisi käydä testaamassa "kolestroolit" ennen kesää, kun D-tä ja muitakin "luonnontuotteita" on mussutettu.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-05 11:19:34 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Joo, anti- piti olla.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-05 11:56:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-07-23 12:06:49
Viestit: 189
Hmmm...ihan mielenkiintoista dataa:

Simvastatin does not affect vitamin d status, but low vitamin d levels are associated with dyslipidemia: results from a randomised, controlled trial.

Korkeammilla D-tasoilla baseline arvot olivat: suurempi D-taso-->alemmat triglyt, alempi LDL ja korkeampi HDL. Varsinainen tutkimustulos oli, että simvastatiini ei vaikuttanut D-tasoihin, mutta korkeammalla D-tasolla oli käänteinen korrelaatio trigly-tasojen kanssa. D-vitamiinilla siis näkyisi olevan jonkinlainen oma rooli lipidiaineenvaihdunnassa.

Toinen mielenkiintoinen tieto on se, jotta statiini toimisi kunnolla, tarvitaan D:tä.

Vitamin d levels and lipid response to atorvastatin.

"In patients with 25-OHD <30 nmol/L, there were no significant changes in levels of total cholesterol (173 +/- 47 mg/dL versus 164 +/- 51 mg/dL), triglycerides (151 +/- 49 mg/dL versus 177 +/- 94 mg/dL), and LDL cholesterol (111 +/- 48 mg/dL versus 92 45 +/- mg/dL); whereas patients with insufficient (30-50 nmol/L) and normal vitamin D (>50 nmol/L) had a good response to atorvastatin. We suggest that vitamin D concentrations >30 nmol/L may be required for atorvastatin to reduce lipid levels in patients with acute myocardial infarction."

No, juu, kyseessä akuutti sydänkohtaus, mutta kuitenkin. Jokseenkin tuntuu, kun juttuja lukee, niin statiineja hehkutetaan ja D-vitamiinin rooli jää taustalle. Sitä ei tutkita juurikaan itsenäisenä tekijänä...No, statiinikauppahan siinä kärsisi. Hauskaa tuossakin, että normaaliksi D-tasoksi ilmoitetaan yli 50 nmol/l D:tä, kun Suomessa keskiarvo taitaa olla ~43 nmol/l luokkaa.

jutusta poimittu:

"Pilz et al. [22] recently showed that vitamin D deficiency was associated with an increase in cardiovascular mortality due to heart failure or sudden death in 3229 patients referred for coronary angiography. After adjusting for vascular risk factors, patients with vitamin D <25 nmol/L had a threefold greater risk of death due to heart failure and a fivefold greater risk of sudden death during the seven-year follow-up. Other reports show similar results [23]."

eli kyllä D:llä näkyy olevan melko merkittävä rooli SV-tautien ehkäisyssä tai kun jo ollaan sairastuttu SV-tauteihin. Ei kuolonkankeus iske niin helposti. Jatkan siis D:n jyrsimistä. En jaksa sen tarkemmin kahlata noita julkaisuja, mutta nopeastikin lukaistuna D tuntuu olevan kohtalainen "statiini" jo itsessään.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-05 12:08:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-10-13 09:15:31
Viestit: 210
Luulenpa ma, että tuo Deen nousu statiinilääkityksessä on "vahinko". Kukaan lääkäri tai mikään statiineja kehuva mainos ei kuitenkaan mainitse Deen puolesta halaistua sanaa. Yksiselitteisesti mainitaan vain, että lääke X laskee kohonneen LDL-kolesterolin sinne minne se kuuluu eli väkisin survomalla arvot alas. Mutta millä kustannuksella? Käyttäjien ilmoittamien sivuvaikutuksien lista on kunnioitettava.

Kun asiantuntijat jaksavat vaahdota siitä, että "VHH-ruokavaliota ei voi suositella, kun sen pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä" (mm. Christel Lamberg-Allardt), niin statiineista tämmöisestä ei hiiskahdetakaan. Suht uusi lääke eikä pitkäaikaisvaikutuksia TODELLAKAAN tiedä kukaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-05 12:14:33 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Mutta kun sitä ei ole tutkittu riittävästi... Oma käsitys eli mielipide on, että viimeiset tuhannet vuodet Suomessa on saatu Deetä talvisinkin kalasta kevyesti 50µg päivässä.

Ja jossain hylkeentraanissa Deetä lienee myös. Aika köyhää on saanti nykyisistä sapuskoista. Kyllähän kalastaja Linkola kehitti diabeteksen, mitenkähän äijän muu ravinto.

Näköjään vastaus tullut...
Nykytiedon mukaanhan kolesterolitasoilla ei ole hevon kutun merkitystä, vaan juuri tulehduksella ja kolesterolin koostumuksella.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-05 12:35:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-07-23 12:06:49
Viestit: 189
Skimbaaja kirjoitti:
Luulenpa ma, että tuo Deen nousu statiinilääkityksessä on "vahinko".


Joo, eräässä tutkimuksessa viitattiin tähän suuntaan, koska muita elämäntapoja ei seurattu. Osa siis saattoi pistellä enemmään fisua nassuun siinä vuoden seuranta-aikan jne...eli se nousu ei välttämättä johdukaan statiineista.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-05 13:15:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ Saattaa se olla todellistakin, koska staiinitkin vähentävät tulehdusta (vaikka niiden sivuvaikutukset tämän edun niin kovin tehokkaasti ylikompensoivatkin).

Ja tulehdus, kuinka ollakaan, kuluttaa D-vitamiinivarastoja varsin tehokkaasti.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-07 17:45:36 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
Amerikan hesarista juttu, sama varovainen asenne kuin helsingin hesarissa, mutta sentään pikkasen paneuduttu.

The Miracle of Vitamin D: Sound Science, or Hype?
http://well.blogs.nytimes.com/2010/02/0 ... r-hype/?em

Lainaa:
....As a result, doctors are increasingly testing their patients’ vitamin D levels and prescribing daily supplements to raise them. According to the lab company Quest Diagnostics, orders for vitamin D tests surged more than 50 percent in the fourth quarter of 2009, up from the same quarter a year earlier. And in 2008, consumers bought $235 million worth of vitamin D supplements, up from $40 million in 2001, according to Nutrition Business Journal.

But don’t start gobbling down vitamin D supplements just yet. The excitement about their health potential is still far ahead of the science.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-10 13:48:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-07-23 12:06:49
Viestit: 189
Kuten Dr. Davis joskus sanoi, D voi nostaa HDL tasoa (omia havaintoja klinikaltaan)

Vitamin D and HDL

Näkyy olevan totta, ainakin tietyissä tapauksissa:

Serum 25-hydroxyvitamin D is independently associated with high-density lipoprotein cholesterol and the metabolic syndrome in men and women

"Mean±SEM serum high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C) increased in a graded fashion (P < .001) from the lowest (48.4±1.8mg/dL) to the highest (62.3±2.1mg/dL) 25(OH)D tertile. The relationship between 25(OH)D and HDL-C remained significant (P < .001) after adjustment for established determinants of the HDL-C, with each 10-ng/mL increase in 25(OH)D associated with a 4.2-mg/dL increase in HDL-C concentration."

Eli HDL nousi 48.4 mg/dl --> 62.3 mg/dl suomalaisissa yksiköissä (1.25 mmol/l --> 1.61 mmol/l). Jokainen 10 ng/ml (25 nmol/l) D-vitamiinitason nousu seerumissa nosti siis HDLää 4.2 mg/dl (0.11 mmol/l).

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-10 15:08:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Jossi kirjoitti:
Eli HDL nousi 48.4 mg/dl --> 62.3 mg/dl suomalaisissa yksiköissä (1.25 mmol/l --> 1.61 mmol/l). Jokainen 10 ng/ml (25 nmol/l) D-vitamiinitason nousu seerumissa nosti siis HDLää 4.2 mg/dl (0.11 mmol/l).

Varmaan noinkin voi käydä.

... mutta meillä isäntä nosti noita tasoja aika lailla saman verran ihan ilman D-vitamiinilisää, VHH'lla.
Kumpikohan mahtaa olla parempi juttu, pilleri vai ravinto?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-10 15:18:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-07-23 12:06:49
Viestit: 189
els kirjoitti:
Kumpikohan mahtaa olla parempi juttu, pilleri vai ravinto?


Molemmat yhdessä, kuten Daviskin suosittaa. :) Miksi tyytyä yhteen...

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-10 15:40:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ No vaikka siksi, että "optimaalinen taso" ei taida olla mahdollisimman korkea, tässäkään. Vaan sopiva taso.

Yli 1.6 HDL ei näytä juuri enää lisäävän terveysvaikutuksia miehillä eikä naisilla,
vaan jo tuolla tunnutaan pääsevän siihen parhaaseen A-luokkaan - jos katsoo pelkästään HDL'ää.

Toki pillerinmyyjiä riittää maailmassa varmaan jatkossakin... :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-10 16:01:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-07-23 12:06:49
Viestit: 189
els kirjoitti:
Toki pillerinmyyjiä riittää maailmassa varmaan jatkossakin... :)


Juu, riittää. Lääketeollisuus on etsinyt viisasten kiveä (lue: HDLää kohottavaa lääkettä) jo pitkään. Ne ovat päättyneet floppeihin. Kun statiineja ei voi keksiä uudestaan ja patentit umpeutuvat, halutaan uusi rahasampo eli HDLää kohottava lääke. Lääketeollisuuden mielestähän mahdollisimman matala LDL ja mahdollisimman korkea HDL on optimi eli jonkinlainen "superkombo-lääke" tullee jossain vaiheessa. Siihen en ota kantaa on se järkevää...kuten aikanaan ehdotus juomaveden statinoinnista. :shock:

Tässä hyvä esimerkkijuttu: Drug discovery firm Cerenis poised to lead HDL drug race

Heh, sinänsä hauskaa, että D-vitamiini saattaa tehdä molempia eli laskee hieman LDLää ja nostaa kohtuullisesti HDLää, vaan eihän sitä voi patentoida. Lisätutkimuksia odotellessa.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-11 04:18:34 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Mä tunnen D-vitamiinilisää tarviivani, koska näen sen vaikutuksen heti oman ihoni voinnissa. Mä olen monenlaisia vitamiineja ja ravintolisiä kokeillut esim. viimeimmäksi pycnogenolia, josta en ole mitään nähnyt konkreettista hyötyä olevan - miksi jatkaisin. Samanlaisia kokeiluita on muitakin. Jos olis rahaa vaikka lampaiden syödä, niin kaipa sitä kaikkea tehotontakin olis varaa käyttää.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-02-11 04:19:01 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Mä tunnen D-vitamiinilisää tarviivani, koska näen sen vaikutuksen heti oman ihoni voinnissa. Mä olen monenlaisia vitamiineja ja ravintolisiä kokeillut esim. viimeimmäksi pycnogenolia, josta en ole mitään nähnyt konkreettista hyötyä olevan - miksi jatkaisin. Samanlaisia kokeiluita on muitakin. Jos olis rahaa vaikka lampaiden syödä, niin kaipa sitä kaikkea tehotontakin olis varaa käyttää.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 392 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 1320 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)