UK:n biopankkiaineistosta tehty tutkimus osoitti, että henkilöillä, joiden verensokeri oli kyllä viitearvoissa, mutta vain jonkin verran viitearvon ylärajan alapuolella, oli 30-50 prosenttia suurentunut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Diabeetikoilla riski oli vielä paljon suurempi.
Tutkimus osoitti myös, että viitearvojen sisällä verensokeri kannattaa pitää lähellä alarajaa. Henkilöillä, joiden verensokeri oli alarajan tuntumassa, oli 10 prosenttia pienempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kuin ei-diabeetikoilla. Tähän on vaikea päästä ilman terapeuttista hiilarirajoitusta.
Tutkimus on esitelty karppilinkit -alueella:
viewtopic.php?p=2475604&sid=9e35d1c5366631e871e143274166fe21#p2475604