karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 09:58:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2023-08-11 06:05:21 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
UK:n biopankkiaineistosta tehty tutkimus osoitti, että henkilöillä, joiden verensokeri oli kyllä viitearvoissa, mutta vain jonkin verran viitearvon ylärajan alapuolella, oli 30-50 prosenttia suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Diabeetikoilla riski oli vielä paljon suurempi.

Tutkimus osoitti myös, että viitearvojen sisällä verensokeri kannattaa pitää lähellä alarajaa. Henkilöillä, joiden verensokeri oli alarajan tuntumassa, oli 10 prosenttia pienempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kuin ei-diabeetikoilla. Tähän on vaikea päästä ilman terapeuttista hiilarirajoitusta.

Tutkimus on esitelty karppilinkit -alueella:

viewtopic.php?p=2475604&sid=9e35d1c5366631e871e143274166fe21#p2475604


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2023-08-11 07:07:49 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Tämäkin tutkimus osaltaan osoittaa, että mikäli sydän- ja verisuonitauteja aikuisen oikeasti halutaan ehkäistä, on tehtävä jotain verensokeriasialle.

Nykyiset hiilaripainotteiset ja varsin paljon sokeria sallivat ravitsemussuositukset eivät sovi esidiabeetikoille eivätkä diabeetikoille.

Ne ovat omiaan aiheuttamaan diabetesta ja tekevät taudin puhjettua vaikeaksi saavuttaa lääkehoidon avullakaan riittävän matalaa verensokerin tasoa. Toisaalta terapeuttisella hiilarirajoituksella se voidaan saavuttaa ilman lääkehoitoa.

Valitettavasti yleisiä ravitsemussuosituksia ollaan viemässä ympäristötavoitteisiin vedoten aivan väärään suuntaan sydänterveyden kannalta.

Yhdysvalloissa, mistä suositukset on meillekin suunnilleen kopioitu, asiantuntijoiden perustana järjestö Nutrition Coalition taistelee sen puolesta, että metaboolikoille saataisiin omat ravitsemussuositukset. Vastassa ovat kuitenkin mahtavat ruoka- ja lääketeollisuuksien intressit.

Onneksi vielä osalla meistä on ainakin välillä mahdollisuus itse päättää mitä suuhumme laitamme. Tätä etuoikeuttahan ei ole esimerkiksi laitosruokasuositusten alaisuudessa olevilla. Itse kukin olemme niiden alaisina monessa elämänvaiheessa: tarhassa, koulussa, opiskelijaruokalassa, työpaikkaruokaruokalassa, vanhusten hoivalaitoksessa ja sairaalassa.

Kaiken huippu on mielestäni se, ettei terveyttään terapeuttisella hiilarirajoituksella hoitava diabeetikko voi sairaalassa valita itselleen välttämätöntä hiilareita rajoittavaa ruokavaliota, vaikka tarjolla olevien erilaisten ruokavalioiden kirjo on laaja. Tarjolla on kyllä ”diabetes-ruokavalio”, jossa on vielä enemmän hiilareita kuin vakioruokavaliossa.

On irvokasta, että terapeuttisella hiilarirajoituksella tyypin 2 diabeteksensa remissioon saanut tyypin 2 diabeetikko joutuu suuriin ongelmiin, jos jostain syystä ei onnistu pysymään poissa sairaaloista. Kanttiineistakin on vaikea löytää mitään sopivaa syötävää. Ja vaikka onnistuisikin järjestämään oman ruokahuoltonsa eväillä taikka omaisten tahi ruokalähettien avulla, tulee hoitohenkilökunnan kanssa ongelmia, kun tarjolla oleva hiilari-, sokeri- ja siemenöljymättö ei kelpaa.

Pahimmassa tapauksessa saa papereihinsa ikävän merkinnän hoitokielteisyydestä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)