odette kirjoitti:
...Onko elimistön ja kulutuksen kannalta jotain eroa, syökö syömisensä lyhyen ajan sisällä (kuten Warriorissa) vai pitkin päivää? Eli onko pätkäpaastosta ja sen palstalla nähdyistä muunnelmista hyötyä henkilölle, joka syö X verran päivässä joka tapauksessa? ...
Nimenomaan tuossa on näiden pätkimisten suurin hyöty, jopa rottakokeiden hiukan runsaammilla hiilareilla.
Syy on hormoneissa ja niiden varastojen käyttöä ohjaavassa vaikutuksessa: Jokainen suupala muuttaa joksikin aikaan kropan hormoonitasapainoa - ja koska melkein aina osa ruoasta lisää myös insuliinin eritystä, kyseinen muutos tarkoittaa, että kroppa siirtyy jokaisen atriointituokion jälkeen "varastointimoodiin" ainakin hetkeksi. Tämä taas vaikuttaa sekä polttoaineiden valintaan että kulutukseen ylipäätään – taas ainakin hetkeksi.
Jo tuosta syystä puhdas kalorimatematiikka on suoraan PIV'stä
(siis polkupyörän istuinosan vastinkappaleesta)
Ja kun kerran olen tässä ketjussa, niin hehkutanpas samalla vähän. Olen ollut nyt viisi kuukautta warrioorilla tai 24/24-pätkiksellä, ja tämä tuntuu hetki hetkeltä mukavammalta minulle. Jatkettakoon kuitenkin, että talouden muut jäsenet viihtyvät kahden aterian ja 1-2 lähes hiilarittoman välipalan peruskarppia eikä mitään pätkitystä.
Etuja meikäläiselle eli karppiintuneelle, rasvapolttoiselle ja jo akkaikäiselle herkuttelijalle:
1. Juhlissa voi syödä ja juoda kaloripelotta kunhan rasvaa saa riittävästi ja kunhan tärkkelyksiä ei ole kuin satunnaisessa palassa.
2. Sen enempää juhlissa kuin arkenakaan ei ole enää pakko syödä vain kaloritarpeeseen mitään tyhjää ja tylsää.
3. Kuukautisaika sujuu monessa suhteessa mukavammin kuin ennen, jos silloin alkupäivät pätkii tuolla 24/24 tyylillä
4. Iho viihtyy tällä tosi hyvin!