karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-27 09:15:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-12-02 13:53:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei!
Olen tässä nyt pätkinyt/päiväpaastonnut parin viikon ajan. Ryhdyin tätä kokeilemaan päästäkseni harmonisempaan suhteeseen ruoan kanssa (niin fyysisesti kuin psyykkisestikin).

Nyt kuitenkin olen risteyskohdassa, enkä tiedä minkä polun valitsisin... Olen nimittäin järkyttyneenä joutunut huomaamaan että painoni on lähtenyt hitaaseen nousuun. Olen yhä norm.painoinen (58-9 kg/171cm) ja vaatteet menee päälle samaan tapaan kuin ennenkin, mutta "omin paino" mulle on tuntunut olleen siinä 56 kilon kohdalla. Lisäksi koko ajan olen turvonnut ja menkat ovat taas jääneet välistä useana kuuna.. (Vuosi sitten kävin kilpparikokeissa eikä niissä silloin ainakaan ollut mitään outoa. Minulta tutkittiin myös hormonitasoja yms. ja kaikki oli aikas normaalia. Näin mulle käy aina, kun jotain testataan...:/ )
Valivali. No mutta nyt siis asiaan. Olen siinä risteyksessä ja tuumaan, mihin päin sitä ryhtyisi ruokavaliotaan viilaamaan.

Yksi vaihtoehto on jatkaa tätä iltapainotteista syömistä. Sen plussia ovat, että virtaa tuntuu riittävän, ruoka maistuu tosi hyvälle, kun sitä sitten illalla saa ja vatsan turbulenssit sijoittuvat yleensä iltaan/yöhön/aamuun, jolloin on kotona. KUITENKIN paino on noussut ja tunnen turvotusta lähes joka aamu, vatsassa, kasvoissa ja raajoissa. Luulen että se on juomisen vähentämisen syytä (en ole lipittänyt pitkin päivää niin kuin yleensä jo vuosien ajan..)

Toinen vaihtoehto olisi ryhtyä taas kerran koettamaan hiilarirajoitusta (siis LASKEMAAN oikein); olen toki ollut varsin rehu(ala)karppi kaiken aikaa, mutta hiilarit on varmaan olleet lähempänä 60-70g kuin 20-30 g. Välillä mua edelleen kiehtoo ketoosi, jota en koskaan ole kasvisaddiktioni vuoksi kunnolla saavuttanut.

Kolmas suunta olisi jättää maitotuotteet vähemmälle. Jossain vaiheessa tuntui ettei vatsa kestänyt niitä lainkaan (paitsi luonn. laktoosittomia kypsytettyjä juustoja), nyt olen kuitenkin alkanut lisäillä niitä. (Esim. kerma, kas kummaa, sopii taas!!) Mutta olen ymmärtänyt että monilla maitotuotteet juuri aiheuttaa jumia. Itsekin olin hoikimmillani silloin kun söin lähestulkoon vain kasviksia, lihaa, munia ja öljyä... Eli hyvin paleosti.

Tiedän, ettei kellään ole valmiita vastauksia tällaiseen pohdikeluun, pitää vaan itse koettaa...Mutta silti olisin tosi kiitollinen kommenteista ja kokemuksistanne. Monet meistä ovat varmaan kokeilleen monia karppaustyylejä, ja jotkut onnelliset jo löytäneet omansa, mutta kaiketi löytyy mun kohtalontovereitakin, jotka vielä (kahden ja puolen vuoden jälkeenkin) etsiskelee...?

Isoin ongelmani taitaa olla se, että olen niin tiukka. Jos alan noudattaa jotain "suuntausta", pieni ortorektikko minussa nousee heti esiin. Siksi ehkä en ole omaa tyyliäni vielä kyennyt kehittämään, kun ajattelen vuoroin mitäkin (karppiakin) tuotetta kiellettynä. En tiedä esim. priorisoisinko ruoka-aineet hiilarien vähäisyyden vai ainesosien mukaan, ESIM. prosenttisuklaassa hiilareita ei palassa paljoa ole, mutta silti siinä ON SOKERIA (jonka uskon olevan mun elimistölle aikamoinen myrkky).

Kauhistuttava sunnuntai-iltapäivän pläjäys.
Kiitos niille, jotka jaksoitte lukea loppuun ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-02 14:59:09 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä kokeilin warrioria vajaan kuukauden ja lopetin kun sentit alkoi kasvaa hurjaa vauhtia. En oo punninnut itseäni mutta varmaan kilotkin. Minusta on alkanut tuntua siltä että syynä oli maitotaloustuotteet joita söin aika huolettomasti iltaisin. Oon jo aiemminkin huomannut että paino alkaa nousta jos vähänkään enemmän alan niitä syödä.

Nyt sentit on alkanut taas vähetä kun aloin tiukalle kurikarpille. Warrior ei tunnu sopivan kaikille mutta vasta kokeilemallahan sen tietää. Warriorin oli tarkoitus olla mulla ylläpitoruokavalio mutta laihdutukselle jouduin tän kokeilun jälkeen taas.

Vaikea sanoa mitä sun pitäs tehdä mutta tässä mun kokemus iltasyönnistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-02 18:19:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei Kirrimirri, kiitos kun kirjoitit!
Voipi olla ettei tämä oikein minunkaan kropalleni sovellu..tuo turvotus ainakin kummastuttaa. Ja kun illalla "saa syödä", tuntuu että tulee syötyä vielä sittenkin kun ei enää ole nälkä, seuraavan päivän "varalle"...Hm, ehkä meidän kropat reagoi tähän jotenkin alkamalla varastoida harvoja aterioita tehokkaammin..? ;)

Jännä että viime vkolla huomasin kun kahtena päivänä söin aamulla munia ja päivällä palan juustoa, illalla tuli syötyä huomattavasti maltillisemmin.

Ehkäpä minun olisi syytä palata sille tielle, jolla ruokaympyräni koostuu pääosin (tässä järjestyksessä)
- kasviksista
- munista, lihasta
- öljyistä
- pähkinöistä, manteleista

Joskus sitten viikonloppuisin ja esim. jouluna voisi herkutella kermalla kahvissa, juustoilla ja mahd. rahkalla ja marjoilla..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-02 19:51:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mantelille: Eiköhän se oman kehon kuuntelu ja hyvällä onnella joskus ymmärtäminenkin ole tärkeintä sekä syömisissä että elämässä yleensä? Itselleni tämä on enemmän elämänhallintaa kuin painonhallintaa (saati laihdutusta). Minulle se sopii, muttei mikään sano, että systeemi toimisi juuri sinulle. Oma tie löytyy harvoille noin vain lottovoittona - meidän muiden pitää kokeilla ja kuunnella ihan itse, kai?

Mutta, mutta: en usko että soturilla tai paastoilla pääsee kovin mataliin rasvaprosentteihin - paitsi nälkäilemällä, mikä ei enää liity kropan kuunteluun eikä tasapainoon eli homeostaasiin. (Eipä silti, tutkimuksiin vedoten en myöskään pidä naisille alle 20 rasvaprosentin kroppaa järkevänä sen enempää ulkonäön kuin terveydenkään kannalta. Mutta muitakin mielipiteitä toki löytyy :wink:)

Hyvät jatkot!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00