karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-28 21:37:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-09-25 16:54:25 
Olen karppaillut nyt reilun vuoden enemmän tai vähemmän lojaalisti; eli välillä olen käväissyt hiilariviidakossa päivän tai pari, sitten taas ruotuun jne. Viimeisin hiilarihurmos kesällä toi mukanaan VIISI lisäkiloa ja säikäytti pahanpäiväisesti! Kesäkilot eivät ole karisseet kuukauden karppaamisesta huolimatta, ja siitäkös olen superhuolissani. Syyksi epäilen jatkuvaa stressiä, jota sitten turrutan syömällä liian paljon liian rasvaista karppiruokaa. Epätoivo ja paniikki eivät edesauta laihtumista, ja siksi olenkin heittänyt vaa'an pois vähäksi aikaa. Tämä paasto tuli juuri hyvään saumaan. Toivon, että se ravistelee kroppani hereille ja että sen avulla saan syömiseni ruotuun... ja hienoa olisi jos painokin putoaisi :wink:

Siinä taustat ja nyt itse asiaan. Katkaisen päiväni klo 12.

1.päivä (ma 25.9.)

aamupala klo 9:
kahden munan munakas parsakaalilla ja juustolla
omena ja kourallinen pähkinä-manteliseosta
kalaöljykapseli

Päivän mittaan valkoista teetä ja vettä.

Fiiliksiä:
Olo nyt alkuillasta ok, päivän työskentely päätteellä vetää löysäksi ja mielen sameaksi ihan sama olisiko paastolla vai ei...
Illalla vaikeuksia nukahtaa, mikä on poikkeuksellista, sillä olen minuuttinukahtaja normaalista. Syynä nälkä ja mielessä pyöri vaan ruoka!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-25 20:29:17 
Poissa
voipallo
voipallo

no se tässä paastossa on hyvä, että kun on 20 tuntia syömättä niin olo on kaikkea muuta kuin löysä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-26 07:57:26 
jussi kirjoitti:
olo on kaikkea muuta kuin löysä.

Tuota oloa odottelen vielä...takana levoton yö ja nälkäinen aamu. Päässä jomottaa hiukan. Edessä jälleen päivä päätteellä. klo 12 lounas kaihertaa mielessä sen verran voimakkaana, että työhön keskittyminen on tavallista vaikeampaa. Tosin kotona työskentelevälle oma keittiö herkkuineen on aina houkutus, varsinkin silloin kun työt tökkivät...

2. päivä (ti 26.9.)
lounas klo 12:
broilerin reisikoipi
gratinoitua parsa- ja kukkakaalia (reilusti voita, kermaa ja juustoa)
omena + pähkinöitä
2 palaa 100% suklaata
kalaöljykapseli

päivällinen klo 18.30:
kolme siivua kassleria
ISO satsi omenaherkkua (voissa muhineita omenoita, kanelia, mantelirouhetta, partaäijää ja sulaa suklaata)

Fiiliksiä:
Eilinen aamupala klo 9 oli todennäköisesti liian köykäinen.
Ihan järjettömän kylmä tuli klo 11 kun eilisestä aamupalasta oli kulunut 26h ja vielä yksi tunti maagiseen puoleenpäivään.
Lounas ei oikein maistunut. Syynä flunssa, paasto vai huono ruoka?
Iltapäivällä oli pakko ottaa parin tunnin unet. Päätä kivisti.
Ilta meni ihan mukavasti.
Taas vaikeuksia saada unta, vaikka kävin saunassa. Todella poikkeuksellista ja huolestuttavaa. Pidän nimittäin siitä tunteesta, kun illalla kömpii peiton alle ja heti vaipuu ihanaan uneen.
Pidän nukkumisesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-27 06:47:22 
3. päivä (ke 27.9.)

aamupala klo 7:
kahden munan juustomunakas
tomaatti ja pala paprikaa
muutama lohko omenaa
kalaöljykapseli

kaupungilla klo 11:
latte

Paastoa klo 11. alkaen. Eli vettä, vissyä ja teetä.

Fiiliksiä:
Vähän raskas pää herätessä.
Päätä meinaa kivistää vähän väliä...
Puolen tunnin torkut viiden kieppeillä.
Olo OK, ei mitään hypetystä, energisyyttä, ei ihon kirkastumista...
Taas tosi vaikeaa saada unta, hermostuttaa, kun en nukahda yhtä nopeaan kuin ennen... Lisäksi varpaita palelsi niin kovasti, että piti pistää kahdet villasukat jalkaan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 08:45:56 
4. päivä (to 28.9)

lounas klo 11:
porsaan uunipaistia
vihersalaattia siemenillä ja reippaasti oliiviöljyä+balsamicoa
omena
kalaöljykapseli

yllättävä ja ihan ylimääräinen välipala klo 15:
puolukoita ja pari paksua siivua vuohenjuusto gruyere'ta
Äiti oli poiminut puolukoita ja kun olen heikkona marjoihin, popsin pari kourallista vastapoimittuja puolukoita ilolla ja ilman syyllisyyttä.

päivällinen klo 18.30:
kaalilaatikkoa muutama haarukallinen
raejuusto-jogurttiherkkua, mukana puolukoita, muutama kuivattu aprikoosi ja pähkinöitä

Sitten leivoin äidilleni YLÄkarppipiirakan, maistelin siinä sivussa taikinaa ja tuorejuustotäytettä, eli huonoja hiilareita tuli hiukan.

turhaa turhempi yöpala klo 22:
sämpylä voilla :oops:
Ei mitään selityksiä tai puolusteluja, se vaan pomppasi pakkasesta mikron kautta suuhun...

Fiiliksiä:
Levoton yö takana.
Eka aamu, kun päätä ei kivistä, JES!
Syönköhän tarpeeksi vai liian paljon :? Ainakaan en ole vielä onnistunut syömään itseäni ähkyyn. Annoskoot ovat pysyneet samanlaisina kuin ennen tätä paastoa, samoin sisältö.
Lounas upposi tosi hyvin, ehkä aavistus ähkyä ilmassa...
Päivällinen ei maistunut, syynä varmasti tuo ylimääräinen välipala.
Tänään söin liian usein ja vanha kunnon napostelun vimma pääsi irti. Onneksi huomenna on paastopäivä. Mulle sopii selvästi hyvin tiukka rytmi ja säännöt, ei mitään soveltamisen varaa, tai sitten käyn heti huonoihin hiilareihin käsiksi tai syön liikaa karppikamaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 09:02:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, jos pitää veikata, niin et ainakaan liian paljon syö. Ota huomioon, että syöt kuitenki kahen päivän eestä, joten mitään suurempaa kontrollia määrien suhteen ei tarvita. Tietenki on eri juttu, jos tosiaan ahmii, niin että vattaan sattuu, mutta sillonki suurempi ongelma on se, että on paha olo kuin että ois syöny liikaa kaloreita.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 09:12:55 
Jemi kirjoitti:
No, jos pitää veikata, niin et ainakaan liian paljon syö. Ota huomioon, että syöt kuitenki kahen päivän eestä, joten mitään suurempaa kontrollia määrien suhteen ei tarvita.

Mä vähän arvelen, että syön liian vähän. Mulla on hirveet halut karistaa kesäkilot pois, mutta samalla tiedän, että vaarana on kituliekille vaipuminen ja sekös vasta tekee hallaa. En tiedä, onko tämä paasto edes hyvä keino pudottaa painoa, mutta olen silti mukana, sillä jos ei muuta, niin tuo tämä paasto ainakin tahdonlujuutta :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 09:22:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PK kirjoitti:
Mulla on hirveet halut karistaa kesäkilot pois, mutta samalla tiedän, että vaarana on kituliekille vaipuminen ja sekös vasta tekee hallaa.

Ihan samoja ajatuksia munkin päässä pyörii

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 06:31:39 
5. päivä (pe 29.9.):

aamupala klo 7:
paistettu muna
salamia ja pari palaa paprikaa
leipäjuustoa kerman, kanelin ja puolukoiden kera
kalaöljykapseli

Sitten jälleen paastolle... vettä, vissyä ja teetä huomiseen aamupäivään asti.

Fiiliksiä:
Ihanan syvä uninen yö takana, liekö syynä tuhti syöminen vai huonot hiilarit, joita hankin eilen...
Aamupalalla tankkasin tarkoituksella oikein olan takaa.
Olo ok, normaali, ei mitään erityistä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 07:59:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vastaan täällä, ettei sotketa toisten ketjuja:
PK kirjoitti:
els kirjoitti:
Se, että keho jo osaa rasvapolton on tämän homman aa ja oo. Ja yleensä rasvapoltolle on päästy silloin, kun ei enää kauheasti repsuta. Kyse ei ole niinkään hiilarien määrästä vaan siitä, miten keho noita vesiliukoisia polttoaineita käyttää.

Apua, silloin minäkin olen väärässä paikassa! Takana on jojottelua ja kroppa pahasti sekaisin sekä hervoton stressi päällä, kroppa ei takuulla ole rasvanpoltolla. Meneekö tää paasto nyt hukkaan? Eikö tällä paastolla voisi saada kroppaa heräteltyä takaisin rasvanpoltolle? Epätoivo iski...

Ensinnäkin, ei meistä kukaan tiedä tästä vielä niin hirveästi, että osaisimme luotettavasti neuvoa. Täsät kokeilusta tuli tosi jännä, koska olemme niin erilaisia testirottia, ja jokaisella näyttää olevan oma systeeminsä, joka sitten toimii paremmin tai huonommin alussa - ja paremmin tai huonommin muutaman syklin jälkeen.

Joten tuo rasvapolton vaatimus oli vain minun arvaukseni tai kantani asiasta. Se taas perustuu uskoon, että muutama miljoona vuotta kehittynyt ihmiskeho kyllä tietää mitä se tekee, joten sitä ainakaan ei tarvitse opettaa mihinkään. Minusta keho viestii (nälästä, hyvästä olosta, krampeista) koska se tietää mitä se tarvitsee. Minusta sitä kannattaa kuunnella. Ja aivan erityisesti noita viestejä kannattaa miettiä ja pähkäillä silloin, jos homma menee ruvelle (on kyseessä sitten paha olo, painojutut tai sairaudet - tai repsahtelu).

Sen sijaan en usko kuureihin painonhallinnassa (enkä oikein muussakaan). Erityisesti painojuttuihin "kuuri" ei sovi, koska se ei opeta syömään oikein. Ja ihan yhtä vähän uskon itsekuriin koska se pistää käytännössä aina työskentelemään kroppaa ja kropan signaaleita vastaan - ja ne taas taas puhuvat useimmiten järkeä.

Jahas, perjantaisaarnaa pukkaa taas? Sori. Oikeesti tää pätkäpaasto on kokeilu, jonka kukin tekee (ja saa tehdä) tavallaan ja jossa kullakin on (ja saa olla) omat tavoitteensa. Mutta tää on siitä ihan himmeen hieno juttu, ettei teoretisoida, vaan kokeillaan. Oikeasti.

Onnea matkaan toivottelee els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 14:40:23 
Kiitos els kommenteistasi. Arvostan niitä kovasti.

els kirjoitti:
Minusta keho viestii (nälästä, hyvästä olosta, krampeista) koska se tietää mitä se tarvitsee. Minusta sitä kannattaa kuunnella. Ja aivan erityisesti noita viestejä kannattaa miettiä ja pähkäillä silloin, jos homma menee ruvelle (on kyseessä sitten paha olo, painojutut tai sairaudet - tai repsahtelu).

Minun kroppani on todella pahasti sekaisin, takana on piiiiitkä tie erilaisia ihmediettejä ja painonvartioita pariin otteeseen. Olen ollut aina taipuvainen keräämään ylimääräistä kehooni, ja olen ollut vain kerran aikuisiällä normaalipainoinen puoli vuotta ja sekin painonvartioiden ansiosta. Karppaukseen ajauduin juuri syvästä halusta opetella kuuntelemaan kroppaani, mutta vuoden aikana tuo kuunteleminen on onnistunut ajoittain tosi hyvin, toisinaan sitten ajaudun silkasta tottumuksesta hiilariherkkuihin. Erityisesti stressi ja ahdistus ajavat hiilareiden syliin. Pullaa mussuttaessani ajattelen, ettei tämä yksi pulla minua ojaan vie, "kohtuus kaikessa" motto lohduttaa kun tiedän tehneeni väärin.

els kirjoitti:
Sen sijaan en usko kuureihin painonhallinnassa ... Ja ihan yhtä vähän uskon itsekuriin koska se pistää käytännössä aina työskentelemään kroppaa ja kropan signaaleita vastaan - ja ne taas taas puhuvat useimmiten järkeä.

Minäkään en usko kuureihin, vaan pysyvään muutokseen. Tie sinne vaan näyttää olevan minulla harvinaisen pitkä ja kivinen. Itsekuria taasen kaipaan, varsinkin nyt kun paino ei ole tippunut kahteen kuukauteen. Se, onko itsekuri ja kropan signaalit ristiriidassa keskenään on sitten eri asia. Minulla syömistä hallitsee mieli, ei kroppa. Siinä ongelman ydin: syön mielen/tunteiden/muistojen/tapojen mukaan, en kropan signaalien. Oikeastaan ruoka hallitsee mieltäni. Se on melkein aina mielessä jollain tavalla; mitä ruoaksi tänään, mitä pitää ostaa, mitä uutta tekis jne. Nyt paastolla ajatuket eivät pyöri ruoassa ihanniin paljon, kun tiedän, että tänään on paasto=ei ruokaa ollenkaan.

els kirjoitti:
Mutta tää on siitä ihan himmeen hieno juttu, ettei teoretisoida, vaan kokeillaan. Oikeasti. Onnea matkaan

Jatkan kokeilua vielä ainakin viikon, sillä olo on ok, pientä palelua lukuunottamatta. Painonpudotustoiveet ovat korkealla, tavoitteena pudottaa talven aikana 10-15 kg, katsotaan auttaako pätkäpaasto siinä vai siirrynkö tavan karpiksi vai mitä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 14:45:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Häntä pystyyn! Mulla melkein samanlainen tarina takana, mutta paino ei ole pudonnut vuodessa ollenkaan. Olen pysynyt aika tiukalla karpilla koko ajan mutta siltikään ei mitään. Uskon silti että tätä kautta suhde ruokaan ja hyvä olo lisääntyvät niin paljon että aikanaan se painokin tippuu.

Tämänpainoisena karppiruualla on paljon kivempi olla kuin tämänpainoisena kitudieetillä :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 14:54:13 
välipala kirjoitti:
Häntä pystyyn! Tämänpainoisena karppiruualla on paljon kivempi olla kuin tämänpainoisena kitudieetillä :)

Kiitos kannustuksesta välipala! Usko omaan itseensä vaan horjuu, kun tuntuu etten IKINÄ onnistu laiduttamaan pysyvästi. Jojottelusta on tullut jo aikamoinen painajanen minulle. Kiloja riittää, ja ainakin kymppi PITÄÄ saada pois, siltikin BMI olisi vasta 25. Nyt se on 29.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-30 10:16:47 
6. päivä la (30.9).

Paastoa takana noin 27h.

Lounas klo 10.30:
reilu annos kaalilaatikkoa
omena + pähkinöitä
kalaöljykapseli

päivällinen klo 19:
jauheliha-kasvislaatikkoa
pallo Aino-mustikkajääteloöä

Fiiliksiä:
Aamulla ihan ok olo, aika virkeä jopa.
Lounas maistui hyvin, ei tullut ähky, vaikka söin ihan reippaan annoksen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00