Kaakao on ihmelääke, kertoo Tekniikka & Talous.
Lainaa:
Kaakao kukistaa sydäntaudit
[Raili Leino 19.2.2007]
Kaakao todistettiin lähes ihmelääkkeeksi eilen Amerikan tieteenedistämissäätiön AAAS:n vuosikokouksessa San Franciscossa. Runsas kaakaonjuonti hävittää sydäntaudit ja syövän ja parantaa oppimiskykyä ja muistia. Valitettavasti tavallinen suklaa ei tepsi.
Ällistyttävistä tuloksista kertoi Harvardin yliopiston Norman Hollenberg, joka on tutkinut Panaman Kuna-intiaaneja. Kunat elävät saarella, ja olosuhteet ovat sellaiset, että heidän ainoa käyttämänsä juoma on omatekoinen kaakao, joka sisältää erittäin runsaasti flavonoideja.
Kuna-intiaaneilla on hämmästyttävän matala verenpaine, eikä se nouse iän myötä. Syöpä ja sydänkohtaukset ovat saarella lähes tuntemattomia. Kunat myös elävät vanhoiksi. Yleisimmät kuolinsyyt saarella ovat tarttuvat taudit, tulehdukset ja onnettomuudet.
Kun kunat muuttavat kaupunkiin ja siirtyvät muihin juomiin, heidän verenpaineensa nousee ja he alkavat sairastaa sydän- ja verisuonitauteja siinä missä muutkin ihmiset.
Hollenbergin mukaan ainoa selittävä tekijä oli runsas kaakaon kulutus. Kuna-ruokavaliossa ei ole muuta erityistä. Esimerkiksi suolan kulutus saarella on noin kaksinkertainen verrattuna Britanniaan, ja huomattavaa on, että briteillekin suola maistuu reilusti yli suositusten.
Kuna-kaakao ei ole rasvaista. Intiaanit saattavat sokeroida kaakaonsa, mutta sokeri on saarella vaikeasti saatavilla.
Hollenberg teki teki myös mittauksia länsimaisilla koehenkilöillä. Pari kupillista kaakaota alensi koehenkilöiden verenpainetta merkittävästi ja paransi muun muassa aivoverenkiertoa. Verenpaine aleni sitä enemmän, mitä vanhempia koehenkilöt olivat.
""Ei ole kovin paljon asioita, joissa vanhat ihmiset ovat parempia kuin nuoret, mutta tässä kävi niin", itsekin melkoisen iäkäs Hollenberg naurahti.
Nuoren ihmisen lukemiin vanhusten verenpaine ei sentään pudonnut.
Valitettavasti kaupoista löytyvä O-Boy tai Fazerin sininen eivät tehoa vastaavalla tavalla. Nykyisin käytetyt teolliset prosessit pudottavat kaakaon flavonoidipitoisuuden pieneen murto-osaan.
Hollenberg kuitenkin uskoo, että runsaasti flavonoideja sisältävä kaakao löytää tulevaisuudessa tiensä marketteihin.
"Tavallinen suklaa ei ole lääke. Se on hyvää, mutta se aiheuttaa kaloriongelman."
Kalifornialaisen Salk-instituutin tutkija Henriette van Praag todisti kaakaon hyötyjä hiirikokeilla. Van Praag tutki epikatekiinia, joka on flavonoidi ja jota on erityisen runsaasti kaakaossa, vihreässä teessä ja mustikoissa.
Epikatekiinia syöneet hiiret oppivat nopeammin ja muistivat oppimansa kauemmin kuin vertailuryhmän hiiret. Tulokset olivat vielä parempia, jos hiiriä prepattiin myös fyysisellä treenillä eli ne pantiin juoksemaan juoksupyörässä.
Van Praag tutki koehiirten aivoja ja sai selville, että epikatekiini kasvattaa lisää verisuonia aivojen hippokampukseen ja vaikutti hermosolujen morfologiaan.
Kolmas suklaatutkija, brittiläisen Nottinghamin yliopiston Ian MacDonald sai myönteisiä tuloksia funktionaalisissa aivokuvauksessa. Kaakao paransi nuorten naisten aivoverenkiertoa, mutta ei kuitenkaan parantanut heidän selviytymistään vaativista henkisistä tehtävistä.
"Siinä ei todennäköisesti ollut parannettavaa. Sen sijaan on syytä tutkia, mitä kaakao saa aikaan, kun he ovat väsyneitä tai mitä se tekee vanhoille ihmisille", MacDonald pohtii.