karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-02 16:28:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 122 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-03-03 17:57:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heipparallaa taas!

Onpas kyllä KAUNIS tämä sun päiväkirjasi!
Sinun innoittamanasi päätin mäkin sitten taas ryhtyä kirjaamaan syöminkejäni päikkyosioon :) (Tosin mun listaus on vallan pliisua ja harmaata tähän verrattuna ;) )

Anyhow, oikein kovasti tsemppiä sinulle ja törmäillään!
:smt039

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wnxSo8j/]
Kuva
[/url]

ViestiLähetetty: 2008-03-05 08:56:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onpas kivaa, että täällä on käynyt vieraita!

Dumpo, en makeuta kookoskermakaakaota millään ja hyvin makealta se maistuu jo valmiiksi. (Tosin en ole koskaan makeuttanut mitään niin makeutusaineilla kuin sokerillakaan, joten saattaa johtua makuaististani tämä.) Suosittelen erittäin, erittäin lämpimästi kokeilemaan mahdollisimman pian tuota herkkua ;)

Tosi mukavaa, kun pistäydyit, manteli :) Aion ehdottomasti seurailla ruokapäiväkirjaasi.

Kiitos kommentista, els! Eipä tuo itsesuggestio tosiaan ole allergioihin tähän mennessäkään auttanut... ja immuunijärjestelmäni on yleisestikin hajalla ihan tutkitusti - ja niin tulee olemaan koko loppuelämäni, ellei lääketiede mene hurjasti eteenpäin.

Valitettavasti maitorasva/voi ei enää sovi. Se ja kerma sopivat maitotuotteista pisimpään, mutta nykyään oireilen niistä lähes samalla tavalla kuin muistakin maitotuotteista. Luomupossua olen ajatellut hankkia jossain vaiheessa (itse asiassa sinun juttujesi innoittamana :)), kunhan vain saan aikaiseksi. Raakamaitoakin olisi kiinnostava testata - ehkäpä se sopisi?

Uskoisin löytäväni itselleni sopivan linjan viimeistään silloin, kun (jos) allergioiden lisääntyminen pysähtyy. Aikaa tässä voi mennä, mutta eipä minulla ole kiire. Oireet ovat kuitenkin nyt todella lieviä verrattuna aikaan, kun söin vielä viljaa (vuosi sitten) ja mm. maitotuotteiden jättäminen pois on auttanut sekin valtavasti.

ViestiLähetetty: 2008-03-05 09:05:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva Kuva Kuva

Maanantai 3. maaliskuuta 2008

Aamiaiseksi klo 04:00 purkki tonnikalaa vedessä ja lanttu-porkkanaraastetta, tomaattia, paprikaa ja kurkkua oliiviöljyllä.

Lounaaksi 10:00 naudan lehtipihvi kookosöljyssä paistettuna ja kukka-, kerä- ja hapankaalia, tomaattia, paprikaa ja kurkkua. Jälkkäriksi kookoskermaa, kaakaojauhetta ja kaksi palaa 85% suklaata.

- - - - -

Ateriarytmi ja ruokavalinnat tuntuvat hyviltä (vähäisistä allergia- tms. oireista huolimatta) tällä hetkellä. Päivittäisestä suklaa-annoksesta en ravitsemuksellisesti viitsi ottaa stressiä - se mahtuu hiilihydraatteihini eikä ole mistään muusta (kuten marjoista ja vihanneksista) pois, sillä syön sen normaaliruokien lisäksi, en niiden sijaan. Lisäenergiastakaan ei ole haittaa, joten miksipä ei? Vai onkohan tämä jotakin klassista itselleen uskottelua ja selittelyä... ;)

ViestiLähetetty: 2008-03-05 09:08:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ihanaa keskiviikkoa sulle! Eiköhän sitä voi vähän itseään hemmotella suklaalla? :wink:

ViestiLähetetty: 2008-03-05 09:19:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva Kuva Kuva

Tiistai 4. maaliskuuta 2008

Aamiainen klo 04:00
Kaksi keitettyä luomumunaa
Vihanneksia oliiviöljyllä
Kookoskermaa kaakaojauheella
Kaksi palaa 85% suklaata

Lounas klo 11:00
Katkarapusalaattia oliiviöljyllä
Mansikoita, mustikoita ja vadelmia

- - - - -

Kiitos synninpäästöstä, agentti ;) Ihanaa keskiviikkoa sinullekin!

ViestiLähetetty: 2008-03-05 12:42:28 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Ihanaa aurinkoista keskiviikkoa Maria-neidolle :smt049 Kuva Kuva ! Minä olen käyttänyt tuota steviaa makeutukseen, se kun on sitä luonnollista ainetta. Entisessä elämässä meni niin sokerit kuin hunajatkin :wink: . Nyt on steviatkin jääny tauolle jotta sais tuon painon liikkeelle laskusuuntaan. Tässä pähkäillyt sitä, että eihän tuo kookoskerma ole samanlailla jumittavaa kuin kerma, siitä kun nyt luovuin kokonaan. Pääsis vähän nauttimaan kermaisista ruuista :D Tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2008-03-05 14:55:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva Kuva Kuva Kuva

Keskiviikko 5. maaliskuuta 2008

Aamiainen klo 06:00
Katkarapusalaattia oliiviöljyllä
Kaksi palaa 85% suklaata

Lounas klo 12:00
Porsaankyljys kookosöljyllä
Vihanneksia oliiviöljyllä
Kaksi palaa 85% suklaata

- - - - -

Kirjoitin agentin ruokapäiväkirjassa jotakin sellaista, että minuakin varmaan ahdistaisi syödä induktiolla enemmän rasvaa. Mietin sitten asiaa ja huomasin, että minähän itse asiassa syön rasvaa ihan "induktiomääriä" nykyään eikä tämä edes ahdista yhtään. :D Jonkin aikaa rasvamäärät olivat liian alhaalla, sillä en osannut lisätä öljyä ruokiin riittävästi paikkaamaan täysirasvaisten maitotuotteiden ja pähkinöiden poisjääntiä. Nyt oliiviöljymäärät ovat kuitenkin moninkertaistuneet eivätkä muutkaan rasvamäärät ole todellakaan niukkoja.

Rasvakammosta ei siis näy merkkiäkään. Kovin rasvakammoinen en tosin ole pitkään aikaan ollut, mutta jonkinlainen kalorikammo iski silloin, kun aloin ensin turvota kortisonin ja sitten maitotuotteiden ja pähkinöiden takia alhaisista energiamääristä huolimatta. Nyt nesteturvotukset ja enimmät rasvakertymät ovat kuitenkin tiessään ja ruokavalio ja keho tuntuvat päivä päivältä paremmilta. Jatkan siis ainakin toistaiseksi samaan malliin, vaikka tietysti mm. monipuolisuuteen ja terveellisyyteen aion kiinnittää vielä paljonkin huomiota. (Vinkit ja kommentit ruokavalion ja kaiken muunkin suhteen ovat aina erittäin tervetulleita.) Kahden aterian systeemi tuntuu aivan loistavalta, joten sitä en muuta.

Tänään tuli pidettyä jonkinlainen rasvatankkaus, sillä keho tuntui haluavan rasvaa enemmän kuin tavallisesti. Kookoskermaa meni triplamäärä tavalliseen verrattuna ja oliiviöljyä niin paljon, etten halua grammamäärää edes arvailla :lol:

- - - - -

Ihanaa ja aurinkoista keskiviikkoa sinullekin, Dumpo :) Tuo stevia lienee paras vaihtoehto makeuttamiseen hunajan, hedelmien ja muiden luonnollisten lähteiden lisäksi. Enpä usko, että kookoskerma jumittaisi, mutta kokeilemallahan se selviää ;)

ViestiLähetetty: 2008-03-05 20:14:20 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Hei Maria-neito! Sulla näyttää tuo kookoskerma tulleen jäädäkseen :D Kyllä se herkullista onkin :smt118 ! Nyt mullakin on kotona taas sitä ja huomenna... aaahhh..... kookoskermaruokia! Mulla ei tuota rasvakammoa ole ollut, mutta jostain syystä en siltikään osaa sitä lisätä kunnolla. Nyt kun otin tuon kookosöljyn ihan vakioksi, niin helpotti tilannetta. Syön sen ihan silleen (vähän merisuolaa joukkoon, muuten en saa alas), kun en raaski sitä lämmitellä mitenkään. Kuulostaa tosi herkulliselta nuo sun ruuat, vähän samantyyppistä mullakin :D Tosin kolmessa erässä. Ihania öitä sulle!! :hug:

ViestiLähetetty: 2008-03-06 14:16:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva Torstai 6. maaliskuuta 2008

Aamiainen klo 07:00
Maksamakkaraa, porkkanaa, kukka- & parsakaalia, tomaattia ja kurkkua.

Lounas klo 12:00
Katkarapuja, oliiviöljyä, jäävuorisalaattia, porkkanaa, tomaattia ja kurkkua.
Jälkkäriksi maksamakkaraa :mrgreen:

- - - - -

Ostin (ja söin) pitkästä aikaa maksamakkaraa ja voi että se on hyvää :smt050 - oikeasti parempaa kuin kookoskerma tai tumma suklaa tai ylipäätään mikään. Juu, olen omituinen, mutta enköhän ole menettänyt kaiken uskottavuuteni jo paljon aikaisemmin :smt081

Dumpolle toivon antoisia hetkiä kookoskermaruokien parissa ;)

ViestiLähetetty: 2008-03-06 14:29:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Maksamakkara on hyvää :smt016

Siskonpoika 5-vee syö sitä suoraan pötköstä, puristaa vaan toisesta päästä :mrgreen: . Pikkukarppi?

ViestiLähetetty: 2008-03-06 14:42:43 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Joo maksamakkara on hyvää, niidenkin kans saa olla tarkkana mihin tungettu E621.
Mutta tuo ruohosipulimaksamakkara tais olla ilman natriumglutamaattia, ellei ollut jollain salanimellä :)

ViestiLähetetty: 2008-03-06 20:54:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ajattelin minäkin nyt tulla vastavierailulle tänne kun kerran muutenkin olen lukenut ruokapäikkyäsi säännöllisesti. En vain koskaan ole keksinyt mitään järkevää kommentoitavaa. :oops: Muut ovat jo sanoneet sen mitä minäkin ajattelen: päiväkirjasi on ihanan positiivinen ja piristävä ja ruokasi vaikuttavat herkullisilta ja puhtailta. Puhtaaseen syömiseen itsekin tässä pyrin.

Olin ihan kokonaan unohtanut kookoskerman! Se ei kai aiheuta jumitusta tai nälkää joten sopii minulle. Kävin ostamassa sitä ja nautiskelin mustikoiden kera. :smt049

ViestiLähetetty: 2008-03-07 12:33:31 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Ihanaa perjantaita Maria-neidolle!! Täällä taas paistaa mitä ihanin aurinko, on kuin kesäpäivä Kuva !

tui kirjoitti:
Olin ihan kokonaan unohtanut kookoskerman! Se ei kai aiheuta jumitusta tai nälkää joten sopii minulle. Kävin ostamassa sitä ja nautiskelin mustikoiden kera. :smt049

Kiitos, tuo olikin hyvä vinkki tuo kookoskerma ja mustikat! Nuo pakastemustikat ei enää maultaan ole niin herkullisia kuin tuoreet, joten kaipaa jotain lisuketta.

ViestiLähetetty: 2008-03-07 14:27:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Perjantai 7. maaliskuuta 2008

Aamiaiseksi klo 04:00 keitettyä kananmunaa, maksamakkaraa, oliiviöljyä, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, tomaattia ja kurkkua. Jälkkäriksi tummaa suklaata.

Lounaaksi klo 10:00 jauhelihaa, oliiviöljyä, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, tomaattia, paprikaa ja kurkkua. Jälkkäriksi tummaa suklaata.

- - - - -

Kuva Kuva

Olen huomannut, että syön aina todella yksinkertaista ruokaa, vaikka kokkaan ja leivon tuolle toiselle osapuolelle päivittäin huomattavasti monimutkaisempia (karppeja) ateriakokonaisuuksia. En oikein tiedä, miksi tykkään syödä niin yksinkertaisesti, mutta jotenkin jo pelkät yksittäiset ruoka-aineet ovat niin ihania, ettei niitä halua sotkea minkään erikoisemman kanssa.

Huomasin aamulla sellaisen kamaluuden, etten syönyt eilen yhtään kaakaota missään muodossa, joten täytyi ottaa vahinko tänään takaisin ja syödä sitä kahteen otteeseen, ettei vain pääsisi syntymään mitään puutoksia :mrgreen:

Voisin nyt esimerkin omaisesti listata tähän päivän (fyysiset) aktiviteetit:
- joka-aamuiset keppi- ja pallojumppailut, lihaskunnot ja venyttelyt (noin tunti yhteensä)
- kaksi kävelylenkkiä (kaksi tuntia yhteensä)
- kauppareissu kävellen (molemmissa käsissä täysi kassi ja selässä reppu)
- pari tuntia siivoilua (imurointia, luutuamista yms.)

Illemmalla tulossa varsinainen liikunta eli todennäköisesti n. 2 h intervalleja crosstrainerilla ja kuntopyörällä.

Ihmeesti ollut energiaa tänään, vaikka nukuin viimeyönä vain pari tuntia ja aloitin päiväni jo ennen yhtä yöllä. Jostain syystä joka kevättalvi toistuu sama kuvio: muutama yö menee parin tunnin unilla ja pari seuraavaa yötä 5-12 h, sitten sama kuvio alusta. Eipä tämä tosin mitään haittaa nyt - viime vuonna tämä "hiukan" häiritsi ylioppilaskirjoituksiin valmistautumista. No, saipahan vähän lisää haastetta siitäkin ;) (Siis sen lisäksi että olin 38-39 asteen kuumeessa.)

Kiitos kaikille kommenteista! Mukavaa, kun on käynyt vieraita. Kiitos siis kuukuselle, Mimililille, tuille ja Dumpolle käynnistä :)

Mimilili, olin ainakin katsovinani, ettei natriumglutamaattia tuossa ostamassani maksamakkarassa olisi. Yleensä tuollaiset tuotteet jäävät kauppaan juuri E-koodien takia, mutta nyt ajattelin, että harvoin syötynä niillä ei ole niin hirveästi väliä.

ViestiLähetetty: 2008-03-08 13:29:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Lauantai 8. maaliskuuta 2008

Aamupala klo 06:00
- marjapirtelöä (vadelmia, mustikoita, kaksi valkuaista, pellavasiemenrouhetta)
- porkkanoita dijon-sinapilla

"Marjapirtelö" oli niin järkyttävän ällömakeaimelää (vaikken siis tietenkään makeuttanut sitä millään), että oli pakko syödä perään porkkanoita viemään sitä hirveää makua pois suusta. Yäk! Jostain syystä muistelin, että tuollainen olisi jokseenkin hyvää, mutta ilmeisesti muistissa on jotain vikaa. Voi olla, ettei ihan vähään aikaan tee marjoja missään muodossa mieli.

Koska aamupala oli puhdasta kidutusta, oli lounaan luonnollisesti koostuttava kaikesta, mitä eniten teki mieli ;)

Lounas klo 11:00
- tonnikalasalaattia (tillitonnikalaa, lanttu-porkkanaraastetta, kirsikkatomaatteja)
- maksamakkaraa suoraan pötköstä lusikalla :mrgreen:
- kookoskermaa ja Fazer Ögonia
- suklaamaistiaisia (tumman suklaan lisäksi maistoin salmiakkisuklaata ja ällöttävä oksetusolo makean yliannostuksen vuoksi oli taattu)

Olin ehkä vähän liian sallivainen, kun ostin tuota tillitonnikalaa jo toista kertaa tänä vuonna (se sisältää soijakastiketta, joka sisältää vehnää, mikä taas ei ole niin kovin hyvä asia ihokeliakian tms. takia, eikä tuo aromivahvennekaan mitenkään paranna oloa) ja kaiken lisäksi maistoin tuota salmiakkisuklaata, jossa on varmasti ei-niin-hyviä ainesosia mukana... Iho on tosin jo oireillut jostakin viimepäivinä, joten taitaa tuossa maksamakkarassakin olla jotain, mistä kroppa ei oikein tykkää. Saatan kuitenkin koetella kehon sietokykyä vielä jokin kaunis päivä lähitulevaisuudessa, sillä ostin kaappiin myös persilja- ja tomaattitonnikalaa. Eihän kehoa nyt saa liian helpolla päästää 8) Makean suhteen on kuitenkin toleranssi nyt täynnä, joten voisin tässä välissä pitää taukoa kaakaosta eri muodoissaan. Kaakaolakko tekisi muutenkin hyvää mahdollisen allergian vuoksi...

Olipahan ihana ilma käydä lenkillä! Aurinko paistaa ja on niin kevättalvista että. Ulkoiltua tulee tänään varmaan vielä lisää ja illemmalla ajattelin seurustella crosstrainerin & kuntopyörän kanssa vähintään pari tuntia. Ihanaa viikonloppua kaikille!

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-03-08 13:39:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Oikein hyvää viikonloppua ja naistenpäivää!

ViestiLähetetty: 2008-03-08 18:10:12 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Ihanaa naistenpäivää Maria-neito! Täytyy sulla olla tuo makuaisti jo ihan ihmeellinen kun marjatkin rupeaa maistumaan ällönmakealle :wink: :D Ihanaa viikonloppua sinulle!

ViestiLähetetty: 2008-03-09 15:04:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Sunnuntai 9. maaliskuuta 2008

Aamupala klo 07:00
- tofuwokkia + vihanneksia
- kahvia kookoskermalla

Lounas klo 13:00
- tofuwokkia + vihanneksia

Tofuwokki piti sisällään marinoimatonta tofua, kookoskermaa, munakoisoa ja kesäkurpitsaa, ja vihanneksia-osuudessa oli tomaattia, paprikaa, kurkkua, kukkakaalia, lanttua, porkkanaa ja hapankaalia. (Tosin lounaalla ei ollut kukkakaalia.)

Tofua maistoin ensimmäistä kertaa ja rakastuin heti: aivan ihanan makuista! Täytyy ostaa vastakin. Voisikin pitää jossain vaiheessa vegaaniviikon, sillä siitä saisi hyvän syyn syödä tofua joka päivä samoin kuin soijarouhetta ja linssejä. Soijasuikaleet ovat ihania nekin, mutta välttelen soijaa, joten soijajuttuja tulee syötyä todella harvoin. Voisi noita herkkuja kuitenkin joskus ostaa pitkästä aikaa.

Ihanaa (myöhästynyttä...) naistenpäivää myös teille, agentti ja Dumpo! :)

ViestiLähetetty: 2008-03-10 19:37:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva

Maanantai 10. maaliskuuta 2008

06:00 tofua, kookoskermaa, parsakaalia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, tomaattia, kurkkua ja oliiviöljyä
13:00 currytonnikalaa, oliiviöljyä, villirucolaa, punakaalia, retiisiä, porkkanaa, lanttua, tomaattia ja kurkkua

Ajattelin nyt aivan suosiolla sallia itselleni mauste-, öljy- ja vesitonnikalat, sillä tunnen kaipaavani ja ansaitsevani juuri nyt erityishemmottelua 8) Siispä puhtaan ja terveellisen ruokavalion etsiminen saa olla vähän aikaa jäissä, jos noita tonnikaloja tai muita vastaavia sattuu tekemään hirveästi mieli. Mitään fyysistä hyötyä tällaisesta rentoudesta ruokavalintojen suhteen tuskin on, mutta henkistä hyötyä sitäkin enemmän ;) (Olen erittäin suuri tonnikalafani, mitä en voi oikein itsekään käsittää. Pidän itse tekemistäni liha-/kala-/kanaruoistakin valtavasti, ja jollain tavalla nuo "oikeat" ruoat ovat tietysti paremman makuisia ja oloisia, mutta kun... tonnikala on vain niin hyvää!) Ihan kaikkia mielitekoja en nyt kuitenkaan ole ottamassa ruokavalioon mukaan tai muuten soijamaitoa, sipulia (allergia), pähkinöitä (allergia) jne. alkaisi kulua.

En voi olla jälleen sanomatta, miten hyvältä tämä kahden aterian rytmi tuntuu. Tämä tuntuu niin mahtavalta! En tosin usko, että tämä jää lopulliseksi syömisrytmiksi, sillä jos a) olisin töissä/koulussa klo 8-16 tai b) treenaisin paljon, rytmittäisin varmasti ruokailut eri tavalla. Haluan muutenkin kokeilla vielä kaikenlaista: Atkinsia (oikeaoppisesti - vähän säädetyllä versiolla olen kokeillutkin), warrioria, Zonea... Samoin haluan vielä joskus laskeskella syömisiäni tarkemmin ja mm. kokeilla, miten korkealle rasva- ja hiilarimäärät voi nostaa. Karppausta vegaanimeiningillä on pakko testailla myös, jotta saan sen tekosyyni syödä hirveät määrät tofua 8) Ehkäpä monen kokeilun, yrityksen ja erehdyksen kautta pääsen aina vain lähemmäs itselleni parhaiten soveltuvaa ruokavaliota.

Mitä mieltä muuten olette: Onko ruokavaliokokeiluista haittaa? No, maalaisjärkikin sanoo, että kokeilut ovat lähes pakollisia, jos kehostaan aikoo jotakin oppia. Ja tietenkin keho sopeutuu eikä mene vähästä rikki. Mutta jos kokeilee kutakin tyyliä esimerkiksi pari viikkoa tai kuukautta, alkaako jatkuva vaihtelu olla liian rasittavaa? Pari viikkoa on tietysti liian lyhyt aika luotettavien päätelmien tekemiseen, mutta kokeileminen olisi niin hauskaa jo ihan itsessään, ettei mitään megatieteellisiä ja luotettavia tuloksia tarvitsisi aina tullakaan ;)

ViestiLähetetty: 2008-03-11 11:33:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvää tiistaipäivää! :D

Mä luulen, että sä voisit aika huolettakin kokeilla eri tyylejä, koska ainakin mun mielestä sulla on niin hyvin hanskassa tuo syöminen. :) Meinaan siis sitä, että osaat kuunnella kroppaasi etkä stressaa, se on mun mielestä kuitenkin tärkeä osa näissä ihmiskokeissa. Jatkuva rytmin vaihtelu tuskin on järkevää, mutta rauhalliset ja ajan kanssa toteutetut kokeilut ok. Näin minä sen järkeilisin. :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 122 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00