karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-08 07:10:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-04-20 10:23:18 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Tuli vielä tuosta mittaustarkkuusasiasta mieleeni, että millintarkkojen mittausteni juju taitaa olla siinä, että minä kiristän ensin mittanauhan sopivaksi ja katson vasta sitten, mitä se näyttää. Epäilen nääs, että muuten saattaisin manipuloida tuloksia haluttuun suuntaan... :whistle: Toisia ihmisiä mitatessani sen sijaan katson lukua koko ajan ja silloin "pysäytän kiristämisen" lähimpään tasa- tai puolikkaaseen senttiin.

2009, viikko 16, maanantai 20.4. (rv 17+5)

Kuva

Vaihdoin Excelistä Open Officeen, joten päätinpä samalla uuden ohjelman ominaisuuksia tutkiskellessani vähän uudistaa tuota taulukkoani ja tehdä siitä hieman havainnollisemman ja selkeämmän. (Onnistuinkohan?) Hahhaa, muutetaan siis taulukkoa, jos ei senteissä tapahdu mitään muutosta! :lol: Joo ylläri ylläri, kuten koko vuosi tähänkin asti - samoissa mennään. :) Raskaus on ihan just kohta puolivälissä, enkä ole lihonut ollenkaan. Ei voi kuin olla tyytyväinen. (Vaikka onhan tässä vielä se toinen puoli aikaa.... 8-[ ) Päätin muuten vaihtaa navan kohdan mittaamisen mahan paksuimman kohdan mittaamiseen. Vaikkei raskaus vielä juuri siinäkään näy. Pahoinvointi on sentään jo historiaa ja vointi on kaikin puolin ihan hyvä. :)

ViestiLähetetty: 2009-04-20 12:41:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Haa, siellä se nyt sitten on: vyötärö/pituussuhdeluku (ja se on kaiken lisäksi alle 0,45) :) Mun näytöllä ikävä kyllä jää uudesta taulukosta pieni siivu oikeaa reunaa pois (mutta tässä esikatselutilassa näen sen). En myöskään katso mittanauhaa, ennen kuin se on kiristetty. Manipuloinnin paikka on sitten siinä, kuinka sisään saa vatsansa imaistua, koko kroppa ihan jännittyneenä :D Ikävä kyllä esimerkiksi reisiä ei "imaista sisään".

Ohoh, eipä kuvasta uskoisi että raskaus on jo puolivälissä. Jos mahakumpu kasvaakin sitten loppupuoliskolla oikein vauhdilla? Voihan hyvin :)

ViestiLähetetty: 2009-04-20 12:48:14 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

henttu23 kirjoitti:
Haa, siellä se nyt sitten on: vyötärö/pituussuhdeluku (ja se on kaiken lisäksi alle 0,45)
Hahah, arvaas kaks kertaa, mistä sen 0,45 repäisin? :lol: ;)

Lainaa:
Mun näytöllä ikävä kyllä jää uudesta taulukosta pieni siivu oikeaa reunaa pois (mutta tässä esikatselutilassa näen sen).
Ai katos vaan. Täytyy varmaan vähän kutistaa, että muutkin kuin minä itse näen sen... Mahtuiko tuo entinen taulukko kokonaisena näytölle?

Lainaa:
Voihan hyvin :)
Kiitoksia, yritetään. :)

muoks. Pienensin taulukkoa vähän ja nyt se on ainakin minun näytöllä vain vähän vanhaa leveämpi. Joko näkyy kokonaan? Myös muut saa raportoida, jos näkymässä on jotain pielessä. :)

muoks 2. Avataressa näkyy nyt tavoitefiguuri, Mamie van Doren.

ViestiLähetetty: 2009-04-20 13:37:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla näkyy nyt molemmat taulukot, muista en tiedä :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-04-29 11:29:24 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 17, keskiviikko 29.4. (rv 19+0)

Kuva

Eipä edelleenkään ole mittapuolella paljoa tapahtunut. Maha on nyt jo hieman alkanut näkyä. Olen siis oikein pullistelemalla pullistellut mahaani, jotta se hieman venyisi ja ahdas olo helpottuisi. :lol: Jos totta puhutaan, niin minusta näyttää ja tuntuu kyllä kuin olisin kuitenkin hieman laihtunut. Esimerkiksi reidet näyttävät (mittauspisteiden välistä) kapeammilta kuin ennen. Vauva, istukka, kohtu ja vesi painaa yhteensä varmaan kilon, rinnat on kasvaneet 1,5 kuppikokoa ja verikin kuulemma lisääntynyt, joten painon olisi pitänyt nousta jo ainakin 1,5 kg (Keskimääräinen painonnousu on tässä vaiheessa jo 3 kg). Mutta eipä vain ole. Lähtölukemissa mennään edelleen. Pakkohan minusta siis on jotain ollut jostain lähteäkin...

ViestiLähetetty: 2009-05-06 12:09:17 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 18, keskiviikko 6.5. (rv 20+0)

Kuva

No nyt on näköjään viikossa turvottu... :oops: Turvoksissa nimenomaan tosiaan ainakin siitä päätellen, että olin aamulla ihan lakanaraidoissa. Ja siitä saa ihan itseään vaan syyttää, siihen malliin tuli vapun aikaan syötyä kaikkea vähemmän ihanteellista. On tässä tosin viimeisen viikon tai kahden aikana tuo mahakin kasvanut ihan hulluna! Katsotaan nyt sit ensi viikolla, paljonko noista alavartalon senteistä on tullut jäädäkseen...

Ja tänään tosiaan raskaus puolivälissä. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-05-11 08:53:48 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 19, maanantai 11.5. (rv 20+5)

Kuva

Jaahas, viime viikon sentit on häipyneet johonkin, vaikkei paino olekaan. Myös turvoksissa kuvittelen edelleen olevani, koska olen joka aamu ollut ihan lakanaraidoissa, eikä ne tunnu ihan hetkessä häipyvänkään. Kaipa minä sitten olen saanut ensimmäisen raskauskiloni. Se on se ja sama, kun ei kerran sentit kuitenkaan lisi. Jostain syystä mahakin on taas vähän kutistunut, tuntuu ja näyttääkin pienemmältä. Rinnat on ilmeisesti kiinteytyneet ja siksi niiden "tilavuus" leviää enemmän ylös- ja alaspäin kuin eteen, kun kerran rinnanympärys on pienentynyt, mutta rintsikat ei ole käyneet löysemmäksi.

ViestiLähetetty: 2009-05-20 10:23:48 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 20, keskiviikko 20.5. (rv 22+0)

Kuva

Mahan ja rintojen kasvu suurentaa kokonaistulosta, mutta muuten mennään edelleen - ylläri ylläri - samoissa. :mrgreen:

Laitanpa tähän myös tähänastisen painokäyrän. Keskiarvokäyrä tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, kuinka paljon paino raskaana olevilla on keskimäärin noussut kuhunkin viikkoon mennessä. Tavoite taas on oma painonnousutavoitteeni - niinkin vaatimaton, että alle +4,5 kg eli alle 80-kiloisena synnärille. Saapa nähdä, kuinka käy. (Tavoitteita on hyvä olla, mutta ei se ole niin vakavaa... :lol: ) Tähän asti on juuri ja juuri pysytty tavoitekäyrällä, mutta kovasti paino on tässä toukokuun aikana pyrkinyt nousemaan. Vähänkin enemmän syö hiilareita, niin heti tulee kilo lisää eikä meinaa lähteä pois sitten millään. Tämä tosin kertonee vain hidastuneesta nestekierrosta eikä lihomisesta, kuten senteistäkin näkee. Ja taidetaanpa tässä olla juuri siinä nopeimman painonnousun vaiheessa muutenkin, kuten keskiarvokäyrästä näkyy. Toteutunut paino taulukossa on ko. raskausviikon keskiarvo, jossa olen juuri tuon hidastuneen nestekierron takia jättänyt huomiotta kaksi viikon suurinta lukemaa.

Kuva

Vointi on ollut hyvä eikä jatkuvaa pissalla ravaamista lukuun ottamatta vaivoja ole ollut. Poika potkii välillä jo tosi rajusti ja mahakin tuntuu jo valtavalta. Vaikkei se nyt oikeasti niiin suuri olekaan, hoikkaa uumaa on kuitenkin jo ikävä... 8-[

ViestiLähetetty: 2009-05-27 10:29:50 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 21, keskiviikko 27.5. (rv 23+0)

Kuva

Mitäpä tästä sanomaan..? Samoissa mennään edelleen, vaikka paino onkin noususuhdanteessa.

ViestiLähetetty: 2009-05-29 11:04:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No ei ainakaan paino ole noussut liikaa raskausaikana. =D>

Vitsi kun saisi omatkin yläreidet noihin mittoihin. Vielä reilu neljä senttiä olisi matkaa. :lol:

ViestiLähetetty: 2009-05-30 10:53:58 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

serri kirjoitti:
No ei ainakaan paino ole noussut liikaa raskausaikana. =D>

Vitsi kun saisi omatkin yläreidet noihin mittoihin. Vielä reilu neljä senttiä olisi matkaa. :lol:
Täytyy myöntää, että olen tyytyväinen siihen, miten vähillä fyysisillä muutoksilla olen tähän mennessä (*koputtaa puuhun*) tästä raskaudesta selvinnyt. :mrgreen: Kuvittelin etukäteen, että raskausaikana paino nousee väistämättä ainakin 20 kg, josta vähintään 15 kg on silkkaa läskiä, joka ei edes lähde ikinä pois... :oops: Äitillenikin oli minua odottaessaan tullut tähän mennessä jo 12 kg (suunnilleen sama lähtöpaino)! Mutta jos vain tämä tahti jatkuu, ei raskaudesta tule ollenkaan takapakkia laihdutusprojektiin. (*koputtaa puuta jälleen*)

Hih, kiitoksia vaan tuosta reisikommentista. Reality check voisi olla minulla paikallaan, koska kuvittelen edelleen, että minulla on maailman paksuimmat ja taatusti ainakin muuhun kehoon nähden mielettömän isot reidet, vaikka niistä on lähtenyt jo yli 10 cm per pökkelö. Perustelen mielessäni, että reidet näyttävät ympärysmittaansa paksummilta, koska minulla on kapeahko lantio, läskiä on polviin asti, läski tuntuu kertyneen erityisesti sisäreisiin ja sitten mulla on vielä niihin reisiin verrattuna aivan rimpulat sääret.... Mutta ehkäpä ainakin osa tuosta on vaan korvien välissä... Ostin juuri kirppikseltä sovittamatta kahdet äitiysfarkut. Toiset arvioin sopiviksi, mutta toisista arvelin, että "nuo ei kyllä taatusti mene reisistä ylös, mutta otan nyt kumminkin, kun on halvat, jos ne vaikka joustais sen verran". No ne sopiviksi arvioimani oli aivan liian suuret ja ne pienemmät just passelit. :P

ViestiLähetetty: 2009-05-30 20:38:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siperia kirjoitti:
Ostin juuri kirppikseltä sovittamatta kahdet äitiysfarkut. Toiset arvioin sopiviksi, mutta toisista arvelin, että "nuo ei kyllä taatusti mene reisistä ylös, mutta otan nyt kumminkin, kun on halvat, jos ne vaikka joustais sen verran". No ne sopiviksi arvioimani oli aivan liian suuret ja ne pienemmät just passelit. :P

Mulle käy aina juuri päinvastoin, koska en myöskään käsitä yhtään minkä kokoinen olen. Usein otan kaupoissa sovituskoppiin ihan liian pieniä housuja (paitakoot sentään on helpompi hahmottaa, tosin käytän lähinnä trikoopaitoja :lol:) ja sitten harmittaa kun joutuu hakemaan isompia kokoja sovitettavaksi.

ViestiLähetetty: 2009-06-02 11:18:03 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

^Minulla tapahtui tuota silloin, kun lihosin... :? Ja tapahtuu edelleen silloin, kun olen ostoksilla piilarit päässä! :lol: (Kaikki näyttää niillä suuremmalta kuin silmälasien läpi.)

2009, viikko 22, tiistai 2.6. (rv 23+6)

Kuva

Samoissa mennään mahan kasvua lukuunottamatta. Vyötärökin alkaa häviämään... Siksipä erotin tuossa taulukossa mahan & vyötärön erikseen noista mittojen yhteissummista.

Painokin on pysynyt suurinpiirtein tavoitekäyrällä edelleen. :mrgreen: Tuolla edellisessä käyrässä (rv 21) oli käyrään päässyt livahtamaan muutaman desimaalin virhe, mutta tässä sekin on korjattu.

Kuva

Tässäpä vielä se itse maha - kyllä se jo ihan vauvamahalta näyttää. 8) Hieman se on alkanut hyvän nukkumisasennon löytymistä haitata, mutta muuten ei edelleenkään ole ollut mitään vaivoja. Kovasti pikkupoitsu jo potkii ja hikattelee. :)

Hehkutanpa nyt vielä täälläkin, että sain eilen sokerirasituksen tulokset. Ja ne olivat - kuten karpille sopii - erinomaiset. Taisi terkkakin tipahtaa tuoliltaan, kun luki ne (puhelimessa puhuttiin). Hän oli nimittäin juuri edellisellä neuvolakäynnillä paasannut minulle siitä, kuinka tämä runsasrasvainen ruokavalio aiheuttaa mm. diabetestä. Diabetes my ass, 4,6/4,8/4,5 -suora rasituksessa näyttäisi kyllä ihan joltain muulta. 8) (Raja-arvot raskauden aikana meillä 5,3/10,jotakin/7,jotakin.)

ViestiLähetetty: 2009-06-02 21:01:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvät sokeriarvot, kumma jos terkkari jaksaa vielä naputtaa ruokavaliosta! Suloinen vauvamaha. :smt049 Ei ole vauvakuumetta, ei... :whistle:

ViestiLähetetty: 2009-06-09 11:04:19 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 23, tiistai 9.6. (rv 24+6)

Kuva

Jaa että sitä se tissien kipuilu männä viikolla tiesi... :roll: Jee jee, lisää vaan rinnanympärystä, ikään kuin mikään pusero olisi ennenkään minulle istunut/mahtunut. :evil: No toivottavasti luvassa on raskauden jälkeen taas kutistumista. Muuten mitat on kyllä edelleen pysyneet ilahduttavan hyvin samoissa, vaikka painoa tulee. Tällä viikolla se onkin karannut taas hieman tavoitekäyrän yläpuolelle... Eihän sillä painolla mitään väliä pitäisi olla, kun en selvästikään ole lihonut ollenkaan, mutta jotenkin vaan se on joku psykologinen juttu, etten halua nähdä vaa'alla enää koskaan kasilla alkavaa lukua, kun olen niistä vihdoin vuosien jälkeen viime kesänä eroon päässyt... 8-[

Kuva

Äh, sähläsin taas ton kaavion kans, mutta siis keltaisella keskimääräinen, punaisella tavoite ja sinisellä toteutunut.

Ja jos joku ihmettelee taulukon ja kaavion/tikkerin lähtöpainojen eroa, niin taulukossa on tammikuun ekan viikon - joka oli myös rv 1-2 - paino (76,7 kg), missä oli mukana joulun ja uudenvuoden "lisät"... Jo seuraavalla viikolla paino oli sen 75 kg, mikä on kaaviossa/tikkerissä lähtöpainona ja mikä oli vakiintunut painoni jo marraskuusta saakka - tuota vuodenvaihdetta lukuunottamatta. :)

ViestiLähetetty: 2009-06-22 14:18:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

oon ihan koukussa tähän sun tarkkaan seurantaan, nyt ihan hätä kädessä kun viime viikon tulokset puuttuu... :lol: Faktoja odotellaan... :hug:

ViestiLähetetty: 2009-06-22 20:12:33 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

^ :lol: Huomenna tulee tuoretta dataa. Viime viikon olin reissussa. :)

ViestiLähetetty: 2009-06-23 09:53:28 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

No niin, kotona ja mittanauhan luona taas. :) Jouduin viikko sitten sunnuntaina lähtemään hyvin ex tempore vanhempien luokse toiselle puolen Suomea, isäni kun on siellä sairaalassa ja hänen kuntonsa heikkeni rajusti (pahoja komplikaatioita riskialttiista syöpäleikkauksesta). Viikko siis meni pelko persiissä päivä kerrallaan, eikä mittanauha käynyt mielessäkään. Onneksi isän vointi kuitenkin rupesi jo alkuviikosta kääntymään pikkupikkuaskelin parempaan suuntaan, ja nyt tilanne näyttää jo melko hyvältä, niin uskalsin lähteä välillä kotonakin käymään. Reissuja pohjoiseen (ja siis katkoja päivitykseen ;) ) on tulossa kesän aikana vielä lisää, jos suinkin oma vointi sallii, mutta toivottavasti vähän iloisemmissa merkeissä.

2009, viikko 25, tiistai 23.6. (rv 26+6)

Kuva

Voipi olla, että mittailen huomenna vielä uusiksi, kun taitaa olla vielä eilisestä junamatkasta, ScanBurgerista ja pussillisesta englanninlakuja vähän ylimääräistä pehmikettä... :whistle:

Kuva

Paino on sukeltanut taas tavoitekäyrälle. 8) Nuo muutama kilo, mitä toukokuussa tuli, taisikin olla sitä nopeaa kasvupyrähdystä, mikä näkyy tuossa keskiarvokäyrässäkin, eikä suinkaan lähtölaukaus järjettömälle paisumiselle, niin kuin vähän pelkäsin... Syömisen- ja painonhallinta oli yllättävän helppoa myös äitin ruokapöydässä, vaikka hiilareita tulikin vähän runsaammin ja rasvaa vähemmän. Liikuttuakin tosin ehkä tuli enemmän kuin normaalisti. Viikko on siis käytetty myös äitin vaakaa, mutta sitä olen kyllä kerennyt testaamaan sen verran monta kertaa ennenkin, että tiedän sen lukemien menevän ihan yksiin omani kanssa.

ViestiLähetetty: 2009-07-01 09:49:49 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 26, keskiviikko 1.7. (rv 28+0)

Kuva

Jahas jahas, mistä näitä senttejä oikein tulee? :oops: No joo, jos jätetään mahan ja vyötärön lisäksi myös rinnanympärys huomioimatta (3,5 cm lisäys on todennäköisesti jotain muuta kuin läskiä), senttien yhteissumma on edelleen samassa kuin ennen raskautta. :mrgreen:

Kuva

Painokin on jälleen hieman "yläkäyrällä" omaan tavoitteeseen nähden, mutta ihan ok tulos kuitenkin helle&heseturvotusviikon tulokseksi... ;) Ja onhan se aika kaukana keskiarvokäyrän alapuolella edelleen. Tällä viikolla palataankin sitten taas tavoitekäyrälle... :smt023

ViestiLähetetty: 2009-07-07 09:44:54 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

2009, viikko 27, tiistai 7.7. (rv 28+6)

Kuva

Viime viikon turvotukset on näemmä taas poistuneet. Maha näyttää kasvavan lähinnä vyötäröltä, hassua. Kuvittelin, että se suurin kasvu tapahtuisi navan kohdalla tai sen alla.

Kuva

Käyrällä jälleen. Muokkasin itse asiassa hieman tuota tavoitekäyrää... :whistle: No paino raskauden päättyessä siinä on sama kuin tähänkin asti, mutta nousu painottuu tuohon toiselle kolmannekselle niin kuin keskiarvokäyrässä ja toteutuneessa. Lisäsinpä käyrään myös painon odotettavan tippumisen välittömästi synnytyksen jälkeen (vauva n. 3,5 kg, istukka n. 0,6 kg ja lapsivesi n. 0,9 kg tämän linkin mukaan).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00