Kiitos els kommenteistasi. Arvostan niitä kovasti.
els kirjoitti:
Minusta keho viestii (nälästä, hyvästä olosta, krampeista) koska se tietää mitä se tarvitsee. Minusta sitä kannattaa kuunnella. Ja aivan erityisesti noita viestejä kannattaa miettiä ja pähkäillä silloin, jos homma menee ruvelle (on kyseessä sitten paha olo, painojutut tai sairaudet - tai repsahtelu).
Minun kroppani on todella pahasti sekaisin, takana on piiiiitkä tie erilaisia ihmediettejä ja painonvartioita pariin otteeseen. Olen ollut aina taipuvainen keräämään ylimääräistä kehooni, ja olen ollut vain kerran aikuisiällä normaalipainoinen puoli vuotta ja sekin painonvartioiden ansiosta. Karppaukseen ajauduin juuri syvästä halusta opetella kuuntelemaan kroppaani, mutta vuoden aikana tuo kuunteleminen on onnistunut ajoittain tosi hyvin, toisinaan sitten ajaudun silkasta tottumuksesta hiilariherkkuihin. Erityisesti stressi ja ahdistus ajavat hiilareiden syliin. Pullaa mussuttaessani ajattelen, ettei tämä yksi pulla minua ojaan vie, "kohtuus kaikessa" motto lohduttaa kun tiedän tehneeni väärin.
els kirjoitti:
Sen sijaan en usko kuureihin painonhallinnassa ... Ja ihan yhtä vähän uskon itsekuriin koska se pistää käytännössä aina työskentelemään kroppaa ja kropan signaaleita vastaan - ja ne taas taas puhuvat useimmiten järkeä.
Minäkään en usko kuureihin, vaan pysyvään muutokseen. Tie sinne vaan näyttää olevan minulla harvinaisen pitkä ja kivinen. Itsekuria taasen kaipaan, varsinkin nyt kun paino ei ole tippunut kahteen kuukauteen. Se, onko itsekuri ja kropan signaalit ristiriidassa keskenään on sitten eri asia. Minulla syömistä hallitsee mieli, ei kroppa. Siinä ongelman ydin: syön mielen/tunteiden/muistojen/tapojen mukaan, en kropan signaalien. Oikeastaan ruoka hallitsee mieltäni. Se on melkein aina mielessä jollain tavalla; mitä ruoaksi tänään, mitä pitää ostaa, mitä uutta tekis jne. Nyt paastolla ajatuket eivät pyöri ruoassa ihanniin paljon, kun tiedän, että tänään on paasto=ei ruokaa ollenkaan.
els kirjoitti:
Mutta tää on siitä ihan himmeen hieno juttu, ettei teoretisoida, vaan kokeillaan. Oikeasti. Onnea matkaan
Jatkan kokeilua vielä ainakin viikon, sillä olo on ok, pientä palelua lukuunottamatta. Painonpudotustoiveet ovat korkealla, tavoitteena pudottaa talven aikana 10-15 kg, katsotaan auttaako pätkäpaasto siinä vai siirrynkö tavan karpiksi vai mitä...