els kirjoitti:
Voipi olla että elämmekin eri todellisuudessa.
Hei, minä täällä! Ihan tavallisten ihmisten tavallisessa ruokakaupassa.
Eli tulkkaan sähkösanomatekstini (en tosin ekaa kertaa):
1. "Jauhosekoitukset":
Mistä löytyy tavallisessa amerikkalaistuneessa (tai globalisoituneessa ruokakaupassa eniten kovetettuja ja puhdistettuja kasvirasvoja?
Vastaus: leivonnaisista ja eineksistä ja pakasteista, joihin on käytetty runsaasti viljaa. Siis ei viljasta sinänsä, mutta tuotteet, joissa on käytetty runsaasti jauhoa tapaavat sisältää myös nuo rasvat. Ja näin siis suomalaissessakin ruokakaupassa. Suosittelen elämysmatkaa, jos et ole käynyt.
Ongelma oli käyttämissäsi ilmaisuissa, joissa on paljon epätarkkuutta ja sekavuutta. Jauhoissahan ei ole kovetettuja kasvirasvoja, leivonnaisissa kyllä. Mutta ota huomioon, että ne transsit näkyvät tuossa viimeksi linkittämässäni diabetestutkimuksessa - eikä yhteyttä diabetekseen löytynyt. Ilmeisesti niiden saanti on - epäilyksistäsi huolimatta - niin alhaista, että ne eivät Suomessa tavallisilla saantimäärillä riitä lisäämään diabetesriskiä.
els kirjoitti:
2. transsit ja vinoutunut o3/o6
Miksi puhun näistä yhdessä?
Vastaus: koska kummatkin liittyvät noihin leivonnais- ja snaks- ja einesvalmisteisiin. Jos niiden rasva tulee kasvipuolelta (ja on riittävän halpaa massatuotantoon) joka sen omegasuhde on päin puuta - tai siinä on teollista transsia - tai molemmat. Ja nämäkin liittyvät raffinoituun viljaan, koska nuo rasvat kulkevat kuluttajalle viljatuotteiden mukana.
Millä nimenomaisella tavalla tämä asia liittyy nimenomaan puhuttuun diabetestutkimukseen?
els kirjoitti:
3. Täysjyvän terveysvaikutus ketogeenisella.
- Oletan ettet halua kyseisiä viitteitä vertailuun? Se voisi silti olla hyödyllistä. Näkisit miten suuri parannus diabeetikoille saatiin ketogeenisella tai karpilla - ja miten pieni on täysjyväviljan vaikutus sitä tutkineissa kokeissa tuohon VHH'n etuun verrattuna. Jos täyjyvällä ei voi auttaa tuota enempää (ja jos jo 30% hiilareilla tulee huonompi tulos diabeetikoille kuin 20 prosentilla), niin eipä se tunnu pitkälle auttavan.
Puhumme eri asioista. Linkittämässäni tutkimuksessa oli kysymys diabeteksen ehkäisystä, ei onnistuneesta glykeemisestä kontrollista jo diabetesta sairastavilla. Kokonaan toinen juttu sitten on, että ketogeeninen ruokavalio voi ehkä vähentää myös diabetesriskiä, mutta se vaatisi omia tutkimuksiaan.
els kirjoitti:
4. Jenkit - suomalaiset vertailu
Tässä olemme patissa.
- Olen viettänyt toista vuotta siinä kulttuurissa, sen lisäksi että viikkoja ja kuukausia on kulunut myös suomalaisissa ruokakaupoissa. Entä sinä? se elämysmatka työpaikalle tai päiväkotiin tai ruokakauppaan katsomaan hyllyjä, josta suomalainen nappaa kahvileipänsä (maassa jossa juuri kukaan ei enää leivo itse), voisi olla tässäkin kannattava...
Sou?
els kirjoitti:
- Ja vastaavasti, etpä sinäkään ole vastannut kysymykseen: Jos täysjyvä on niin terveellistä, niin miksi juuri suomalaiset (euroopan vähäisimpine lihansyönteineen ja euroopan runsaimpine viljakuituneen) ovat riskiryhmässä nimenomaan SVT'n ja diabeteksen suhteen. Me olemme sentään länsimaiden vähiten lihaa ja eniten leipää kuluttava kansa!
En minä halua mitenkään erityisesti hehkuttaa täysjyväviljan terveellisyyttä. Minähän olen sanonut, että sen viljan terveellisyyttä liioitellaan virallisissa suosituksissa. Se mitä olen sanonut, on se, että raffinoidulla viljalla ja täysjyväviljalla on huima ero. Ja olet oikeassa: näiden kahden vaihtoehdon lisäksi on tietysti olemassa viljaton (tai erittäin vähän viljaa sisältävä) vaihtoehto. Se onko viljaton vaihtoehto terveellinen, riippuu paljon toteutustavasta. Se voi hyvinkin olla, jos se toteutetaan terveellisesti.
Linkitin toisen tutkimuksen nimenomaan osoittaakseni keinoja, joilla voidaan vähentää diabetesriskiä: kasvisten ja hedelmien lisääminen ja voin, rasvaisten maitotuotteiden vähentäminen. Viljoista ei puhuttu juuri mitään.
els kirjoitti:
5. Omega3 vai omega6: Todista tuo.
Jos arakidonihappo on niin ikävä kuin mitä väitetään, niin ihmeen paljon korjataan jo omega-kuutosia vähentämällä. Näin muuten tehtiin Lyonin tutkimuksessakin. Eikös sielläkin vähennetty kuutosia huomattavasti enemmän kuin mitä lisättiin kolmosia?
6. Hapettunut kolesteroli
No niin, palattiin tähän.
Ja radio Jerevan vastaa: periaatteessa kyllä - mutta kummassa munan kolesteroli hapettuu enemmän: munana syötynä heti kypsentämisen jälkeen vain leivonnaiseen tai einekseen valmistettuna ja sen jälkeen päivä- viikko- tai kuukausikausia säilytettynä?
Eläinkuntaa se muna on silloinkin. Mutta vasta hyllytuotteet ja einestys pilasi sen. Siksi nuo tulokset tulevat säännöllisesti vain länsimaisella ruokavaliolla...
Nyt sekoitat asioita. Sekoitat ruokavalion hapettuneen kolesterolin ja verisuonissa hapettuvan kolesterolin. Ruokavalion hapettunutta kolesterolia voi olla vain eläinkunnan tuotteissa, koska kasvikunnan tuotteissa ei ole kolesterolia ja siten se ei voi hapettua.
els kirjoitti:
7. Yhteismitalliset ruokavaliot.
Tarkoitatko ettei tutkimusta voida tehdä ilman viljaa? Tai ettei voida verrata einesten ja eineistämättömien ruokavalioiden eroa?
No, en tietenkään tarkoita. Katso itse aiemmassa esittämiäsi vaihtoehtoja. Niillä ei ollut mitään loogista yhteyttä keskenään.