els kirjoitti:
jokainen käsittelijä (jokainen tehdashallissa liikkuva ihminen, ja jokainen elinympäristö hihnalla ja kuljetuksessa) tuo siihen omat lisämikrobinsa ja näistä löytyy sitten jo patologisesti merkittäviä opportunistisia lajeja. (--)
Tuohan alkaa kuulostaa siltä, ettei tässä uskalla enää matkustaa edes junalla tai käydä elokuvissa, kun siellähän on vieläkin enemmän porukkaa kun ruokatehtaassa, ja heistä pölisevät basiliskothan siirtyvät suoraan keuhkoihini. Ihme, että olen vielä edes hengissä, kun olen matkannut niin monta kertaa junassa antibiootilla monta kertaa hoidettujen ihmisten kanssa.
els kirjoitti:
Tässä tilanteessa elintarviketeollisuuden ainoa mahdollisuus on steriloida ja/tai myrkyttää koko ketju jokaisessa mahdollisessa katkopaikassa ja jokaisen tuotantoerän välillä. Tuo tarkoittaa sitä että a) kaikki mahdolliset mukavat mutta herkät maamikrobit (laktobasillit on hyvä esimerkki mutta niitä on paljon muitakin) katoavat ruokamassasta savuna ilmaan. Ja sitä, että kaikkein kestävimmät mikrobit (mieti vaikka niitä sairaalabakteereita, joita nykyisen antibioottibuumin ja nykyisen tehokkuusajattelun ja edullistamiseen liittyvän entistä tiukemman työtahdin eli sairausaikojen minimoinnin takia löytyy myös eri osista elintarvikeketjua) eivät vain kestä tätä sterilointien ja myrkytysten helminauhaa, vaan ne samalla kehittävät kantojaan entistä sitkeämmäksi. Ja koska ne ovat tumattomia yksisoluisia prokaryootteja, ne jakavat oppimansa ympäristönsä seuraaville sukupolville.
Lopputuloksena ultraprosessointi tuottaa elintarvikkeita, joiden mukana seuraava mikrobisto on parhaimmillaan täysn tyhjä tarvittavista luonnonmikrobeista - ja pahimmillaan sisältää joukon opporetunistisia, kuin guantanamon keskitysleirin läpikäyneitä veteraanipahiksia, jotka osuvat ja upottavat varsinkin hauraampia yksilöitä... mutteivät tee järin hyvää muillekaan.
Hmm, kyllä edelleen nyt kaipaisin jotain tutkimustietoa aiheesta, kun kyseessä on noin hurjat väitteet. Onko tuossa siis kyse siitä, että niitä liukuhihnoja desinfioidaan myrkyillä, minkä vuoksi niillä elää superbakteereita? Mutta en edelleenkään tajua, koska olen ollut siinä käsityksessä, etteivät bakteerit selviä kauaakaan elossa kuivalla ja puhtaalla pinnalla. Ja Mirja Saukinoja-Salonenkin on aina jankuttanut, että desinfiointiaineet ovat täysin hyödyttömiä, että tavallinen siivoaminen ajaa ihan saman asian. Ja millä mekanismilla ne kivat maamikrobit "katoavat ruokamassasta savuna ilmaan". Kun eihän sitä ruokamassaa kuitenkaan desinfioida muuten kuin kuumentamalla? Ja sekin on vähän epäuskottavaa, että jos valmisruoka olisi noin täynnä "tappajabakteereita" niin kuinka se sit kuitenkin säilyy niin järjettömän pitkiä aikoja jääkaapissa? Ja eikös suurin osa bakteereista kuole joka tapauksessa vatsalaukun raaoissa olosuhteissa?
Enkä minä edes kaipaa yhtään maitohappobakteereita, kun ne saavat minulla aikaan nivelrikkotulehdusta ja -kipua. En ole muistaakseni löytänyt mitään todisteita siitä, että maitohappobakteerit olisivat jotenkin terveellisiä. (Paitsi, että satavuotiaaksi väitetty bulgarianjugurtin mannekiini ratsasteli nuoruudessani viriilin oloisena tv-mainoksissa ja tekstissä vihjattiin muistaakseni jugurtin pidentävän elinikää.)
P.S.
Mitä asiatonta niistä tehtaissa siis tapahtui, kun olit käymässä?