Killmister kirjoitti:
els kirjoitti:
^^ Tuo riippuu ihan lehmistä.
Ulkona olevien ja varsinkin alkukesän nopeasti kasvanutta tuoretta ruohoa syöneiden lehmien maidossa (anteeksi maitorasvassa) on runsaasti sekä C'tä että K'ta; se on mitattu ja raportoitu tiukan maailmansotien välisen ajan tiedelehdissä. Ja maitorasva oli merkittävä D-vitamiinin lähde vielä 50- ja 60-luvuilla, mistä syystä maitotuotteet mainitaa mm koulujen sen ajan keittokirjojen ravinto-opissa.
Se maito on tuollaisista lehmistä, eli siinä voisi olla d jonkin verran ainakin. Sitä en vaan sitten tiedä miten se vähenee, kun ulkona pimenee?
Minä taas olen miettinyt sitä, kuinka suuri ero vitamiineilla mahtaakaan olla tavallisen meikäläisen AIV-ruokitun lypsykarjan ja pääosin maissiruikitun jenkkilypsykarjan välillä. Fineli ja USDA näyttävät sekä keskenään samoilta että kovin matalilta verrattuna noihin vanhoihin tiedejuttuihin, että mieli tekisi veikata vähän niinkuin manipuloitua tietoa. Tuo AIV kun aikoinaan oli tutkitusti aika hyvä maidon laatutekijöiden säilyttäjä: sen ansiosta rehu pysyi vihreänä vaikka miten oli säilörehua... ja ainakin ihmisruoassa K1 (jota on lehtivihreätuotteissa) tai ja D eivät näytä katoavan kovin helpolla vaikkapa hapatettaessa.
Vaikka turhahan tässä on hihistellä, kun ei ole lottovoittoa, jolla teettää mittaukset itse, haluamistaan tuotteista

Jos hihistellään, niin meikäläiselle riittää ihan hyvin oman voinnin lisäksi tieto, että ainakin Hollannissa maitorasvatuotteista löytyy edelleenkin reilusti jopa sitä K2-MK4'ää eli samaa K2-vitamiinia kuin maksastakin. Se MK4 on lisäksi jo lehmässä muodostunutta, toisin kuin juuston hapatuksessa jälkikäteen muodostunut bakteeriperäinen K2-MK7 (vaiko 9?), ja noiden eri MK-x lajikkeiden käyttö kropassa näyttää olevan vähän erilaista.