karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 17:50:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lemmun pätkis
ViestiLähetetty: 2007-01-15 13:51:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pätkis on muuten mun lempisuklaata... :shock:

No juu, aloitin pätkäpaaston torstaina. Hyvin on mennyt ja painokin putoili, mutta eilisillan syömisjaksolle sattui illanvietto ystävien luona ja tuli vedettyä sitten hedelmiä, juustoja, punkkua, pähkinöitä (myös sellaisia makeita hunajajuttuja...) ja vähän suklaatakin. Tänään paino näytti sitten samaa kuin viime maanantaina - ihan kuin pätkiksestä ei ois mitään hyvää seurannutkaan. mutta, pannaan nyt turvotuksen piikkiin, huomenna on varmasti taas vähemmän painoa.

Olo on ollut hyvä, eikä paastojaksot ole tehneet tiukkaa. Pätkäisen päiväni kolmelta. Eniten pelkäsin aamupäivien paastoa, koska olen aamunälkäinen, mutta hyvin nekin ovat menneet kahvin ja veden voimalla. Vihreää teetä kuluu kans paljon.

Jatkan tästä, kohtahan tuo on taas paaston aika :-) Jos vaikka munakkaan söis vielä ennen sitä (ei kyllä ole kovin nälkä...)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-15 18:52:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis onhan tämän oltava psyykkistä, voi jumpe. Söin munakasta tuossa ennen kolmea ja painelin salille ja nyt tässä poden päänsärkyä ja palelee. Ihan ku kroppa muka vois tietää, että nyt se paasto alkoi, ku ei ole pariin tuntiin tullu evästä :lol:

Viikonloppu vähän hirvittää, kun lähden reissuun yhen porukan kanssa ja meille on ruokailut järkätty valmiiksi. Kamalaa selittelyä luvassa ja vielä sitten kun saan syödä, pitää kaivella omaa evästä... Ehkä selviydyn...??

Onko pätkäpaastolla mitään tekemistä ketoosipyrkimysten kanssa, vai onko se vaan niin, että ketoosi tulee välttämättä pätkiksellä? Vai ehtiikö tullakaan, jos syömäjaksolla syö tarpeeksi hiilaria...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 08:15:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipä ollut paino pudonnut tälle päivää, mutta toisaalta - enpä ole paljon vessassakaan ravannut... Odotellaan siis kärsivällisesti, josko yrittäisi malttaa perjantaipunnitukseen eikä ravaisi koko aikaa tuolla vaakalla... Noita nesteen ja mahan sisällön painoja on ihan turha tuijottaa. Pitäiskin tehdä joku keskiarvokäppyrä.

Pätkiksen alussa meni iho ihan hirveeseen kuntoon, tuli monta kipeää kovaa finniä, mutta nyt nekin ovat poistuneet ja iho voi taas hyvin (ja kookosöljy senkun pehmentää ja kirkastaa!)

Yllättävän kivutonta tämä aamupäivän ruuatta oleminen. Mullahan voisi olla jopa mahdollisuudet aamulenkkeilyyn tyhjin vatsoin! Tänään taidan tehdä iltaruuaksi moussakaa, namskis!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 13:28:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Repesin ja söin pari tuntia aikaisemmin kun piti. Ihan hirveä nälkä. Onpas nyt itseen pettynyt olo. Ja söin ku viimeistä päivää, leivoin karppileipää (tulipa pahaa, yök) ja päälle hitosti oivariinia ja rehuja ja partaäijäannos kookoshiutaleilla ja täysmaitokahvia. Yöks, vois yrjötä.

Onkohan tässä oikeasti mitään järkeä... :lol: Kaikkea sitä epätoivossaan tekeekin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 13:41:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Älä vielä vaan luovuta, pätkistely helpottuu ajan myötä! Kolmannella viikolla et enään edes muista ekan viikon vastoinkäymisiä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 13:57:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En mä luovuta! :-) Mietityttää vaan. Yleensä kaikki kokeiluluontoinen höpötys koituu mun turmioksi, eli menee siihen, että projekti loppuu ja kiloja on kertynyt lisää. Naureskelen täällä vaan tätä itsepetostani: olen vuorokauden syömättä ja syön sitten kahden päivän edestä muutamalla aterialla... Eli missä se järki on?

Nooh, katellaan. Tuskin tässä enää tälle päivälle tekee ihan hirveesti mieli syödä, nyt on maha NIIN täynnä. Onneks edes karppitäynnä.

Kiva ku kävit mun päikyssä tsemppaamassa!
:smt024

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 15:20:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lemmu kirjoitti:
Onko pätkäpaastolla mitään tekemistä ketoosipyrkimysten kanssa, vai onko se vaan niin, että ketoosi tulee välttämättä pätkiksellä? Vai ehtiikö tullakaan, jos syömäjaksolla syö tarpeeksi hiilaria...

Ei ketoosi tule tai mene tietyllä (syödyllä) hiilarimäärällä eikä välttämättä edes paastolla. Niin kauan kun kroppa osaa itsekin sekä tehdä glukoosia ja ketoaineita että reguloida eli rajoittaa niiden määrää insuliinin avulla, niin koko ketoosikysymys liittyy siihen, miten juuri se oma kroppa osaa tai haluaa tai voi hienosäätää näitä eri polttoainevirtoja.

Nälkä viestii vain siitä, että aivot katsovat tarvitsevansa lisää polttoainetta. Nälkä ei kerro, miksi aivoilta niiltä puuttuu polttoainetta; eikä sitä mistä/miten sitä niille kannattaa parhaiten siirtää; ei edes sitä, mikä polttoaineen laji olisi suotavinta. Tätä kai täällä opetellaan kroppaa kuuntelemalla, pätkien tai muuten 8)

Hyvät jatkot toivottelee els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 15:34:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

Nälkä viestii vain siitä, että aivot katsovat tarvitsevansa lisää polttoainetta. Nälkä ei kerro, miksi aivoilta niiltä puuttuu polttoainetta; eikä sitä mistä/miten sitä niille kannattaa parhaiten siirtää; ei edes sitä, mikä polttoaineen laji olisi suotavinta. Tätä kai täällä opetellaan kroppaa kuuntelemalla, pätkien tai muuten 8)

Kiitos els! Nälän tulkintaa ja hallintaa kun joskus elämässä oppisinkin... Se on niinku meikämannen ykköstavoite tässä karppailussa. Loppuhan sujuiskin kuin leikki vain :-)

Paastossa on kyllä se hyvä puoli, että ainakin tuntee nälkää! Se on jo jotakin, mä en nimittäin aina tajua, onko nälkä vai jano vai joku tunneperäinen tarve lappaa suuhunsa jotakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 10:44:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm... Tuumailin, että pitäsköhän mun muuttaa tuota pätkisaikaa vähän aikaisemmaksi, esim klo 13. Normaalielämässäni syön eniten aamupäivisin, iltasella ruoka ei sillä tavalla maistu, eikä nälkä vaivaa. Pätkistellessä paastoiltapäivät ovat vähän hankalia, illat eivät lainkaan. Tänään tulis hyvin pätkäistyä klo 13 kun sitten pitää lähteä asioille ja menee iltaan asti juostessa. Mietintään tämä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-18 08:13:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Masentaa vähäsen. Taas luen muiden ihania painonpudotustuloksia, itselläni nyt 20 pv tiukistelua ja tulos -1,5 kg. (sekin nestettä, kun lähti ekoina päivinä joulumässyttelyjen jälkeen.) Pätkäpaaston myötä näköjään viime viikosta kilo plussaa. Nyt siis 8. pätkispäivä menossa. Syömisjaksojen ruokailut ovat olleen mielestäni juuri niinkuin pitääkin, alakarppieväiden lisäksi muutamia omppuja ja yksi "repsahdus" eli se ystävien juustonmaisteluilta, jossa söin ehkä 4 palaa tavallista suklaata (voi kamalaa...) Siitäpä tuo painonnousukin alkoi. Mä en tajua, onko tämä karppailu nyt mun kohdalla sitten niin ehdotonta, että jos menee grammakaan jotakin "kiellettyä" niin se on sitten tulosten mitätöinti.

Tai sitten se vaan on niin, että rasvansyönti ei mulle sovi. Välivuotojakin on taas tullut, kiitos ketoosin, jota en edes halua.

Paskakaan ei kulje, perskuta mä lähen suolihuuhteluun. Ja painonvartijoihin. :-( Vai olenko vain malttamaton? Pitääkö mun yrittää vuosi ennenku mitään tapahtuu? Mulla ei vaan tunnu toimivan mikään muu kuin kalorien rajoittaminen sinne tonnin tuntumaan, ja se on elämää, jota mä en näillä urheiluillani kyllä oikein kestä.

Mulla kieltämättä usko horjuu karppailuun ja vielä enempi tähän pätkäpaastoon. Mikä mussa on vikana, että mitkään fysiikan laitkaan eivät päde. PRKL!

(Sori avautuminen :lol: :oops: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-19 22:03:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lemmu hei, etkös sä ole karppibodari? Mä tässä funtsailen, että pitääkö punttitreenin jälkeen ottaa palkkari, vaikka olis paastojaksolla? Mulla alkoi kuudelta paasto ja menin kasilta salille. Sen jälkeen vetäsin karppimaisen palkkarin, perus heraa ja puoli tee-lusikallista tummaa kaakaojauhetta. Pitäiskö jättää pois? Onko se vähän niinkuin turha, kun eihän siinä ole lainkaan nopeita hiilareita?

Onko sulla mitään kuitulisää, jos vatsasi on niin kovalla? Mä otan päivittäin kaurakuitua, karppaan tai en. Muuten ei suoli toimi, vaikka vetäis kilon ruisleipää... :oops:

Paljos sulla oli sitä pudotettavaa? Tuntuu vähän siltä, että taidat olla vaan malttamaton... :wink: Tsemppiä isosti! :smt023

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-20 06:11:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moikka :-)

Eihän mulla ole kuin muutama kilo tässä, mutta kun ei lähde niin millään konstilla... Malttamaton olen luonteenladultani, mutta toisaalta... Kun kaikki muut vain laihtuvat karpatessa ja pätkistellessä ja mulla ei tehoa kumpikaan. Eikä mitkään. Ja mitä mieltä on siinä, että pätkiksellä paino vaan nousee? :-(
Onneksi eilen kuulin kommentin kavenneesta lantiostani, eli sain hitusen lisää motivaatiota! Ajattelin, että pätkistelen vielä viikonlopun ja ensi viikosta jatkan ihan normaalia säännöllisrytmistä karppausta.

Ja juu, karppibodari olen. Nyt en pätkiksellä ole ottanut mitään erillistä palautusta treenien jälkeen, mutta toisaalta mun syömisjaksot ovat osuneet aika hyvin treenien kanssa yksiin :-) En kyllä ole ihan varma palarin tarpeellisuudesta noin muutenkaan, jos tässä karpatessa vaikka uskoisi kehonsa rasvapolttoisuuteen. Mutta oman hyvän olon mukaan tietysti!

Kuitulisiä en käytä, eikä normaalisti karpatessa ole mitään valtakunnan ongelmia suolen toiminnan kanssa! Nyt tämä pätkis on vaan tehnyt tepposensa. :?

Kiva kun kävit mun ketjussa, tervetuloa vaan uudestaan (vaikka tonne bodaripuolelle!) Nyt pitää lähteä reissuun, mutta varmaan sunnuntaina/maanantaina taas raporttia!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-20 08:21:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Huomenia, Lemmu!

Lueskelin paastoketjuasi ja mietin vähän - ja sen perusteella vähän luulen, ettei pätkis ole ehkä sinulle paras tapa päästä tavoitteeseesi. Tai siis jos olen ymmärtänyt oikein, niin olet tähtäämässä melkoiseen lihasmassaan aika vähällä rasvalla eli siis sellaiseen bodarioptimiin. Pätkäpaasto taas ei ole varsinaisesti laihdutuskeino lainkaan kaikille, koska se tavallaan auttaa kroppaa optimoimaan makrojaan sellaiseen kropan omaan optimiin, joka varsinkin hedelmällisessä iässä olevalle naiselle on aika erilainen kuin timmi fitness-malli. Ja siksi bodarikuntoisessa kropassa pätkäpaasto saattaa jopa avata lihasvarannot energiakäyttöön ja alkaa säästää vähiä rasvoja?

Huom. Edellämainittu pohdinta pätee sitten vain, jos rasvapprosenttisi on jo reilusti alle 25% tai 20% ja jos lihasmassaa on jo kohtuullisesti kasassa. Ja oli miten oli, niin hyvät jatkot silti!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-22 14:38:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lopetin pätkäpaaston eilen, ei ollut todellakaan mun juttu! Paino nousi, ummetus alkoi olla sietämätön ja olokin huono, turvotus ihan sietämätön! Hormonaaliset muutokset eivät myöskään olleen ihanteelliset (välivuodot alkoivat taas vaivata.) Kyllä se niin taitaa olla, että ei ole mun kohdallani oikotietä onneen. Vähemmän ruokaa, enemmän liikuntaa...

Els, en ole mittauttanut rasvaprosentiani, mutta veikkaan sen olevan lähempänä 30 kuin 20... Yritä tässä nyt olla bodari, kun rasva ei lähde kirveelläkään... Luulen, että olet pohdinnassasi aivan oikeassa. Täten unohdan höpötykset (joita minulla ovat kaikki nuo ketoosiin vievät metodit.)
(Muistuttakaa mua ystävät sitten, kun epätoivossani yritän taas jättää syömättä tai vähentää hiilarit minimiiin... ) :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00