karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-05 20:30:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-01-25 13:22:01 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Elimistöni ei ole ollut kalorivajeessa koska se on pystynyt keto LCHF ruokavaliolla varastoimaan ja sitten käyttämään niitä varastoja eli olen syönyt yhtä paljon kuin olen kuluttanut eli käyttänyt niitä niitä varastorasvoja ja purettuja aminohappoja syödyn ruoan lisäksi. Usko tai älä.
Ja kun olen käyttänyt niitä varastoja niin paino on laskenut ilman että elimistöni on ollut kalorivajeessa. Sitten kun omat varastot ovat loppu ilmoittaa yleensä nälkä että pitää lisätä ruokaa ettei mennä niille ns kitukaloreille joilla elimistö alkaa säätää aineenvaihduntaa alas. Elimistön kalorivaje on minusta ihan eri asia kuin laskennallinen kalorivaje ruoasta.

ViestiLähetetty: 2021-01-25 13:33:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ehkä vähän turhaa puhua yksittäistapauksista, olivat kokemukset sitten omia tai muiden. Katsoisin kyllä, että kalorivajeen tarve laihtumiseen ei ole mikään uskomuskysymys - mutta metabolisesti huonossa kunnossa oleva karppauksen aloittanut ja maltilliseen painonpudostusvauhtiin tyytyvä voi kyllä yllättyä aika iloisesti. Toisaalta - välittömään painonpudotukseen tähtääminen ei ole välttämättä edes järkevää, jos terveysmarkkerit ovat perseellään ja stressitasot hipovat taivaita. Parempi terveys pitäisi aina olla etusijalla, mahdollisimman vähän käsitelty ruoka ykkösenä (ja itse kyllä olen painokkaasti sitä mieltä, että tutkimusnäyttö puoltaa karppausta yleisruokavaliona).

Ja uskon kyllä, että kropan voi saada aika tukkoon stressin ja epäsopivan ruokavalion yhdistelmällä. Mutta me emme koskaan esim. tiedä koko totuutta muiden ihmisten syömisistä, se on hyvä muistaa, oli julkisia ruokapäiväkirjoja tai ei.

Ja sitten sulavan kömpelösti yksilökokemukseen :mrgreen: . Minulle karppauksen paras anti painonhallintanäkökulmasta on se, että itselläni karpatessa nälkä ei riittävän maltillisilla miinuskaloreilla vaivaa lainkaan, kun kroppa ottaa sulavasti omastaan ja insuliinit eivät heittele. Kaikki eivät varmaan tätäkään etua koe, mutta uskoisin, että aika moni kokee. Kyse on kuitenkin perusfysiologiasta ja ilmiöstä, jolle on hyvä perustelu metabolian perusprosesseissa. Kun vielä malttaa pitää anaerobisen liikunnan poissa ohjelmasta (ehkä poislukien hyvin lyhytkestoinen aito HIIT), nälänhallinnan ei pitäisi olla sopeutumisjakson jälkeen lainkaan hankalaa.

Muoksista - pitäisi vilkaista, mikä kehon rasvapitoisuuden määrittelytapa on tuossa pitkässä Nusissa ollut käytössä. Ei saisi olla mikään sähkönjohtavuuteen perustuva - kehon nestetasapaino ja elektrolyyttitila ovat karpilla ja normilla niin erilaiset.

ViestiLähetetty: 2021-01-25 14:05:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
Elimistöni ei ole ollut kalorivajeessa koska se on pystynyt keto LCHF ruokavaliolla varastoimaan ja sitten käyttämään niitä varastoja eli olen syönyt yhtä paljon kuin olen kuluttanut eli käyttänyt niitä niitä varastorasvoja ja purettuja aminohappoja syödyn ruoan lisäksi. Usko tai älä.
Ja kun olen käyttänyt niitä varastoja niin paino on laskenut ilman että elimistöni on ollut kalorivajeessa. Sitten kun omat varastot ovat loppu ilmoittaa yleensä nälkä että pitää lisätä ruokaa ettei mennä niille ns kitukaloreille joilla elimistö alkaa säätää aineenvaihduntaa alas.

tämä jos mikä kertoo että et tiedä käsitteenä mikä on kalorivaje.

ViestiLähetetty: 2021-01-25 14:43:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MLV on tavallaan oikeassa siinä, että keho ei ole koskaan energiavajeessa, jostain se energia otetaan aina. Ylipainoisella hyvä, jos varastorasvaan pääsee käsiksi. Ruoan kalorivaje on työkalu tähän. Ja jos paino ei dieetillä putoa, niin todennäköisempää on se, että ruoan kalorivajetta ei onnistuta ylläpitämään, kuin se, että kroppa olisi jotenkin poikkeuksellinen energiankäytön suhteen.

Kommentoinpa vielä tuota pitkää Nusia.

...tutkimuksessa mukanaolleiden BMI oli keskimäärin 33. Eli meikäläisen pituinen ihminen (168 cm) painaa tuossa painoindeksissä 93 kiloa. Tällaisesta lähtötilanteesta on sitten onnistuttu keskimäärin 5-6 kilon vuosipudotukseen. Sanoisinko, että ruokavalioiden noudattamisen taso on takuulla ollut kaukana dokumentoidusta, todennäköisesti pätee molempiin ruokavalioihin. Ja tässä on kyllä iso ongelma kaikissa laajoissa seurantatutkimuksissa, ruokavaliot ovat ehkä jotain sinne päin - mutta ei sitä mitä pitäisi.

Jo pelkästään dokumentoitu kalorivaje näyttää päivänselvästi tuon em. haasteen. Ensimmäisen neljänneksen energiansaanti reilut parituhatta kilokaloria, lopuilla 1500-1700 kcal. Tuon kokoisilla ihmisillä tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että alkuun päivittäinen energiavaje on ollut ihan maltillista, ehkä jotain 300-600 kcal:in luokkaa. Ja kolme viimeistä neljännestä aika reipasta, ehkä jossain 700-1100 kcal:in luokkaa. Eli vuositasolla, noilla pienemmilläkin arvioilla olisi pitänyt syntyä palttiarallaa reilu 200 000 kilokalorin vaje - joka taas kiloina tarkoittaa liki 30 kilon painonpudotusta (toki asia ei ole näin suoraviivainen, painon pudotessa energiantarve pienenee myös). Ja herra tietää, mikä on sitten makroravinnetasolla oikeasti ollut diettien noudattamisen taso. Muoksis - sotkin, eka sarake onkin pre-diet - mutta joo, dieetin aikaisen energiavajeen pitäisi siis olla vielä laskelmaanikin suurempi. Ja porukan pitäisi olla lähtöjään varsin normaalipainoista... :roll:

Tämä ei tietenkään koske pelkästään tätä tutkimusta, vaan ongelma on täsmälleen sama kaikissa suuria joukkoja koskevissa ruokavaliotutkimuksissa. Muistan joskus lainanneeni jotain suomalaista laajaa kyselytutkimukseen perustuvaa ravitsemustutkimusta. Siinä suomalaisten keskimääräinen energiansaanti oli muistaakseni alle 1600 kcal. Meidän pitäisi olla sen mukaan aika soukkaa kansaa.

Olisi kiinnostavaa nähdä vielä samasta tutkimuksesta esim. molempien ryhmien painonpudotuksessa onnistuneimman neljänneksen tai viidenneksen dataa vertailtuna keskenään.

Ja edelleen katson kiinnostuneena lyhyempiaikaisia ja pienempiin ryhmiin kohdistuneita tutkimuksia, joissa seuranta antaa todellisen kuvan ruokavalion laadusta. Vain näistä voi tehdä mielekkäitä päätelmiä ruokavalioiden fysiologisista seurauksista.

Iso arvo tässä on kyllä siinä, että kumpaakaan diettiä ei näytä olevan erityisen helppo noudattaa. Painonhallinnan ydinogelma tietenkin, mutta olisin odottanut karppaukselle parempia onnistumisia... ...varmaan siksi, että itselleni karppaus avasi tien järjelliseen painonhallintaan.

Ja loppuun vielä se oma kokemus - pudotin itse kohtalaisen rennolla karppauksella (hh tyypillisesti alle 100, mutta ei ketokarppilukemissa kuin lyhyitä aikoja) 20 kiloa, aikaa taisi kulua 4-6 kk. Lähtötilanteessa BMI oli karvan alle 30. Ja kalorivajetta oli, itselleni on karpatessa vielä ihan mukavaa, kun energiaa tulee 1500 kcal / päivä - vaihtelua oli, oli sekä ylityksiä että alituksia.

ViestiLähetetty: 2021-01-25 15:10:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Wi-uusi kirjoitti:
MLV on tavallaan oikeassa siinä, että keho ei ole koskaan energiavajeessa, jostain se energia otetaan aina.

Ja loppuun vielä se oma kokemus - pudotin itse kohtalaisen rennolla karppauksella (hh tyypillisesti alle 100, mutta ei ketokarppilukemissa kuin lyhyitä aikoja) 20 kiloa, aikaa taisi kulua 4-6 kk. Lähtötilanteessa BMI oli karvan alle 30. Ja kalorivajetta oli, itselleni on karpatessa vielä ihan mukavaa, kun energiaa tulee 1500 kcal / päivä - vaihtelua oli, oli sekä ylityksiä että alituksia.

aivan, on kuin .. mlv sanoo ensin että puukko ei ole puukko, mutta rupea vääntämään että puukko ei olekkaan kirves.
mlv määritelmä "elimistön kalorivaje", JOS sitä on, se johtaa hyvin nopealla aikataululla lopulta ennenaikaiseen kuolemaan, mutta kalorivaje käsitteenä johtaa laihtumiseen.
aivan kuten Wi-uusi totesit "Ja kalorivajetta oli" ja paino putosi 20 kg =D>

google haku "nälkä kuolema"
mihin "elimistön kalorivajeella" oleva lopulta kuolee, professorit kertoo.
Lainaa:
Mihin nälkään kuoleva kuolee?

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2012
https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/mihin_nalkaan_kuoleva_kuolee
ja
https://www.karjalainen.fi/teemat/vapaa-aika/item/175941

ViestiLähetetty: 2021-01-25 15:12:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen, Ari, kanssasi kaloriasioista aivan samoilla linjoilla. Mutta myös luonteeltani melko sopuisa ihminen :D .

ViestiLähetetty: 2021-01-25 15:25:57 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

No jos sanotaan niin että ylikaloreilla syöt kahdessa viikossa 7000 kcal ja saat noin yhden kilon ylipainoa ja sitten saat insuliiniresistenssiä purettua niin että keho voi käyttää omia energiavarastojaan ja laihdut kahdessa viikossa kilon syöden siinä kahdessa viikossa 7000 kilokaloria vähemmän kuin lihomisvaiheessa niin minun vaatimaton matemiikan tajuni kertoo että jos laihtumiseen lasketaan vain ne vajispäivät eikä sitä että se kuukauden ylikalorit ja alikalorit ovat tasapainossa niin sitten ajattelemme kyllä kalorivajeesta kirves/vasara tai giljotiini. Minusta kannattaa ravitsemuksessa katsella niitä hormooneja ja sitten sitä pitempiaikaista energiatasapainoa.

ViestiLähetetty: 2021-01-25 15:46:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei minusta hormonaalisen ympäristön huomiointi poista sitä, että ruoan energiavajetta tarvitaan laihtumiseen - mutta voi toki miettiä syy-seuraussuhteita. Itselleni karppauksen helppous on selvä verrattuna yleiseen energian vähentämiseen, saati sitten vähärasvaiseen ruokavalioon. Ja kyllä luulen, että insuliinilla on asian kanssa paljonkin tekemistä.

Nusi ei näytä etua karppauksen hyväksi, mutta em. syystä olen sitä mieltä, ettei se ole asiasta mikään lopullinen totuus. Osoittaa kyllä sen, että kestävän ruoan energiavajeen luonti ei näytä olevan helppoa, saa sitä sitten ohjausta mihin tahansa ruokavalioon. Ja että ihmiset dokumentoivat syömisensä päin sanonko mitä (no taisin mainita perseen jo kerran, menköön).

ViestiLähetetty: 2021-01-25 16:01:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
alikalorit ovat tasapainossa niin sitten ajattelemme kyllä kalorivajeesta kirves/vasara tai giljotiini. Minusta kannattaa ravitsemuksessa katsella niitä hormooneja ja sitten sitä pitempiaikaista energiatasapainoa.

kalorivajeella tai ns. miinuskaloreilla, nimenomaan EI OLLA ergiatasapainossa, pitkällä aikavälillä mitattuna.
jos käyttäisit oikeita käsitteitä (alikalorit ovat tasapainossa) :shock: tai sanoja, voisi tätä jatkaa mutta olkoon.
ei kannata, tai haluat vain muuten vain vääntää.

kalorivaje käsitteenä ja asiana on ihan selvä.

ja siihen ei tarvitse laske mitään kaloreita.
mistä tietää että LCHF dietillä ei ole kalorivajetta? siitä että kehon paino pysyy samana pitkiä aikoja jopa useita kk. eli silloin ollaan ergiatasapainossa.
jos painosi ei putoa sinulla ei ole kalorivajetta.

ViestiLähetetty: 2021-01-25 16:24:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Wi-uusi kirjoitti:
Nusi ei näytä etua karppauksen hyväksi, mutta em. syystä olen sitä mieltä, ettei se ole asiasta mikään lopullinen totuus. Osoittaa kyllä sen, että kestävän ruoan energiavajeen luonti ei näytä olevan helppoa, saa sitä sitten ohjausta mihin tahansa ruokavalioon. Ja että ihmiset dokumentoivat syömisensä päin sanonko mitä (no taisin mainita perseen jo kerran, menköön).

jos luit tarkasti kaikki mm. veriarvot, vhh pärjäsi paremmin kuin vähärasvainen, NUSI tutkimuksessa 12kk.
eli vhh antoi paremmat veriarvot, vois sanoa että oli terveellisempi kuin vähärasvainen.
vaikka insuliini oli alhaisempi vhh:lla kehon rasva ei palanut sen paremmin, paloi jopa pikkusen huonommin.
ja vaikka kehonpaino laski enempi vhh:lla oli osa siitä nesteitä.

joo mutta terveyttähän tässä ei tutkittu vaan hh-insuliini hypoteesiä joka oletti että alhainen insuliini (vhh dietti) antaa etua ja olisi parempi laihduttamaan.
tätä tutkimus ei todellakaan tukenut ja hh- insuliini hypoteesi murtui.
tämä oli todella kova pettymys ja isku gary taubesille gurulle ja koko nusi firmalle.
mutta nusi johtajat keräsi satojen tuhansien dollarien palkkarahat itselleen.

ViestiLähetetty: 2021-01-25 17:33:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep - puhuinkin edusta painonhallinnan hyväksi. Jopa sinne päin mentynä terveyspuoli näyttää paremmalta karppaukselle kuin vähärasvaiselle.

Ei tämä mielestäni insuliinihypoteesin kumoamiseen riitä. Haasteena juurikin tuo aikaisemmin mainittu asia. Ja niin joo, ajattelen itsekin kyllä ehkä insuliiniasiaa vähän eri tavalla, voimakkaammin ruokahalun säätelyn vaikuttajana. Rakentaisin aika erilaisen tutkimusasetelman.

ViestiLähetetty: 2021-01-26 14:40:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Peter purki aikanaan kummankin, sekä tuon vanhemman Hallin (jossa pitempi aika - ja pakkosyöttöä ylikaloreilla) että tämän uuden (jossa aikaa vain kaksi viikkoa, joka sinänsä riittää kertomaan missä mennään, koska tuo aika ei riitä vielä minkäänlaiseen rasva-adaptaatioon), joten en lähde niitä tässä enää uudelleen avaamaan. Muistelen, että tuolla linkkiketjussa on esitelty kumpikin luettavaksi, jos kiinnostaa.

Uskoa saa itse kukin tasan mitä haluaa. Ja lukea niin paljon laatikaistakin kuin haluaa (kunhan minun ei tarvitse; sen kerran kun älysin ettei kaveri osaa edes prosenttilaskua, tai siis muuttaa tulokset jos tulos väärä, se into katosi)
Olen varma että olen omine käsityksineni vähemmistössä, eikä se haittaa yhtään.
Karppilan takia olen kunnossa ja lääkkeetönkin vielä yli kuusikymppisenä, vaikka miten väärin sammutettu :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00