Tämä on ihan hyvä ketju kysyä tuollaisia, vaikkei vastaus ihan lyhyt olekaan

Ensin lyhyesti:
Käsitykseni fruktoosin turvallisesta määrästä on selvästi muuttunut viime vuosina, omien tietojen kasvaessa.
- Ennen karppia uskoin (kiitos Pohjois-Karjalan) että hedelmät ja hedelmämenut ovat se maailman terveellisin juttu; ja että kaikki kasvispitoinen tulisi hyvänä kakkosena.
- Sitten sain kehon kuriin Zonella, jonka mukaan luonnontuotteiden tärkkelys on isompi pahis kuin fruktoosi, glykeemisen kuorman takia, mutta että hiilareita kannattaa rajoittaa ja tasapainottaa. Ja juujoo, vieläkin käytän mieluummin oikeaa sokeria tai hunajaa tai hedelmäsoseita kuin makeutteita...
... mutta pienin askelin eli itseen ja lukemalla tutkimuksia mielipide on tarkentunut aika kauas alun zonesta.
... vaikka ruoassa näkymä lopputulos ei hiilareiden osalta niin kaukana laihdutus-zonesta olekaan.
(Rasvojen osalta muutos oli nopeampaa ja päätyi kauemmas lähtö-zonesta.
Ehkä siksi että niitä tarvitaan niin paljon, kun hiilareita aletaan rajoittamaan

)
Toisaalta, arvostamani nettituttu vuosia sitten sanoi zonesta kuten pakinoitsija vähä-Heikkilän äijät Turun torilla moneen juttuun: Hyvä alku. Olen samaa mieltä.
Ps.
Käytän edelleen tavissokeria mausteeksi ja fasun sinistäkin löytyy ja kuluu talossa, vaikken itse sitä enää usein haluakaan.
Enkä vieläkään usko itsekuriin, vaan yritän löytää systeemin, joka pitää tyytyväisenä ilman lisähaluja.
Ja juuri siinä tämä vähien hiilarien painotus viljakuiduttomaan tärkkelykseen ja rasvojen painotus maitorasvaan toimii - siis minulla/meillä.
Tai siinä ja vaivojen ynnä flunssien ennaltaehkäisyssä, joka lienee huonoilla geeneillä vielä paljon akuuttihoitoa tärkeämpää.
Ja sitten OT-tarinaa, valinnoista ja sen sellaisista
Kontaktini ravitsemukseen ennen karppia liittyi 1) koulun ja terveyspuolen opetuksiin, 2) siihen että äiti teki kotona hyvää kotiruokaa pääasiassa kasvispuolesta, maitotuotteista, jauhelihasta ja makkarasta ja 3) perheellisen pakollisen harrastukseen eli ruoanlaittoon.
- Kakkosesta eli lapsuudenkodista: Kokolihaa muistan nähneeni vain sunnuntain merimiespihveissä ja joulukinkussa; jauhelihaa ja makkaraa näkyi vähän useammin. Toisaalta pastaa tai valmiseineksiä ei käytetty. Salaatteja/raasteita syötiin selvästi enemmän kuin siihen aikaan oli maalaiskylässä tapana, kiitos vanhempien mökkipuutarhan sekä oppilaitoksen uudenuutukaisen kasvihuoneen, josta sai tomaattia ja kurkkua. Perunaa syötiin kuten muuallakin ja voita tai voimariinia leivänpäällisenä; munille ja kalalle olin allerginen. Karkkia ei saanut kuin jouluna, paitsi omilla penneillä eli vähän; kotipullaa oli viikottain. Siis aika terveellistä, eikö?
... 70-luvun aivopesu toki tehosi niin että leivontaan tulivat kasvirasvat, paistoon rypsiöljy ja aamiaiseksi alkoi löytyä muroja ja corn flakeseja. Erot nykysuosituksiin jäivät voilevitteeseen ja kalattomuuteen; muutoin olimme esimerkillisiä. Meillä ollut kalaa koskaan, minun takiani: kalaruoan valmistus kotona olisi tarkoittanut kirjaimellisesti minun ulosajoani talosta (kun nokkosrokko ja muut oireet iskivät jo hajusta), enkä olisi voinut edes istua pöydässä, jossa oli lämmintä kalaruokaa.
... ja vielä yksi juttu: sen lisäksi vanhemmat tulivat maataloista mikä ehkä selittää itsekasvatetun ja lähellä tuotetun ruoan arvostuksen, joka taas on tyypillistä Euroopalle, mutta varsin epätyypillistä nyky-Suomessa.
- Ja kolmosesta eli omasta ruoanlaittoharrastuksestani: koti ehkä selittää sekä opiskeluajan kasvissyöntikokeilut (vaikkeivät ne terveyden kannalta toimineetkaan ja vaikka niiden etiiikkaan uskominen nyt näyttää niin kovin lapselliselta). Ja noistas ruokatottumuksista ja arvostuksesta selittyy varmaan myös aika hyvin tämä "kotiin pääsemisen" tunne joka syntyi kun huomasin pysyväni parhaassa kunnossa näillä maitorasvaisilla ja pääosin Suomessa tuotetuilla ynnä vähänlaisesti jalostetuilla tavisruoilla?