karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 23:13:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 530 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 527 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-03-10 22:39:55 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Olen törmännyt ainakin yhteen elintarvikkeiden jodipitoisuutta selvittäneeseen tutkimukseen, joka oli 100 % täyttä paskaa. Heikkilän käyttämät luvut kuulostavat olevan samansuuruisia kuin siinä. Eli, tutkimuksessa oli yksikkövirhe, oli käytetty mikrogrammaa (mcg) vaikka oli tarkoitettu nanogrammaa. Ei jodin tarvetta saa täytettyä syömällä yhtä porkkanaa tai kahta pientä perunaa, niinkuin tutkimuksesta saattoi päätellä. Saattoi tietysti olla määritysmenetelmäkin täysin vituillaan. Aivan sama :)

ViestiLähetetty: 2015-03-23 16:18:46 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/79473-p ... ittu-roska

ViestiLähetetty: 2015-03-23 17:08:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ihan kuin Fogelholmia ärsyttää "erikoisdieettien" noudattajat, taitaa tuota hemmoa ärsyttää, ettei teollisesti käsiteltyä ruokasuolaa haluta käyttää, kun voi rahansa lykätä erilaisiin suoloihin ja huomata näiden välillä maku- ja laatueroja. Joka tapauksessa on hyvin piskuista ravinneainepuutoksia suolalla korjata(ellei kyseessä suolakammon aikoina ole itse suola), koska pääosassa on ruokavalio, johon sitten sitä suolaa annostellaan kukin makunsa mukaan. Tietysti maun käyttö hyvän ruuan implikaattorina on muutenkin virallisperseellisessä kielletty, joten kuvioon kuuluu toki mollata myös suolojen makueroja ja nostaa framille, miten tavan ruokasuola on miltei 100% samaa kamaa.

ViestiLähetetty: 2015-03-23 18:44:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvin montaa kanssaihmistä ärsyttää "erikoisruokavaliot", ainakin mitä itse olen ympäristöäni seuraillut nimenomaan keliaakikon näkökulmasta. Vaikka ko sairaus alkaa olla yleisesti melko hyvin jo tiedossa, on siihen suhtautuminen edelleen varsin kummallista. Ja yleensäkin kaikkeen mikä on jotenkin erilaista kuin "yleisesti". Aina jaksan ihmetellä niitäkin ihmisiä, jotka eivät vaan meinaa ymmärtää, että joku nyt ei sovi samaan henkilöautoon koiran kanssa, ei siksi, että pelkäisi koiraa, vaan kun on sille niin allerginen, että henkitorvi meinaa mennä tukkoon. Ihmettelen niitäkin tilanteita, joissa joku kertoo, että on ollut sairaalahoidossa, suunnitellusti vaikka ollut menossa leikkaukseen ja kertonut ruokavaliostaan, että on erittäin allerginen pähkinöille, niin eikös kumminkin jossain jälkkärissä ole pähkinää tai jäämiä siitä, ja henkilö meinaa tukehtua. Kumma juttu, että meidän pitäis ihan kaikkien olla samasta muotista, vaikka kumminkin jo koulun biologian tunneilla opetetaan, että se nyt vaan on mahdotonta, paitsi identtisillä kaksosilla.

ViestiLähetetty: 2015-03-24 11:53:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaani kirjoitti:
Ihan kuin Fogelholmia ärsyttää "erikoisdieettien" noudattajat, taitaa tuota hemmoa ärsyttää, ettei teollisesti käsiteltyä ruokasuolaa haluta käyttää, kun voi rahansa lykätä erilaisiin suoloihin ja huomata näiden välillä maku- ja laatueroja. Joka tapauksessa on hyvin piskuista ravinneainepuutoksia suolalla korjata(ellei kyseessä suolakammon aikoina ole itse suola), koska pääosassa on ruokavalio, johon sitten sitä suolaa annostellaan kukin makunsa mukaan. Tietysti maun käyttö hyvän ruuan implikaattorina on muutenkin virallisperseellisessä kielletty, joten kuvioon kuuluu toki mollata myös suolojen makueroja ja nostaa framille, miten tavan ruokasuola on miltei 100% samaa kamaa.

Itse käytän Atlannin harmaata merisuolaa, joka on pakkausselosteen mukaan 95 % natriumkloridia. Se jäljellä oleva 5 % aiheuttaa ainakin minun suussani selvän makueron, nimenomaan merisuolan hyväksi. Suolanpuutosta huomaan itsessäni välillä ilman suolakammoakin.

ViestiLähetetty: 2015-03-24 13:22:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^Mulla on nyt kahdenlaista himalajansuolaa, Atlanttin merisuolaa ja Kalaharin suolaa. Kaikki maistuvat täysin erilaiselle kuin kaupan perussuolat. Vissyssä ne maistuvat virvoittavammilta ja virvoite tulee pidemmällä välillä kuin kaupan vissystä ja pysyvät paremmin sisällä, ei tarvitse juosta heti vessaan kun juo vaikka istumalta putkeen puoli litraa.

Eiköhän isoproffa suolabloggaaja sanoisi vain "et maista mitään eroa etkä takuulla tunne. Huuhaata."

ViestiLähetetty: 2015-03-24 13:59:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mulla on kotona Maldonia ja sit ihan tuikitavallista harmaata karkeaa merisuolaa. Hienoa saan siitä morttelissa.

ViestiLähetetty: 2015-03-25 10:44:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaani kirjoitti:
^Mulla on nyt kahdenlaista himalajansuolaa, Atlanttin merisuolaa ja Kalaharin suolaa. Kaikki maistuvat täysin erilaiselle kuin kaupan perussuolat. Vissyssä ne maistuvat virvoittavammilta ja virvoite tulee pidemmällä välillä kuin kaupan vissystä ja pysyvät paremmin sisällä, ei tarvitse juosta heti vessaan kun juo vaikka istumalta putkeen puoli litraa.

Eiköhän isoproffa suolabloggaaja sanoisi vain "et maista mitään eroa etkä takuulla tunne. Huuhaata."

Laskin Knuutin linkittämän mineraalianalyysin ja Finelin perusteella, että vajaa puoli grammaa Himalajansuolaa antaa saman verran magnesiumia kuin desi mineraalivettä : http://www.fineli.fi/food.php?foodid=915&lang=fi

ViestiLähetetty: 2015-03-25 13:58:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihmetyttää, että kokit eivät ota kantaa suola-asiaan, maistuuhan ne ihan erille. Kokeiltahan tämä villitys alkoi.

Entä jos tutkija sanoisi, että ei kahveissa ole makueroja tai ettei viineissä ainakaan! Eihän niistä tavallinen maistaja paljon maistakaan. Samoista rypäleistähän ne!

ViestiLähetetty: 2015-03-25 15:03:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Melko mukavasti magnesiumia taitaa siinä sitten olla :mrgreen:

Teen yleensä puolen litran pulloon Sodastreamilla vichyn nenäkannun suolalusikkaa avuksi käyttäen. Sen tilavuus on 2,3 ml(0,008 fl oz) ja laitan sen 2/3 täyteen. Olen vähän tyhmä: Onko tuo 2,3 ml sama kuin 2,3 grammaa? Vai paljonko tuohon lusikkaan grammoina mahtuu? Aiempina Sodastream-vuosina laitoin vain teelusikan aivan kärjellisen tavallista ruokasuolaa siihen. Näitä muita suoloja voisi pistää vaikka koko nenäkannulusikallisen, mikäli vesi on tavallista kylmempää ja laitan pari painallusta vähemmän hiilidioksidia sinne.

ViestiLähetetty: 2015-05-21 09:50:17 
Poissa
ruutana
ruutana

Ann Fernholm: Faktakoll: Får vi hjärt-kärlsjukdom på grund av salt?

Aiheuttaako suola sv-tautia, Ann Fernholm kysyy ja osoittaa tutkittuun tietoon nojautuen, että ei aiheuta.

Amerikan ravitsemusasiantuntijoiden yhdistys A.N.D.
puolestaan lausuu, että amerikkalaisille tähän asti virallisesti suositeltu vähäsuolainen ruoka LISÄÄ terveiden ihmisten KUOLLEISUUTTA!

Lainaa:
There is a distinct and growing lack of scientific consensus on making a single sodium consumption recommendation for all Americans, owing to a growing body of research suggesting that the low sodium intake levels recommended by the DGAC are actually associated with increased mortality for healthy individuals.

ViestiLähetetty: 2015-05-21 12:14:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässä yhtenä iltana katselin Ruotsin TV:n uutisia. Siinä Livsmedelsverket kertoi, että liika suolankäyttö tappaa ruotsalaisia enemmän kuin liikenneonnettomuudet. Tuota väitettä Fernholm kommentoi.

Näin kesän (ja ehkä helteiden) kynnyksellä onkin hyvä muistuttaa vanhuksia jättämään suolapurkki kaappiin.

ViestiLähetetty: 2015-05-23 22:29:53 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
Näin kesän (ja ehkä helteiden) kynnyksellä onkin hyvä muistuttaa vanhuksia jättämään suolapurkki kaappiin.

:evil: Todellakin! Muutenkin ovat huonoja juomaan.

ViestiLähetetty: 2015-05-23 23:03:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Lainaa:

:evil: Todellakin! Muutenkin ovat huonoja juomaan.

Mitä tulee näihin paperikone hommiin... niin männä vuosina olin Jämsänkoskella juhannus rempntissa ja sitä valmistelemassa. Kaksitoistan tuntii päivässä ja loppua kohti ..suo kohti kostean kuumaa.... voitte kokeilla kotona ihan vapaasti ... viekää kuntopyörä saunaan ja polokekaa sitä siellä kuus tuntia kostean kuumassa..silleen viikko tahi pari. olen varma notta suola on tosi makeeta.

ViestiLähetetty: 2015-12-29 14:51:01 
Poissa
ruutana
ruutana

Suolarajoitus on ollut kulmakivenä sydämen vajaatoiminnan hoidossa, vaikka suositus on ollut vailla tutkimusnäyttöä.

Lainaa:
Sodium restriction is a cornerstone of heart failure management, but many people would be surprised to learn that there is no good supporting evidence for the practice. Now a new observational study raises further questions about sodium restriction in heart failure.

http://www.medpagetoday.com/Cardiology/CHF/55442

ViestiLähetetty: 2015-12-29 15:01:46 
Poissa
ruutana
ruutana

MedPage Today: More Data in the Salt Wars

Lainaa:
Regulating dietary sodium may not be the only way to attack hypertension, and for most of the world it may not even be the best way, according to new data published this week in the New England Journal of Medicine.

Only a very small proportion of the worldwide population consumes a low-sodium diet. In these people, sodium intake is not uniformly related to blood pressure, wrote authors of the Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study.

ViestiLähetetty: 2015-12-29 17:38:53 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Hiilarirajoitus yleensä laskee verenpaineen, korkea verenpaine on usein yhteydessä metaboliseen oireyhtymään. Sokerilla on verisuoniin osmoottinen vaikutus eli se lisää nesteen määrää enemmän kuin suola ja samalla nostaa paineita. Metaboliseen oireytymään liittyvät usein kohonneet insuliinitasot, insuliini lisää mm. munuaisten natriumin takaisinottoa. Eli suolarajoitus voi olla tarpeen jos hiilareita (tai protskuja) liikaa ruokavaliossa.

Itse olen tietysti vain yksittäistapaus mutta verenpaineet laskeneet huomattavasti vaikka olen lisännyt suolan käyttöä reilusti.

ViestiLähetetty: 2016-01-03 00:30:31 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Uudesta tutkimuksesta kertoo Dietdoktor Eenfeldt osoitteessa http://www.dietdoctor.com/new-study-reducing-salt-heart-failure että
Lainaa:
A brand new study shakes the old advice that people with heart failure should avoid salt – something all heart failure patients get the advice to do, based on zero real evidence.

A new study tracked 900 patients with heart failure for three years. It found that people who restricted their salt intake surprisingly did MUCH worse, having an 85% higher chance of early death or hospitalization:

JACC: Impact of Dietary Sodium Restriction on Heart Failure Outcomes CME
WebMD: Reducing Salt Might Harm Heart Failure Patients
It may be that the current low salt advice to heart failure patients – that everyone gets – is lethal.

Kolme vuotta kestäneessä 900 sydänvaivaisten potilaiden seurannassa ne, jotka rajoittivat suolan saantia selvisivät paljon huonommin eli 85 % kohonnut riski ennenaikaiseen kuolemaan tai sairaalahoitoon. Eli kaikille sydänpotilaille nykyisin annettu ohje suolan rajoittamiseksi on vaarallinen.

ViestiLähetetty: 2016-01-03 14:16:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
Itse olen tietysti vain yksittäistapaus mutta verenpaineet laskeneet huomattavasti vaikka olen lisännyt suolan käyttöä reilusti.

En ole mittaillut paineita juurikaan, enkä ole kyllä koskaan suolaa rajoittanutkaan, mutta selvästi parhaat tavat vähentää suolaa ovat:
1) Syödyn ruuan määrän vähentäminen (ts. syödä energiatiheämpää ruokaa).
2) Leivän jättäminen.

Nämähän onnistuvat mitä parhaiten syömällä rasvaista ruokaa. Siispä oli miten oli, VHH on hyvä tapa hoitaa verenpainettaan.

ViestiLähetetty: 2016-01-03 14:49:04 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Leivässä on yllättävän paljon suolaa, siksi leivän jättäneen onkin hyvä lisätä suolan käyttöä muuten.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 530 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 527 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00